اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۸۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱
در نشست خبری با معاون اجرایی موسسه جهادنصر مطرح شد:
علاقه بند: در حال حاضر بیش از 6 هزار و 500 نیروی شاغل در این طرح وجود دارد که هر روز نگران از دست دادن شغل خود در صورت تحقق نیافتن فاز دوم طرح هستند.
شوشان: حسن علاقه بند در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در سالن جلسات موسسه جهادنصر در اهواز برگزار شد، ضمن هشدار نسبت به عواقب و تبعات عدم اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 6 هزار و 500 نیروی شاغل در این طرح وجود دارد که هر روز نگران از دست دادن شغل خود در صورت تحقق نیافتن فاز دوم طرح هستند.

وی تصریح کرد: اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری به معنای ورود اعتبارات و ایجاد درآمد و اشتغال در استان است و با توجه به این که اشتغال از اهداف دولت و از فرمایشات اکید مقام معظم رهبری است آغاز فاز دوم می تواند ما را به فرمایش مقام معظم رهبری رهنمون کند و از دستاوردهای موفق دولت باشد.


 معاون اجرایی موسسه جهادنصر در خصوص زمان آغاز فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری گفت: علی رغم پیگیری های صورت گرفته و توافقات بین سازمان جهاد کشاورزی و آب و برق خوزستان برای تامین آب فاز دوم پروژه، تا به امروز بحث تخصیص آب به این پروژه به دلایل مختلف از جمله توجیهات غیر کارشناسانه مسکوت مانده است و ما را در آغاز کار و نیز پیگیری اعتبارات مورد نیاز طرح با مشکلات زیادی روبرو کرده است چون دستگاه‌های دولتی تخصیص دهنده اعتبار و فاینانس خارجی، برای تزریق بودجه مجوز تخصیص آب را می‌خواهند که تاکنون تایید نشده است.

وزارت نیرو مشکلات خوزستان را در طرح 550 هزار هکتاری بیش تر کرده است/خوزستان از عدم اجرای فاز دوم خسارت دیده است

علاقه بند با انتقاد از نحوه برخورد وزارت نیرو با بحث تخصیص آب فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری عنوان کرد: مدیریت وزارت نیرو در گذشته تحت تاثیر اقدامات و رفتارهای غیرکارشناسانه قرار گرفت و همین موضوع باعث شد تا بحث تخصیص آب پیگیری نشود که استان خوزستان بابت این عدم همکاری تاکنون خسارات زیادی دیده است و حداقل دو سال از منابع آب و خاک خود عقب افتاده است.

وی یادآور شد: وزارت نیرو در بحث مجوز تخصیص آب فاز دوم طرح 550هزار هکتاری نه تنها همکاری نکرده است، بلکه مشکلات استان را هم بیش تر کرده است چون بخش عمده دلایلی که از سوی وزارت نیرو در خصوص عدم صدور مجوز آب فاز دوم طرح 550هزار هکتاری مطرح می‌شودٰ توجیه کارشناسی ندارد.

معاون اجرایی موسسه جهادنصر با اشاره به مزایای اتصال فاز نخست و دوم طرح 550 هزار هکتاری بیان کرد: حجم و اثرات طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری بر بخش کشاورزی خوزستان روشن است ولی متاسفانه زمان به سرعت از دست می رود و این هدر رفت وقت کار ما را برای اجرای فاز دوم طرح سخت تر می کند در حالی که متصل کردن فاز نخست طرح به فاز دوم آن دارای مزایای بسیاری از جمله حفظ نیروی شاغل در طرح و حتا افزایش تعداد آن ها است.

وی نسبت به تبعات اجتماعی بیکاری شاغلان در طرح هشدار داد و گفت: بیش تر نیروهای شاغل در طرح افراد بومی استان و حتا روستاهای اطراف طرح هستند و توقف فاز دوم طرح تبعات زیادی برای آن ها و جامعه خواهد داشت بنابراین امیدواریم همزمان با افتتاح و بهره برداری از فاز نخست طرح، با کلنگ زنی و آغاز فاز دوم طرح روبرو باشیم.

اجرای فاز دوم طرح به سود خوزستان و کشور و نیازمند همدلی مسئولان درون و برون استانی است

علاقه بند خاطرنشان کرد: اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری به معنای ایجاد زیرساخت ها برای کشاورزی مدرن و پیشرفته با توجیه اقتصادی است که با همان میزان آب و زمین های کشاورزی می توان محصول بیش تری را برداشت کرد بنابراین اجرای فاز دوم طرح که به سود خوزستان و کشور است نیازمند همدلی همه مسئولان درون و برون استان است تا با کمک یکدیگر بحث تخصیص آب و اجرای فاز دوم طرح را عملی کنیم.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی زمین های کشاورزی مورد بحث ما و وزارت نیرو(در فاز دوم) به شکل سنتی کشت می شوند که ضمن هدر رفت مقادیر زیاد آب، با شوری و عدم همواری زمین همراه است. گاهی به دلیل نبود آب کافی نمی توان پروژه ای را پیش برد ولی بحث ما این است که بیش تر زمین های فاز دوم توسط بهره بردار به روش سنتی و با پمپ های دیزلی کشت می شوند که به دلیل عدم زهکشی و ناهمواری زمین، بهره برداری درست از آن ها صورت نمی گیرد بنابراین می توان با ایجاد شیوه های آبیاری مدرن و مهندسی و زهکشی زمین ها با همان میزان آب کشت صورت بگیرد و اگر توسعه ای اتفاق بیفتد از بابت بهینه سازی آب و نه تخصیص تازه باشد.

معاون اجرایی موسسه جهادنصر تاکید کرد: کارشکنی ها و عدم همکاری وزارت نیرو کارشناسی نیست چون با ایجاد شیوه های نوین آبیاری  بهینه سازی مصرف می توان به زمین های کشاورزی استان آب تخصیص و حتا آن ها را توسعه داد. 

تخصیص آب گام نخست اجرای فاز دوم طرح است

علاقه بند درخصوص وضعیت اعتبارات تخصیص یافته به طرح از صندوق توسعه ملی توضیح داد: بحث تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی اگرچه هنوز منتفی نشده و در دستور کار است ولی به دلیل عدم تخصص آب از سوی وزارت نیرو در هاله ای از ابهام است.

وی گفت: اگر فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری امسال آغاز شود، علاوه بر حفظ بیش از 6هزار و 500 نفر نیروی شاغل در طرح، 3 تا 4هزار نیروی کار جدید جذب می شود و به سطح 10 هزار نیرویی می رسیم که در آغاز فاز نخست طرح در این پروژه مشغول به کار بودند.

معاون اجرایی موسسه جهادنصر گام نخست در اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری را بحث مجوز تخصیص آب خواند و گفت: اگر مجوز تخصیص آب از سوی وزارت نیرو صادر شود، می‌توان برای تامین اعتبار از راه های مختلف اقدام کرد.


گنجاندن 1300 هکتار از زمین های شمال خوزستان در فاز نخست طرح 

علاقه بند با اشاره به قرار گرفتن بخشی از زمین های شمال خوزستان در فاز نخست طرح 550 هزار هکتاری عنوان کرد: چون در فاز نخست طرح به شهرهای شمالی استان کمتر توجه شده بود، امسال لالی و ایذه هم با نزدیک 1300 هکتار زمین به این فاز افزوده شدند. در لالی دو پروژه دشت لالی و دشت هارکله در نظر گرفته شده که برای اولی با هماهنگی سازمان آب و برق خوزستان تخصیص آب صورت گرفته و برای دومی در حال بررسی مسائل و مشکلات مربوط به آن هستیم. در ایذه هم دو پروژه سادات حسینی و شیوند با حدود 700 هکتار در حال اجرا است.

معاون اجرایی موسسه جهادنصر درخصوص میزان پیشرفت فاز نخست طرح توضیح داد: پیشرفت فیزیکی کار 85 درصد بوده است و تاکنون 14هزار کیلومتر شبکه‌های فرعی و 27هزار کیلومتر زهکش زیرزمینی در 263هزار هکتار از اراضیِ طرح اجرایی شده است.

وی ادامه داد: کار موسسه جهاد نصر در طرح 550هزار هکتاری احداث شبکه‌های فرعی آبیاری، تسطیح اراضی و زهکش زیر زمینی است و در حال حاضر کار احداث شبکه‌های فرعی را در مناطقی که شبکه های اصلی احداث شده باشد انجام می دهیم ولی زهکش زیرزمینی تنها در مناطقی که مشکلات شوری خاک دارد و کیفیت خاک باید اصلاح شود اجرا می شود.

علاقه بند یادآور شد: سال گذشته، شبکه‌های فرعی در 242 هزار هکتار از زمین های کشاورزی و امسال در 263 هزار هکتار اجرایی شد. در همین مدت از 242هزار هکتار انجام شده، نزدیک به 200هزار هکتار زمین زیر کشت رفت و پیش بینی می شود امسال بیش از 220هزار هکتار از اراضی به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: تاکنون 3 هزار و 400 میلیارد تومان از کل یک و نیم میلیارد دلار اعتبارات طرح، تخصیص یافته و نزدیک 6هزار و 500 نفر و بیش از 2 هزار دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین در حال کار هستند.

برخی مشکلات طرح باعث کاهش سطح فعالیت در پروژه ها شده است

معاون اجرایی موسسه جهادنصر عنوان کرد: طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری یک فاز بود ولی وزارت نیرو که متولی شبکه های اصلی و تخصیص آب است، تنها شبکه های اصلی بخشی از کل طرح را انجام داده بود که همین موضوع باعث شد موسسه جهادنصر تنها در جایی ورود کند که شبکه های اصلی احداث شده بود بنابراین قدرت اجرایی ما تنها در 312 هزار هکتار از زمین های طرح بود که به فاز نخست معروف شد. 

علاقه بند به برخی مشکلات موجود در طرح 550 هزار هکتاری اشاره کرد و گفت: در برخی پروژه ها با مشکلاتی روبرو هستیم که باعث کاهش سطح فعالیت ما در آن پروژه شده است به عنوان مثال در هندیجان شبکه های فرعی در حال اتمام است ولی شبکه های اصلی که باید توسط وزارت نیرو انجام شود هنوز صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: نزدیک به 20هزار هکتار از زمین های فاز نخست طرح که کار آن‌ها توسط موسسه جهاد نصر عملیاتی شده است با مشکل شبکه اصلی که وظیفه وزارت نیرو است، روبرو هستند و شبکه‌های اصلی آن ها اجرایی نشده است.  

معاون اجرایی موسسه جهادنصر با بیان این که مشکل برق از جمله مشکلات برگ موجود در طرح بوده است، عنوان کرد: سال گذشته 89 میلیارد تومان برای تامین برق و زهکش زیرزمینی هزینه کردیم که خارج از تعهد ما و در حوزه وظایف وزارت نیرو بود ولی با موافقت سازمان برنامه و بودجه و پیگیری استاندار خوزستان در راستای حل مشکلات پروژه انجام گرفت. در حال حاضر نزدیک به 18 هزار هکتار از شبکه های ما نیاز به تامین برق دارد که با هماهنگی های لازم امسال تامین برق آن انجام خواهد شد.

وی یادآور شد: برای این که مشکل مردم حل شود، و تا زمانی که وزارت نیرو نسبت به احداث شبکه‌های اصلی در آن مناطق اقدام کند، موسسه جهاد نصر باید متحمل هزینه ‌های اضافی شود.

در صورت تمام نشدن کار تا پایان امسال، اعتبار تخصیص داده شده برای طرح از دست می‌رود

علاقه بند از کشاورزان خواست تا همکاری لازم را برای اجرایی شدن طرح داشته باشند و خاطرنشان کرد: امسال سال پایانی فاز نخست طرح 550 هزار هکتاری است و کشاورزان و بهره‌ برداران باید همکاری لازم را داشته باشند و در نقاطی که باید کار کنیم، کشت نکنند تا بتوانیم کار را به پایان ببریم چون در صورت تمام نشدن کار تا پایان امسال، اعتبار تخصیص داده شده برای آن از دست می‌رود. 

وی افزود: در هر هکتار زمین نزدیک به17 میلیون تومان هزینه می ‌شود و با توجه به افزایش هزینه‌ ها در سال‌های اخیر پیش بینی می‌شود هزینه کار در هر هکتار از اراضی در فاز دوم بیشتر از فاز نخست باشد و به اعتباری نزدیک به 3.5میلیارد دلار نیاز باشد بنابراین کشاورزان نباید کشت یک سال خود را بر کارهای زیربنایی که توسط موسسه جهاد نصر انجام می شود، ترجیح دهند.  

معاون اجرایی موسسه جهادنصر با اشاره به تاثیرات بلند مدت اقدامات صورت گرفته بر روی زمین های کشاورزی گفت: کار موسسه جهاد نصر در بحث اجرای شبکه ‌های فرعی و زهکش‌ های زیرزمینی، عمر مفید بالای 30 سال دارد و در حال حاضر متقاضیانی داریم که خواستار اجرای تسطیح اراضی و شبکه هستند ولی چون جزو زمین های تعریف شده فاز نخست طرح 550 هزار هکتاری نیستند، امکان آن وجود ندارد. 










نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار