اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۸۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۸
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان: پرت آب در خوزستان بالاى 40 درصد است / دادسراهایی برای انشعابات غیر مجاز آب تشکیل شده است
هیچ شهری در استان نداریم که تنش آبی نداشته باشد. شرکتی هستیم که 404 لیتر آب برای هر فرد آب تولید می کنیم



مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: در حال حاضر متوسط پرتی (هدررفت) آب در کشور 25 درصد است که این رقم در استان خوزستان به بالای 40 درصد می‌رسد. 
  
صادق حقیقی پور در نشست با خبرنگاران استان با موضوع "هم‌اندیشی  درمسیر توسعه خوزستان" که امروز، 18 مهرماه در اهواز برگزار شد، در خصوص این مساله که همواره مسئولین در بحث مشکلات و معضلات بحث بودجه را مطرح می‌کنند، اظهار کرد: ما هم معتقدیم که بحث فقط بودجه نیست و مشکل بزرگ استان ما فرهنگی است که هم شامل فرهنگ سازمانی و هم فرهنگ مردمی می‌شود. 

وی افزود: ما دنبال این هستیم که یک ردیف اجرایی برای شهر مسجدسلیمان بگیریم و سریع به سمت این‌که مشکل فاضلاب این شهر حل و فصل شود، حرکت کنیم. 
  
حقیقی پور با اشاره به تاکید استاندار خوزستان به وجود یک برنامه جامعی برای طرح‌های آب و فاضلاب استان، گفت: من هم به استاندار در همین راستا اعلام کردم که در حوزه آب و فاضلاب، در بخش‌های مختلف تامین، ذخیره، تصفیه و توزیع آب و جمع‌اوری فاضلاب و دفع بهداشتی آن و در همه این‌ها باید یک برنامه جامع تهیه و اولویت‌بندی کرده و به دنبال این مسایل باشیم که این موضوع به همین مصوبه 15 فروردین ماه 96 منتج شد. 
  
وی ضمن استقبال از پذیرش نقطه نظرات اصحاب رسانه استان برای رفع مشکلات و ارایه راهکار و هم‌اندیشی در خصوص مسایل آب و فاضلاب استان با اشاره به طرح‌های بزرگ تامین آب استان و شاخص بودن این طرح‌ها حتی در سطح جهانی اظهار کرد: مثلا تاکنون – حداقل تا زمانی که بنده مجری بودم- اعتباراتی به میزان 1000 میلیارد تومان صرف اجرای طرح آبرسانی غدیر شده و به تازگی 300 میلیارد تومان دیگر آمده که مجموعا به 1300 میلیارد تومان رسیده است. 



شبکه توزیع و فرسوگی از مشکلات بخش آب خوزستان

حقیقی پور با بیان این‌که ما در شبکه توزیع مشکل داریم و فرسودگی هم یکی دیگر از مشکلات است، گفت:  بعضا آبی که از خروجی تصفیه‌خانه‌ها بیرون می‌آید با آبی که به منازل مردم می‌رسد از زمین تا آسمان متفاوت است. 
  
وی با بیان اینکه هدف از این گونه نشست‌ها، این است که ما دغدغه‌های خود در بحث آب و فاضلاب بگوییم و از شما کمک بگیریم و نظر شما را هم بدانیم، گفت: قطعا قبول داریم الان خدماتی که در بخش آب و فاضلاب به مردمی که روی نفت و این استان که به تمام معنا زرخیز است، نشسته‌اند، شایسته این مردم نیست و این را قبول داریم و تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد. 

وی بیان کرد: 56 شهر یا 57 اداره در استان داریم که تقریبا سه میلیون جمعیت تحت پوشش آبفای استان است. حدود 670 هزار اشتراک آب و 250 هزار اشتراک فاضلاب داریم و تقریبا سومین شرکت بزرگ آب و فاضلاب کشور هستیم. 
  
حقیقی پور بیان کرد: روزانه حدود یک میلیون و 200 هزار متر مکعب در شبانه‌روز آب برای شهرهای استان به غیر از اهواز تولید می‌‌کنیم. اگر حدود 600 هزار متر برای اهواز و 250 هزار متر آب تولیدی برای آبفای روستایی استان را هم به این آمار اضافه کنیم. در کل نیاز آب شرب تولیدی استان حدود دو میلیون متر مکعب است و این عدد 10 درصد کل تولید آب شرب در کشور است؛ در صورتی که جمعیت خوزستان حدود 5 تا 6 درصد جمعیت کشور است و نشان می‌دهد که ما در زمینه تولید، تصفیه و تامین خوب کار می‌کنیم و دو برابر نیازمان آب تولید می‌شود. 

 71 درصد تولید آب استان از منابع آب سطحی است
  
وی با بیان این‌که 71 درصد تولید آب استان از منابع آب سطحی است که متوسط تولید منابع آب در کشور بالای 80 درصد زیر زمینی و 20 درصد سطحی است، گفت: ما در طرح‌های آتی یعنی پس از اجرای طرح‌های جامع انتقال آب استان، می‌خواهیم از سدهای استان که شامل سد کارون سه، کوثر، دز و کرخه می‌شود تامین آب را انجام دهیم و با این اقدام، این 71 درصد به 100 درصد می‌رسد و ما به جز شهر دزفول در هیچ شهری از آب زیر زمینی استفاده نمی‌کنیم که این مساله از نظر هزینه تولید آب دارای اهمیت است. 
  
حقیقی پور اظهار کرد: در کشور متوسط تولید یک متر مکعب آب شرب حدود 800 تا 900 تومان است و در استان ما این عدد بالای 1300 تومان است. در کل کشور یک متر مکعب به صورت متوسط 450 تومان به فروش می‌رسد در  استان ما -در 80 درصد شهرهایمان- 60 درصد این قیمت را از مردم می‌گیریم. اینکه خدمتی را به بهانه محرومیت و ... با قیمت واقعی نفروشیم به نظر من عین بی عدالتی است و عدالت در خصوص شهرهای خوزستان زمانی است که ما آب شرب با کمیت و کیفیت مناسب و با نرخی متناسب با تعرفه کل کشور به مردم بدهیم؛ در واقع با توجه به اینکه 71 درصد تولید از منابع سطحی است، هزینه بیشتری برای تصفیه و توزیع آب می کنیم اما پول کمتری دریافت می کنیم. 
  
دادسراهایی برای انشعابات غیر مجاز آب تشکیل شده است
  
وی در خصوص معضلات آبفا به معضل وجود انشعاب‌های غیر مجاز و ساختن خانه روی خط و لوله فاضلاب اشاره و خاطرنشان کرد: به همت مسئولین استانی و قضایی دادسراهایی برای انشعاب‌های غیر مجاز آب تشکیل شده و امیدورایم گامی خوبی در این راستا باشد؛ البته که این کار زمانبر است. 
  
حقیقی پور گفت: این 71 درصد استفاده از آب‌های سطحی خیلی حرف دارد و در آینده قطعا این میزان به 90 و 95 درصد می‌رسد و وظیفه ما این است از آب‌های سطحی صیانت کنیم. 
  
5 تصفیه خانه مدرن فاضلاب در حال ساخت است
  
وی افزود: در حال حاضر در شهرهای آبادان، خرمشهر، بندر ماهشهر، بندر امام و شادگان 5 تصفیه خانه مدرن فاضلاب در حال ساخت است که نزدیک 50 درصد هم پیشرفت فیزیکی دارند و قطعا می‌توانند نقش اثرگذاری داشته باشند. 
  
حقیقی پور بیان کرد: آیا رسانه‌ها در خصوص مصرف پساب فاضلاب فرهنگ‌سازی کرده‌اند و این‌که می‌دانید همین مساله چه بزرگی می‌کند. در تمام جهان همین گونه است و ما انتظار داریم رسانه‌ها در این زمینه‌ها فرهنگ سازی کنند.

وی افزود: در بحث میارزه با فساد حتما برخورد خواهیم کرد اگر مستنداتی وجود داشته باشد ما قطعا برخورد خواهیم کرد و ما در شرکت در حال تشکیل واحد بازرسی هستیم که انشالله این موارد را پیگیری کند اما تا به الان مورد خاصی وجود نداشته است.

انتقال آب از کارون سه برای شهرهای شمال شرق خوزستان

حقیقی پور افزود: شورای اقتصاد مصوب کرد که 406 میلیون یورو پیرو مصوبه دولت از سد کارون سه به شهرهای  شمال شرق استان یعنی ایذه، باغملک، میداوود، صیدون و باغملک، هفتکل تا رامهرمز با 184 کیلومتر خط انتقال، انتقال آب صورت بگیرد.

وی افزود: 29 درصد ما از آب های زیر زمینی استفاده می کنیم. تقریبا شمال استان ما از آب زیر زمینی استفاده می کنند. هیچ شهری در استان نداریم که تنش آبی نداشته باشد. شرکتی هستیم که 404 لیتر آب برای هر فرد آب تولید می کنیم که در کشور این رقم 270 به ازای هر نفر است و مشکل ما در شبکه است وگرنه آب تولید و توزیع می شود.

70میلیارد تومان مطالبات داریم

حقیقی پور اظهار کرد: شرکتی هستیم که مسایل مالی داریم  و درآمد ماهیانه ما به 11 میلیارد تومان هم نمی رسد. 70 میلیارد تومان مطالبات داریم و کسانی هستند که  2 تا 8 ماه قبض خود را پرداخت نکرده اند.
   
وی با اشاره به مصوبه دولت در فروردین امسال برای خوزستان تصریح کرد: در مصوبه دولت کل نیاز صنعت آب و فاضلاب استان تا افق 1425، 18 هزار میلیارد تومان تشخیص داده شده است که 10 هزار میلیارد تومان برای آب و برق و تامین آب، 5500 ملیارد تومان برای آب و فاضلاب استان و نزدیک به 3000 میلیارد تومان برای آبفار و آبفای اهواز است. در قالب این مصوبه تا افق 1405 به 9 هزار میلیارد تومان نیاز داریم. 










نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار