اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۸۷۳۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۲
سامری نماینده خرمشهر :
شوشان خرمشهر : سامری گفت: برای تولید نیشکر نخل‌های استان را از بین بردند این در حالی است که حضرت علی (ع) فرمود اگر حتی روی شانه‌های من هم جا داشت، نخل می‌کاشتم.

 عضو کمیسیون انرژی مجلس بابیان اینکه شرکت کشت و صنعت کارون و شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی ضررهای زیادی به مردم استان خوزستان وارد کرده، گفت: حقوق‌های نجومی مدیران و نیروهای غیربومی از اشکالات عمده نیشکر خوزستان است که باید با تحقیق و تفحص مجلس اشکالات آن رفع شود.

عبدالله سامری نماینده خرمشهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با  بولتن نیوز با اشاره به آغاز بکار رسمی تحقیق و تفحص از شرکت کشت و صنعت کارون و شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: این طرح در جلسه علنی روز یکشنبه، 24 بهمن‌ماه سال گذشته در صحن مجلس شورای اسلامی مصوب شد و کار تحقیق و تفحص با استقرار هیئت در استان خوزستان آغازشده است.

وی با اشاره به نیشکر استان خوزستان بخصوص نیشکر میرزا کوچک خان در شهر خرمشهر افزود: این پروژه در حوزه انتخابیه اینجانب وجود دارد که باعث اجحاف و ظلم در حق مردم و کشاورزان منطقه شده است.

این نماینده متقاضی تحقیق و تفحص از شرکت کشت و صنعت کارون و شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با اشاره از بین رفتن زمین‌های کشاورزی مردم گفت: 43 هزار از اراضی مردم خرمشهر با این کشت صنعت از بین رفته و این زمین‌های حاصلخیز که در جاده خرمشهر واقع‌شده‌اند، با کشت نیشکر بازدهی خود را ازدست‌داده‌اند.

سامری با اشاره به سیل بندهایی که در منطقه ایجادشده، افزود: این سیل بندها عملاً کارایی لازم را ندارند.

وی بابیان اینکه نیشکر استان خوزستان و بخصوص خرمشهر بجای فرصت به تهدید تبدیل‌شده است، افزود: ازیک‌طرف زمین‌های حاصلخیز از بین رفته و از طرف دیگر سفره آب‌های زیرزمینی شور شدند و قابلیت لازم را ندارند.

نماینده خرمشهر در مجلس شورای اسلامی به موضوع رها کردن پساب‌های نیشکر بدون تصفیه در تالاب‌های استان به‌عنوان یکی دیگر از معضلات استان اشاره کرد و افزود: پساب‌های نیشکر در هر منطقه موجب ایجاد مشکلات عدیده شده است بطوریکه که محیط‌زیست، اداره منابع طبیعی و جهاد کشاورزی در این زمینه شکایت کردند.

سامری افزود: با شکایات انجام‌شده دادستان محترم مدیرعامل نیشکر میرزا کوچک خان را به دادگاه احضار و پرونده‌ای در دادگستری مفتوح شد.

وی بابیان اینکه نیشکر به آب زیاد نیاز دارد، افزود: مصرف زیاد آب باعث شده تا این نیشکر برای مردم فوایدی نداشته باشد.

این نماینده متقاضی تحقیق و تفحص از شرکت کشت و صنعت کارون و شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با اشاره به ادعای مسئولین برای تولید شکر قهوه‌ای و توجیه اقدام غیر کارشناسی خود، گفت: متأسفانه آقایان با دروغ ادعا می‌کنند که شکر قهوه‌ای تولید می‌کنند که باصرفه است درحالی‌که آقایان حتی شکر سفید را وارد کرده و با انجام عملیاتی آن را به شکر قهوه‌ای تبدیل می‌کنند.

سامری اضافه کرد: بر اساس اطلاعاتی که ما داریم تولید شکر در استان خوزستان مقرون‌به‌صرفه نیست چراکه باقیمت بسیار کمتر شکر وارد استان می‌شود.

وی بابیان اینکه برای کشت نیشکر زمین‌های مردم تصاحب شد، افزود: متأسفانه این زمین‌های حاصلخیز بعد از کشت نیشکر به زمین‌های آلاینده تبدیل شدند. بطوریکه برای از بین بردن تفاله‌های نیشکر و بقایای کاه و کلش از کشت سال قبل، از روش سوزاندن استفاده می‌شود که این خود موجب آلودگی هوا در استان و نارضایتی مردم می‌شود.

این نماینده متقاضی تحقیق و تفحص از شرکت کشت و صنعت کارون و شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی افزود: آقای شکیبا مدیرعامل نیشکر میرزا کوچک خان خرمشهر غیربومی است و از نیروهای غیربومی در شرکت استفاده کرده است بطوریکه گفته می‌شود 70 درصد نیروهای بکار گرفته‌شده غیربومی هستند.

سامری حقوق‌های نجومی مدیران این شرکت را یکی دیگر از معضلات موجود ذکر کرد و افزود: سؤال این است که آقای نسیم صادقی مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی توسعه نیشکر و صنایع جانبی استان خوزستان و همچنین آقای شکیبا و دیگر مدیران این شرکت چقدر حقوق می‌گرفته و می‌گیرند؟ آیا حقوق آن‌ها در حد 20 تا 25 میلیون بوده یا بیشتر از آن؟

وی بابیان اینکه تخلفات زیادی از این شرکت در استان وجود دارد، افزود: خوشبختانه هیئت تحقیق و تفحص مجلس از شنبه در استان مستقرشده و ما همه موارد تخلف را به هیئت می‌دهیم تا بررسی لازم را داشته باشد.

نماینده خرمشهر در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه بر اساس کار کارشناسی شرکت توسعه نیشکر تا سال 94 زیان‌ده بوده، افزود: متأسفانه بدون کار کارشناسی دقیق نخل‌های استان را از بین برده و نیشکر را جایگزین ان کردند که سودی هم ندارد و زیانده هم است.

سامری با اشاره به پیگیری‌های خود در خصوص مشکلات موجود گفت: اینجانب بارها در این زمینه به مسئولین ازجمله وزیر جهاد کشاورزی و حتی رئیس‌جمهور تذکر داده و خواستار پیگیری این مشکلات شدم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار