اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۹۷۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۰
سید احمد موسوی

بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات روز شنبه در تهران با حضور اسحاق جهانگیری، تعدادی از مسئولان و جمع کثیری از اصحاب رسانه و روزنامه نگاران افتتاح شد.

نمایشگاه مطبوعات همیشه فرصتی برای تبادل افکار، ایده‌ها و نظرات بین اهالی رسانه بوده است و حتی اخبار و مصاحبه‌هایی که از این دل این تجمع رسانه‌ای تولید می‌شود جالب و مهم بوده است.می‌توان این رویداد را کم و بیش در حوزه مطبوعات تاثیرگذار دانست.

اما در خوزستان وضع متفاوت بود، از آغاز افتتاحیه، خبری در سطح وسیع منتشر شد که اداره کل ارشاد استان تنها یک رسانه را به نمایشگاه معرفی کرده است و این خبر در حالی بین رسانه ها در انتشار بود که کسی اطلاع نداشت که اساسا اداره کل ارشاد ارتباطی به معرفی رسانه‌ای به نمایشگاه ندارد. بلکه از مدت‌ها پیش فراخوان نمایشگاه مطبوعات منتشر و هر رسانه‌ علاقمند می‌توانست به صورت اینترتی نام‌نویسی و با پرداخت هزینه‌ای مشخص در نمایشگاه شرکت کند.

بهرحال رسانه‌های خوزستان حضوری بسیار کمرنگ در نمایشگاه امسال داشتند، در حالی که این فضا، مجالی برای انعکاس مشکلات بی‌حد و مرز استان بود، همین مشکلاتی که در راس رسانه‌های ملی قرار می‌گرفت و بسیاری از روزنامه نگاران کشور اشتیاق فراوانی برای آشنا شدن بیشتر با این معضلات را دارند. کما این‌که حجم بالای بازدید مسئولان عالی رتبه و تصمیم‌گیران حوزه‌های مختل و مردم را نباید نادیده گرفت که خود فرصتی ارزشمند است.

به نظر می‌رسد که این عدم حضور رسانه‌های خوزستان   ‌به دو دلیل است، دلیل نخست و اساسی، بی‌توجهی و بی انگیزگی رسانه‌های استان است. به عبارتی دیگر رسانه‌های استان توجه آنچنانی به برنامه‌های جانبی و فعالیت‌های حرفه‌ای ندارند و انگیزه‌ای هم برای حضور ندارد و این در کاهش میزان حرفه‌گری رسانه‌های ما ریشه دارد.

باید قبول کرد که تعداد قابل توجهی از رسانه‌های استان ما به ویژه رسانه‌های مکتوب دچار روزمرگی شده‌اند و از نوآوری دور شده‌اند‌. حال اگر هم امری غیر از کار رسانه‌ای حرفه‌ای و دغدغه‌های جامعه،اولویت اول نباشد! این بی‌توجهی حتی در انعکاس اخبار نمایشگاه خود را نشان داده است.

دلیل دومین نیز ضعف مادی رسانه‌های استان است. رسانه‌های استان به دلیل برخی عوامل درونی و بیرونی ضعیف شده‌اند و این امر رسانه‌‌ها را با مشکل مواجه کرده است. در چنین شرایطی بدون شک رسانه امکان هزینه کردن برای حضور در نمایشگاه مطبوعات را پیدا نمی‌کند و تلاش برای ابقا را ترجیح می‌دهد.

در این حالت اما حمایت از رسانه می‌تواند تاثیرگذار باشد به تعبیری دیگر خانه مطبوعات،اداره کل ارشاد و دیگر نهادها و دستگاه‌های استان باید در راستای تقویت رسانه گام بردارند که قطعا نتیجه آن به سود تمام استان است.

البته این پشتیبانی، وظیفه و نقش ذاتی رسانه‌ها را منتفی نمی‌کند بلکه این رسانه‌ها هستند که باید به فکر تقویت خود، ایجاد نوآوری و شکوفایی و حضوری قوی و دغدغه‌مند باشند.

در حالی که استان‌های دیگر حضوری قابل در نمایشگاه مطبوعات کشور داشتند انتظار این بود که رسانه‌های استان خوزستان که تعداد آن‌ها هم کم نیست حضوری پر رنگ‌تر داشته باشند،اما باز هم فرصتی دیگر از دست رفت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار