اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۰۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱
بعد از موج یک‌هفته‌ای صدور ویزا حالا این تب تند تا حدودی فروکش کرده است، بخت خسروی همچنان بسته مانده و محدودیت‌های ترافیکی هم سراغ محورها رفته است.

در بسته خبری اربعین آخرین رویدادهای مرتبط با پیاده‌روی اربعین را مرور خواهیم کرد، مواردی از قبیل روند صدور ویزا، ارائه خدمات ارتباطی به زائران، روزهای شلوغ مسیرهای منتهی به مرز و اعمال محدودیت‌های ترافیکی، تأمین امنیت مرزها و برخی از اخبار مرزهای کشور برای تردد در ایام اربعین.

تردد ۲ میلیون زائر در مرزهای کشور

چند روز مانده به اربعین شور و حال خاصی در مرزهای کشور و در مسیرهای منتهی به نجف و کربلا برقرار است، روزبه‌روز هم بر تعداد زائران افزوده می‌شود، صبح یکشنبه بود که فرمانده نیروی انتظامی کشور در ایلام از تردد ۱.۸ میلیون زائر از مرزهای سه‌گانه کشور خبر داد و گفت: بیش از ۲۰۰ هزار زائر خارجی نیز علاوه بر ۱.۸ زائر ایرانی طی این مدت از مرزهای کشور تردد کرده‌اند و تردد بالای ۵۰ درصد زائران از مرز مهران بوده است و ۳۰۰ هزار نفر از ابتدای ماه صفر به کشور بازگشته‌اند.

سردار حسین اشتری تراکم خودروها در مرز مهران را بسیار چشمگیر ارزیابی کرد و افزود: تراکم خودروهای شخصی و عمومی در جاده‌های مرزی به‌خصوص در مرز مهران چشمگیر است. تمهیدات لازم برای بازگشت زائران اندیشیده شده است، تراکم بازگشت در روزهای آینده زیاد است و زائران برای آنکه به مشکل برنخورند بهتر است برنامه‌ریزی لازم برای بازگشت داشته باشند.

فرمانده نیروی انتظامی کشور از استقرار دوسوم نیروهای انتظامی مأموریت اربعین در مرز مهران هم گفت و تأکید کرد: حدود ۱۱ هزار نیرو برای این مأموریت بزرگ در مرز مهران مستقر هستند.طی چند سال گذشته نیروی انتظامی در بحث اربعین خوب عمل کرده است و جلوگیری از ورود افراد بدون ویزا به مرز مهران به‌خوبی کنترل‌شده است.

به گفته وی نظم امسال در تردد زائران رضایت طرف عراقی را هم به همراه داشته است، اما در برگشت زائران هم کار بسیار سنگین و مهمی باید انجام شود که با توجه به اینکه تجربه سال گذشته را داریم باید خدمات‌رسانی برگشت دقت شود.

توافقنامه ۱۲ صفحه‌ای ایران و عراق/ خسروی بسته ماند

سفیر ایران در عراق هم در سخنانی به توضیح روزهای اخیر عراق در برگزاری مراسم اربعین پرداخت و گفت: دو طرف ایرانی و عراقی به یک موضوع اعتراف می‌کنند که امسال برنامه‌ریزی اربعین و زیارت زائران اربعین جمهوری اسلامی ایران به شکل خوب و با برنامه‌ریزی مناسبی انجام شد. از طرف سفارت ایران امسال چند اقدام خوب انجام و زیارت اربعین امسال را با سال‌های قبل متفاوت کرده است؛ اولین موردتوافق با وزارت خارجه و سفارت عراق در ایران بود که ویزای انفرادی برای زائران حسینی صادر شود چون این مسئله به امنیت، نظم، انضباط و کنترل زائر کمک بسیاری داشت.

ایرج مسجدی انعقاد توافقنامه‌ای بین وزارتخانه‌های ایران و عراق در رابطه با موضوع اربعین سیدالشهدا (ع) دومین کار انجام‌شده ارزشمند امسال خواند و افزود: در این توافقنامه روابط ایران و عراق در موضوع اربعین حسینی در ۱۲ صفحه تنظیم‌شده است و اقدام بعدی توافق برای بازگشایی مرز خسروی بود و دو ماه با دوستان عراقی برنامه‌ریزی، تلاش‌ها و سازمان‌دهی بسیاری را انجام دادیم ولی چون تعدادی از افراد اعلام کردند که ممکن است باعث نگرانی شود؛ بنابراین تصمیم گرفته شد فعلاً این مسئله متوقف شود تا خدایی نکرده اتفاقی برای مسئولان رخ ندهد.

سفیر ایران در عراق تصریح کرد: اقدام بعدی این بود که زائران ما برای اولین بار وارد شهر سامرا شدند درصورتی‌که قبلاً از یک کریدور محدود امنیتی زائران به حرم سامرا می‌رفتند و حتی نمی‌دانستند که سامرا کجا هست ولی امسال مردم از داخل شهر وارد و به حرم مطهر رسیدند. نیروهای امنیتی عراق خیلی زحمت کشیدند تا موضوع تأمین امنیت شهر سامرا را برقرار کنند و برای خود من بسیار جالب بود که طی بازدیدم مردم سامرا از حضور و ورود زائران حسینی به شهر خوشحال بودند.

ممکن بود گروه‌های تکفیری درصدد انتقام بربیایند و مصلحت در این بود که فعلاً از مرز خسروی استفاده نشود
به گفته وی اقدام بعدی این بود که بسیاری از خریدهای موکب‌های ایرانی امسال از داخل کشور عراق انجام شد. حیدر عبادی نخست‌وزیر عراق نیز دستور داد که تمام کاروان هدایا و نذورات مردم برای اربعین به‌صورت رایگان وارد کشور عراق شود.

مسجدی در سخنانی در رابطه با مرز خسروی هم گفت: با توجه به ضربات و شکست‌های جدی نیروهای داعشی و تکفیری، ممکن بود این گروه‌ها درصدد انتقام بربیایند و مصلحت در این بود که فعلاً از این مرز استفاده نشود. البته موضوع پایانه مرز خسروی همچنان در دستور کار قرار دارد و فکر می‌کنم اگر امسال هم نتوانیم نتیجه بگیریم برای سال‌های بعد اقداماتی که لازم است صورت می‌گیرد.

وای فای مسیر نجف- کربلا فراهم نشد

و اما بحث ارتباطات زائران روز یکشنبه از مباحث داغ بود که به واکنش چندباره وزیر ارتباطات منجر شد. آذری جهرمی بر توسعه امکانات ارتباطی در برگزاری مراسم اربعین امسال تأکید کرده و گفته است: مذاکرات و نظر وزیر ارتباطات عراق و رایزنی‌ها در حاشیه دیدار حیدر العبادی با رئیس‌جمهور کشورمان در رابطه با راه‌اندازی وای فای در مسیر نجف تا کربلا مثبت بود اما متأسفانه دولت عراق در راه‌اندازی وای فای در بین مسیر به دلیل شکایت اپراتورهای این کشور موفق به ارائه سرویس و راه‌اندازی این خدمات نشده است.

به گفته آذری جهرمی در این زمینه توافقنامه‌ای مکتوب با وزارت ارتباطات عراق نیز صورت گرفته و این وزارتخانه نیز تمام تلاش خود را برای اجرایی شدن آن انجام داده است، اما طبیعتاً بخشی از اقدامات در اختیار شرکت اتصالات عراق بوده که این شرکت نیز زیرمجموعه وزارت ارتباطات عراق نیست.

وی همچنین افزود: قرار بود این اپراتورها به‌صورت ویژه در شهر کربلا اقداماتی صورت دهند که بر اساس گزارش‌ها ظرفیت این شهر دو برابر شده است. اما متأسفانه در خصوص مسیر نجف به کربلا این سرمایه‌گذاری صورت نگرفته و توسعه چندانی نسبت به سال گذشته را شاهد نیستیم، علت این کار نیز مشخص بوده زیرا چنین سرمایه‌گذاری برای این شرکت‌ها صرفه اقتصادی ندارد.

وزیر ارتباطات همچنین از زائران ایرانی خواست با توجه به اینکه سرویس رومینگ سرویس گرانی است و به دلیل بالا بودن نرخ خدمات رومینگ در عراق؛ درصورتی‌که نیاز به برقراری ارتباطات کاری ندارند از سیم‌کارت‌های عراقی استفاده کنند.

وی با اشاره به مطالبی که در رسانه‌ها آمده بود مبنی بر اینکه وقتی ارتباط با امریکا دقیقه‌ای ۷۰ تومان است چرا ارتباط با عراق دقیقه‌ای ۹۰۰ تومان است یادآور شد: بخش کوچکی از این هزینه‌ای که گرفته می‌شود در جیب اپراتورهای ایرانی می‌رود. نرخی که عراق مشخص می‌کند برای پذیرش مکالمات از سمت هر کشور نرخ بالایی است و اپراتورهای عراقی در هر دقیقه از ما به‌عنوان عوارض ۷۰۰ تومان پول را دریافت می‌کنند.

برقراری ۲۰ میلیون دقیقه مکالمه

رئیس کمیته هماهنگی ارتباطات اربعین هم به تشریح وضعیت ارتباطات زائران کربلا پرداخت و گفت: طبق گزارش‌های دریافتی، ارتباطات زائران ایرانی با کمترین مشکل و اختلال در حال برقراری است؛ به‌نحوی‌که از هفته گذشته تاکنون بالغ‌بر ۲۰ میلیون دقیقه مکالمه، میان ایران و عراق مبادله شده است.

اسماعیل رادکانی در پاسخ به برخی انتقادات از عدم آنتن دهی مناسب سیم‌کارت‌های ایرانی در کشور عراق هم گفته است: این اختلالات ممکن است در مسیرهایی باشد که پوشش آنتن دهی از سوی اپراتورهای عراقی ضعیف است و مشترکانی که از رومینگ استفاده می‌کنند در برخی مسیرها با از دسترس خارج شدن شبکه، روبرو می‌شوند. اما این اختلالات مقطعی است. بدیهی است که اپراتورهای عراقی، اولویت سرویس‌دهی خود را به سیم‌کارت‌های عراقی اختصاص دهند.

وی در مورد وضعیت استفاده زائران از اینترنت هم گفت: به دلیل استقبال خوبی که زائران ایرانی از سرویس دیتا کرده‌اند، روز گذشته ظرفیت کانال‌های دیتای اپراتورها افزایش یافت و نسبت به سال گذشته، دو برابر شد. اپراتورها علاوه بر آنکه تعرفه دیتای رومینگ را کاهش داده‌اند، به دلیل پر شدن ظرفیت کانال‌های دیتا، مجبور به افزایش ظرفیت شده‌اند و با توجه به ظرفیتی که شرکت ارتباطات زیرساخت نیز ایجاد کرده، مشکلی در خصوص استفاده از اینترنت وجود ندارد.

محدودیت‌های ترافیکی اربعین

عبور و مرور پرحجم مسیرهای منتهی به مرزها و ترافیک سنگین روزهای اخیر خبر دیگری است که در این روزها از سوی پلیس راهور اعلام‌شده و بر لزوم رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و توجه هر چه بیشتر به آرامش تأکید شده است. رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس‌راه کشور هم روز یکشنبه اعمال محدودیت ترافیکی در روز اربعین را در استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری تشریح کرد.

به گفته سرهنگ نادر رحمانی تردد تمامی کامیون و تریلرها به‌استثنای حاملان مواد سوختی و فاسدشدنی از ساعت ۰۷:۰۰ روز دوشنبه ۱۵ آبان ماه تا ساعت ۰۷:۰۰ روز سه‌شنبه ۲۳ آبان در محورهای اهواز - سوسنگرد، بستان - چذابه، اهواز - خرمشهر و شلمچه ممنوع است. برای محور شلمچه هم مسیر جایگزین در نظر گرفته نشده است، اما خودروهایی که قصد رفتن به خرمشهر را دارند می‌توانند از مسیر جایگزین اهواز - آبادان - خرمشهر و بالعکس تردد کنند.

وی گفت: تردد تمامی اتوبوس‌ها از ساعت ۰۷:۰۰ روز دوشنبه ۱۵ آبان ماه تا ساعت ۰۷:۰۰ روز سه‌شنبه ۲۳ آبان ماه در محور هفتگل - باغملک - ایذه- دهدز - شهرکرد و بالعکس ممنوع بوده و مسیر اهواز - اندیمشک - خرم‌آباد - الیگودرز - اصفهان - شهرکرد و بالعکس به‌عنوان مسیر جایگزین تعیین‌شده است.

به گفته رحمانی در استان ایلام تردد تمامی تریلرها، کامیون و کامیونت‌ها به‌استثنای حاملان مواد سوختی و فاسدشدنی از ساعت ۰۷:۰۰ روز دوشنبه ۱۵ آبان ماه ساعت ۰۷:۰۰ روز سه‌شنبه ۲۳ آبان ماه از محورهای دهلران - مهران، حمیل - ایلام، قلاجه - ایلام و ایلام - مهران ممنوع است. در استان لرستان تردد تمامی تریلرها، کامیون‌ها به‌استثنای حاملان مواد سوختی و فاسدشدنی از ساعت ۰۷:۰۰ روز دوشنبه ۱۵ آبان ماه تا ۰۷:۰۰ روز سه‌شنبه ۲۳ آبان ماه در محورهای پلدختر - اسلام‌آباد و پلدختر- اندیمشک و بالعکس ممنوع است.

رئیس پلیس راهور ناجا هم از عوامل مهم تصادفات در کشور را عدم توجه به علائم راهنمایی و رانندگی، خط‌کشی‌ها و تعیین مسیر برای راننده خواند و گفت: تعدادی از زوار در حال تردد به سمت مرزها و تعدادی نیز در حال بازگشت هستند و اولین توصیه برای زوار اربعین حسینی توجه به رفع خستگی و خواب‌آلودگی است. بر اثر این بی‌احتیاطی متأسفانه روز شنبه دو نفر از هم‌وطنان عزیز و زواری که در حال بازگشت بودند جان باختند.

سردار تقی مهری ناجا توجه به علائم، خط‌کشی‌ها و شرایط جوی را متذکر شد و افزود: راننده باید از وسایل نقلیه اطمینان حاصل کرده و توصیه می‌کنیم رانندگان از سرعت مطمئنه بهره ببرند، همچنین وسایل نقلیه عمومی نیز دقت لازم را داشته باشند و فاصله طولی با خودروها را در مدت رانندگی رعایت کنند.

مرزها در امنیت کامل

تأمین امنیت مرزها که با شدت و دقت بسیار از سوی نیروهای مرزبانی در حال اجرا است ازجمله مهم‌ترین بخش‌های اجرایی برگزاری مراسم اربعین است، جانشین مرزبانی ناجا از نظارت‌های شدید بر مرزها خبر داد و گفت: هیچ‌گونه مورد ضد امنیتی در مرزها برای تردد زوار اربعین وجود ندارد.

سردار محمدکاظم تقوی افزود: زائران با مدارک قانونی به مرز بیایند، از خروج غیرقانونی زوار فاقد مدارک به‌شدت جلوگیری می‌شود. در حال حاضر تردد در مرز روان، منظم و خوب است.

جانشین پلیس آگاهی ناجا هم بر لزوم توجه زائران به توصیه‌های امنیتی تأکید کرد و گفت: نیروی انتظامی با تمام توان در خدمت زائران بوده و توصیه و هشدارهای پلیس به‌منظور افزایش ضریب امنیتی زائران مراسم اربعین است که توصیه می‌کنیم زائران به آن توجه داشته باشند.

سردار مسعود منفرد افزود: زائرانی که هنوز از مرزهای کشور خارج نشده‌اند از گذاشتن اسناد و مدارک و اشیاء قیمتی در خودروهای شخصی خود خودداری کنند و برای پارک خودروهای خود از پارکینگ‌های تعیین‌شده و مورداطمینان استفاده کنند. زائران عزیز فریب افراد سودجو و متقلب را نخورند و برای اخذ ویزا از طریق دفاتر معتبر و کنسولگری عراق در شهر ایلام اقدام کنند. مراقب مدارک خود باشند و در صورت مفقودی مدارک، مراتب را در اسرع وقت به پلیس اطلاع دهند تا از بروز مشکل و سوءاستفاده از مدارک زائران عزیز جلوگیری شود.

پیش‌بینی مقدمات موج بازگشت

به گفته سردار موسی امیری جانشین پلیس راهور کشور بخش اعظم سفر رفت زائران پشت سر گذاشته‌شده است و در حقیقت موج اصلی سفر رفت زائران شکسته شده است و در حال حاضر مقدمات بازگشت سفر زائران در دستور کار است.

وی با بیان اینکه بار بازگشت در یک بازه زمانی کوتاهی شکل می‌گیرد که بایستی با برنامه‌ریزی دقیق و به‌درستی مدیریت شود، تأکید کرد: تجربه سال‌های قبل نشان داده است که بازگشت زائران در یک بازه زمانی کوتاه اما با شتاب و حجم بالایی اتفاق می‌افتد برعکس مرحله رفت زائران که با یک شیب ملایم و از اول ماه صفر زیارت عتبات عالیات را آغاز می‌کنند.

به گفته سردار امیری در بازگشت با شرایط خاص موکب‌ها در عراق زائران دوسه‌روزه می‌خواهند برگردند که این امر به دستگاه‌ها به‌ویژه به همکاران ما در نیروی انتظامی فشار خواهد آورد که با آمادگی کامل می‌توان بار بازگشت را مدیریت کرد.سهمی که مرز مهران در خروج زائران داشته به نسبت دو مرز خوزستان ۵۲ درصد بیشتر بوده است تجربه سال‌های قبل نشان می‌دهد عده‌ای از زائران دو مرز خوزستان احتمال دارد مرز مهران را برای بازگشت انتخاب کنند که این امر بار ترافیک در محورهای مواصلاتی استان را افزایش می‌دهد.

به گفته وی برآورد می‌شود بار بازگشت زائران به پایانه مرزی مهران تا ۶۰ درصد افزایش داشته باشد که باید با همین نسبت آمادگی بیشتری داشته باشیم و اتوبوس‌های خط واحد که زائران را از پایانه مرزی تا پارکینگ برکت انتقال می‌دهند مدیریت شوند.

سانحه برای زائران

روز یکشنبه هم برخی تصادفات و سوانح رانندگی موجب تلخی کام زائران شد. یاسر ساعدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر مستقر در مرز چذابه اظهار کرد: بر اساس اخبار رسیده یک دستگاه ون حامل زائران ایرانی در حله عراق دچار حادثه شده و دو زن جان خود را از دست دادند.

همچنین سرهنگ رضا همتی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ساعت هفت صبح یکشنبه در محور ایلام - مهران حوالی شهر صالح‌آباد یک دستگاه خودرو پژو آردی با یک دستگاه خودرو پژو پارس برخورد کردند.

رئیس پلیس‌راه ایلام ادامه داد: در این حادثه چهار نفر از سرنشینان دو وسیله نقلیه که اهل همدان و تهران و زائر بودند مجروح شدند. این حادثه به علت انحراف به چپ خودرو آردی اتفاق افتاد.

علی‌اصغر زارعی اهل همدان، نعمت اله گلزار دشتی همدان، احمد طلعتی و سید رسول ناصرپور تهران اسامی مصدومان این حادثه بوده است.

مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور هم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وقوع حوادث جاده‌ای در مسیرهای منتهی به مرزها، اظهار کرد: متأسفانه طی روزهای گذشته شاهد وقوع چند حادثه بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه روزانه شاهد وقوع این حوادث و واژگونی خودروهای سواری با یک تا دو نفر مصدوم بوده‌ایم، افزود: حوادث بزرگی همانند واژگونی اتوبوس با ۳۰ تا۴۰ مصدوم داشتیم که همه مصدومان به ایران منتقل شدند که مصدومان علاوه بر طی کردن درمان در بیمارستان امام حسین(ع) به بیمارستان فوق تخصصی امام خمینی (ره) ایلام منتقل شدند.

به گفته خالدی بیش از ۱۵۰ هزار مورد ارائه خدمات توسط نیروهای درمانی در مرزها ارائه‌شده است که بیشتر این خدمات در حوزه بیماری گوارشی، قلبی، تنفسی و بیماری‌های از قبیل پادرد و یا افرادی که دارای مشکلات زمینه‌ای بوده و در مسیر دچار مشکل شده‌اند، بوده است.

 
/مهر

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار