اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۰۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹
روند صدور ویزا روزهای آخر خود را می‌گذراند، برخی از زوار به دلیل نداشتن روادید برگردانده شدند و مهران هم با پارک بیش از ۱۰۰ هزار خودرو تبدیل به پارکینگ شد.
در بسته خبری اربعین آخرین رویدادهای مرتبط با پیاده‌روی اربعین را مرور خواهیم کرد، مواردی از قبیل روند صدور ویزا، ارائه خدمات به زائران، روند برگشت زائران و اعمال محدودیت‌های ترافیکی، تأمین امنیت مرزها و برخی از اخبار مرزهای کشور برای تردد در ایام اربعین.

تمدید صدور ویزای عراق

روزهای آخر موج رفت راهپیمایی باشکوه اربعین در حالی در حال گذر است که رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا از تمدید روند صدور ویزا تا سه‌شنبه خبر داد و گفت: از چند هفته گذشته سازوکار صدور یک‌روزه گذرنامه را تدارک دیده بودیم و کسانی که مدارک خود را به پلیس گذرنامه تحویل دادند، گذرنامه‌شان یک‌روزه صادر می‌شد.

به گفته سرهنگ مجید صمدی ظرف یک ماه اخیر یک‌میلیون گذرنامه صادرشده است؛ بخش عمده این آمار مربوط به گذرنامه‌هایی است که مردم ابتدابه‌ساکن برای دریافت آن اقدام کردند. بارها اعلام‌شده است که زوار برای خروج باید ویزای کشور مقابل را همراه داشته باشند؛ اما عده‌ای با تصور اینکه شاید در مرز ویزای خود را اخذ کنند، به مرزها مراجعه کرده بودند. کسانی که پاسپورت بدون ویزا داشته‌اند، در مرز مهران این سازوکار فراهم است که در صورت تمایل به دفتر کنسولی ایلام مراجعه کنند و اقدام به دریافت ویزا کنند و از همان دفاتر گذرنامه‌های خود را دریافت کنند.

استمرار روند بازگشت زوار از دیگر مسائلی بود که صمدی به آن اشاره کرد و افزود: از روزهای گذشته روند بازگشت زوار آغازشده است؛ خاصه از صبح روز دوشنبه بازگشت زائران عزیز شدت بیشتری گرفته است و خروج زائرین اربعین رو به کاهش است.

تحویل یک‌روزه گذرنامه

جانشین ستاد اربعین ناجا هم گفته است: اگرچه سامانه سماح تعطیل‌شده است؛ ولی امکان تحویل گذرنامه یک‌روزه فراهم‌شده است و زوار می‌توانند با مراجعه به پلیس +۱۰ مدارک خود را تحویل دهند. در حال حاضر نیز وضعیت تردد زوار روزهای انتهایی را طی می‌کند و غالب زوار به کربلا و عتبات عالیات مشرف شده‌اند.

به گفته سردار محمد بابایی مرز مهران بیش از ۴۹ درصد خروجی را به خود اختصاص داد و ۱۰ درصد نیز به مرز هوایی اختصاص‌یافته است، در مرزها تردد پرحجم ولی روان را شاهد هستیم و در برخی ساعات نیز گیت‌ها خالی است. در مرزهای هوایی نیز بازگشایی هشت لاین جدید در فرودگاه حضرت امام(ره) کمک کرد تا مسیر تردد روان شود.

صدور ۲.۳ میلیون روادید

سفیر عراق در ایران از صدور ۲.۳ میلیون روادید در ایام اربعین خبر داد و صدور این تعداد روادید را ناشی از موفقیت ایران و عراق در مدیریت مراسم اربعین دانست، به گفته راجح الموسوی تلاش شد که هر درخواستی در همان روز انجام شود و در برخی از روزها ۱۰۰ هزار روادید توسط دفاتر صادر می‌شد.

راجح الموسوی همچنین در ادامه با اشاره به اینکه در دو روز گذشته آمار درخواست روادید کاهش‌یافته است، تصریح کرد: این امر نشان‌دهنده این بوده که دفاتر به وظیفه خود خوب عمل کرده‌اند. خوشبختانه در صدور روادید تأخیر نداشته‌ایم و همه کارها به‌روز انجام‌شده است، دوشنبه نیز بازدیدی از دفتر ایلام شده تا در صورت وجود درخواست‌های فوری این کار نیز انجام شود.

وی ضمن درخواست از زائران برای حضور نیافتن در مرزها بدون داشتن گذرنامه و روادید، گفت: نیروهای امنیتی ایرانی به‌خوبی با این افراد برخورد و از خروج آن‌ها از مرز و ورود به عراق جلوگیری می‌کنند، زائران اربعین حسینی باید به قوانین کشور عراق در این زمینه احترام بگذارند.

پاسخ صددرصدی به درخواست‌های ویزا

رئیس کمیته سیاسی و کنسولی ستاد مرکزی اربعین هم گفته است که به همه درخواست‌های صدور ویزا پاسخ مثبت داده‌شده است، در حال حاضر بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار روادید صادرشده که این آمار افزایش می‌یابد، مدیریت زمان بسیار عالی بوده و در این میان ۱۷ مرکز کنسولی با ۸۰ مأمور موقت و ثابت کنسولی سفارتخانه عراق تلاش کردند.

وی به تعطیلی سه تا چهار دفتر به دلیل نداشتن نیاز و جلو بودن از زمان هم خبر داد و افزود: تمام درخواست‌های ویزا پاسخ مثبت داده‌شده و احتمال می‌دهیم تا غروب سه‌شنبه نیز بقیه دفاتر طبق قرار سفارت و سرکنسولگری تا چند روز دیگر فعالیت داشته باشند.

قشقاوی در رابطه با وضعیت زائران پاکستانی و افغانستانی و عراقی هم تصریح کرد: امسال با کمک نیروی انتظامی این عزیزان با همان دفترچه‌های مسافرتی تردد کردند و همچنین کارت تردد برای زائران عراقی صادرشده بود تا عبور آن‌ها تسهیل شود و به‌غیراز ۲۴ ساعت مشکل نسبی برای اتباع پاکستانی در مرز میر جاوه خوشبختانه این موضوع ساماندهی و برطرف شد.

به اعتقاد رئیس کمیته سیاسی و کنسولی ستاد مرکزی اربعین استفاده از دلار برای صدور ویزا سبب ایجاد التهاب در بازار در صورت تقاضای زیاد و افزایش هزینه می‌شد و این التهاب تنها مختص اربعین نبوده و بر کل اقتصاد ملی تأثیرات منفی می‌گذارد که امسال قیمت ثابت ۱۷۰ هزار تومان با همکاری دولت، سفارت‌خانه عراق و ایران تعیین شد.

قشقاوی صدور ویزای انفرادی را هم در روند تسهیل شرایط امسال مؤثر دانست و افزود: سال‌ها ویزا به‌صورت مانیفستی صادر می‌شد که در تحلیل و ارزیابی ورود و خروج در مرزها به این نتیجه رسیدیم که صدور ویزاهای دسته‌جمعی و گروهی سبب ایجاد ازدحام و تجمع در مرزها می‌شد اما خوشبختانه با صدور ویزای انفرادی هیچ معطلی در مرزها وجود ندارد و همچنین امسال تلاش شد که افراد بدون ویزا و گذرنامه از مرز خارج نشوند و بیش از ۲۱ هزار نفر زائر بدون ویزا و گذرنامه از مرزها با ۱۵۰ اتوبوس به عقب بازگرداننده شده‌اند.

آمارهای متفاوت از برگرداندن زائران بدون ویزا

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین اما آمار بیشتری ارائه کرده و گفته است تاکنون ۲۵ هزار نفر که بدون روادید و پاسپورت به مرزها مراجعه کرده‌اند بازگردانده شده‌اند و امکان خروج بدون رعایت قوانین وجود ندارد. از روز دوشنبه دفاتر ۱۲ گانه صدور ویزا که در مناطق مختلف کشور مستقر هستند به‌جز ایلام، توسط کشور عراق جمع‌آوری و دریافت ویزا از همان چهار دفاتر کنسولی که در شهرهای کرمانشاه، مشهد، اهواز و تهران قرار دارد صورت می‌گیرد.

به گفته وی تاکنون ۱۴۰ هزار نفر از اتباع افغانستان پیش ثبت‌نام برای دریافت روادید داشته‌اند اما برخی از آن‌ها برای ارائه مدارک جهت طی کردن روند قانونی برای دریافت ویزا مراجعه نکرده‌اند که تا ظهر روز دوشنبه ۹۰ هزار نفر از ثبت‌نام کنندگان مدارک خود را تحویل و ۸۵ هزار نفر هم ویزاهای خود را دریافت کرده‌اند.

بیش از ۴۰ هزار زائر بدون ویزا به شهرهای خود برگشت داده‌شده‌اند
به گفته شهریار حیدری بر اساس قوانین بین‌المللی اعتبار برای دریافت ویزا باید شش ماه باشد و افرادی که گذرنامه‌هایشان کمتر از این اعتبار دارد نمی‌توانند روادید دریافت کنند، اما با اغماض افرادی که چهار ماه هم اعتبار گذرنامه دارند می‌توانند در حال حاضر برای اربعین روادید دریافت کنند.افرادی هم که بنا به دلایلی نتوانند در ایام اربعین به عراق سفر کنند با توجه به سه‌ماهه بودن اعتبار ویزا می‌توانند بعد از اربعین هم به عراق سفر کنند و مدت یک ماه در این کشور اقامت داشته باشند. افراد مشمول و غایب سربازی که تاکنون برای خدمت سربازی مراجعه نکرده‌اند برای دریافت ویزا هم نمی‌توانند اقدام کنند.

و اما سردار اسکندر مؤمنی جانشین فرمانده ناجا آمار دیگری برای زائران برگشت داده اعلام کرده و گفته است: امسال زائران توجه بیشتری نسبت به مسئله ویزا و گذرنامه داشتند و باز از مردم تقاضا داریم با ویزا و گذرنامه به مرزها مراجعه کنند و البته در این راستا بیش از ۴۰ هزار زائر بدون ویزا به شهرهای خود برگشت داده‌شده‌اند.

برنامه‌ریزی پلیس برای برگشت زائران

موج بازگشت زائران نیز در حالی از روزهای قبل آغازشده است که برنامه‌ها برای مدیریت راه‌ها در حال انجام است. به گفته فرمانده قرارگاه اربعین نیروهای مسلح برای برگشت زائران تمهیدات لازم اندیشیده شده و پلیس با تمام توان برگشت زائران را در مباحث انتظامی، ترافیکی و امنیتی مدیریت خواهد کرد.

به گفته سردار محسن فتحی زاده پیش‌بینی می‌شود که موج برگشت زائران از یکی دو روز آینده به اوج خود برسد و می‌طلبد با هماهنگی و همراهی نهادهای امنیتی و خدمات رسان ورود زائران را به کشور مدیریت کنیم . پلیس با اجرای طرح‌های مختلف و استفاده از تمام ظرفیت این موضوع را مدیریت و زمینه تسهیل ورود زائران به پایانه مرزی مهران و خروج آنان از پایانه را فراهم خواهد کرد.

رئیس پلیس‌راه راهور ناجا هم ترافیک در مرزهای سه‌گانه مهران، شلمچه و چذابه را روان ارزیابی کرد و گفت: باوجوداینکه حجم بیشتر ترددها از مرز مهران صورت می‌گیرد، اما تردد به سهولت انجام می‌گیرد.

سردار محمدحسین حمیدی افزود: در این روزها شاهد کاهش خروج و افزایش ورود زوار هستیم و همین امر باعث تلاقی موج رفت و بازگشت زوار و افزایش حجم ترافیک می‌شود. با توجه به وضعیت جوی و بارندگی در مرز مهران لازم است زوار احتیاط لازم را داشته باشند.

روند خروج زائران از کشور رو به افول است و با توجه به نزدیک شدن اربعین حسینی، هرروز از میزان خروج‌ها کاسته می‌شود
رئیس پلیس‌راه کشور از اجرای طرح ترافیکی و تمهیدات لازم برای روان‌سازی مسیر بازگشت زائران هم خبر داد و تأکید کرد: تمهیدات لازم برای روستاهایی ازجمله مهدی‌آباد، چما، ماربره و بخش صالح‌آباد در طرح اندیشیده شده است. مسیر ورود ناوگان مسافربری برای انتقال زائران نیز از مسیر ایلام،ملکشاهی،بان رحمان و مهران خواهد بود. ساکنان روستای ماربره از همان جاده فرعی عبور خواهند کرد و سایر جزئیات موضوع متعاقباً اعلام خواهد شد.

مجید آقابابایی دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی هم گفته است: روند خروج زائران از کشور رو به افول است و با توجه به نزدیک شدن اربعین حسینی، هرروز از میزان خروج‌ها کاسته می‌شود.

خدمت‌رسانی ۵۰ هزار نفر به زوار

رئیس ستاد مرکزی اربعین کشور هم از خروج یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از ساعاتی ابتدایی ماه صفر از مرزها و بازگشت ۴۰۰ هزار نفر نیز از ابتدای این ماه به کشور خبر داد و گفت:اقدامات ستاد حاصل یک سال برنامه‌ریزی و تلاش همه همکاران ماست و ۵۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم در ارتباط با مراسم اربعین درگیر خدمات‌رسانی در بخش‌های مختلف به زائرین هستند.

حسین ذوالفقاری افزود: تا این لحظه مشکل امنیت برای زوار در داخل کشور و عراق نداشتیم و امسال شرایط مناسبی را پیش رو داشتیم.امسال برنامه‌ریزی مفصلی صورت گرفت و نیاز نیروی انتظامی برای کنترل مرزها تأمین شد. استانداری‌های ایلام، خوزستان و مجموعه ستادهای اربعین این دو استان و نیروهای اطلاعاتی، سپاه و بسیج کمک شایانی کردند.

ذوالفقاری یادآور شد: در یک روز نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر از سه مرز به سمت عراق خروجی داشتیم ولی کسی از این حجم خروجی گلایه نداشت و با روند نظم و انضباط، خدمات‌دهی و بخش‌های تسهیلاتی نیز جواب داد. نمودارها تا این لحظه نشان می‌دهد که مردم سفر را مدیریت کرده‌اند و رفت‌وبرگشت، روندی منطقی‌تر نسبت به سال گذشته به خود گرفته است و خواهش می‌کنیم زوار روز بعد از اربعین برای بازگشت عجله نکنند.

مهران پارکینگ شد

و اما نگاهی به وضع شهر مهران هم می‌اندازیم، جایی که بیشترین تردد زائران را طی امسال به خود اختصاص داده است. به گفته قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام پارکینگ اربعین تقریباً بیش از ۸۰ درصد اشغال‌شده است و با احتساب پارکینگ‌های بخش خصوصی و دولتی ۱۲۰ هزار وسیله در شهر مهران پارک شده است.

استاندار ایلام با اشاره به اینکه میزان ورودی به عراق در حال کاهش و خروجی از خاک عراق در حال افزایش است بیان داشت: ورودی‌ها به داخل کشور روزانه اضافه می‌شود. ورودی‌ها پیش‌بینی می‌شود طی فردا و پس‌فردا به بالای ۱۰۰ هزار نفر برسد.

وی همچنین با اشاره به اینکه امسال روان‌ترین تردد زائران را در مرز مهران داشتیم، گفته است که: تعداد زیادی از موکب‌های مرز خسروی به کمک ما در مرز مهران آمده‌اند و برای بازگشت زائران نیز یک مجموعه خوبی با همکاری سپاه، حج و زیارت، بخش خصوصی، مساجد، تکایا و مدارس فراهم‌شده و به‌اندازه کافی جا برای اسکان و استراحت زائران وجود دارد.


/مهر

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار