اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۰۵۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۶
گزارش شوشان از نشست ستاد اربعین خوزستان با حضور وزیر کشور / وزیر کشور: همکاری ایران و عراق در اربعین امسال بسیار بهتر بود / استاندار خوزستان: در حوزه زیرساختها اقدامات بسیار خوبی در مرز شلمچه و چذابه صورت گرفت / آیت الله حسن زاده : نباید اربعین دولتی شود / اعتبارات استانی برای اربعین کافی نیست
وزیر کشور: امسال در مرزها هیچگونه ترافیک، تراکم بیش از حد جمعیت و راهبندان را شاهد نبودیم و همه دستگاهها پای کار آمدند و تلاش کردند تا مشکلات حل شوند.
شوشان: وزیر کشور عصر شنبه 20 آبان ماه در نشست ستاد اربعین استان خوزستان که در فرمانداری آبادان برگزار شد، اظهار کرد: در رابعین امسال، نسبت به سال های پیش نظم، انسجام و هماهنگی بهتری را شاهد بودیم که رضایت نسبی زائران را هم در پی داشت و امید است در سال های بعد هم کار با همین روال پیش برود.

وزیر کشور با اشاره به دو بُعد دولتی و مردمی اربعین بیان کرد: بحث خدمات و زیرساخت ها، امنیت، حمل و نقل و اقامت از جمله مسائلی است که بر عهده دولت است که باید با برنامه ریزی کیفیت آن را افزایش داد. در کنار آن بحث خدمات رسانی به زائران هم وجود دارد که تاکید ما این است در این حوزه از ظرفیت عموم مردم استفاده شود.

وی یادآور شد: امسال بیش از 60 میلیون بسته غذایی بین زائران اربعین حسینی توزیع شد که در کنار هزینه دارو و درمان هزینه بالایی است و دولت توان پرداخت چنین هزینه ای را ندارد و نمی تواند آن را در بودجه عمومی خود بگنجاند؛ بنابراین مردم باید در قالب نذورات و هدایا به موکب داران کمک کنند و به جز مسائل زیر ساختی و زیربنایی که وظیفه دولت است، دیگر کارها باید مردمی باشد.

 رحمانی فضلی با اشاره به لزوم تدوین طرحی جامع در ستاد اربعین گفت: برای تدوین این طرح باید همه ابعاد را در نظر بگیریم تا با تقسیم کار بهتر و برنامه ریزی منسجم تر در سال آینده بتوانیم کارهای ماندگار و با ثبات تری انجام دهیم.

وزیر کشور با تاکید بر انجام برنامه ریزی های مدون و منسجم تر در سال های آینده، عنوان کرد: اعزام بیش از 2 میلیون و 300 هزار نفر ظرف مدت 20 روز از همه جغرافیای ایران به کشوری دیگر و مدیریت کار برای بازگشت امن آن ها حرکت بزرگ و مهمی است که تاکنون به خوبی صورت گرفته است؛ در سال های بعد چون به گرما نزدیک می شویم و احتمال افزایش زوار هم وجود دارد بنابراین لازم است تا عمیق تر و اساسی تر به موضوع توجه کنیم.

وی با بیان این که باید اربعین را به عنوان یک امر اعتقادی و فرهنگی عظیم معرفی کنیم، خاطرنشان کرد: موضوع اربعین جزو اعتقادات و باورهای ما است و تلاش داریم موضوع را در سال های آینده در شان ابا عبدلله الحسین برگزار کنیم.

رحمانی فضلی ادامه داد: در این امر فرهنگی عظیم همه نقش داریم و باید به گونه ای برنامه ریزی شود که در جهت تعالی و رشد اعتقادات و اصول نظام و تقویت باورهای مردم باشد.

وی اربعین را الگوی انسانی بسیار مطلوبی از نظر بسیاری از مردم دنیا دانست و اذعان داشت: به عنوان کشوری که به حکمت دینی اعتقاد داریم، باید موضوع اربعین را فراتر از مرز شیعه و ورای مرز اسلام بدانیم. این حرکت و نمایش بزرگ اعتقادی که همه دنیا را به حیرت واداشته، بیانگر قدرت مدیریت دولت و نظم مردم است.

وزیر کشور تاکید کرد: بحث دین داری، عشق، صلح، عدالت و ظلم ستیزی موضوعاتی هستند که در فرهنگ عاشورا و اربعین نهفته هستند؛ دنیا تشنه عدالت و آزادی است و این نیازی است که در دنیای غرب احساس می شود و همه انسان های پاک به دنبال آن هستند. 

رحمانی فضلی یکی از مهم ترین مشکلات بحث اربعین سال های پیش را بحث ورود افراد بدون ویزا به کشور عراق خواند و گفت: امسال با هماهنگی بین دستگاه های مختلف، تقریبا ورود بدون مجوز به کشور عراق نداشتیم که گامی بسیار مهم است.

وی با اشاره به همکاری و هماهنگی منایب میان ایران و عراق و در اربعین امسال، بیان کرد: امسال شاهد اقدامات خوبی در حوزه حمل و نقل، تدارکات و امنیت بودیم به گونه ای که ترافیک، راه بندان و تراکم بیش از حد جمعیت را نداشتیم.

وزیر کشور استان های خوزستان و ایلام را میزبان اصلی اربعین خواند و اذعان داشت: این دو استان نقش بسیار خوبی در برگزاری مراسم اربعین داشتند و باید از استانداران و دستگاه های اجرایی این دو استان که تلاش کردند این مراسم به بهترین شکل برگزار شود، قدردانی کرد.

استاندار خوزستان: در ایام اربعین مشکل امنیتی در مرزهای شلمچه و چذابه وجود نداشت

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در نشست ستاد اربعین استان خوزستان که در فرمانداری آبادان برگزار شد، با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مرز شلمچه اظهار کرد: امسال اقدامات خوبی از جمله چهار بانده شدن راه، جدا کردن مسیر تجاری از مسافری، افزایش و گسترش پارکینگ ها، کیفی تر کردن شرایط کار و جدا کردن پایانه مرزی و ارائه خدمات بهتر به زائران اتباع خارجی انجام شد.

وی ادامه داد: به دلیل هماهنگی مناسب بین دستگاه ها در استان، مشکلی در اربعین امسال پیش نیامد و کوچکترین مشکلات هم با مدیریت مناسب، کنترل و رفع شد. استاندار خوزستان با اشاره به راه اندازی قرارگاه رسانه ای در دو مرز چذابه و شلمچه عنوان کرد: امسال برای نخستین بار دو قرارگاه رسانه ای در مرزهای شلمچه و چذابه افتتاح شد و خدمات ارزنده ای در انعکاس مسئله صورت گرفت.

شریعتی وجود دو پایانه مرزی در خوزوستان را فرصت و تهدیدی در کنار هم دانست و گفت: حُسن این کار تقسیم جمعیت بین دو مرز و کاهش فشار مضاعف بر یک پایانه مرزی است و عیب آن کمبود زیرساخت ها است که باید نسبت به رفع آن اقدام کرد.

وی یادآور شد: بهبود زیرساخت ها در دو مرز چذابه و شلمچه تنها به منظور پیاده روی اربعین نیست بلکه در راستای فرمایش مقام معظم رهبری و تحقق اقتصاد مقاومتی است. استاندار خوزستان با اشاره به وضعیت صادرات و واردات پایانه های مرزی استان گفت:  روزانه بیش از یک هزار کامیون از مرزهای چذابه و شلمچه عبور می کنند که این موضوع نیاز به ارتقای وضعیت زیرسخت ها را بیش از پیش نمایان می سازد.

شریعتی با بیان این که مرز چذابه مشکلات ساختاری جدی تری نسبت به شلمچه دارد ، عنوان کرد: دو سال پیش در این مرز حتی یک هکتار هم پارکینگ وجود نداشت ولی در سال گذشته فضای پارکینگ مرز چذابه به 25 هکتار وامسال با تلاش ها و هماهنگی های صورت گرفته به 65 هکتار رسید.

وی ادامه داد: در مرز شلمچه نزدیک به 90 هکتار پارکینگ ایجاد شد و به همراه پارکینگ های سطح شهر به 120 هکتار می رسید که از این بابت خدمات رسانی خوبی صورت گرفت. استاندار خوزستان از اجرای طرح حامع چذابه خبر داد و گفت: این طرح تاکنون 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و برای سال آینده آمده خدمت رسانی به زوار است.
 
آیت الله حسن زاده : نباید اربعین دولتی شود / اعتبارات استانی برای اربعین کافی نیست

آیت الله حسن زاده در نشست ستاد اربعین استان خوزستان که در فرمانداری آبادان برگزار شد، با اشاره به لزوم توجه به مسائل فرهنگی اربعین اظهار کرد: اگر به عمق بخشی به موضوع اریعین توجه نکنیم، این نگرانی وجود دارد که به یک سفر عادی(اگر نگوییم تفریحی) می شود و بهره مورد نظر حاصل نخواهد شد.

امام جمعه موقت اهواز با تاکید بر این که نباید اربعین دولتی شود، عنوان کرد: هر سال در مرزهای چذابه و شلمچه شاهد حضور مواکب دولتی هستیم که بیش از ان که برای دمت رسانی باشد، برای معرفی دستگاه اجرایی شان است لذا باید از طریق صدور بخش نامه، از حضور دستگاه های اجرایی و دولتی در اربعین جلوگیری شود زیرا این امر یک حرکت مردمی است و باید مردمی اداره شود.

حسن زاده با اشاره به احتمال لغو ویزای اربعین در سال آینده، بیان کرد: لغو ویزا به معنای افزایش حداقل دو برابری زائران است که نیاز به برنامه ریزی دقیق و مشخص شدن سیاست ها را از همین امروز نشان می دهد.

وی ادامه داد: از همین امروز باید سیاست ها مشخص شود و عوارض، هزینه ها، بیمه، پارکینگ و سایر مسائل برای سال آینده بررسی و در خصوص ان ها تصمیم گیری شود.

امام جمعه موقت اهواز با بیان این که اعتبارات استانی برای اربعین کافی نیست، گفت: اعتبارات استانی برای بحث اربعین کافی نیست و اولویت ها را در استان به هم می زند بنابراین باید اعتبارات ملی برای بحث اربعین در نظر گرفته شود.


























 


برچسب ها: امنیتی ، شلمچه ، چذابه
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار