اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۰۵۹۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰
عضو هیات علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله‌شناسی تشریح کرد
وی با بیان اینکه این زلزله در ناحیه مرزی ایران و عراق رخ داده است، اظهار کرد: کانون این زلزله در مرز ایران و عراق و در داخل خاک عراق واقع شده است.
عضو هیات علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با تاکید بر اینکه گسل مسبب زلزله یکشنبه شب مرز ایران و عراق مشخص نیست، گفت: این زلزله را حدود ۱۵۰ میلیون نفر در ایران و عراق و در هر دو پایتخت احساس کردند.

دکتر مهدی زارع در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به زلزله امشب سلیمانیه عراق، گفت: این زلزله در ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه امشب یکشنبه ۲۱ آبان ماه در ۳۰ کیلومتری شمال غرب سرپل ذهاب و  ۳۲ کیلومتری جنوب غرب حلبچه رخ داده است.

  • وی با بیان اینکه این زلزله در ناحیه مرزی ایران و  عراق رخ داده است، اظهار کرد: کانون این زلزله در مرز ایران و عراق  و در داخل خاک عراق واقع شده است.

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله با اشاره به گسل مسبب این زلزله خاطرنشان کرد: گسل مسبب این رخداد هنوز مشخص نیست ولی گسل فعال خمیدگی جبهه کوهستان زاگرس و گسل‌های پهنه گسله ذهاب (یا سرپل ذهاب)  در همین منطقه قرار دارد.

زارع با تاکید بر اینکه گسل "پی سنگی ذهاب" از گسل‌های سامانه گسله خمیدگی جبهه کوهستان زاگرس است، خاطرنشان کرد: سازوکار این زلزله فشاری و صفحه گسله نزدیک به قائم بوده است.

این محقق مهندسی زلزله یادآور شد: در شهر سر پل ذهاب ۶۰ هزار نفر و در قصر شیرین حدود ۳۰ هزار نفر زندگی می‌کنند و زلزله‌های حلوان و سر پل ذهاب از جمله زلزله‌های تاریخی این منطقه به شمار می‌رود.

زارع زلزله‌های ۹۵۸ میلادی و ۱۱۵۰ میلادی سرپل ذهاب و در سده بیستم زلزله‌ ۱۹۶۷ میلادی با  بزرگای ۵.۷ و زلزله ۵.۱ سال ۱۹۸۳ میلادی را از جمله زلزله‌های تاریخی این منطقه نام برد.

وی با اشاره به رخداد این زلزله بزرگ گفت: این زلزله را حدود ۱۵۰ میلیون نفر در ایران و عراق و در هر دو پایتخت حس شده است ولی طبیعتا رخداد آن به تحریک گسل‌های دور از منطقه رومرکزی (مثلا گسل‌های تهران، تبریز و یا قم) ربطی ندارد.

وی با اشاره به اخبار منتشر شده در زمینه پیش‌بینی این زلزله از سوی برخی منابع خبری تاکید کرد: هیچ پیش‌بینی از هیچ منبعی قبل از رخداد ۲۱ آبان ۹۶ وقوع آن را اعلام نکرده بود.

زارع همچنین به مطلب منتسب به سازمان زمین‌شناسی آمریکا در سال ۲۰۱۳ در باره این زلزله خاطرنشان کرد: اساسا این سازمان هرگز چنین اقدامی انجام نداده و نخواهد داد ولی متاسفانه برخی خبرگزاری‌ها متن جعلی را که بعد از زلزله ۲۰۱۳ (۱۳۹۲ش) سراوان در فضای مجازی منتشر شده بود، به عنوان پیش‌بینی سازمان زمین‌شناسی آمریکا منتشر کرده است و این خبر مطلقا واقعیت علمی ندارد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار