اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۱۰۷۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۰
شوشان خرمشهر:عناصری هستند در این کره خاکی، که عناصری دیگر را به واکنش وادار میسازند. بحث همان انتقال انرژی است. حرکتی یا گرمایی یا دیگر انواع انرژی...
وقتی انرژی از یک عنصر به عنصر دیگر منتقل شود، ناخواه، این انرژی باید به یک صورتی انتقال خود را بروز بدهد و هرگز حالت سکون را از همان ابتدا برنمیگزیند. 
عناصر می توانند فیزیکی(طبیعی) یا متافیزیکی (ماورا‌ء طبیعی) باشند.
برخورد دو جسم به یکدیگر، مثالی از برخورد دو عنصر به صورت فیزیکی است. وقتی میگوییم دل به دل راه دارد یعنی همزمان دو نفر در دو نقطه جغرافیایی مختلف به یک چیز مشترک فکر کنند مثالی از انرژی متافیزیکی است. متافیزیک یعنی انرژی که ملموس یا قابل مشاهده نباشد. نه به صورت نور است و نه صدا و نه گرما و نه حرکت. فقط یک احساس است.
زلزله اخیر کرمانشاه به صورت های مختلفی توسط منتقدان و نویسندگان واکاوی شده است اما هیچکدام تحلیلی بر اثر متافیزیک آن نداشته اند. متافیزیک میتواند بر فیزیک تاثیر داشته باشد.
شرح ماجرا به این ترتیب است که؛
بیش از صدها اتاق٬ به همراه خنده هایی که از بازی و شادی کودکانه ، در تنها سی ثانیه، به مانند یک قوطی نوشابه خالی که در دست یک بچه مچاله می شود بر اثر لرزه ای به بزرگی ۷.۳ ریشتر تبدیل به یک فضای تاریک و سکوت رعب آور تبدیل می شود. بر حسب آمار رسمی٬ بیش از چهارصد کشته و چهارهزار مصدوم اعلام می شود. مسکن مهر، بیمارستان، مدارس، پادگان، 
ساختمان های مسکونی و هرآنچه پناهگاهی بر سر مردم نام داشت، تغییر نام میدهند و واژه قبرستان را انتخاب میکنند.
گویا سازه ها نیز درگیر مد شده اند . فرایندی که اکنون با کلاس جلوه میدهد نمای ساختمان ها را ، قبرستان نام دارد. و پلاسکو، معدن و حالا سرپل زهاب در صدر جدول هستند.

این ها همگی موجی در فضای اجتماعی ایجاد کردند و انبوهی از نوشته ها راجب اینها نوشته و پرداخته شد.
اما مهم تر از این مسائل، هیچگاه عناصری که بتوانند متافیزیک بعد اجتماعی بازدارنده این بحران ها را تشکیل دهد پدید نیامدند. و همچنان حوادث طبیعی قربانی های زیادی میگیرد.
بعد اجتماعی یک صورتی از انرژی متافیزیکی است که به عناصری چون فرهنگ مشارکت، انسانیت و اخلاق نیاز دارد. 
یک زاویه ای که می تواند این حوادث طبیعی را عاقبت به خیر کند. 
یک شعاع بازدارنده ای که آمار تلفات را به حداقل برساند.
جامعه ما نیاز دارد که این عناصر را در فیزیک تزریق کند. و به نظر صاحب قلم همین نوشتار، ما نیاز داریم سازمان های مردم نهادی را در این راستا پرورش دهیم که آموزش هایی در خصوص نحوه مقابله و مشارکت سازنده را به جامعه تعلیم دهند که جایگزینی باشد بر ضعف عناصر فیزیکی. اگر بافت شهری آن مهندسی خوب را نداشته باشد و بر اثر زلزله بر سر مردم ویران شود، حداقل بافت اجتماعی بسیار عالی داشته باشیم که کمک رسانی به نحو اعلا صورت پذیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار