اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۱۲۱۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۷
گزارشی از سفر هیات رسانه ای ایران به چین
در راستای گسترش روابط رسانه ای میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین و پیرو تفاهمنامه همکاری های فرهنگی دو کشور که در سال 1394 صورت پذیرفت...

 اشاره :

 شوشان - امید حلالی در راستای گسترش روابط رسانه ای میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین و پیرو تفاهمنامه همکاری های فرهنگی دو کشور که در سال 1394 صورت پذیرفت، هیات رسانه ای جمهوری اسلامی ایران متشکل از پنج تن از سردبیران و مدیران مسئول روزنامه های داخلی به ریاست محمد جعفر صافی، مدیرکل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تاریخ 22 الی 27 آبان ماه از شهرهای پکن و شیان چین بازدید نمودند.

هیات رسانه ای در شهرک سینمایی پکندر این سفر هیات ایرانی ضمن دیدار با مسئولان دفتر مطبوعاتی شورای دولتی چین، بازدید از روزنامه، انتشارات و سایت اینترنتی گوانگ مین، دیدار از مجموعه بین المللی رادیو چین و ملاقات با مسئولان بخش فارسی رادیو بین المللی چین، دیدار از شرکت فیلم سازی چین و بازدید از مجموعه فیلمسازی الکترونیک ، بازدید از تلویزیون شهر ‹شی ان› و شبکه مخصوص جاده ابریشم، بازدید از منطقه صنعتی های تک و تکنولوژی های جدید شهر ‹شی ان› و دیدار با اساتید و دانشجویان مرکز پژوهش های منطقه آزمایشی آزاد تجاری یک کمربند یک جاده دانشگاه ‹شی ان جیائوتونگ› راه های گسترش روابط دو کشور در حوزه رسانه ای را بررسی نمودند.

همچنین این هیات در نخستین برنامه رسمی خود در چین با علی اصغر خاجی سفیر کشورمان در پکن دیدار و گفت و گو کرد.

بازدید از و نشست با مسئولان مجموعه؛ آشنایی با روحیه جمهوری خلق چین در جریان برگزاری نوزدهمین کنگره سراسری حزب کمونیست چین و دیدار با مسئولان اداره کل غرب آسیا و آفریقای وزارت امور خارجه چین هم از جمله این برنامه ها بود.

بر اساس آمار اداره فیلم، تلویزیون، رادیو، مطبوعات و انتشارات چین در حال حاضر 228 هزار خبرنگار در چین فعالیت دارند که 84 هزار نفر از این افراد برای روزنامه ها و حدود 6 هزار نفر از این خبرنگاران هم در نشریات ادواری فعالیت می کنند.

آمار رسمی اداره مطبوعات نشان می دهد که بیش از دو هزار و 800 نفر از خبرنگاران چین برای خبرگزاری های این کشور کار می کنند که از مهم ترین آنها می توان به خبرگزاری شین هوا رسانه رسمی دولت اشاره کرد.

در همین حال 134 هزار نفر از خبرنگاران این کشور در اختیار رادیو و تلویزیون و شرکت های فیلمسازی هستند و یک هزار و 100 نفر نیز در شبکه های خبری آنلاین و اینترنتی فعالیت دارند.

نزدیک به 39 درصد از خبرنگاران چین بین 30 تا 40 سال و حدود 33 درصد هم بین 40 تا 50 سال دارند و 51 درصد از خبرنگاران را مردان تشکیل می دهند.

چین روز هشتم نوامبر (آیان) را به دلیل آنکه انجمن خبرنگاران جوان در چنین روزی در سال 1937 میلادی تشکیل شده، روز خبرنگار نامیده است.

پرواز هیات بوسیله هواپیمایی ماهان و به شکل مستقیم از تهران به پکن صورت گرفت. اختلاف زمانی ایران و چین ۴.۳۰ دقیقه  و مدت پرواز مستقیم از فرودگاه امام خمینی (ره) تهران تا پکن ۷ ساعت بود .

فرودگاه مهم بیجینگ (پکن)در ابتدا وارد فرودگاه کاپیتال بیجینگ (نام بین المللی پکن) شدیم که فرودگاهی بین المللی، بسیار مجهز و خوش ساخت و بزرگ است آن چنان که هواپیما بیش از نیم ساعت بر روی زمین حرکت می کند تا ما را به ترمینال ورودی برساند.

جمهوری خلق چین به عنوان نخستین کشور پرجمعیت دنیا و سومین کشور پهناور جهان پس از روسیه و کانادا، از دهه ۸۰ میلادی به سمت تجارت جهانی حرکت کرده و با باز کردن بازارهای داخلی خود به روی سرمایه گزاران خارجی و سرمایه گزاری خود در طرح ها و پروژه های سایر کشورها به تحولی عظیم دست یافته است.

 

گزارش مفصلی را که می خوانید چکیده ای ست از برنامه فشرده ای که هیات ایرانی در بازدیدها و نشست های خود داشته است :

شایان ذکر است که جناب جناب محمدجعفر صافی رییس هیات رسانه ای کشورمان از مدیران سابق صدا و سیمای کشور هستند و مدیریت شبکه 3 سیما را در کارنامه خود دارد که در کنار شناخت از رسانه های مکتوب و مجازی با فضای تلویزیون نیز کاملا آشناست و همین تجربه و آداب دانی وی و همسفر دیگرمان جناب مهدی شوشتری از دیپلمات های وزارت خارجه کشورمان پشتوانه و تکیه گاهی برای هیات در این سفر فشرده کاری ست و البته هیات رسانه ای در این سفر عبارتند از : دکتر علی عسگری مدیرمسئول خبرگزاری مهر، محمدهادی پروین مدیرمسئول خبرگزاری خبرآنلاین، محمد عسلی مدیرمسئول روزنامه و گروه رسانه ای عصر مردم، سروش صاحب فصول دبیر اقتصادی روزنامه جمهوری اسلامی و اینجانب امید حلالی مدیر گروه رسانه ای راوی ملت


 دیدار از سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن و نشست با سفیر

 علی اصغر خاجی سفیر ایران در چیناولین برنامه سفر کاری حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن بود. پس از اقامه نماز جماعت در خدمت علی اصغر خاجی سفیر ایران در چین بودیم که مدت ۳ سال است تصدی این سمت حساس را برعهده دارد. سفیر ایران در چین نیز مانند رییس هیات رسانه ای ایران مردی سرد و گرم چشیده و واقع بین است که ماموریت های کاری بسیاری در خارج از کشور داشته است و ثمره همه اینها شده است داشتن تحلیل های جامع و منطقی نسبت به نظام بین الملل و موقعیت ایران.

سفارت ایران ساختمانی زیبا و بزرگ بود که عمری ۴۰ ساله دارد و عطر و بوی عزاداری حسینی در اواخر ماه صفر از آن استشمام می شد و غم دوری از وطن را برای لحظاتی از خاطر می برد.

تنظیم رابطه با بزرگ ترین شریک تجاری ایران کار مهمی ست که مجموعه عوامل سفارت ایران در پکن این کار را برعهده دارند خاصه در دوره ای که حساسیت های نظام سلطه در پی محدود کردن جمهوری اسلامی ایران است.

در نشست هیات رسانه ای در ابتدا سفیر خاجی ضمن تشریح وضعیت چین در نظام بین الملل و رابطه ایران با این کشور گفت :  در حال حاضر 24 درصد از کل تجارت ایران با چین انجام می شود. چین دومین اقتصاد بزرگ دنیا با بیش از 4 تریلیون دلار میزان تجارت خارجی است و ما بیش از 8 سال است که بر اساس سند شراکت راهبردی که با این کشور منعقد کرده ایم بیشترین تعامل را با چین داریم.

در ورودی سفارت ایران در چینوی افزود : با چینی ها 35 میلیارد دلار توافق نامه برای انجام فاینانس داریم که یکی از آنها بعد از بر جام برقی کردن خط ریلی تهران – مشهد است. همچنین در حال حاضر 6/4 میلیارد دلار سرمایه گزاری در ایران انجام داده اند و 600 هزار بشکه میزان صادرات روزانه نفت ایران به چین است.

سفیر ایران در چین گفت : از 13/3 میلیارد دلار صادرات ایران به چین در حدود 8 میلیارد دلار صادرات نفتی و 5/3 میلیارد دیگر صادرات غیر نفتی است.

وی ضمن اشاره به شکل گیری ایده «یک کمربند، یک جاده» در رابطه با جاده ابریشم که توسط «شی جین پینگ» رییس جمهور چین عنوان شده است افزود : این یک ایده است و طرح تفضیلی کاملی نیست و ما نیز باید تلاش کنیم برای داشتن ارتباط گسترده تر با چین در شکل دهی و عینیت بخشی به این ایده و داشتن جایگاه در جاده ابریشم تلاش کنیم چرا که چین به شکل جدی وارد عرصه جهانی شده است و در این رابطه رسانه ها می توانند نقش موثری را ایفا نمایند.

  

یک مسئول وزارت خارجه چین : رابطه ایران و چین با یک فرصت طلایی مواجه است

معاون مدیرکل غرب آسیا و آفریقای وزارت امور خارجه چین گفت: دیپلماسی چین بیشتر در دو زمینه همکاری برد - برد با جهان و تلاش برای سرنوشت مشترک جامعه بشری حرکت می کند و با در نظر گرفتن این اصل و همچنین توجه به پیشینه روابط ایران و چین، می توان گفت رابطه دو کشور با یک فرصت طلایی مواجه است.

‹چو وی› در جریان دیدار با محمد جعفر صافی، مدیرکل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیات رسانه ای همراه در پکن با اشاره به اینکه روابط ایران و چین علیرغم تمامی مسایل جهانی همیشه محکم بوده است افزود : چین در روابط بین الملل جدید با دوستان ایرانی هیچ مشکلی ندارد از جاده ابریشم قدیم تا به امروز بین دو کشور فقط دوستی بوده است و هیچ مساله و مناقشه تاریخی وجود نداشته است.

وی ادامه داد: در دوره معاصر نیز میان دو کشور احترام متقابل و فهم و درک از یکدیگر وجود داشته است بین این دو کشور هیچ وقت مناقشه ای در نگرفته است.

او با اشاره به سفر ‹شی جین پینگ› رییس جمهوری چین به ایران در ژانویه سال گذشته گفت: در این سفر مهم دو کشور برقراری مشارکت را راهبرد اصلی خود اعلام کردند و در زمینه سیاسی به همدیگر اعتماد متقابل داریم و در زمینه اقتصادی هم تلاش می کنیم با هم به پیش برویم.

معاون مدیرکل غرب آسیا و آفریقای وزارت امور خارجه چین افزود: در زمینه فرهنگی نیز رابطه خوبی داریم و آینده روابط 2 کشور نیز روشن و شفاف است.

چو با اشاره به سفر هیات رسانه ای ایران به چین و همچنین ضرورت توسعه روابط رسانه ای دو کشور افزود : انتظار می رود خبرنگاران به عنوان فرستادگان دوستی دو کشور برای تقویت و تحکیم روابط دو کشور اقدام کنند.

وی در پاسخ به مدیرکل رسانه های خارجی وزارت رهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان که خواستار حمایت بیشتر چین از خبرنگاران ایرانی شد اظهار امیدواری کرد رسانه های چینی در ایران نیز مورد حمایت قرار گیرند و روابط دو کشور نیز روز به روز بهتر شود.

معاون مدیرکل غرب آسیا و آفریقای وزارت امور خارجه چین در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری کنگره نوزدهم حزب کمونیست اشاره کرد و گفت: ما واکنش های خارج از کشور این کنگره را رصد کردیم اگرچه تعریف و تحسین در مورد کنگره زیاد بود اما عدم فهم و درک در مورد کنگره وجود داشت که طبیعی بود.

وی با اشاره به اینکه در این کنگره چشم انداز آینده چین ترسیم شده است گفت: ‹اندیشه شی جین پینگ› رییس جمهوری چین با عنوان سوسیالیست با ویژگی جدید وارد اساسنامه کنگره شده است و در آینده بر همین محور حرکت خواهیم کرد.

او افزود: با توجه به اینکه در گزارش کنگره نوردهم حزب کمونیست ذکر شده است وضعیت سیاسی کشور نباید جدا از مبنای فرهنگی، تاریخی و اجتماعی آن تعریف شود لذا در سال های آینده ضمن احترام به حرکت و مسیر سایر کشورها ، در این راستا اقدام خواهیم کرد.

  

ایران و چین در کنار روابط اقتصادی در حوزه فرهنگی هم روابط نزدیکی دارند

دیدار هیات رسانه ای ایران با یک مسئول وزارت خارجه چینمدیرکل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دو کشور ایران و چین در کنار روابط اقتصادی و تجاری، در زمینه فعالیت های هنری و فرهنگی هم روابط بسیار نزدیکی دارند.

محمد جعفر صافی در جریان دیدار با ‹چو وی› معاون مدیرکل غرب آسیا و آفریقای وزارت امور خارجه چین در پکن افزود : شرکت ایران در هفته کتاب چین و همچنین حضور مهمانانی از چین در مناسبت های مختلف در ایران مصداق این روابط است.

او با اشاره به مقاله سفیر چین در تهران در یکی از روزنامه های ایران مبنی بر اینکه جاده ابریشم جاده ای است که بین ایران و چین دوستی ایجاد می کند، گفت: در حوزه رسانه نیز در حال حاضر 5 رسانه چینی در ایران حضور دارند و صدا و سیما و خبرگزاری جمهوری اسلامی هم دو رسانه ایران هستند که در چین فعالیت می کنند.

او اظهار امیدواری کرد روابط فرهنگی بین دو کشور هر چه بیشتر توسعه یابد و رسانه ها بتوانند به عنوان سفیران آگاهی بخشی بین دو کشور عمل کنند.

صافی در ادامه سیاست دولت چین در احترام متقابل بین ملت ها به ویژه بین دو ملت ایران و چین را ستود و گفت: سیاست مبتنی بر احترام بین دو کشور به دلیل این است که چین و ایران هر دو سابقه چند هزار ساله در حوزه تمدن و فرهنگ دارند و کشورهایی که دارای سابقه طولانی در فرهنگ و تمدن هستند عاقلانه تر رفتار و بهتر روابط خود را تنطیم می کنند.

وی ادامه داد: اما این سالها شاهد هستیم کشورهایی که فاقد چنین سابقه ای هستند تلاش می کنند در دنیا جنگ و خونریزی راه بیاندازند.

نمایی از سالن ورودی وزارت خارجه چینمدیرکل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ایران در این سال ها به دلیل اینکه می خواهد کشوری مستقل باشد همواره مورد حمله رسانه ای برخی کشورها از جمله آمریکا قرار گرفته است در حالی که ایران همیشه مبتنی بر احترام متقابل اقدام کرده است.

او گفت: اعتقاد داریم بر خلاف سلطه رسانه ای برخی کشورها، همه دنیا باید در توسعه رسانه ای مشارکت کنند و بتوانند به صورت مستقل به خبر رسانی بپردازند.

صافی با تشکر از حمایت های چین از ایران در مذاکرات پنج بعلاوه بر یک گفت: سیاست دیپلماسی دولت دوازدم حمایت و توسعه ای رسانه ای است.

ما در این خصوص قربانی اخبار دروغ و ناصحیح برخی کشورها به ویژه آمریکا بوده ایم اما بعد از مذاکرات 1+5 و به نتیجه رسیدن برجام، این وضعیت تغییر کرد و خبرنگاران زیادی به ایران سفر و واقعیت ها را برای مردم جهان منعکس کردند.

او اظهار امیدواری کرد کشورهای ایران و چین روابط رسانه ای بهتری با همدیگر تجربه کنند و گفت: ما تلاش کردیم مشکلات خبرنگاران چینی تا حد امکان در ایران مرتفع شود و انتظار داریم مشکلات خبرنگاران ایرانی در چین هم از جمله امکان واگذاری پلاک خودرو و همچنین امکان رانندگی با گواهینامه ترجمه شده ایرانی برای آنها مرتفع شود.


 بازدید هیات رسانه ای ایران از روزنامه گوانگ مین ، روزنامه ای به قدمت انقلاب چین

هیات رسانه ای ایران در دومین روز سفر خود به چین از روزنامه ‹ گوانگ مینگ دیلی› و سایت اینترنتی و انتشارات این مجموعه بازدید کردند. در این بازدید هیات رسانه ای ایران از بخش های مختلف این روزنامه بازدید و با خبرنگاران، مدیران و مسئولان این روزنامه دیدار و گفت و گو کردند. روزنامه ‹ گوانگ مینگ دیلی› با دو روزنامه و سایت زیر مجموعه از سال 1949 تاسیس شده و یک روزنامه حزبی است. این روزنامه با شمارگان قریب یک میلیون نسخه در روز حدود یک هزار و 200 نفر پرسنل دارد.

در ورودی روزنامه عکس مدیران روزنامه در شصت ساله اخیر در یک قاب نصب شده است. رویه ای که در روزنامه های ایران وحود ندارد و نسل بعدی مدیران اقدام به میراث سوزی و حذف تاریخ مدیران نسل قبل می نمایند

تصاویر مدیران روزنامه در دوره های گذشته در ورودی روزنامهدر ابتدا معاون بخش بین الملل روزنامه از هیات رسانه ای ایرانی استقبال کرد. در سالن ورودی روزنامه تصویری از یکی از شماره های قدیمی گومینگ را با با آگهی تبریک «مائوتسه تونگ» رهبر انقلاب چین به این روزنامه نصب کرده بودند که در جای خود جالب توجه بود. طبق توضیحات اولیه روزنامه گوانگ مینگ در سیر تکاملی خود به صورت یک گروه منتشر می شود شامل دو عنوان روزنامه، یک پایگاه خبری الکترونیک و چهار هفته نامه.

 

معاون سردبیر دومین روزنامه پرتیراژ چین: آماده انتقال تجربیات خود در فضای مجازی به جامعه رسانه ای ایران هستیم

معاون سردبیر روزنامه ‹گوانگ مین› دومین روزنامه پر تیراژ چین با اشاره به فعالیت 10 ساله این روزنامه در عرصه فضای مجازی گفت: آماده انتقال تجربیات خود در فضای مجازی به جامعه رسانه ای ایران هستیم.

‹لو شیانگائو› در حاشیه بازدید هیات رسانه ای ایران از این روزنامه با اشاره به تغییر ذائقه مردم از رسانه های مکتوب به رسانه های دیجیتال گفت: از 10 سال پیش به عرصه رسانه های جدید و تلفن همراه محور ورود کرده ایم و در این زمینه تجربیات بالایی داریم.

او با اشاره به اینکه 90 درصد بازدید کنندگان ما از طریق تلفن همراه با ما ارتباط می گیرند، گفت: به همین دلیل به عرصه رسانه های دیجیتال ورورد و در ویبو و ویچت ( دو پیام رسانه اجتماعی چینی) فعالیت خود را شروع کردیم.

نشریات گروه رسانه ای گوانگ مینگاو به اهمیت رسانه های جدید و فضای مجازی اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی های رسانه های جدید این است که تاثیر آن بر افکار عمومی به گونه ای می باشد که باعث اختلاف دیدگاه میان مردم و همچنین شکل گیری دیدگاه های متنوع شده است.

شیانگائو گفت: نرم افزار خبر خوان روزنامه را در اسکایپ عرضه کرده ایم و تا کنون بیش از 60 میلیون بار دانلود شده که بیانگر تعداد بالای مخاطبان ما در فضای مجازی است.

وی ادامه داد: با توجه به ضرورت ادغام رسانه ها باید به سمت رسانه های دیجیتال و تقویت این حوزه حرکت کنیم.

معاون سردبیر روزنامه ‹گوانگ مین› دومین روزنامه پر تیراژ چین در ادامه به نقش رروزنامه خود در توسعه رسانه های چینی پرداخت و گفت: ‹گوانگ مین› به عنوان اتاق فکر سایر رسانه های چین عمل می کند و در این زمینه بنا داریم در آینده گام های بزرگتری بر داریم.

او در ادامه به معرفی بیشتر روزنامه خود پرداخت و گفت: روزنامه ما دومین روزنامه بزرگ چین است و به حزب کمونیست این کشور تعلق دارد.

تحریریه مجهز روزنامه گوانگ مینگ / بخش تولید محتوا برای فضای مجازی‹لو شیانگائو› افزود: مخاطب اصلی ما نخبگان و اقشار فرهنگی هستند و جامعه مخاطب ما را جامعه فرهنگی چین تشکیل داده است.

‹یانگ گو› مدیرعامل این روزنامه نیز در این نشست اظهار امیدواری کرد که دیدار امروز هیات رسانه ای ایران از این روزنامه سرآغاز توسعه روابط رسانه ای دو کشور باشد. او با اشاره به ضرورت حرکت در عصر اینترنت و شبکه های اجتماعی گفت: آماده تعامل و همکاری با روزنامه های ایران در زمینه تکنولوژی های رسانه ای هستیم.

روزنامه ‹گوانگ مین›با تیراژ حدود یک میلیون نسخه در روز یک هزار 200 پرسنل دارد و در داخل چین 32 شعبه و در خارج از کشور هم 23 نمایندگی دارد. این روزنامه دارای یک موسسه انتشاراتی و یک سایت اینترنتی است.

استودیوی مجهز روزنامه گوانگ مینگ با امکان برقراری ارتباط مجری با 5 قاره به صورت همزمانهمچنین در نشست مشترک هیات رسانه ای ایرانی و چینی در روزنامه گوانگ مینگ چین، امید حلالی مدیر گروه نشریات راوی با تشکر از میزبانی شورای رسانه های چین عنوان کرد : چین و ایران دو کشور متمدن با پیشینه غنی تاریخی و تمدنی هستند که از دیرباز دارای روابط موثر اقتصادی و فرهنگی بوده اند. از نظر ما چین تمدنی ست که تا قرن ۱۷ سرآمد در شهرسازی و بسیاری علوم دوره نسبت به سایر ملل غربی سرآمد بوده که پس از عصر روشنگری و انقلاب صنعتی اروپا و در قرون ۱۸ و ۱۹ این سیر متوقف شد و این سیر با شکست از انگلستان افزایش یافت اما با انقلاب چین قدرت نهفته تمدنی بیدار شد و دو انقلاب بزرگ چین و ایران در قرن بیستم باعث تحول در آسیا و ایجاد موازنه با غرب شدند و اکنون نیز روابطی در سطح بالا با یکدیگر دارند و نباید اجازه داد که اختلاف نظرهای ایران با نظام سلطه در روابط دو کشور دارای سند راهبردی همکاری از جمله در زمینه بانکی سایه بیفکند و انتظار داریم رسانه های چینی زمینه حمایت افکار عمومی را از مواضع استقلال طلبانه ایران فراهم کنند.

مدیران گروه رسانه ای گوانگ مینمدیرمسوول پایگاه خبری شوشان افزود : گسترش شبکه های اجتماعی در عصر حاضر به فعالیت رسانه های سنتی کاغذ پایه خلل وارد کرده است که می بایست این تهدید را با برنامه ریزی به فرصت تبدیل کرد.

حلالی پیشنهاد داد در راستای تعاملات رسانه ای نشریاتی با دو زبان چینی و ایرانی تولید محتوا و انتشار یابد که در بخش فارسی ظرفیت های تجاری و گردشگری چین و در بخش چینی به شکل متقابل ظرفیت های صنعتی و گردشگری ایران به هر دو ملت معرفی گردد تا مورد استفاده سرمایه گزاران و گردشگران قرار گیرد و فتح بابی باشد برای پر رنگ کردن محور ارتباطی و احیاگر جاده ابریشم.

این پیشنهاد با استقبال مسوولان روزنامه گوانگ مین مواجه شد و مقرر شد پس از بررسی و در صورت موافقت طرفین راهکار اجرایی کردن آن بررسی گردد.

  

بازدید از شبکه تلویزیونی جهانی چین (cctv)

سالن مانیتورینگ و تحریریه

هیات رسانه ای ایران در سومین روز سفر خود به چین ودر بعدازظهر سه شنبهاز شبکه تلویزیونی جهانی چین (CGTN) بازدید کرد.

شبکه تلویزیونی جهانی چین (CGTN) که پیش از اینCCTVInternationalبود گروهی از 6 کانال تلویزیونی است که به چند زبان مختلف دنیا برنامه پخش می کند و متعلق به تلویزیون مرکزی چین است.

در این بازدید هیات رسانه ای ایران از بخش های مختلف این تلویزیون بازدید و با خبرنگاران، مدیران و مسئولان این شبکه بین المللی دیدار و گفت و گو کردند. دفتر مرکزی (CGTN) در برج تلویزیون مرکزی چین (cctv) واقع شده است که در 44 طبقه و۳۲۴متر ساخته شده است.

استودیوی شبکه cctv

این ساختمان بلندترین ساختمانی ست که با سازه فولادی ساخته شده و در مجاورت آن کار احداث مرتفع ترین برج چین با کاربری مخابراتی در حال انجام است.

کل کاربرد آن تلویزیونی ست و شبکهcctvبه ۵ زبان زنده دنیا برنامه پخش می کند و ۸۰۰۰ نفر پرسنل شیفتی آن هستند. در این برنامه بخش بین المللی تلویزیونcctvو سالن تهیه و مانیتورینگ اخبار آن در هنگام پخش زنده مورد بازدید قرار گرفت.

از نکات جالب توجه ساختمان مجهز و مجلل شبکهcctvآن است که بزرگ ترین سالن استودیوی تلویریون با ۲۰۰۰ متر مربع و ویژه برنامه های سرگرمی ست. در ساختمان این شبکه ۳۳ استودیوی ضبط برنامه وجود دارد و جمعا ۴۲ کانال خبری شامل ۱۳ کانال خبری در شبکهcctvفعالیت می نمایند.

نمای بیرون ساختمان cctv از ططبقه 37

در طبقه ۳۷ محفظه هایی در کف سالن تعبیه شده بود که فضای پایین دیده می شد و خودروها به اندازه قوطی کبریت دیده می شدند و شاید استعاره ای ست بر نگاه بلند پروازانه رسانه ها به رویدادها. ساخت و اختصاص چنین مجموعه مجهز و خاصی نشان از اهتمام دولت چین به موضوعات رسانه و افکار عمومی است.


معاون رییس دفتر مطبوعات شورای دولتی چین: روابط ایران و چین باید در حوزه های فرهنگی و رسانه ای هم توسعه یابد

معاون رییس دفتر مطبوعات شورای دولتی چین گفت: روابط دو کشور ایران و چین علاوه بر حوزه های اقتصادی و سیاسی باید در حوزه های فرهنگی، رسانه ای، سینمایی و آموزشی هم پیشرفت و توسعه پیدا کند.

‹خوا وی مینگ› در دیدار با هیات رسانه ای ایران در پکن گفت: با همکاری و تبادل رسانه ای بین دو کشور ایران و چین، ما دیگر نیازی به رسانه های غربی نداریم و نفوذ و انحصار آنها در جامعه از بین خواهد رفت.

وی با اشاره به اینکه نفوذ رسانه کشورهای در حال توسعه مانند چین و ایران روز به روز بیشتر می شود گفت: در 2 زمینه رسانه های جدید مانند شبکه های اجتماعی و پایگاه های اطلاع رسانی و همچنین رسانه های جمعی می توانیم این نفوذ را بین دو کشور افزایش دهیم.

نشست با معاون رییس دفتر مطبوعات شورای دولتی چیناو گفت: طرح رییس جمهور چین با عنوان ‹یک جاده یک کمربند› برای چین و همه کشورهای حوزه این طرح مفید است و به نیازهای آنها برای توسعه و افزایش همکاری پاسخ می دهد و می تواند منافع را برای کشورهای مسیر و همه دنیا فراهم کند.

وی گفت: این پروژه بازتاب های جدی در منطقه به ویژه ایران داشته است این پروژه تنها یک پروژه اقتصادی نیست بلکه یکی از اهداف مهم این پروژه این است که مردم کشورهای مسیر، همدیگر را بفهمند.

خوا گفت: چین و ایران 2 مکان حساس در مسیر جاده ابریشم قدیم بودند و همکاری امروزی ما هم می تواند به همکاری دو کشور در جهان کمک کند.

معاون رییس دفتر مطبوعات شورای دولتی چین روابط رسانه ای بخش مهمی از تبادلات دو جانبه است با جرات می توانم بگویم رسانه های چینی با صداقت و محبت اخبار ایران را پوشش می دهند و این موضوع را می توانید در همکاری با روزنامه ‹وانگمین› تایید کنید.

وی اظهار امیدواری کرد رسانه های ایرانی هم اخبار چین را به صورت عادلانه، بی طرف و عینی پوشش دهند و گفت: علاوه بر تبادلات هدفمند بین دستگاه های دولتی امیدوارم رسانه های دو طرف هم تبادلات دو جانبه داشته باشند.

معاون رییس دفتر مطبوعات شورای دولتی چین با اشاره به سفر خود به همراه ‹شی جین پینگ› رییس جمهوری چین به کشورهای ویتنام و لائوس گفت: یکی از فعالیت های من در این سفر دیدار با رسانه های این دو کشور در راستای توسعه روابط رسانه ای بود همکاری رسانه های این دو کشور با چین موثر است و در تبادل اخبار و تولیدات مشترک با همدیگر همکاری می کنیم.


مدیرکل رسانه های خارجی وزارت ارشاد : روابط فرهنگی و رسانه ای ایران و چین باید افزایش یابد

مدیرکل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در کنار حوزه های اقتصادی و سیاسی باید تلاش هایی نیز برای توسعه روابط فرهنگی ایران و چین به عمل آید و دو کشور در این زمینه می توانند مراودات خوبی با هم داشته باشند.

محمد جعفر صافی در دیدار با معاون دفتر اطلاع رسانی شورای دولتی چین در پکن افزود: روابط دو کشور می تواند در حوزه های فرهنگی از جمله تبادل استاد و دانشجو، فیلم و سینما و رسانه متمرکز باشد.

وی با بیان اینکه صنعت سینمای ایران در دنیا به خوبی شناخته شده و در چند سال گذشته برنده دو جایزه اسکار شده است ، تصریح کرد: از اینرو با عنایت به نقش مهم سینما همکاری دو کشور در این حوزه می تواند به تعمیق روابط کمک کند.

مدیرکل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: کشورهای منطقه باید فعالیت های فرهنگی و هنری را توسعه دهند و در طول سال برنامه های مختلفی را در کشورهای یکدیگر اجرا کنند.

طبقه سی و هفتم شبکه cctv  با کف شیشه ای و نمایی متفاوت از بالالبه گفته وی رسانه ها نقش مهمی در انعکاس این رویدادها دارند رسانه های غربی خیلی به مسایل فرهنگی ما نمی پردازند و تنها به دنبال برجسته کردن جنبه های منفی هستند که باید رسانه های خودمان را هر چه بیشتر احیا کنیم و تا نکات مثبت کشورهای خودمان را برجسته کنیم.

مدیرکل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در ایران آمادگی کامل داریم که با روزنامه ها و رسانه های چین تفاهم نامه داشته باشیم ، نماینده ایرنا نیز در چین به عنوان نماینده رسانه های ایران آماده هر گونه همکاری و تعامل با رسانه های چین است.

صافی افزود: برای پیشبرد اهداف فرهنگی، رسانه های دو کشور باید نقش مهمی داشته باشند دیپلماسی دو کشور می تواند به بسیاری از قابلیت های دو طرف کمک کند، دیپلماسی رسانه ای، مورد تایید ریاست جمهوری ایران است و ما آمادگی داریم در این راستا با همدیگر همکاری کنیم.

عکس مشترک با مدیران گروه رسانه ای گوانگ مینگبه گفته وی روابط دو کشور در سطح بسیار خوبی قرار دارد و اکنون چین به بزرگترین شریک تجاری ایران تبدیل شده است و نقطه اوج روابط دو کشور سفر رییس جمهور چین به ایران بود.

صافی افزود: جاده ابریشم از دیرباز به عنوان جاده صلح معروف بوده است به گونه ای که قومیت های گوناگون در امتداد آن همزیستی داشته اند و ایران نیز از لحظه تاریخی نقشی مهمی در این جاده داشته است و اکنون نیز در تحقق برنامه های جهانی چین نقش خود را ایفا خواهد کرد.

وی گفت: یک کمربند یک جاده تنها یک پروزه اقتصادی نیست بلکه بر اساس این طرح فرهنگ ها هم در داد و ستد وارد خواهند شد رونق گردشگری و صنایع دستی یکی از دستاوردهای این پروژه عظیم است.

مدیرکل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ایران و چین می توانند نقش تاریخی خود را در مسیر جاده ابریشم احیا کنند و تمدن و فرهنگ را به رخ دنیا بکشند.

او گفت: دو کشور ایران و چین بر اساس تفاهم نامه امضا شده، هر دو سال یک بار هیات رسانه ای به کشور دیگر اعزام می کنند و بر اساس این تفاهم نامه و به دعوت چین، هیات رسانه ای ایران به پکن سفر کرد.


دیدار از بخش فارسی رادیو بین المللی چین

بخش فارسی رادیو بین المللی چیناز دیگر برنامه های هیات رسانه ای دیدار از رادیو بین المللی چین است که در ابتدا طبق برنامه تدوین شده می بایست از بخش فارسی بازدید به عمل آید. بازدیدی که برای هیات جذاب است و باعث کنجکاوی.

«نادر» رییس بخش فارسی رادیو چین چهره ای جوان دارد که با ورود به بخش تحت مدیریت وی و احوال پرسی با پرسنل این بخش رادیو آرامش بیشتری می یابیم و یاد وطن در دل های ما با زمزمه کلمات فارسی زنده می شود. از نکات جالب این مجموعه آن است که پرسنل چینی فارسی گوی نام های ایرانی بر خود نهاده اند.

پخش کلیپ هایی به زبان فارسی از رادیو بین المللی چین از بخش های جالب بازدید از رادیو بین المللی بود. از جمله کلیپی مربوط به دو برادر رزمی کار که برای پیگیری و پیشرفت ورزش خود به چین آمده بودند و اقدام به تاسیس مدرسه رزمی کرده بودند. کلیپ دیگر اختصاص دارد به مستندی از تلاش ها برای راه اندازی رادیو فارسی چین. «لی رو هونگ» در این مستند از راه اندازی رادیو فارسی در سال ۱۹۵۷ می گوید

مستند نسل نخست گویندگان و پرسنل رادیو چین  که پمستند این تلاش ها برای راه اندازی رادیو فارسی و بیان خاطرات نسل اول پرسنل این رادیو از آنجایی بیشتر جالب توجه است که اولا باید به دید ژرف نگر چینی ها آفرین گفت که در سال های بعد از جنگ دوم جهانی تا چه حد بر اهمیت ارتباطات واقف بوده اند که به سمت تولید محتوا و پخش برنامه فارسی حرکت کرده اند. نکته جالب دیگر که مستند به ان اشاره می کند نداشتن پرسنل چینی پارسی دان در آن مقطع است به گونه ای که مجبور می شوند در ابتدا از طریق یک مترجم روسی که چینی و فارسی را توامان می داند بهره بجویند که شیوه کار وی به شکل ترجمه متون چینی به روسی و روسی به فارسی و بالعکس بوده و بالاجبار با این روش اقدام به پخش برنامه می کرده اند تا اینکه به آموزش فارسی به سایر نیروها و تربیت کادر مجرب بپردازند که البته با ورود به نسل سوم کاری و گویندگی و به مدد رشته زبان و ادبیات فارسی در چند دانشگاه چین و گسترده تر شدن ارتباطات اکنون این معضل به شکل کامل حل شده و گویندگانی با گویش مسلط در این رادیو مشغول به کار هستند که اتفاقن قرار است یکی از این نیروها برای تکمیل فرآیند کاری خود در ماه آینده به ماموریتی چند ساله به دفتر رادیو چین در تهران بیاید.  

پس از بازدید از بخش فارسی رادیو به همراه میزبانان که نقش مترجم را نیز دارند در همان ساختمان می رویم تا با معاون رادیو بین المللی چین دیدار داشته باشیم. ‹هو بنگ شنگ› یکی از مقاماتی ست که به نسبت سایر مدیران رسانه ای لحنی صریح تر دارد که شاید به ذائقه کار در رادیو برگردد.

  

معاون رادیو بین المللی چین : باید با همکاری ایران انحصار رسانه ای غرب را گرفت

معاون رادیو بین المللی چین«هو بنگ شنگ» روز چهارشنبه در جریان بازدید هیات رسانه ای ایران از رادیو بین المللی چین و نشست با این هیات گفت : چین و ایران در تاریخ بشری خدمات شایسته ای انجام داده اند. می دانیم که تمدن ایران در تمدن چین تاثیرات متقابلی دارد. چین و ایران هر دو از کشورهای بزرگ منطقه هستند که در حال حاضر در معرض تهاجم فرهنگی هستند که می توانیم با کمک هم صدای خود را به جهانیان برسیم. در حدود ۲۰۰ سال گذشته جهان غرب پیشرفت اقتصادی و نظامی داشته و بر جهان مسلط شده اند. بویژه پس از جنگ دوم جهانی کشورهای غربی بویژه امریکا در رسانه قوی و مسلط شده اند و ما باید این زمینه را تغییر دهیم. به همین خاطر خوشحالم که از رادیو چین بازدید کردید تا راهکارهای همکاری را بررسی نماییم.

وی گفت : توجه به کار و زندگی مردم از رسالت های طرفین هستند و اگر مطلبی از ما بخواهید تلاش مان را خواهیم کرد و البته با سفر این هیات به رادیوی ما احساس صمیمیت بیشتری می کنیم.

معاون رادیو بین المللی چین گفت: قدرت انحصاری رسانه نباید تنها در اختیار آمریکا و برخی کشورهای غرب باشد بلکه باید با همکاری کشورهای مستقل از جمله ایران هژمونی قدرت و انحصار رسانه ای را از غرب گرفت.

نادر مدیر بخش فارسی رادیو چینوی با اشاره به استیلای قدرت های غربی بر رسانه های جهان افزود: چین و ایران به عنوان دو کشور بزرگ تحت هجمه های رسانه های غربی قرار دارند بنابراین باید در این زمینه با همدیگر متحد عمل کنیم و این استیلای رسانه ای را از بین ببریم.

وی ادامه داد: بعد از جنگ جهانی دوم رسانه برخی از کشورها از جمله آمریکا قدرت زیادی پیدا کردند و اکنون بر جهان سیطره گسترانیده اند لذا باید این وضعیت را تغییر دهیم.

معاون رادیو بین المللی چین گفت : اکنون چین به دومین قدرت اقتصادی دنیا تبدیل شده است و مورد تهاجم رسانه های غربی ست با دو اتهام درباره تهدید دنیا توسط چین و دیگر فروپاشی چین. من با ۳۰ مدیر رسانه دیدار کرده ام که احساس می کنم موضع مغرضانه با ما دارند و تمایل به همکاری با ما ندارند. در سال گذشته در پارلمان امریکا قانونی تصویب شد برای حمله به افکار عمومی و رسانه های چینی و گزارشاتی را در آسوشیتدپرس علیه رادیو بین المللی چین منتشر می کنند. آنها می خواهند ما را محاصره کنند. در ماه های گذشته بین روسیه و امریکا نیز جنگ رسانه ای به وقوع پیوست و به طور مثال آنها اجازه نمی دهند در رسانه های امریکایی و شبکه های اجتماعی آگهی های روسی پخش شود.

او با اشاره به اینکه توجه به کار، مشکلات و زندگی مردم از رسالت های رسانه های دو کشور ایران و چین است ، گفت: هر کمکی در این زمینه برای انتقال تجربیات در توان رادیو چین باشد ، دریغ نخواهیم کرد.

وی گفت: سال گذشته در کنار ‹شی جین پینگ› رییس جمهوری چین به ایران سفر کردم و در این سفر اظهار محبت رسانه های ایران و همچنین حس همدلی آنها با ملت چین را مشاهده کردم به همین دلیل اکنون ضمن خوشحالی از سفر هیات رسانه ای ایران، احساس نزدیکی زیادی با شما دارم.

معاون رادیو بین المللی چین به بازدید خود از کتابخانه ملی ایران و همچنین عظمت و شکوه این کتابخانه در آن سفر اشاره کرد و گفت: ملتی که به کتابخانه و کتاب توجه می کند ملت بزرگی است.

او گفت: چین و ایران دو کشور بزرگ و تاریخی هستند که خدمات شایسته ای برای بشریت انجام داده اند.

معاون رادیو بین المللی چین با بیان اینکه رسانه های چینی علاقه مند به معرفی زندگی مردم ایران هستند ، گفت: رادیو بین المللی چین با برخی از رسانه های ایران از جمله خبرگزاری جمهوری اسلامی تفاهم نامه همکاری دارد.

تبادل نیروی انسانی با همدیگر، تبادل تولید برنامه های تولیدی و مصاحبه از جمله پیشنهادات معاون رادیو بین المللی چین به هیات رسانه ای ایران بود که مورد استقبال قرار گرفت.

او در بخش دیگری از سخنانش به اظهار همدردی با ملت ایران به خاطر زلزله اخیر پرداخت و گفت: چین و ایران کشورهای حادثه خیزی هستند که هر ساله چندین زلزله در آنها به وقوع می پیوندد.

هو در ادامه به تاریخچه رادیو بین المللی چین پرداخت و گفت: وی افزود : رادیو چین در ۱۹۵۱ یعنی در جنگ دوم جهانی تاسیس شد. آن موقع چین یک میدان اصلی شرقی در نبرد بود که در مقابل نیروهای متجاوز ژاپنی مقاومت می کرد و اولین زبان بین المللی ما ژاپنی بود و یک خانم ژاپنی مجری آن بود. در ۷۶ سال گذشته تاریخ رادیو به ۳ دوره تقسیم می شود که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ علاوه بر رادیو به توسعه برنامه های اینترنتی و فعالیت در خارج کشور همت کردیم و از ۲۰۱۰ تاکنون به توسعه رسانه های جدید پرداختیم.

او ادامه داد در 76 سال گذشته به توسعه رسانه پرداختیم و اکنون 65 زبان زنده دنیا از رادیو بین المللی چین پخش می شود و در خارج از کشور نیز با بیش از ۱۰۰ رسانه همکاری داریم و در ایران نیز با خبرگزاری جمهوری اسلامی تفاهم نامه همکاری امضا کرده ایم و در بسیاری کشورهای غربی و اروپایی بر روی موج fm برنامه های ما قابل دریافت است.

وی گفت: در خارج از کشور به ویژه کشورهای غربی و اروپایی هم با بیش از 100 رسانه همکاری داریم به گفته وی رادیو بین الملی چین حدود دو هزار و 500 کارمند دارد و در خارج از کشور نیز بیش از 50 نمایندگی آن فعالیت دارند.

وی یکی از اهداف رادیو را ایجاد یک گروه رسانه ای قوی در جهان عنوان کرد که با تهاجم فرهنگی غرب مقابله کند.

در ادامه این دیدار رییس هیات رسانه ای ایران ضمن تشکر از همدردی مسئولین رادیو بین المللی چین با ملت ایران در مورد زلزله و تلفات وارد شده گفت : خوشحالم که از رادیو بین المللی چین بازدید کردیم. از برخورد بسیار گرم بخش فارسی و شما سپاسگزارم. از فیلم های جالبی که برای ما نمایش دادند و نشان دادند چگونه این رادیو شکل گرفت در حالی که زبان فارسی نمی دانستند و کم کم این زبان مهم را فرا گرفتند. وی گفت : در ایران روزی ۲ ساعت به زبان چینی برنامه تولید و پخش می شود و کارمندان آنجا چینی هستند و تا دو ماه آینده گروه تهیه کننده ای از رادیو ایران به چین سفر می کنند و در ماه مارچ نیز قرار است هیاتی از چین برای تولید برنامه به ایران سفر کنند.

صافی گفت : تمایل داریم برنامه هایی درباره تاریخ و تمدن و گردشگری دو کشور و ارتباطات آنها تولید کنیم.

وی افزود : در نحوه برخورد رسانه های غربی به مورد بسیار خوبی اشاره کردید. ما سال ها قربانی این نوع اخبار بودیم. سال ها تبلیغ می کردند که ایران به دنبال سلاح هسته ای ست اما در جریان مذاکرات و بازرسی های ۵+۱ مشخص شد که این اتهام دروغی بیش نیست.

وی گفت : یکی از مسوولین رسانه های غربی به دفتر ما آمدند و خواستار ارتباط بیشتر رسانه ای بودند. بررسی کردم و دیدم ۵۲ خبر منفی در ماه گذشته منتشر کرده بودند. به وی گفتم وقتی ۵۲ خبر منفی می دهید چطور می توانیم همکاری کنیم؟ چرا که صحت یک امر مهم در انتقال خبر هست.

وی افزود : اگر به تاریخ نگاه کنیم می بینیم که ایران ۴۰۰ سال است به هیچ کشوری حمله نکرده است و در حوادث تروریستی هیچ رد پایی از ایرانی ست. نشریه ای در ایران برای مدتی توقیف شد که گزارشی داده بود که بانوان ایرانی هنر رزمی را فرا می گیرند برای انجام ترور که نمونه ای از انعکاس مطالب علیه ایران در برخی رسانه های مغرض غربی ست که برای شکستن این انحصار تاکید بر دیپلماسی رسانه ای و امضای تفاهم نامه بین رسانه های دو کشور را داریم و اعتقاد داریم کشورهایی که در مسیر جاده ابریشم هستند باید به تبادل تجربیات اقدام نمایند.

  

بازدید از شهرک سینمایی پکن

مدیر شهرک سینمایی پکن در حال تشریح ماکت از دیگر برنامه های هیات رسانه ای ایرانی در پکن بازدید از شهرک سینمایی عظیمی چین است. پس از طی حدود 50 کیلومتر از پکن به این شهرک رسیدیم و مورد استقبال آقای «هو بانگ شن» از مدیران این شهرک قرار گرفتیم.

وی ضمن خوشامد گویی به هیات ایرانی گفت : شرکت فیلم سازی چین با مساحت ۱۵۰ هزار متر مربع در حومه پکن و شامل استودیوهای فیلم سازی، انبارهای لباس و لوازم آرایشی و واحدهای ادیت و ساختمان های دوره های مختلف تاریخی با هزینه ای بالغ بر ۲ میلیارد دلار بنا نهاده شده است.

لباس های دوره های مختلف در شهرک سینماییدر شهرک سینمایی پکن با سرمایه گزاری عظیمی که صورت گرفته آثار معماری مربوط به هر دوره تاریخی ساخته و آماده شده است. از طرفی سالن های مجهزی مربوط به اسلحه، لباس و نقشه ها و لوازم هر دوره ای به شکل مجزا تجهیز شده است تا کارگردانان به راحتی بتوانند فیلم هایی بر مبنای تاریخ یا دوره ای خاص را بدون صرف هزینه بالا برای دکور یا لباس و تدارکات انجام دهند.

سبک های مختلف معماری در دوره های تاریخی چین حضور در شهرک سینمایی پکن به مثابه ورق زدن ادوار مختلف تاریخی چین بود و جالب اینکه سبک معماری هر دوره مثل دوره امپراطوری تانگ ، هان و ... را به شکل جداگانه ساخته بودند.

وجود چنین تاسیساتی به مثابه پشتوانه ای برای صنعت سینمای هر کشوری عمل خواهد کرد و هزینه ساختن فیلم های تاریخی را کاهش می دهد.

وی با نشان دادن ماکتی در سالن ورودی مجموعه ضمن اشاره به منطقه سبز رنگ گفت که در حال تملک این منطقه هستند تا بتوانند ساختمان هایی به سبک معماری های دوره های مختلف ایجاد نمایند. ساخت این مجموعه در سال ۲۰۰۸ این مجموعه به اتمام رسیده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

در بازدید از سالنی که لباس های دوره های مختلف در آن قرار داده شده بود به لباسی بزرگ و طلایی رنگ برخوردیم که راهنمای شهرک در توضیح آن گفت : برای ساخت این لباس ۱۲۰۰۰۰۰ یوان با ۴۰ کیلو وزن و با طلای واقعی به درخواست کارگردان ساخته شد.

از جمله بخش های قابل اعتنای شهرک سینمایی تمرکز و تجهیز بخشی مربوط به انقلاب چین بود که حتا وسایل حزب رقیب حزب کمونیست چین و نقشه های جنگی آنان به این محل انتقال داده شده بود تا مورد استفاده محققان و فیلم سازان قرار گیرد.

در این سالن وسایل مربوط به واقعه انقلاب چین قرار داده شده بود. جنگ د اخلی چین که بین حزب (کومینتانگ (جبهه ناسیونالیست‌های چین) و حزب کمونیست چین در ۱۹۲۶ با تصفیهٔ جبههٔ متحد کومینتانگ از اعضای چپ و کمونیست توسط رهبر وقت کومینتانگ، چیانگ کای شک، آغاز شد و در ۱۹۴۹ با پایان غیررسمی تخاصمات نظامی پایان یافت. در نتیجه کمونیست‌ها کنترل بخش قاره‌ای چین را به دست گرفتند و ناسیونالیست‌ها به مناطق کوچکی در تایوان، پنگ‌هو و جزایر فوجیان عقب‌نشینی کردند.

اتاق کار رهبر حزب کومینتانگ، ماکت نقشه جنگی و سلاح های استفاده شده در آن دوره در سالن های مرتبط قرار گرفته بودند. در این سالن اتفاقن یک کره جغرافیایی قدیمی قرار داشت که مورد توجه همکاران رسانه ای قرار گرفت و با تمرکز بر نقشه منطقه ذیل نقشه میهن عزیزمان نام  Persian gulf خودنمایی می کرد. در دیگر سالن ها تخت ها و مبلمان ها و ظروفی به  سبک سلسله های کینگ و مینگ دو سلسله اخیر امپراتوری چین قرار داده شده بود و همچنین در اهمیت این شهرک سینمایی و بخش های مربوطه همان بس که صندلی امپراطور تویی آخرین امپراتور چین نیز از شهر ممنوعه به این محل منتقل شده بود.

استودیویی با حال و هوای زمستانی در شهرک سینمایی پکناستودیوی زمستانی در شهرک سینمایی چین با حال و هوایی برفی نیز مورد توجه همکاران ما قرارگرفت و ساختمان هایی قدیمی به شکل و اندازه هایی کاملن طبیعی و در جوار هم که تشکیل محله و بازارهایی را داده بودند، شهرک سینمایی چین را آذین می بستند.

میزبان در پایان دیدار یک بسته حاوی سی دی هایی از فیلم و سریال های تولیدی که در این شهرک فیلم برداری و ساخته شده بودند را به رسم یادبود به هیات هدیه داد.

 

 ترک پکن و سفر به شیان دروازه چین به سوی جاده ابریشم

نمایی از ساختمان های پکن در شبپس از پایان پذیرفتن جلسات و بازدیدهای هیات رسانه ای جمهوری اسلامی ایران، بخش دوم این سفر آغاز شد که حرکت به شهر شیان در فاصله ای 1200 کیلومتری پایتخت بود و بوسیله پرواز با هواپیمای پیشرفته ای انجام شد که از حدود یک ماه قبل به ناوگان حمل و نقل هوایی چین افزوده شده بود. فرودگاه پرواز داخلی نیز مانند ترمینال پروازهای خارجی مجهز و مدرن بود. به کمک دستگاه های قبله نمای دستی و نرم افزاری تلفن همراه جهت قبله را یافتیم و گروه در گوشه ای از سالن به اقامه نماز ایستاد و جانماز ما هم البته روزنامه هایی بود که به همراه داشتیم و این نماز اول صبحی در چنان کشوری به غایت دلنشین و جذاب بود. پرواز اول بامداد صورت گرفت و ورود ما به شیان در حالی بود که مه یا آلودگی توامان فضا را فرا گرفته بود که در تشخیص این یا آن دچار تردید می شدیم.

ساختمان تاریخی در شیاناقامت گروه در هتل بل شهر شیان بود که به معنای زنگ است و در این شهر بخشی از دیوار تاریخی و عمارت های کهن سلسله های تاریخی را بخوبی با حفظ اصالت بازسازی کرده بودند و جزو جاذبه های شیان به حساب می آمدند و گردشگران زیادی را جذب خود می کردند و راهنمایان این عمارت های تاریخی به شکل مسلط و با حوصله وقایع پیرامون این ابنیه را به گردشگران توضیح می دادند.  عمارت های تاریخی در کنار ساختمان های بلند مرتبه بافت مرکزی شیان را تشکیل می دادند که در شب هنگام با چراغانی خاص معماری قدیم و جدید و چین تمدنی و معاصر را در یک پلان عرضه می کردند.

  

بازدید از موزه استان شن شی شهر شیان

سالن ورودی موزه و تصاویری از ظرفیت های شیانهیات رسانه ای ایران در ابتدای ورود به شهر شیان از موزه بزرگ این شهر تاریخی دیدار کرد و مورد استقبال آقای تیان جینگ چاو، معاون رئیس موزه تاریخی شیان قرار گرفت.

وی گفت : ساختمان موزه توسط یک طراح بومی ساخته شده و سبک معماری سلسله امپراطوری هان است. کل مساحت این مجموعه ۶۵۰۰۰ متر مربع است و کل مساحت ساختمان ۵۶۰۰۰ متر مربع است. این ساختمان به عنوان اثر توسط آکادمی آثار تا یخی چین ثبت شده است و حدود ۱۷۱۰۰۰۰ عدد آثار تاریخی در این موزه نگهداری می شود.

نمایی زیبا از چهره های خندان اهالی شن شی در موزهدر محل این موزه ۳ نمایشگاه دایمی و یکی مربوط به استان شن شی  قبل از تاریخ انسان تا زمان اخیر را به بازدید کنندگان نشان می دهد. نمایشگاه دایمی دوم نمایشگاه لوازم طلایی و نقره ای ست. علاوه بر نمایشگاه های دایمی نمایشگاه های موقت هم هست که آثار ۵ استان شمالی چین که در مسیر جاده ابریشم قرار دارند در اینجا به نمایش گذاشته شده اند.

استان شن شی شهرهایی دارد که پایتخت ۱۴ سلسله تاریخی چین بوده اند که به ترتیب سلسله های جو، چن، چان و هان بوده اند.

نشست با رییس موزه شیان و استقبال وی از هیاتپس از نشست با معاون موزه هیات به بازدید از این محل پرداخت که در ورودی موزه در سالنی بزرگ موقعیت کنونی استان شن شی در تابلوهای مختلفی به تصویر درآمده بود.

راهنمای موزه در توضیح گفت : محتوای اصلی این بخش رویای چین قدرتمند و ثروتمند شدن است و باید به تئوری سیاسی خود و فرهنگ خود اعتماد کنیم چرا که شن شی بر اعتماد به نفس به خود تاکید دارد.

از جمله موضوعاتی که در این سالن به آنها در قالب موضوعی پرداخته شده بود می توان به ماورد ذیل اشاره کرد : 

-          جدیت بخشیدن به انضباط داخلی در میان اعضای حزب کمونیست چین

-          دیدار شی جین پینگ با محققان بخش الکترونیک شیان

-          سفر نخست وزیر چین به روستاها جهت فقر زدایی

-          پرنده حفاظت شده در استان شن شی

-          عکس های خندان مردم شن شی در طبقات مختلف

-          تصاویری از سفینه شن جوی ۱۱ که از استان شن شی به هوا پرتاب شده است

-          ترسیم وضعیت توسعه کشاورزی و صنعتی شن شی بر پایه نوآوری به گونه ای که به طور مثال استان شن شی یک سوم ظرفیت تولید سیب کل جهان را دارد و به لحاظ طبیعی استانی میوه خیز است

تالار ورودی بخش لشکر سفالین پس از گذر از سالن ورودی که امروز استان شن شی را به تصویر می کشید، هیات از موزه تمدنی دیدار کرد که از بخش های جالب توجه آن نمایی از ارتش سفالین چین بود که آن را عجایب هشتم جهان می خواندند و تا کنون الهام بخش تولید سریال ها و فیلم های مختلفی گردیده است. در یک بخش موزه نمونه های بازسازی شده از ارتش سفالین وجود داشت. ارتشی که قریب 7 هزار سرباز در آن وجود دارد اما چهره های هر کدام از آنها با دیگری متفاوت است. در سالنی دیگر نیز نمونه هایی واقعی از سربازان ارتش سفالین در موزه قرار گرفته بود که از جمله آنها تندیس «سرباز زانو زده بر زمین (آماده تیر اندازی)» بود که جزو سربازان معروف این پیکره هاست.

 

مختصری درباره جاذبه لشکر سفالین

لشکر سفالین شامل اثاث قبر و مجسمه سفالی هزاران سرباز مجهز مربوط به پادشاهی چین شی هوان، مؤسس دودمان چین در ۲۲۰ پیش از میلاد است. مجسمه‌های سفالین ارتش سفالین در حوالی شهر شی‌آن پایتخت نخستین امپراتوری چین پراکنده هستند. این آثار از مهم‌ترین یافته‌های باستان‌شناسی جهان در سال‌های اخیر به‌شمار می‌روند. نکته جالب این مجسمه ها این است که هیچکدام از آنها شبیه هم نیستند و بسیاری معتقدند باید جزو عجایب جهان باشند.

بخش سربازان سفالین موزه با اسکن تصاویر واقعی در پشت زمینهمجسمه‌های لشکر سفالین، با اندام و اندازه واقعی، به‌عنوان «پاسداران معبد سلطنتی در چین باستان» مستقر شده ‌بودند. آنها به اولین امپراتوری چین متحد به نام چین شی هوان تعلق دارند. این امپراتور از سال ۲۲۱ تا ۲۰۶ ق.م بر چین باستان حکومت می‌کرد.

پیکره سربازان بیش از دوهزار سال پیش به‌همراه امپراتور به خاک سپرده شدند تا برپایه باوری قدیمی، در جهانِ پس از مرگ، نگهبان معبد سلطنتی امپراتور باشند و او را از گزند دشمنانش حفظ کنند.

در سال ۱۹۷۴ میلادی، کشاورزان چینی در استان شاآنشی، به‌صورت کاملاً اتفاقی، مقبره چین شی هوان و پاسداران معبد سلطنتی را کشف کردند. بر اساس برآوردها، مجسمه‌های لشکر سفالین شامل بیش از ۷۰۰۰ سرباز، ۱۳۰ کالسکه نظامی و ۵۲۰ اسب می‌شود. در رشته‌ای از حفاری‌های دقیق و پیوسته از سال ۱۹۷۴ تاکنون، بیش از ۲۰۰۰ پیکره از زیر خاک بیرون آورده شده‌اند.

  

بازدید از شهرک صنعتی های تک شیان

شمایی از ناحیه صنعتی شیاندر مارس ۱۹۹۱ مرکز تکنولوژی های جدید در شیان راه اندازی شده است با مساحت ۱۵۱ کیلومتر مربع که فعلن ۷۵ کیلومتر آن ساخته شده است و از جمله " شرکت سامسونگ" در آن مستقر است و صنایع خورو سازی و داروسازی و همچنین صنایع خدماتی در آن فعالند.

از این مرکز تا مرکز شهر ۲۰ دقیقه و تا فرودگاه ۴۰ دقیقه راه است. از جمله شاخص های اقتصادی این مرکز درآمد سال گذشته با ۱ هزار و ۳۶۵ میلیارد یوآن است. تا کنون ۲ هتل ۵ ستاره و بیمارستان در این منطقه احداث شده است و ۵۰۰ برند در این ناحیه های تک فعالیت می کنند. تنها خط تولید تولید و تست و بسته بندی سامسونگ در خارج از کشور اینجا وجود دارد که از شرکت سامسونگ در کشور کره جنوبی نیز بزرگ تر است.

ماکت ناحیه صنعتی شیانهمچنین از جمله صنایع فرهنگی ناحیه "های تک" شیان مجسمه سازی با چاپ سه بعدی است و می توان ردی از فروش گسترده مدل هایی از نمونه های مختلف "سربازان سفالی" در سراسر بازار چین مشاهده کرد. یکی از کارخانجات مستقر در ناحیه صنعتی شیان کارخانه خودرو سازی byd است که در سال ۲۰۱۴ با تیراژ ۱۰۰۰۰۰ خودرو الکترونیکی و ۲۰۰۰۰۰ خودرو معمولی ساخته شده است. دراین کارخانه جوشکاری ها کلا با ربات انجام می شود. سرعت خط تولید یک بدنه خودرو در یک دقیقه است و ۱۹ خط تولید دارد. این شرکت بیش از ۱۰ مدل خودرو تولید می کند.

نمونه ای از محصولات تولید شده در ناحیه صنعتی شیاندر بازدید از خط تولید ماشین سازی byd از مسئولان شرکت درباره قیمت خودروهای هیبریدی می پرسیم که قیمت یک مدل از آن را  ۲۰۰۰۰۰ یوان عنوان می کنند . البته شایان ذکر است که این خودرو با ۳۰۰ کیلومتر شارژ در هر بار شارژ قابل استفاده است و دولت چین نیز برای تشویق شهروندان به استفاده از خودروهای هیبریدی برای خرید آنها به شهروندان سوبسید می دهد.

خط تولید خودروسازی byd با 12 محصولتوجه به ساخت و ترویح خودروهای هیبریدی (با شارژ بوسیله برق) که در هر بار شارژ تا ۳۰۰ کیلومتر امکان رانندگی با آنها وجود دارد تصمیمی ست که برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست و صرفه جویی در منابع پر هزینه ای مانند بنزین در حال انجام است.

از مرحله ساخت بدنه به بعد در این شرکت صورت می گیرد و به نظر می رسد قطعات دقیق تر مانند موتور از کره یا امریکا جهت مونتاژ وارد می شود. کرمان موتورز فروش این محصولات در ایران را نمایندگی می کند و چینی ها با هوشمندی بازار جهانی داخلی و ایران را زیر نظر دارند. 

خودروی تولیدی در انتهای مسیریکی از همکاران می گوید چینی ها در ایران به دنبال پاسخ به این فرضیه و پرسش هستند که چرا خانم های ایرانی از ماشین شاسی بلند خوش شان می آید و می خواهند با شناخت این مساله درآمد خوبی از تولید این دست خودروها و فروش آن در ایران به دست آورند.

از آنجا‌ که کار تملک ‌اراضی شهرک های تک به شکل کامل انجام نشده لذا می توان دید که در برخی از محل های درون این شهرک پر تردد کشاورزانی مشغول فروش و عرضه محصولات کشاورزی زمین خود هستند که به قول آقای صافی فضایی مانند جاده منتهی به بهشت زهرای تهران دارد.

صنعت در دل اراضی کشاورزیدر هر حال این‌ وضعیت زمین های کشاورزی در انتظار تملک درون شهرک "های تکنولوژی" می تواند استعاره ای باشد برای گذار جامعه سنتی مبتنی بر کشاورزی و نظام آبیاری به جامعه ای صنعتی. تحول جامعه از ایده های کمونیستی مائو و دهقانان به ایده های شی جین پینگ و سوسیالیسم چینی بر پایه صنعت و بازار

  

دیدار با رییس بخش تبلیغات حزب کمونیست چین در استان شن شی

دیدار با مقامات حزب کمونیست استان شن شیهیات رسانه ای جمهوری اسلامی ایران همچنین در شهر شیان با جونگ شن هو، معاون اول بخش تبلیغات کمیته حزب کمونیست استان شان سی دیدار کرد.

وی گفت : از لحاظ جغرافیایی استان شن سی دقیقا در مرکز چین وجود دارد. نقطه اول نقطه پایان ساعت پکن است. استان شن شی به عنوان استان مبدا چین شناخته می شود و همچنین نقطه مبدا جاده ابریشم است. در بین ۲ رودخانه اصلی چین به نام های رودخانه زرد و کیانسه و در یک منطقه نیمه گرمسیر قرار دارد. این باعث شکل گیری شرایط متنوع جغرافیایی در شن شی شده است و شیان شهری با ویژگی های منحثر به فرد خودش شده است.

مراکز خرید مجهز در شن شیشن شی ۲۸ میلیون متر مربع مساحت دارد و ارزش تولید ناخالص آن به ۱.۹ تریلیون دلار رسیده است.

درآمد سرانه شهر نشینان ۲۸ هزار تا ۹ هزار یوان است. از لحاظ جغرافیایی مرکز چین و سرچشمه فرهنگ چین است.

در ۲۵۰۰ سال پیش فیلسوف معروف چین تایوییسم را درس می داد. در ۱۷۰۰ سال پیش جان چن به عنوان فرستاده به غرب چین فرستاده شد و موجب تاسیس جاده ابریشم شد.

جلسه با مقام حزب کمونیست استان شن شیشن شی در ۱۰۰۰ سال پایتخت چین بود و ۱۳ سلسله بود. شهری دارد به نان ین آ که می شود گفت جای مقدسی برای کمونیست های چین است. بسیاری دوستان خارجی برای یافتن موفقیت کمونیست چین به شهر ین آ سفر می کنند. کوه چیلا مجله کمونیست های پیروز چین بود.

وی افزود : رسانه های اصلی چین مثل شینهوا در همین کوه شکل گرفته و پس از آن به کل چین و جهان راه پیدا کردند.

دارای ۳۵۲ روزنامه و نشریات است که ۸۵ روزنامه هستند. ۹۹ تلویزیون و دادیو داریم. با توسعه کشور کار رسانه ها نیز در حال توسعه است و به لحاظ منابع طبیعی غنی است. تا حالا ۱۳۸ نوع معدن در شن سی کشف شده است که یک سوم چین است.

دیدار با نماینده شورای دولتی چیناز لحاظ تولید زغال سنگ و نفت و گاز ور رده سوم چین است و به عنوان استانی نوآور شناخته می شود.

از لحاظ تعداد اختراعات دارای رشد ۴۵ درصدی است و جوایز و مدال های بسیاری در این زمینه بدست آورده است. ۵۰۰۰ متر اتوبان در این استان است. فرودگاه شن سی با ۶۷ شرکت هواپیمایی چین طرف قرارداد است و از شن شی می توان به ۱۳۰ کشور جهان مسافرت کرد.

ساختمان محل اقامت امپراوران در شن شیمعاون اول بخش تبلیغات کمیته حزب کمونیست استان شان سی گفت : طبق اندیشه یک کمربند یک جاده اینجا خانه آقای شی جین پینگ است و به جلوی جبهه آمده و بر اساس برنامه نوزدهم کنگره حزل کمونیست چین در تلاشیم تا شن شی را به مرکز لجستیک و همکاری تکنولوژی و گردشگری و مرکز مالی و بانکی منطقه  تبدبل کنیم. طبق خواسته آفای شی جینگ پین باید زندگی بهتری برای مردم. محیط زیباتر و خدمت بیشتر به مردم چین و جهان بدهیم

توسعه بر اساس نوآوری مد نظر ما است و بر آنیم تا مشکل نامتوازن بودن توسعه در مناطق مختلف را حل کنیم.

زیباتر کردن محیط برای زندگی بهتر مردم ، بازتر کردن درهای چین به خارج برای آمدن بیشتر دوستان به این سرزمین، دسترسی مردم به مواهب چین و در اشتراک گذاشتن آنها برای مردم از محورهای کار ما هستند.

در سلسله هان، شن شی بزرگ ترین شهر چین با ۱ میلیون جمعیت و ۱۰۰ هزار اتباع خارجی اعم از بازرگانان و سفرا بود که در میان آنان بازرگانان ایرانی بودند.

در ادامه این دیدار محمدجعفر صافی گفت : با تاریخ و تمدن چین و شن شی در موزه آشنا شدیم و این رشد امروزی محقق نمی شود مگر با طرح ها و تیم اجرایی قوی که در چین وجود دارد. امیدواریم این دیدارها موجب تحکیم روابط فرهنگی دو کشور گردد.

 همچنین در این دیدار امید حلالی مدیر روزنامه راوی ملت و پایگاه خبری شوشان ضمن تشکر از برنامه های منظم بازدید از رسانه های چین عنوان کرد : طبق آموزه های اسلامی همه مردم از یک مرد و زن خلق شده اند و در قبایل و ملت های مختلفی قرار داده شده اند تا یکدیگر را بهتر بشناسند و این دید و بازدیدها و پند گرفتن از تجارب یکدیگر قطعا در سرنوشت ملت ها اثر دارد و در این زمینه دو ملت متمدن و بزرگ ایران و چین پیشگام بوده اند و با هم مراودات فراوان طی تاریخ داشته اند.

امید حلالی - شیان چینحلالی افزود : امشب شب رحلت پیام آور بزرگ اسلام است که در 1400 سال پیش فرمایش داشته اند : «اطلبوا العلم ولو بالصین؛ فان الطلب العلم فریضه» که فرض بودن طلب علم است و این حدیث بیانگر آن است که در آن دوره نیز کشوری مهم و متمدن و سرزمین علم بوده است. 

وی افزود : ما می توانیم پروژه «یک کمربند، یک جاده» درباره احیای جاده ابریشم را که رییس جمهور «شی جین پینگ» مطرح کرده اند را به شکل جدی دنبال کنیم چرا که محور تمدنی شرق اعم از چین و هند و ایران که به سوی اروپا می رفته است بسیار موثر بوده و در این دوره نیز می تواند تاثیر گزار باشد. 

مدیر گروه رسانه ای راوی ملت گفت : حول جاده ابریشم و سفرهای صورت گرفته در آن می تواند تولید محتوای فراوانی انجام داد کما اینکه موسیقی جاودانه «کیتارو» با نام «جاده ابریشم» از این راه مهم الهام گرفته است و نیز در سفرهای «مارکوپولو» جهانگرد بزرگ اروپایی به شرق در قرن سیزدهم و تولیدات صورت گرفته از متن این روایت به یاد داریم که در دربار امپراطور چین در عین جوانی به امتحانی از امپراطور پاسخ می گوید که جالب توجه است. امپراطور می پرسد که سر و ته کنده درخت کدام است و مارکوپولو از طریق انداختن کنده درخت در آب و قرار گرفتن سمت بالای درخت در جریان آب آن را تشخیص می دهد و مورد تشویق و تایید حضار قرار می گیرد که باز هم نشان از جایگاه دادن به علم و تجربه در چین است. وی گفت : دیوار چین به عنوان یک حائل با دنیای بیرون باعث رشد تمدنی و حفظ این سرزمین از گزندها و بلایا شده است.

این روزنامه نگار و مولف 10 عنوان کتاب گفت : جریان علم منبعی شرقی با محوریت تمدن های بزرگی مانند هند و ایران و چین و مصر داشته که طی جنگ های صلیبی و دست یافتن غربی ها به کتابخانه ها و همچنین نهضت فرهنگی ترجمه سیر علوم به مغرب زمین می رود و ضمن بازتولید, بسیاری از ابزارها و فرآیندها کشف و اختراع مجدد می شود اما تا قرن هفدهم همچنان چین در بسیاری زمینه ها مانند شهرسازی و طب سرآمد سایر تمدن هاست که این سیر پس از انقلاب صنعتی در اروپا دچار انقطاع می شود و چین و مشرق زمین عقب می افتند که تا قرن نوزدهم و شکست چین از انگلیس ادامه پیدا می کند اما با انقلاب چین و تحولات بعدی اقتصادی خوشبختانه شکاف ها در حال پر شدن است.

حلالی گفت : در ایران نیز تحولات اجتماعی و انقلاب اسلامی به سمت استقلال و پس زدن استعمار حرکت کرده و جامعه ایرانی نیز به سوی نوسازی و احیای مظاهر ارزشمند تمدنی در تعامل با جهانیان در حال حرکت است که امیدواریم ارتباط دو ملت دوست و برادر ایران و چین از گسترش و عمق افزون تری برخوردار شود که یکی از ملزومات آن تقویت و احیای جاده ابریشم و نیز گسترش تعاملات فرهنگی در کنار اقتصاد و تجارت است. 


دیدار از رادیو و تلویزیون شیان

هیات رسانه ای جمهوری اسلامی ایران در ادامه برنامه های خود در شهر شیان از رادیو و تلویزیون این شهر بازدید کرد.

در این دیدار آقای خوئی ئی، رئیس شبکه تلویزیونی شیان ضمن عرض خوش امد به هیات ایرانی اظهار داشت : به شبکه تلویزیونی شهر شیان خوش آمدید. آقای شی جین پینگ یادآور شد فرهنگ روحیه یک ملت است. در سلسله هان غربی فرستاده ما به سمت ایران آن زمان فرستاده شد و چین موفق شد جاده ابریشم را تا مرزهای اروپا احداث کند وهمین جاده ابریشم قدیمی ست که ما را به هم متصل کرده است.

وی افزود : شیان با ۹ میلیون جمعیت بیست و سومین شهر پر حمعیت چین است و در سال ۲۰۱۴ شرکت ماهان مسیر شیان به سمت ایران را باز کرد. هر روز در این مسیر ۵ پرواز از فرودگاه شیان به فرودگاه امام خمینی انجام می شود. ارتباطات تجاری و اقتصادی دو کشور روز به روز بیشتر می شود. ما کنفرانس بازرگانان شهر شیان را برگزار کردیم و مقرر است کفرانس تکنولوژی های بالا را برگزار نماییم و اقتصاد بالای شیان را به دیگران نشان دهیم و رباتی که در استودیو دیدید و از شما استقبال کرد و با شما سخن گفت یکی از نتایج تکنولوژی های ما است.

سالن 2000 نفره شبکه تلویزیونی شیان جهت برنامه های خانوادگیرییس شبکه رادیو و تلویزیون شهر شیان گفت : یکی از عبرت های قدیمی چین می گوید آنها که دوستند از هزار کیلومتر راه می آیند به دیدن شما. یکی از میوه های بسیار خوب و معروف شهر شیان انار است و از شرق چین به شیان وارد شده است. طبق برخی کتاب های تاریخی انار از ایران به شیان وارد شده است. ما با همکاری با کشورهای مربوطه کنفرانس هایی برای گل انا برگزار کرده بودیم و تلاش داریم یک فرهنگ جدید در جاده ابریشم بوجود بیاوریم و امیدواریم دیدار شما برای تحقق طرح "یک کمربند یک جاده" مفید باشد.

خوشامد گویی شبکه تلویزیونی شیان به هیات ایرانیدر این دیدار صافی رییس هیات ایرانی گفت : قدم زدن در شیان قدم زدن در تاریخ است. خوشحالیم که رابطه ۲ هزار ساله با هم داشته ایم. در کنار ارتباطات اقتصادی جا دارد که به ارتباطات فرهنگی نیز اهمیت دهیم. رادیو تلویزیون شما فرصتی ست برای این مهم. شما می توانید از فرصت تلویزیون های مستقر در مسیر برای پوشش جاده ابریشم استفاده نمایید. وی افزود : شیان با اصفهان خواهر خواندگی پیمان خواهر خواندگی بسته اند و می توانند با هم داد و ستد فرهنگی نمایند. در ایران ۱۵ شبکه رادیویی داریم. ۱۳ شبکه تلویزیونی سراسری. ۳۴ شبکه استانی به شکل تلویریونی و رادیویی و ۵ شبکه بین المللی که به ۳۰ زبان زنده دنیا برنامه پخش می کنند. بسیاری از فعالیت ها در کشورهای مسیر جاده ابریشم انجام می شود که خوب است بر پوشش دادن این فعالیت های صورت گرفته در کنار جاده صلح بپردازیم. در این مسیر باید افتخارات و فرهنگ بی نظیرمان را به رخ دیگر کشورها بکشیم و این کار به دست افراد حرفه ای شاغل در رادیو تلویزیون و رسانه ها انجام می شود.

خوشامد گویی ربات ساخته شده توسط شبکه در استودیوی پخش برنامه به هیاتدر ادامه این نشست آقای دون نیز افزود : من از طرف دفتر مطبوعاتی شورای دولتی چین ماموریت دارم تا هیات ایرانی را در سفر به شیان همراهی نمایم و به سفر این هیات اهمیت زیادی می دهیم چنانچه به محض ورود به چین مورد استقبال گرم قرار گرفتند. از کادر شبکه شیان نیز تشکر می کنم و همه کسانی که در تدارک سفر نقش داشتند. امیدوارم پس از این دیدار دوستی و تمایل مردم، رسانه ها و دولت چین را به طرف خود برسانید.

در این دیدار محمد عسلی مدیرمسئول روزنامه عصر مردم نیز با اشاره به سوابق تاریخی دوستی ایران و چین اشاره کرد و اینکه در خانواده های ایرانی قبل از رشد اقتصادی  فعلی دارای ظروف چینی بوده اند و اینکه به کرات در شعر فارسی اشاره به صورتگر چین به عنوان تشبیه چهره های زیبا به نقاشی های چینی شده است.

سالن مانیتورینگ شبکه های کشورهای مختلف در مسیر جاده ابریشموی افزود : جا دارد که در رصد تلویزیونی شبکه های مسیر جاده ابریشم به مسایل ایران و بررسی شبکه های آنان نیز پرداخته شود.

سپس مدیر شبکه کانال جاده ابریشم شیان گفت : کانال جاده ابریشم شهر شیان یگانه کانالی ست که با این نام فعالیت دارد. در ۲۳ فوریه سال جاری مجوز تاسیس این جاده را گرفتیم و پس از تدارکات در ۷ سپتامبر توانستیم آن را به بهره برداری برسانیم.

در راستای طرح یک کمربند یک جاده و برای افزایش تبادلات فرهنگی و بیان داستان های جاده ابریشم و افزایش ارتباطات در زمینه های مختلف ایجاد شده است و اقدامی ست برای افزایش ارتباطات کشورهای در مسیر. برای تحقق این هدف کانال تلاش دارد چند سکو ایجاد نماید. اول سکوی پیشرفت اقتصادی چین و کشورهای دیگر. سکوی دوم نمایش فرهنگ و رسوم و آداب و شرایط جغرافیایی کشورها و سکوی بعد مجتمع های بین المللی و اندیشکده های کشورهای دیگر. وی افزود : بزودی برنامه های فرهنگی مرتبط با جاده ابریشم آماده پخش می شود و قصد داریم با همکاری کشورهای مسیر فستیوال های موسیقی برگزار کنیم.

جلسه هم اندیشی هیات و مسئولان شبکه محلی شیانمدیر شبکه کانال جاده ابریشم شیان گفت : در ماه جولای امسال با همکاری ۳۰ رادیو و تلویزیون یک شرکت تعاونی برای تلویزیون های در مسیر ایجاد کردیم. ایجاد این سازمان برای برنامه سازی ست و متناسب با شرایط کشورهای جاده ابریشم استفاده نماییم. کانال جاده ابریشم به عنوان یک پل ارتباطی فعالیت می نماید که از همین جا از رسانه های ایرانی دعوت می کنم به این شرکت تعاونی بپیوندند.

قطار توربویی که فاصله 1200 کیلومتری بین پکن و شیان را با سرعت 305 کیلومتر بر ساعت و حدود 4 ساعت و نیم طی کردهمچنین وی افزود : از طریق تبادلات متوجه شدیم اصفهان تاریخی درخشان و پر رونق دارد و به عنوان یک نقطه عطف در مسیر است . شیان به نام روم شرق معروف است و دارای تمدنی دیرینه است لذا پیشنهاد می دهیم تا گفت و گوهایی بین شبکه شیان و اصفهان برگزار شود. و به همین خاطر پیشن

وی در پایان افزود : یکی از حکمت های چینی می گوید بین دوستان هر چه بازدید بیشتر باشد صمیمیت بیشتر می شود بنابراین آمادگی داریم تا با گروه های ایرانی تولیدات مشترک داشته و به اعزام گروه های برنامه ساز اقدام کنیم. همچنین برگزاری فستیوال های جاده ابریشم در دستور کار ما قرار دارد.

  

بازدید از مسجد جامع مسلمانان در شیان

ورودی مسجد جامع شیانشهر شی آن نخستین ایستگاه یا به عبارتی دیگر نقطه سر آغاز جاده باستانی و کهن ابریشم و شاهراه اقتصادی دنیای شرق به غرب است. شی آن در غرب چین،‌ باستانی ترین پایتخت جهان به شمار می رود و در چین قدیمی ترین پایتخت این کشور است.

شی آن پایتخت پایدار ۱۳ سلسله چین بوده و در طول تاریخ با فراز و نشیب های بسیاری روبرو بوده است.

نمای تزیینات چوبی و قدیمی سالن مسجدشیان شهریست انباشته از تاریخ و قدمت. شهری که پایتخت سلسله های متعدد و مهم کشور چین بوده و حتی می توان گفت یکپارچگی کشور چین و تبدیل شدن آن به ابرقدرت دیروزی و امروزی، مدیون این شهر است. اما یکی از مکان های جالب توجه این شهر بازار و مسجد جامع مسلمانان شیان است که مسجد در سال ۷۴۲ و در دوره سلسله تانگ در 1275 سال قبل ساخته طبق فرمان امپراطور ساخته شد.

 ماذنه مخصوص مسجد جامع شیاناین مسجد سبک خاص معماری چینی دارد. نوشته های چینی و عربی و فارسی دارد. مسجد محلی مخصوص جهت مناره اذان دارد. در توضیحات پیش نماز و روحانی مسجد به نکته جالبی برمی خوریم که نام نمازها را به فارسی می گویند به ترتیب شامل : نمار بامداد (صبح) . نماز پیشین (ظهر) . نماز دیگر (عصر) . نماز شام (مغرب) و نماز خفتن (عشا)

از دیگر واژه های فارسی در مناسک دینی بکار بردن عبارت «آب دست» به جای وضو است که وجود چنین قرائنی بردن اسلام به چین توسط ایرانیان را تداعی می نماید .

طبق برآوردها 150 هزار نفر جمعیت مسلمانان شهر شیان زندگی می کنند. برای آموزش دروس دینی علاقمندان در مسجد آموزش می بینند و یا برای تحصیل به مدارس زبان عربی و حوزه های علمیه مصر، سعودی، اردن و ایران می روند.

امسال  از چین ۱۲۵۰۰ نفر به حج رفتند که ۳۰۰ نفر از شن شی بوده اند. در شهر شیان یک گروه عمده از مسلمانان گروه «هویی» هستند که قبلا تجارت می کردند لیکن الان در همه مشاغل هستند و بیش از نصف جمعیت مسلمانان چین از این قومیت می باشند.

در مجموع بیش از ۳۰ هزار مسجد در چین هست و در شن شی ۱۴۰ مسجد و در شهر شیان ۲۶ مسجد وجود دارند.

مسجد مسلمانان شیان جزو ۱۰ مسجد اول چین به لحاظ اهمیت است و جمعا ۱۲ هزار متر مربع مساحت دارد و دارای 250 متر طول و 47 متر عرض است و در برگیرنده 4 حیاط می شود.  ساخت آن به دستور یکی از امپراطوران سلسله تانگ برمی گردد و  در سال 1985 در فهرست آثار یونسکو قرار گرفت.

در این مسجد هر روز ۵ بار نماز می خوانند به طور متوسط ۳۰۰ نفر هر نوبت به مسجد می آیند و در نماز جمعه ۲۰۰۰ نفر و در عید فطر  (اضحی) ۴۰۰۰ نفر اجتماع نمازگزاران مسجد است.

آهوند اسماعیل دین جی پینگ امورات مذهبی مسلمانان را مانند عقد و تدفین را نیز انجام می دهد. برای آیین ازدواج از واژه فارسی «مهر» به جای مهریه استفاده می کنند و همچنین قبرستانی مخصوص به مسلمانان وجود دارد که دارای قدمتی 40 ساله است. 

در این محله زنان روسری یا کلاه به سر دارند و مردان نیز معمولا کلاه می زنند. پوششی که آنها را متمایز از دیگر شهروندان می نماید. 

تلاوت قرآن و ادعیه توسط ریش سفیدان در مقدمه مراسم ازدواجدر محوطه اطراف مسجد و بازار رستوران هایی با عنوان و برند حلال یا طعام مسلم دیده می شود و در یکی از این رستوران ها موقع بازگشت با ریش سفیدانی مواجه شدیم که دور دو میز نشسته بودند و به شیوه خاصی نزدیک به نوعی صوت یا بانگ صوفیانه قرائت قرآن می کردند که به آرامی نزدیک جمع شان شدیم و آنان با اشارت سر و دست ما را به جمع خود پذیرفتند و از قرائت زیبای شان بهره بردیم. 

قران و ترجمه ای به چینی بر روی میز بود. هنگام بیرون آمدن از رستوران نیز زوج جوانی در لباس محلی که برای انجام جشن عروسی به این محل وارد می شدند که مورد استقبال جمع حاضر قرار گرفتند.


 چند نکته درباره مسجد مسلمانان شیان و حسن ختام

-          نقشه مسجد مسلمانان و تاریخچه کوتاهی که به سه زبان چینی و عربی و انگلیسی در ورودی آن نصب شده است.

هدیه گرفتن ترجمه قرآن به چینی از روحانی مسجد جامع شیان چین-          هدیه گرفتن کتابی با عنوان ختم قرآن که بیشتر قرآنی موضوعی و بیان احکام است توسط امام جماعت مسجد مسلمانان شیان آخوند اسماعیل دین جی پینگ (به تلفظ خوشان آهوند که کلمه ای فارسی ست) از دیگر برنامه های این بازدید است که در محل کار وی که همانند حجره ای در حوزه های علمیه است صورت می گیرد و همراهان از این لطف ایشان تشکر می کنند.

-          ماذنه مسجد در یک ساختار مجزا از باقی قسمت ها ساخته شده است.

-          محوطه و سالن مسجد با تزیینات قدیمی و بسیار زیبای چوبی آذین شده که اثراتی از تعمیرات و استحکام بخشی در دوره های جدید نیز به چشم می خورد.

-          در اطراف مسجد بازار مسلمانان شیان است که بازاری سنتی و بسیار دیدنی ست که واحدهای زیادی در ان به عرضه محصولات سنتی و تنقلات و اغذیه مشغولند. در یکی از این  رستوران ها که عنوان حلال نیز بر تارک ان نقش بسته است داخل می شویم. در طبقه دوم جمعی از ریش سفیدان شهر شیان به دور میزی گرد نشسته اند و با صوتی دلکش و هماهنگ ادعیه می خواندند که از آنها با زبان ایما و اشاره اجازه می گیریم و صحنه هایی را ثبت و ضبط می کنیم. 

عروسی زوج مسلمان در شیانهنگام خروج از رستوران با زوج جوان مسلمان و همراهان ایشان مواجه می شویم که در حال وارد شدن به رستوران هستند. این اتفاق را به فال نیک می گیریم و در کنار عروس و داماد مسلمان عکس یادگاری می گیریم و پیوندشان را تبریک می گوییم و به نظرمان می رسد سهیم شدن در شادی هم کیشان در هزاران کیلومتر خارج از میهن مان و آخرین مقطع سفر فشرده کاری ، حسن ختام خوبی باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار