اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۱۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۰
شوشان خرمشهر:
معاون اقتصادی سازمان منطقه آزد اروند و رئیس جشنواره خرید طلایی اروند  در پی بازدید از فضای ستاد جشنواره و مشاهده فعالیت تولیدکنندگان بخش های رسانه ای  این جشنواره ضمن تشکر و قدر دانی از زحمات و تلاش اجراکنندکان این فرایند فرهنگی –اقتصادی ابراز خرسندی کرد که ظرفیت های بومی منطقه در جشنواره ها هر یک به صورتی نمود پیدا می کنند. برای اطلاع از روند شکل گیری ایده جشنواره از ایده تا اجرا با محمود عیدان ترک زاده رئیس جشنواره گفت و گو کوتاهی داشته ایم.
 
جشنواره خرید اروند چگونه شکل گرفت؟
بعد از چندین ماه بررسی در حوزه بازار به این نتیجه رسیدیم که برای تقویت ورونق اقتصادی شهر و بازار ها ، جشنواره خرید طلایی اروند را برگزار کنیم، این جشنواره که از تاریخ 14 تا 30 آذرماه امسال برگزار می‌شود باهدف رونق کسب‌وکار و تلاش برای رسیدن به جذب 700 میلیون دلار آغاز به کار می‌کند.
 
چه حجمی از کالاهایی که قرار است در جشنواره به بازار تزریق شود وارد بازار شده است؟
گرچه روند تزریق کالا به بازار همچنان ادامه دارند و محاسبه میزان ورود کالا به صورت الکترونیک در مبادی ورودی ثبت می شود  ولی در حال حاضر می توان گفت بخشی از این کالا ها به بازار ها ورود کرده است و  در حدود 2 ماه است که اقدامات جدید را آغاز کردیم  و ظرف این مدت نزدیک به 50 میلیون دلار از سهمیه 700 میلیون دلاری را انجام دادیم هرچند برآورد ما بر این است که این روند در ادامه افزایش پیدا کند.
 
استقبال اصناف و مردم از برگزاری این جشنواره را چگونه ارزیابی می کنید؟
تصور نمی‌کردم که با این حجم از شورونشاط مردم مواجه شویم و اتاق اصناف آبادان و خرمشهر نیز آمادگی و استقبال خوبی داشته‌اند که جا دارد از آن‌ها تشکر کنیم و در بحث اصناف هم کمک بسیار خوبی برای ما بوده‌اند . 
 
متولی اصلی این جشنواره کیست؟
درواقع متولی جشنواره خرید طلایی اروند خود اصناف و مردم هستندکه جا دارد از اصناف خرمشهر و آبادان تشکر ویژه کنیم.
 
بخش سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروندچه امتیازاتی را برای رونق کسب و کار در این منطقه تدارک دیده است؟
این جشنواره یک گام در جهت بهبود محیط کسب و کار و رونق تجاری است که در واقع شوکی اقتصادی و مثبت است که امیدواریم بتواند حوزه کسب‌وکار را رونق دهد و 22 هزار صنفی که در منطقه آزاد اروند در حال فعالیت هستند می توان گفت بازار در حال حاضر در رکود تورمی به سر می برد و این بدترین حالت رکود اقتصادی است که با آنکه خرید و فروش کاهش دارد ولی قیمت ها نیز در حد بالایی قرار گرفته اند و خارج از توان مردم هستند و تمامی مردم و اصناف از این شرایط گله‌دارند. در این جشنواره که گامی در جهت شکست رکود تورمی است امید واریم  شاهد شکوفایی اقتصادی باشیم به همین منظور نیاز است عرضه کالا باقیمت مناسب انجام شود.
برای خروج از رکود تورمی در بازار چه اقداماتی در دل این جشنواره نهفته است؟
یکی از برنامه های این جشنواره توسعه بازار است و جذب مشتری جدید ما معتقدیم مشری بازار های اروند فقط مردم خرمشهر و آبادان نباشند، تمام استان می تواند مشتری بازار اروند باشند. باید بحث بازار گردی را در منطقه آزاد اروند تقویت کنیم تا مردم برای تهیه کالا به‌جای سفر به کشورهای خاور میانه ، به منطقه آزاد اروند بیایند و کالای موردنیاز خود را از خرمشهر و آبادان تأمین کنند که این موضوع هم گردش پولی بالایی به همراه دارد و هم نقدینگی و چر خش اقتصادی پولی  بالایی در منطقه ایجاد می‌کند. تولید نقدینگی باعث می‌شود در خرمشهر و آبادان توسعه ایجاد شود البته این قدم اول است. در قدم بعدی سیاست‌ها موفق‌تر است و درنهایت تلاش می کنیم تا تمام کسبه یک توسعه گردش مالی مناسب و بازدهی اقتصادی داشته باشند.
 
زیرساخت های فرهنگی رونق اقتصادی در بازار های منطقه آزاد اروند فراهم است؟
یکی از زیر ساخت های فرهنگی رونق اقتصادی "فرهنگ مشتری مداری" است که دغدغه اصلی ما است و با توجه به اینکه مردم آبادان و خرمشهر مردم خونگرم و مهمان‌نوازی هستند نیاز داریم تا در فرهنگ مشتری مداری یک سری سیاست‌ها ایجاد کنیم تا مشتری‌ها را خارج استان و شهر جذب کرده و در انتها مشتری ثابت و متعهد داشته باشیم.
داشتن مشتری ثابت و متعهد بسیار با ارزش است و  تنها راه رسیدن به آن ایجاد فرهنگ آموزش است البته اعتقاد ندارم که باید این آموزش منحصر به کسبه باشد بلکه باید  از کودکان و نوجوان شروع کنیم تا به کسبه برسد چون این قشر می‌توانند الگو بخش باشند، پس به دنبال آموزش، فرهنگ‌سازی و کمک به دانش فنی افراد هستیم. این جشنواره قدم اول راه ما است و هدف اصلی ما یک جشنواره خرید جامع‌تر در اسفندماه امسال است. ما برای رسیدن به این موضوع برنامه‌ریزی کردیم.
ظرفیت بازار های منطقه آزاد اروند قابلیت رونق اقتصادی یک منطقه ویژه اقتصادی را دارد؟
جشنواره خرید طلایی اروند یک اتفاق خوب است و سبب می‌شود توان بازار ما موردسنجش قرار گیرد البته نیاز است تا مردم نیز کمک کنند تا معضلات را رفع کنیم.
منطقه آزاد اروند با سایر مناطق آزاد قابل قیاس نیست و با یک نگاه معمولی و مطالعه کوتاه نیز به همین نتیجه می‌رسیم. منطقه آزاد اروند یک سری مزایای طبیعی دارد که با دیگر مناطق قابل‌مقایسه نیست و از همه مهم‌تر جمعیت 500 هزارنفری نیروی کار و همچنین فرهنگ غنی مردم، ظرفیت‌های منطقه آزاد اروند را تشکیل می‌دهند. یک سری مسائل فرهنگی از گذشته بین مردم خرمشهر آبادان وجود داشته که این مسائل فرهنگی پذیرش سرمایه‌گذاران خارجی راحت‌تر کرده است چراکه در سال‌های گذشته مردم این دو شهر شاهد ورود بسیاری از گردشگری و سرمایه‌گذاران خارجی بوده‌اند.
 
منطقه آزاد اروندقابل قیاس با دیگر مناطق آزاد کشور است؟
قابل قیاس نیست چون کاملا متفاوت است .خرمشهر و آبادان به دلیل داشتن ظرفیت‌هایی مانند پالایشگاه نفت و بندر سال‌های متمادی توسعه را تجربه کرده است و جمعبت بالای شهروندان منطقه آزاد اروند در مقابل جمعیت دیگر مناطق آزاد قابل قیاس نیست و طبعا نیاز های این منطقه بیشتر از مناطق آزاد دیگر است. راههای ارتباطی این منطقه متفاوت و بیشتر از سایر مناطق آزاد است.
 
با توجه به نگاه ویژه دولت تدبیر و امید چه امتیازی ویژه منطقه آزاد اروند آن را از سایر مناطق آزاد اروند متمایز می کند؟
ریاست محترم جمهور منتج به اختصاص سالانه 700 میلیون دلار برای بازار منطقه آزاد اروند شد، برآورد ما این است که این 700 میلیون دلار برای فعال کردن اقتصاد مناسب بوده و ما چندین پروژه صنعتی را بر همین اساس تدارک دیده‌ایم که تا حد زیادی معضل بیکاری را در منطقه آزاد اروند رفع می‌کند البته این موضوع سال‌ها طول می‌کشد و در این مدت بهترین کمک یار ما می‌تواند بحث تجارت است.
 
چه برنامه هایی برای تسهیل فعالیت تجاردر ترانزیت هوایی  و زمینی کالا انجام شده است؟
البته توجه و تسهیل ترانزیت کالایکی از اهداف این جشنواره است و این جشنوراه سبب شده است که ظرفیت بازار سنجیده شود و با شناخت نقاط ضعف و قوت ظرفیت و توان بازار در مسیر صحیح قرار بگیریم. تاکنون عوارض و فرایند اداری را به‌منظور تسهیل و توسعه بازار و تجارت کاهش دادیم هرچند  مشکلات ما تمام نشده اما شخصاً بر این روند نظارت دارم تا بهترین نتیجه ممکن حاصل شود البته نیاز است تا مردم هم کمک کنند معضلات را رفع کنیم.
بازار ما می تواند انقدر توسعه داشته باشد و آن‌قدر بزرگ باشد که از همه جای کشور برای خرید به اینجا بیایند و فرهنگ تجارت ایجادشده و کسب‌وکار رونق گیرد. از روند اجرایی جشنواره بر اساس گزارشات رسیده رازی هستم و از همکارانم و مسببان این رخداد تشکر می‌کنم و به چشم‌انداز آن خوش‌بینم. امیدوارم دیگر شاهد این نباشیم که مردم بخواهند به گذشته بازگردند و برای آینده خود برنامه‌ریزی کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار