اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۱۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸
روز اول جشنواره سینما حقیقت در حالی برگزار شد که مستند «بانو قدس ایران» با اقدام عجیب تهیه‌کننده‌ی آن، اکران نشد. مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» و «آقای دادستان» با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد.
اولین روز از یازدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت با اکران مستندهای «تک روز دهم»، «محیط‌بان و پلنگ»، «میرزا جواد»، «زنانی با گوشواره‌های باروتی»، «آقای دادستان»، «عشق به سبک دیکتاتور»، «ابوایست» و .... برگزار شد.
 
از چند روز قبل اعلام شده بود که مستند افتتاحیه جشنواره، مستند «بانو قدس ایران» خواهد بود. این مستند قرار بود ساعت 19 روز گذشته اکران شود اما اتفاق عجیب، حذف ناگهانی مستند «بانو قدس ایران» از برنامه‌ی اکران بود. این مستند با تماس و اعتراض تهیه‌کننده‌ آن یعنی «عروج فیلم» از برنامه‌ی اکران به صورت کلی کنار گذاشته شد. فیلم سینمایی «فرزند صبح» ساخته بهروز افخمی نیز محصول عروج فیلم بود که هیچوقت اکران نشد.

مصطفی رزاق‌کریمی کارگردان مستند «بانو قدس ایران» به تسنیم گفت که 2-3 ساعت مانده به زمان اکران فیلم، از طریق رسانه‌ها از این ماجرا باخبر شده است و تهیه‌کننده این موضوع را  اصلا با او در میان نگذاشته است. اکنون با اعلام مسئولان جشنواره، این مستند با توجه به این که اکران نداشته است، از بخش داوری نیز حذف شده تا به صورت کلی از رقابت با دیگر آثار باز بماند. 

رونمایی از مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» در شلوغ‌ترین اکران روز اول 

جشنواره حقیقت در اولین روز خود، میزبان تعداد زیادی از علاقه‌مندان بود که برای دیدن مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» آمده بودند.

این مستند با موضوع زنان آسیب دیده‌ی جنگ در عراق و به ویژه زنان داعشی‌ها توانست توجه بسیاری از مخاطبان را جلب کند و عنوان شلوغ‌ترین اکران را در روز اول به خود اختصاص بدهد. سالن اکران این مستند کاملا پر شد و حاضران مجبور به نشستن بر روی پله‌ها شدند و یا به صورت ایستاده فیلم را دنبال کردند. این مستند در پایان با تشویق حضار همراه شد. رضا فرهمند، کارگردان این مستند همراه با عوامل خود، در کنار مردم و در سالن شماره‌ یک پردیس چهارسو، فیلم را دید و پس از پایان آن پاسخگوی سوالات مردم شد. 

آقای دادستان به نمایش در‌آمد/ روایتی از زندگی پر ماجرای شهید لاجوردی

دیگر مستند پر مخاطبی که در اولین روز به نمایش در‌آمد، مستند «آقای دادستان» به کارگردانی محسن اسلام‌زاده بود. این مستند روایتی متفاوت از زندگی شهید لاجوردی، خدمات و ماجراهایی بود که پیرامون او رخ داده است. عزت‌الله مطهری (عزت‌شاهی) مهمان ویژه‌ی این اکران بود. علاوه براین، خانواده‌ی شهید لاجوردی نیز در مراسم اکران و رونمایی از این اثر حاضر بودند.

 مجید انتظامی مهمان ویژه‌ی جشنواره سینما حقیقت

اکران مستند «ابوایست» در حالی انجام شد که مجید انتظامی، شخصیت اول این فیلم مهمان ویژه‌ آن بود. مستند «ابوایست» پرتره‌ای از زندگی کاری و شخصی استاد مجید انتظامی است که در مرداد ماه در حوزه‌هنری رونمایی شد.

میرزا جواد، اولین کشته در اتفاقات بحرانی ایران

مستند «میرزا جواد» در ساعت 17:30 و در سالن شماره‌ی یک پردیس چهارسو اکران شد.

این مستند ضمن ارائه‌ی تاریخچه‌ی عکاسی، به میرزا جواد به عنوان اولین کسی که در زمان مشروطه تصویربرداری می‌کرده است و در طی همین اتفاقات کشته می‌شود، می‌پردازد. سعید فرجی،کاگردان این مستند اعتقاد دارد که فیلم او جریان مشروطه را از دید یک عکاس روایت می‌کند. به گفته‌ او دو موضوع مشروطه و عکاسی در این فیلم با هم گره می‌خورد و نمی‌توان دو روایت جداگانه از این دو موضوع را دید. 

از دیگر مستند‌های خوبی که در این روز به نمایش درآمد، می‌توان به مستند‌های «عشق به سبک دیکتاتور» به کارگردانی یاسمن شریفی‌منش، «محیط‌بان و پلنگ» به کارگردانی فتح‌الله امیری و نیما عسگری، «تک روز دهم» به کارگردانی مصطفی سیفی، «هویدا» به کارگردانی مصطفی شوقی، «اسماعیل به روایت هاجر» به کارگردانی محمدحسین کشاورز و «بند‌آب، بند خاک» به کارگردانی فرهاد ورهرام اشاره کرد.

یازدهمین جشنواره سینما حقیقت با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از بیانات امام علی (علیه‌السلام) است، از 19 تا 26 آذر ماه در پردیس چهارسو برگزار می‌شود. ورود برای همه در این جشنواره آزاد و رایگان است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار