اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۲۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱
قائم مقام وزیر نفت:
اهواز - قائم مقام وزیر نفت گفت: از مهمترین کارهای در دست اقدام، توسعه ساخت داخل تجیهزات و کالاهای پرمصرف در صنعت نفت و گاز است.
مرضیه شاهدایی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه صنعت حفاری خوزستان در اهواز با گرامیداشت یاد شهدای کشور به ویژه شهدای حادثه رگ سفید اظهار کرد: به امید خدا به زودی خبرهای خوبی برای ملت ایران در مورد چاه ۱۴۷ رگ سفید داریم.

وی افزود: صنعت نفت یکی از مؤثرترین صنایع کشور در زمینه توسعه ساخت داخل است و هرجایی که پروژه یا مجتمع تولیدی گازی، پتروشیمی و نفتی صنعت نفت باشد؛ قطعا ساخت داخل هم مشارکت دارد و در تمام مراحل آن سهم دارند.

شاهدایی بیان کرد: امروزه وقتی در مجتمع ها حاضر شویم بیش از ۷۰ درصد تجهیزات و سازه ها به دست سازندگان ایرانی تولید شده در حالی که ۳۰ سال قبل ایرانی ها سهم آن چنانی در صنعت نفت نداشتند و ساخت داخل سهمی بسیاری کم در پروژه ها داشت. با انقلابی که در صنعت نفت و پتروشیمی رخ داد، صنعت و وزارت نفت برای توسعه ساخت داخل برنامه ریزی های خوبی داشت. همچنین افتخاری برای ایران است که خودمان چاه حفاری و در کنار آن تمام مجتمع های تولیدی را بدون یک خارجی بهره برداری و نگهداری کنیم.

قائم مقام وزیر نفت تصریح کرد: بنا به اعلام مسئولان، شاخص ترین سازمان و وزارتخانه در توسعه ساخت داخل و اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی، وزارت نفت بوده است؛ تمام تلاش خود را به کار می گیریم تا این توسعه ادامه پیدا کند که از برنامه های اساسی وزارت نفت در این راستا می توان به اجرای قراردادهای ipc اشاره کرد.

شاهدایی افزود: با این قراردادهایی که با شرکت های بین المللی منعقد می شود باید از طراحان، پیمانکاران و سازندگان ایرانی همکاری کنند. طی قرارداهای ipc همچنین نباید تجهیزاتی که در ایران تولید می شود را از خارج از کشور وارد کنند. 

وی همچنین گفت: اجرای بسته پنج میلیارد دلاری برای ازدیاد برداشت و توید میادین در دست بهره برداری از دیگر برنامه های ما است که می خواهیم با دانش روز و تولید داخل آن را اجرایی کنیم.

قائم مقام وزیر نفت با اشاره به فرسودگی تجهیزات گفت: بازسازی و نوسازی تجهیزات پائین دستی و بالادستی صنعت نفت و مطالعات برای کشف میادین و بهره برداری از میادین نیز از دیگر برنامه های گسترده وزارت نفت است. از مهمترین کارهای دیگری که در وزارت نفت در دست اقدام است و دنبال می کنیم توسعه ساخت داخل تجیهزات و کالاهای پرمصرف در صنعت نفت و گاز است.

شاهدایی در مورد ۱۰ قلم شاخص که به صورت نمونه پیگیری می شود، بیان کرد: پنج قلم آن مربوط به حفاری است که فقط برای دو قلم آن تاکنون ۲۷۴ میلیارد قرارداد منعقد شده است. پروژه استقرار نظام صدور گواهینامه کیفیت محصولات و خدمات صنعت از دیگر کارهای وزارت نفت است. همچنین به کدینگ کالا و سامانه الکترونیکی تأمین کالا به منظور جلوگیری از پراکندگی های این بخش نیز دنبال می شود.

وی با اشاره به پیگیری برای اجرای پروژه های توانمندسازی ظرفیت های داخلی در قراردادهای جدید گفت: راه اندازی انستیتوهای پایین دستی در دانشگاه های معتبر کشور به منظور توسعه دانش فنی کشور نیز از جمله اقدامات انجام شده است.

قائم مقام وزیر نفت با اشاره به اینکه ضمن حمایت ویژه از سازندگان داخلی ولی انتظاراتی هم داریم، یادآور شد: باید در دولت اجرای ناقص یا با تأخیر قوانین حمایت از ساخت داخل به بهانه های مختلف را پیگیری کنیم.

شاهدایی بیان کرد: برخی از فاینانس ها با مشکلاتی مواجه و شرایط تحمیلی در آن داریم؛ مثلا قراردادهایی با کشور چین، اسپانیا یا کره طوری منعقد شده که الزام به ورود بخشی از کالاها مثلا ۵۰ درصد به ایران هستیم.

وی با اشاره به عدم رقابت کیفی و گاهی کمی با برخی از محصولات مشابه خارجی عنوان کرد: این مسئله در طول اجرای کار ما را با مشکل مواجه و ناچار می شویم تا کار را به طرف خارجی بسپاریم.

شاهدایی با اشاره به تأخیر در اجرای ساخت و زمان کالا یکی از مشکلات موجود در ساخت داخل است، ادامه داد: گاها سازنده ایرانی نمی تواند کالا را در موعد زمانی مقرر تولید کنند و با این وضعیت ناچار به ثبت سفارش از خارج هستیم.

وی با اشاره به باز شدن راه اخذ تکنولوژی و دانش فنی خطاب به سازندگان داخلی گفت: با فراهم شدن این شرایط سازندگان داخلی باید نسبت به ارتقای تکنولوژی های فنی و علمی خود اقدام کنند.


/مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار