اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۶

نمایشگاه ضیافت در حالی در محل نمایشگاه بین المللی اهواز در حال برگزاری است که بر خلاف وعده های قبلی قیمت اجناس ارائه شده در این نمایشگاه تفاوت چندانی با بازار ندارد.

نمايشگاه طرح ضيافت به منظور ارائه مستقيم کالاهاي مورد نیاز مردم در آستانه ماه مبارک رمضان، در محل دائمي نمايشگاه هاي اهواز به مدت يک هفته تا 18 تیر ماه برپا است تا بخشی از نگرانی مردم از گرانی اجناس را رفع کند.

با اینکه استاندار و همچنین معاون برنامه‌ریزی استانداری خوزستان اقلام نمایشگاه ضیافت رمضان اهواز را از نسبت به بازار، دارای قیمت مناسب تری می دانند اما مردم همچنان از گران بودن اجناس ابراز نگرانی می کنند و عنوان می کند قیمت ها تفاوتی با بازار ندارند.

روز اول افتتاح نمايشگاه اما استقبال مردم بسيار زياد به نظر مي رسيد. محل برپايي غرفه ها در سالن امام رضا (ع) بود. همچنين سالن خلیج فارس بدل به بازار پر رونقی شده بود. از فروش آلبوم های موسیقی گرفته تا بدلی جات، لباس و لواشک و ترشی را می توان در این نمایشگاه دید.

نمايشگاه در ساعات اوليه است و ازدحام بيش از پيش مي شود. همه ساله در چنين نمايشگاه هايي روز اول برپايي نمايشگاه، استقبال کمتر از روزهاي بعدي بود و به مرور بر ازدحام مردم افزود مي شد. اما امسال روند تغيير کرده و از همان ساعات اوليه شاهد حضور مردم در سالن عرضه مواد غذايي بوديم.

همه غرفه های فروش مواد غذايي در سالن امام رضا (ع) قرار دارند. به سمت سالن‌ عرضه مواد غذايي حركت مي كنم و با خانمي مواجه مي شوم كه اقدام به خريد لوازم بهداشتي كرده است. از او درباره قيمت اين لوازم سئوال مي كنم، او مي گويد قيمت لوازم بهداشتي در نمايشگاه 15 درصد ارزانتر از واحدهاي صنفي سطح شهر است. او درباره كيفيت اجناسي كه خريد كرده است، ابراز رضايت مي كند و مي گويد كيفيت اجناس عرضه شده در اين نمايشگاه با واحدهاي سطح شهر تفاوتي ندارد.

فروشندگان نظرات مختلفی داشتند، برخی همچون علیرضا که فروشنده آجيل بود می گفت: روز اول فروش بد بود اما احتمالا در روزهاي آينده بهتر شود. سالن هم مثل همیشه کثیف و محوطه آن پر از زباله و کارتن های خالی شده است.

برخی دیگر نیز مثل مریم فروشنده ترشي جات می گوید: فروش نسبت به پارسال خیلی بد است. از جهتی مردم هنوز حقوق نگرفته اند و پول ندارند و از جهتي ديگر در اين مدت بسياري از اجناس در اين چند روزه گران شده و مردم خريدشان کمتر شده است.

مریم درباره زمان برگزاری و قیمت کالاها گفت: زمان برگزاری خوب است و قیمت اجناس را اتحادیه تائید می کند. به نظرم مردم باید از قیمت ها راضی باشند.

هدف از برگزاري نمايشگاه طرح ضيافت دسترسي سريع مردم به كالاهاي سبد خانوار است، زيرا تمام مواد غذايي در اين نمايشگاه عرضه شده است. با توجه به افزايش تقاضا براي خريد مواد غذاي در اين ماه، برگزاري نمايشگاه مي‌تواند راهكاري براي جلوگيري از افزايش قيمت كالاهاي سبد خانوار باشد.

زنگ گرانی

تکرار داستان گرانی به مناسبت های مختلف که هرساله در این زمانهای مشخص بروز پیدا می کند، سناریوی "پیک" گرانی را رسوا می کند.

یکی از شهروندان خوزستانی در این باره می گوید: به نظر می رسد عده ای از افراد که در کار عرضه  مایحتاج عمومی هستند، موقع فرا رسیدن فصل تقاضا عرضه های خود را در بازار کاهش می دهند.

علی ادامه می دهد: با کم شدن مایحتاج عمومی در بازار، طبیعی است که قیمت بالا برود و چون کنترل و نظارت دقیقی صورت نمی گیرد متقاضیان عطششان را با پذیرفتن هر قیمتی فرو کش می کنند.

او معتقد است: مردم در چنین مواقعی اولین حدسشان در مورد کم شدن یک کالای به خصوص، گران شدن آن است و این همان سرابی است که آنها تشنه تر می کند زیرا با رسیدن وضیعت تقاضا به چنین مرحله ای، عرضه کنندگان این کالاها قیمت مورد نظرشان را به بازار تحمیل می کنند.

یکی از دوستان علی که او را همراهی می کند، ادامه بحث را می گیرد: دستگاه های نظارتی یا قدرت کنترل بازار را ندارند یا اراده اش را. هرچند گاهی راهکارهایی را به عنوان مسکن در این آشفته بازار تزریق می کنند. به طور مثال می توان به داستان مرغ و کم شدن آن در بازار اشاره کرد که طی همین روزهای اخیر اتفاق افتاد.

باز هم قيمت و صف هاي مرغ

بسیاری در صف خريد مرغ صف کشيده بودند. شاید دليل شلوغ شدن اين نمايشگاه در روز اول شايد همين عامل باشد. سال گذشته سالن امام رضا (ع) شاهد صف های بلند برای خرید مرغ بود. امسال مسئولان پیش بینی این اتفاق را کردند و در قسمت درب پشتی سالن خلیج فارس محلی برای فروش مرغ های منجمد در نظر گرفتند.

اما همه ماجرا اين نیست. بسياري بر اين باورند که واقعیت این است که با کاهش مصرف اقلام اساسی غذایی، دو اتفاق مخرب در حال وقوع است: تهدید سلامت جسمی شهروندان و کاهش ضریب هوشی نسل جدید.اگر حسرت اقلام غذایی گرانبها، اثر کوتاه مدت گرانی هاست، کاهش سطح سلامت جامعه و افت توان فکری آن، آثار به مراتب بدتر این وضعیت در میان مدت و دراز مدت است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه قیمت مرغ در چند روز گذشته افزایش داشته است، عنوان کرد: به اندازه کافی مرغ منجمد ذخیره شده است و در نمایشگاه با قیمت پنج هزار تومان به فروش می‌رسد که نسبت به چند روز گذشته 200 تومان ارزان تر شده است.

امیر حسین نظری در زمینه تفاوت قیمت مرغ کشتار روز در خوزستان نسبت به استانهای دیگر بیان کرد: به دلیل اینکه ما بیشتر مرغ خود را از خارج از استان تهیه می کنیم و به دلیل بدی آب و هوا تلفات نیز زیاد است بنابراین تفاوت قیمت 200 تا 400 تومان با استانهای دیگر طبیعی است.

نظری بیان کرد: ذخیره کافی از گوشت منجمد وجود دارد و با قیمت 16 هزار و 800 تومان به فروش می رسد.

رئیس انجمن حمایت از مصرف کنندگان استان خوزستان نیز درباره توزیع مرغ منجمد و عرضه شکر گفت: مرغ منجمد یکی از پرفروش ترین اقلام بوده که با قیمت پنج هزار تومان در این نمایشگاه به فروش می‌رسد.

علی محمد رحمانی افزود: در عرضه شکر مشکل خاصی نداریم و روزانه در حدود 50 تا 80 نقطه شهر اهواز شکر مورد نیاز شهروندان تامین می ‌شود.

مسئولان می گویند با توجه به اینکه در برخی مقاطع سال، یک سری کالاها جهش قیمت دارند برگزاری چنین نمایشگاهی در تعادل بازار بسیار موثر و در كاهش قيمتها نقش به سزايي دارند.

این مسئولان همچنین گفته اند که اقلام یارانه ای همچون گوشت، مرغ منجمد، برنج تایلندی و هندی به‌ صورت ویژه در این نمایشگاه در اختیار غرفه داران قرار داده شده است. همچنین گفته می شود 85 درصد اقلام نمایشگاه های ضیافت مختص شرکتهای پخش استانی است.

همچنین مرغ سبز که نتیجه تحقیق کارشناسان علوم تغذیه، کشاورزی و دامپزشکی است در این نمایشگاه از بخش های قابل توجه این نمایشگاه بود. برای پرورش این نوع مرغ از هیچ مواد شیمایی به عنوان خوراک استفاده نشده است. اما مرغ سبز از مرغ های معمولی کمی گرانتر هستند.

خودپرداز: هست؛ نيست

به رغم اعلام سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان، هيچگونه دستگاه خودپردازي در محوطه نمايشگاه مشاهده نشد. همچنين بازديد کنندگان از نبود کارت خوان در برخی غرفه هاي نمايشگاه گله مند بودند.

رحيم يکي از بازديد کنندگان بود. او با دلخوري گفت: مسير طولاني از گلستان براي خريد به نمايشگاه آمدم اما غرفه ها نه دستگاه کارت خوان دارند و نه در محوطه هم دستگاه خودپرداز وجود دارد. مگر نه کارت را براي اين گذاشته اند که پولهاي زياد با خود حمل نکنيم؟

يک زن بازديد کننده نيز درباره قيمتهاي اجناس عرضه شده گفت: من از منطقه باهنر آمده ام تا شايد جنسي که از اين نمايشگاه مي خرم تفاوت چشمگيري حداقل با سوپر مارکت محله مان داشته باشد اما برنج 10 کيلويي محسن تفوت قيمتش در اينجا تنها هزار تومن با قيمت محله ما دارد.

اين بازديد کننده در ادامه گفت: براي برگشتن به منزل هم مجبورم تاکسي دربست کنم و کل تخفيفي که گرفتم را بايد خرج تاکسي بکنم و اصلا به صرفه نيست و انتظار داشتم اجناس ارزان تر باشند.

غرفه های گران

غرفه داران هم از گران شدن کرایه غرفه ها گفتند. پارسال غرفه ها با هزينه مناسب به ميزان 28 هزار تومان براي هر مترمربع و با حداقل 12 متر در اختيار غرفه داران قرار می گرفت اما امسال برای هر متر 35 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

به محوطه نمايشگاه مي روي. خانواده هاي بسياري را مي بيني که در کنار وسايلي که خريداري کرده اند از خستگي به گوشه اي نشسته اند. هر کدام براي خود گوشه اي را اختيار کرده است.

اسراء يکي از بازديدکنندگان اين نمايشگاه بود. او که در قسمتي از نمايشگاه نشسته بود، گفت: هيچ محل استراحتي براي بازديد کنندگان در نظر گرفته نشده است. در محوطه نمايشگاه هم گرماي شديد انسان را بيشتر اذيت مي کند.

-------------------------------------

 

گزارش: مهر/ قاسم منصور آل کثیر


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار