اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۳۴۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸
سفیر ایران در لهستان در سفر خود به اهواز
مهمان‌پرست: وضعیت کشور به گونه‌ای است که باید هرچه سریعتر پروژه‌های اقتصادی اجرا شوند تا از گرفتاری‌های جوانان کم شود.
رامین مهمان‌پرست دیروز چهارشنبه (13 دی‌ماه) در نشست با مسوولان خوزستان در محل استانداری، اظهار کرد: با توجه به شرایط ویژه بین‌المللی که در آن قرار داریم، همکاری‌های اقتصادی استان‌ها با دیگر کشورها برای ما بسیار حیاتی است. تحولات بین‌المللی بزرگی در حال رخ دادن است و توازن قدرت میان کشورها در حال تغییر است.

وی افزود: شرایط در اتحادیه اروپا نیز کاملا متغیر است و جریانات مختلفی در حال شکل‌گیری هستند که منافع ملی را به منافع اتحادیه‌ای ترجیح می‌دهند و به همین دلیل، اتحادیه اروپا تقریبا به دو بخش تقسیم شده است. یک بخش کشورهای پیشرفته و قدرتمند هستند و در مقابل آن کشورهای دیگری که تصور می‌کنند سیاست‌های غرب اروپا شاید چندان با الان سازگاری نداشته باشد، قرار دارند. لهستان نیز یکی از رهبران این جریان است.

سفیر ایران در لهستان گفت: همزمان با این تغییرات، تحولات خاورمیانه نیز بسیار با اهمیت است. بحث‌هایی که در عراق، سوریه و لبنان رخ داد و روابط میان ایران، ترکیه و عربستان، اتفاقات مهم خاورمیانه هستند. کشور ایران شرایط ویژه‌ای دارد و از دو جهت دستاوردهای مهمی به دست آورده است. در زمینه دفاعی در حوزه تروریست و داعش توانستیم امنیت را در منطقه برقرار کنیم و به عامل ثبات منطقه تبدیل شویم. به گونه‌ای که مبادلات منطقه، دیگر بدون محاسبه کردن نقش ایران نمی‌تواند به نتیجه برسد.

مهمان‌پرست ادامه داد: این تغییرات برای ما یک جایگاه ویژه ایجاد کرده است. همچنین پس از اجرای برجام و تغییر رویکرد ایران نسبت به برخی کشورها، فضای جدیدی برای ما ایجاد شد. این موفقیت‌ها برخی رقبای ما را عصبانی کرده است.

وی گفت: حوادثی که شاید سازمان‌دهی شده در کشور ایجاد شده بودند، نتیجه تلاش کشورهایی بود که نمی‌خواهند شاهد توفیقات و موفقیت‌های بین‌المللی ایران باشند. در چنین وضعیتی باید از درون قوی باشیم و تمهیداتی را دنبال کنیم که فعالیت‌های ما به سمتی حرکت کند که متناسب با اهداف بزرگ و تحرکات منطقه‌ای باشد.

سفیر ایران در لهستان تصریح کرد: مقام معظم رهبری سال‌ها است که بر اهمیت بحث اقتصاد در قالب خصوصی‌سازی اصل 44 قانون اساسی و اقتصاد مقاومتی و ... تاکید می‌کند. در دولت فعلی نیز تاکید شده است که کار اقتصادی، اولویت اول ما است. در دستورالعملی که به تمام بخش‌ها ارسال شده، تاکید شده است که همه باید به‌خصوص در بخش خارجی در حوزه اقتصادی فعال باشند.

مهمان‌پرست عنوان کرد: دکتر ظریف تاکید جدی بر اهمیت فعالیت سفارتخانه‌ها در حوزه‌های اقتصادی دارند و اعلام کردند ارزیابی عملکرد نمایندگی را بر اساس عملکرد حوزه اقتصادی آن می‌سنجند. همچنین ساختار سفارتخانه‌ها تغییر کرده است و معاونت اقتصادی جدیدی در سفارتخانه ایجاد شده است و ساختار جدید از این ماه کار خود را آغاز می‌کند. همه تلاش ما این است که بتوانیم در راستای صلاح کشور قدمی برداریم.

وی گفت: کشور ما یک کشور جوان است و بیش از 40 میلیون جوان در کشور وجود دارد. ما وظیفه داریم برای این جوانان، شغل ایجاد کنیم تا چرخ تولید کشور بچرخد و البته واردات را رد نمی‌کنیم و بنا بر مصلحت، واردات نیز باید صورت بگیرد.

سفیر ایران در لهستان تصریح کرد: با بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم اگر استان‌ها را در بحث ارتباطات بین‌المللی فعال کنیم، استان‌ها انگیزه و ظرفیت بسیار بالایی برای همکاری دارند. در استان‌ها هماهنگی میان نمایندگان دستگاه‌ها بسیار بهتر انجام می‌شود و باور داریم که اگر استان‌ها از ظرفیت خود استفاده کنند، با سرعت قابل قبولی می‌توانیم این تحول را به نتیجه برسانیم. در حال حاضر حدود شش استان درگیر همکاری مستقیم با کشورهای خارجی شده‌اند و حدود چهار استان دیگر نیز در لیست قرار دارند.

مهمان‌پرست افزود: در مقایسه با دیگر استان‌ها شاید خوزستان جدی‌ترین پیگیری‌ها را برای اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌ها داشته است. اعتقاد دارم با ویژگی‌های خوزستان حتی اگر در منطقه آزاد صرفا کالای تولید شده را بدون هیچ ارزش اضافه‌ای به کشور وارد کنیم و سپس آن را مجددا صادر کنیم، باز هم برای ما دارای سود خواهد بود.

وی با اشاره به انتخاب نخست‌وزیر جدید لهستان، گفت: امیدواریم با حمایت او بتوانیم کارها را در یک سطح بالاتر پیش ببریم. اولین دفتر توسعه تجاری لهستان در ایران ایجاد شده است و این دفتر هم‌اکنون خارج از سفارتخانه مشغول فعالیت است. ارتباطات دو کشور به گونه‌ای است که موانعی در این زمینه وجود دارد، اما علی‌رغم فشارها و موانعی که از سوی دیگر کشورها انجام می‌شود، کارها جلو می‌رود.

سفیر ایران در لهستان تاکید کرد: زمان بسیار ارزشمند است و فرصت‌ها همیشه باقی نخواهند ماند. در زمان فعلی مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم داده‌اند تا شرایط مناسبی برای این ارتباطات فراهم شود. برخی پروژه‌ها به طور مثال بحث پسماند، در کشور ما یک بحران است و هر لحظه به محیط زیست و مردم آسیب می‌زند. در این زمینه می‌توانیم همکاری‌های گسترده‌ای با دیگر کشورها انجام دهیم.

مهمان‌پرست با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز در اردیبهشت‌ماه سال آینده، گفت: هیات لهستانی در برنامه خود، بازدید از خوزستان را قرار داده است. همچنین شرکت لوتوس اعلام کرده است که غیر از بحث خرید نفت برای بحث سرمایه‌گذاری در زمینه پالایشگاه و خرید آخرین تکنولوژی‌ها و تجهیزات، آمادگی همکاری دارد.

وی ادامه داد: همچنین با طرف لهستانی توافق شده است که اواخر آوریل یا اواخر می، نمایشگاه ظرفیت‌های اقتصادی کشور ایران در ورشو برگزار شود و غیر از نمایشگاه، قرار است هر استانی ظرفیت‌های خود را معرفی کند. البته این ظرفیت‌ها محدود به صادرات نیست، بلکه شامل پروژه‌های جدید استان‌ها که نیاز به فناوری، سرمایه‌گذاری و یا شرکای جدید دارند، می‌شود.

سفیر ایران در لهستان تصریح کرد: در بحث فاینانس، یکی از مشکلات ما داخل کشور این است که تمام فاینانس‌ها به ضمانت احتیاج دارند و دولت برای اینکه این فاینانس‌ها را مدیریت کند، برای آن چارچوب تعیین کرده است. باید مشخص شود که این فاینانس‌ها را بانک مرکزی یا برخی از بانک‌های داخلی قرار است ضمانت کنند. پیشنهاد ما این است که اگر شرکتی می‌خواهد از فاینانس لهستانی استفاده کند شرکت معتبری باشد، بتواند ضمانت فاینانس را بر عهده بگیرد.

مهمان‌پرست افزود: روی کار آمدن ملی‌گراها و بحث‌هایی که با آمدن ترامپ مطرح شد، تا حدی سرعت کارها را کم کرده است ولی ما همچنان به دنبال راه‌اندازی پرواز مستقیم هستیم و بحث ارتباطات بانکی را با این کشور دنبال می‌کنیم. به نظر من تمام مواردی که با لهستان توافق شده است، قابل انجام هستند اما باید سرعت بیشتری داشته باشیم و ملاحظات را کنار بگذاریم. وضعیت کشور به گونه‌ای است که باید هرچه سریعتر پروژه‌های اقتصادی اجرا شود تا از گرفتاری‌های جوانان کم شود.

وی تصریح کرد: نکته دیگری که قصد داریم پیگیری کنیم، بحث همکاری‌های دانشگاهی با کشور لهستان است. لهستان به این مساله نیز با دید اقتصادی نگاه می‌کند. ما نیز از این طریق می‌توانیم سطح آموزشی دانشجویان را ارتقاء داده و از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم. به دنبال راه‌اندازی دوره‌های مشترک میان دانشگاه‌های ایرانی و اروپایی هستیم. 

سفیر ایران در لهستان ادامه داد: امسال برای اولین بار در مقطع دکتری، یک دوره مشترک و مورد تایید وزارت علوم، میان دانشکده مدیریت دانشگاه ورشو و دانشکده مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد ایجاد شد و این دوره در دفترچه کنکور نیز وجود داشت. این دانشجویان اواخر ژانویه برای مدت یک سال همراه با یک استاد راهنما وارد لهستان می‌شوند. همچنین به دنبال راه‌اندازی دوره‌های مشابهی میان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و دانشگاه دوبلین و همچنین دانشگاه شهید چمران اهواز و یک دانشکده مهندسی در اروپا هستیم.


/ایسنا
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
comment
0
0
comment ما كه نفهميديم ايشان چه كاره اند كه آمده اند اهواز ، سفير ايران در لهستان، اگر كسي ميدونه توضيح بده
لهستان آدم رو ياد فاجعه بهمن ماه ٩٥. اهواز گرد و خاك و تعطيلي شهر بي برقي و خاموشي و بدبختي ميندازه ، كه جناب استاندار با دوستاي عزيزشون به سفر لهستان تشريف برده بودند
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار