اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۳۶۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۱
 سهام خزلی

استان خوزستان علیرغم برخورداری از منابع عظیم نفت و گاز ، دارا بودن صنایع تبدیلی و مادر و وجود پالایشگاههای عظیم ، به استان پروژه های نیمه تمام شهرت یافته است . وجود ذخایر یاد شده می بایست خوزستان را به یکی از پیشرفته ترین و مجهز ترین استان های کشور تبدیل کند اما عدم برنامه ریزی و مدیریت های غیر اصولی موجب شده تا خوزستان به یکی از محرومترین استانهای کشور تبدیل شود. همانگونه که گفته شد متاسفانه طرحهای بسیاری در استان یا به صورت نیمه تمام  رها شده و یا  اینکه روند پیشرفت بسیار کندی دارد. 

از جملۀ این طرح ها ، طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری ست . دستور اجرای این طرح طی سفر پر خیر و برکت ایشان درسال 1375  به منظور کشت بهینۀ محصولات کشاورزی و ایجاد صنایع تبدیلی اراضی استان خوزستان توسط مقام عظمی ولایت صادر شد. 

علیرغم تلاش های فراوان و راه اندازی فاز اول که منجر به اشتغال به کار مستقیم 9 هزار نفر شد ،  فاز دوم هنوز وارد مرحلۀ اجرایی نشده . البته دستور اختصاص آب توسط ریاست محترم جمهور برای ادامۀ این طرح صادرشده و در صورت اختصاص و ردیف بودجه قابل اجرا خواهد بود.

گفته میشود اتمام فاز دوم این طرح به صورت مستقیم و غیر مستقیم موجب ایجاد و ثبات 300 هزار شغل خواهد شد. متروی اهواز یکی دیگر از طرح های نیمه تمامی ست که رکورد پروژه های بی سرانجام و وعده های بی تحقق را تغییر داده است.

پس از گذشت نزدیک به یازده سال این پروژه هنوز هم به سرانجام نرسیده و البته به نظر هم نمیرسد با توجه به عدم تأمین اعتبارات لازم به این زودی به بهره برداری برسد. اما معضل اصلی این روزهای خوزستان که بر هیچ کسی پوشیده نمانده اوضاع نابسامان جوی و چهرۀ  غبار گرفتۀ اهواز است.

کاهش نزولات جوی و تغییرات عمدۀ اقلیمی که بخش زیادی از آن ناشی از سیاست های نادرست و غیر کارشناسانه در دهه های پیشین از جمله سدسازی گسترده و خشکاندن تالاب هورالعظیم برای استخراج نفت و انتقال بین حوزه ای آب در بالا دست می باشد، موجب این پدیده شده است. 

زمین ها و دشت های رها شده و خشک شدن باتلاق ها و تپه های ماسه ای فراوان هم موجب شده تا این استان پهناور با اندک نسیمی در انبوهی از گرد و غبار فرو رود. از بین رفتن نخلستان های جنوبی هم از عوامل شکل گیری توده های گرد و غبار است. از جمله طرح های نیمه تمام دیگر استان میتوان به توسعۀ شبکۀ فاضلاب شهری در مناطق مختلف ، آبرسانی به روستاها، گازرسانی به مناطق صعب العبور و خدمات درمانی و بیمارستانی در مناطق مختلف استان اشاره کرد.

استان خوزستان که در روند پیروزی انقلاب اسلامی و دوران هشت سال دفاع مقدس نقش بسیار بسزایی داشته و سرزمینی سرشار از نعمت های خدادادی ست ، روا نیست که اینگونه مورد بی مهری قرار بگیرد.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
علی بدوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
comment
0
0
comment با سلام. ضمن احترام به مطالب ارائه شده ، بنظرم عنوان مطلب با متن تناسب ندارد. انتظارم این بود که در مورد پروژه های نیمه تمام شهر اهواز توضیحاتی داده شود ولی در مورد پروژه 550 هکتاری صحبت شده است . با احترام
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار