اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۳۷۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۷
دود نیشکر در چشم مردم اهواز
ایرنا: رییس اداره حفاظت محیط زیست اهواز: در سوزاندن مزارع نیشکر تنها برگ های آن سوزانده می شوند بنابراین به جز ایجاد گاز گلخانه ای CO2، تاثیری بر سلامتی مردم ندارد .
معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در این باره گفت: نبود امکان کامل برداشت سبز، دلیل سوزاندن مزارع در این واحد است.

حسین آمیلی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در واکنش به خبر سوزاندن بخشی از مزارع نیشکر واحد دهخدا اظهار کرد:پارسال تعهد این شرکت از سطح مزارع نیشکر دهخدا به صورت سبز 25 درصد، و امسال 35 درصد بوده و هنوز برخی مزارع نیشکر این واحد هنگام برداشت سوزانده می شوند. 

وی افزود: پارسال تعهد همه شرکت های زیر مجموعه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، برای برداشت سبز نیشکر 20 درصد بود ولی این رقم تا 24 درصد افزایش یافت و امیدواریم امسال به رقمی بالاتر از تعهد 30 درصدی برداشت سبز برسد. 

وی یادآور شد: برای واحدهای نیشکر دعبل خزاعی و دهخدا به دلیل نزدیکی به شهر، آیین نامه برداشت سبز تدوین شده و 2 سال است که به صورت جدی این کار دنبال می شود تا مشکلات زیست محیطی به حداقل برسد.

وی با بیان اینکه دستگاه های برداشت شرکت توسعه نیشکر بالاترین تکنولوژی روز را دارند، عنوان کرد: عملیات برداشت در مزارع نیشکر خوزستان صد در صد مکانیزه انجام می شود و هدف ما این است که برداشت به صورت سبز انجام شود.

آمیلی با بیان اینکه سوختن نیشکر هیچ عارضه بهداشتی ایجاد نمی کند، گفت: تحقیق 35 ساله دانشگاه هاوایی آمریکا بر روی مزارع نیشکر، نتوانست ثابت کند که هنگام آتش زدن نیشکر مشکل تنفسی در افراد ایجاد می شود.

وی ادامه داد: 56 سال از زمان فعالیت کشت و صنعت هفت تپه می گذرد و در دل آن تعدادی روستا وجود دارد و مردم این روستاها با وجود سال ها سکونت در کنار این کشت و صنعت، تا به امروز دچار مشکلی از نظر پزشکی، سلامت و بهداشت نشده اند و ریه های آنها با مردم عادی تفاوتی نداشته و مشخص شده که سر نی یا برگ سوخته شده نیشکر ممکن است فقط منجر به آزار چشم شود.

معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: به دلیل تعادل در میزان گاز دی اکسید کربن تولید و جذب شده در مزارع نیشکر، سوزاندن نیشکر گاز دی اکسید اضافی در محیط تولید نمی کند و همواره میزان جذب شده چندین برابر میزان تولید شده است.

لزوم توجه بیشتر به برداشت سبز مزارع نیشکر 

در پی متصاعد شدن دود غلیظ ناشی از سوزاندن مزارع نیشکر دهخدا و دربرگرفتن بخشی از آسمان اهواز، رییس اداره حفاظت محیط زیست اهواز اظهار کرد: بر اساس مصوبه پارسال در استانداری خوزستان، شرکت های نیشکر خوزستان موظف به برداشت سبز بخشی از مزارع خود شدند و قرار شد برداشت 22 درصد از مزارع نیشکر در سال 95 و 30 درصد در سال 96 به صورت سبز باشد.

علی بنی عگبه با بیان اینکه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در سال های آینده با تجهیز خود باید از سوزاندن مزارع جلوگیری کند، گفت: این مصوبه به این شرکت اجازه داده که برای دو سال امکان سوزاندن مزارع خود را داشته باشد ولی مدیریت مساله، زمان آتش زدن مزارع و توجه به سمت وزش باد از نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا اثرات کمتری بر روی شهروندان و زندگی آنها داشته باشد.

وی درخصوص اثرات زیست محیطی ناشی از سوزاندن مزارع عنوان کرد: در سوزاندن مزارع نیشکر تنها برگ های آن سوزانده می شوند بنابراین به جز ایجاد گاز گلخانه ای CO2، تاثیری بر سلامتی مردم ندارد ولی آزار دهنده بودن خاکسترهای موسوم به پر کلاغی و مشکل در تنفس از مواردی است که رفتن به سمت برداشت سبز را ضروری می کند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست اهواز گفت: شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی برای زمان سوزاندن مزارع خود با محیط زیست هماهنگ نیست ولی موظف به مدیریت موضوع بوده و در کنار آن محیط زیست هم بر اساس بخشنامه گفته شده، بر میزان مزارع سوزانده شده نظارت دارد.

ظهر سه شنبه در پی سوزاندن بخشی از مزارع نیشکر دهخدا در نزدیکی شهر اهواز، دود سفیدی مناطق همجوار آن از جمله کیانشهر، دغاغله و زردشت را فرا گرفت.

واحد نیشکر دهخدا هفتمین شرکت از شرکت های هفتگانه توسعه نیشکر است که در شمال شهر اهواز، حد فاصل جاده اندیمشک تا رودخانه کارون و نزدیک منطقه دغاغله واقع شده است.

شرکت توسعه نیشکر دهخدا ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن نیشکر، 100 هزار تن شکر خام، 175 هزار تن شکر سفید، 35 هزار تن ملاس و 340 هزار تن باگاس است.


/ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار