اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۳۹۱۰
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۲
خلأ آموزش برای زنان
شوشان - قاسم آل کثیر  :
مجموعه‌ای با عنوان «ریحانه» برای افزایش آگاهی زنان از سرطان سینه در خوزستان راه افتاده که به‌صورت خودجوش، جلسات رایگان برای زنان شهری و روستایی برگزار می‌کند. در خوزستان، مرگ بر اثر سرطان سینه در رتبه اول مرگ ناشی از سرطان‌ها قرار دارد. کمبود فضاها و برنامه‌های آموزشی در حوزه بهداشت بانوان باعث شده دانش عمومی بانوان به‌ویژه در روستاها نسبت به مسائل بهداشتی پایین بماند. خلأ چنین برنامه‌هایی در خوزستان به‌شدت محسوس است و وظیفه‌ای که باید برعهده شبکه‌های بهداشت و درمان شهرستان‌ها باشد را اکنون فعالان اجتماعی و موسساتی با انگیزه‌های شخصی در حال پرکردن هستند. شیوه‌های آموزش در خوزستان با ترکیب متنوع زبانی و فرهنگی باید خاص باشد. از آنجایی که جامعه روستایی و کشاورزی بخش چشمگیری از جمعیت خوزستان را تشکیل می‌دهد، به‌همین‌علت استفاده از کارشناسان تازه‌کار که روش ارتباط‌گیری با عشایر و زنان با فرهنگ و زبان‌های مختلف را نمی‌دانند، امری بیهوده به نظر می‌رسد. 

فاطمه لویمی، مدیر کمیته پزشکی موسسه «ریحانه» به‌عنوان یکی از موسسات خیریه پیشرو درزمینه آموزش مسائل بهداشتی بانوان در گفت‌وگو با «وقایع‌اتفاقیه» گفت: در خوزستان، اولین عامل مرگ‌و‌میر مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی و دومین عامل مربوط به سرطان است. اگر مردها را از زنان تفکیک کنیم متاسفانه اولین علت مرگ‌و‌میر زنان خوزستانی سرطان سینه است. لویمی در ادامه گفت: سالانه حدود 830 زن در خوزستان بر اثر ابتلا به بیماری سرطان سینه از بین می‌روند که با آموزش‌های ساده و آگاهی از چکاپ‌های ساده، این آمار را می‌توان تا 40 درصد کاهش داد. این بیماری اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود قابل درمان است. 
مجموعه «ریحانه» تاکنون بیش از 18 جلسه رایگان برای زنان و دختران شهری و روستایی خوزستان برگزار کرده‌ که آخرین برنامه این موسسه، همایش آموزش رایگان برای افزایش آگاهی زنان در تالار نیایش شهرستان شوش بود که با مشارکت فرماندار این شهرستان برگزار شد و مورد استقبال خوبی قرار گرفت. فعالان حوزه بهداشت بانوان می‌گویند اکثر زنان مبتلا به سرطان سینه در مرحله سوم بیماری که مرحله درمان و رادیوتراپی است به پزشک مراجعه می‌کنند. البته در خوزستان بعد از سرطان سینه، سرطان دهانه رحم نیز که با آزمایش ساده پاپ اسمیر قابل تشخیص است، عامل دوم بیشترین مرگ‌و‌میر زنان به‌شمار می‌رود. 
سالانه حدود هشت هزار و 500 مورد جدید سرطان سینه در کل کشور اتفاق می‌افتد که 650 مورد آن در استان خوزستان است. منابع غیر‌رسمی از آمار 830 نفر در خوزستان نیز خبر می‌دهند. پیشگیری در این سرطان از دو سطح تشکیل می‌شود؛ سطح اول، بهبود شیوه زندگی‌ (کنترل وزن، ترویج تغذیه با شیر مادر، ورزش، مصرف میوه‌ها و سبزی‌های تازه و پرهیز از استعمال دخانیات و مصرف الکل و سطح دوم، تشخیص به‌موقع آن به‌وسیله تست‌های غربالگری است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار