اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۴۳۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۷
روايت اين روزهاي كوچه سنگفرش؛
این گردشگر خارجی که از آلمان آمده بود، با اعتراض و گلایه فراوان، «مردم ایران» را در ذهن خود به مردمی بی فرهنگ تصویر سازی کرده بود!
منتشر شده در شماره 21 هفته نامه راوی شوشتر:

وقتی در شوشتر وارد می شوید و کوچه پس کوچه ها را پشت سر می گذارید، هزاران حرف نهفته در خشت خشت دیوارها و سابات ها، خانه های قدیمی، سنگ ها و طاق ها، درهای چوبی و عمارت های خیره کننده شما را مجذوب خود می کند و حال و هوای تازه ای به انسان دست می دهد. وقتی در ضلع غربی خیابان امام نگاه می کنید به کوچه ای با نام سنگفرش با محوطه ای که دور تا دور آن عمارت های قدیمی با ارزش و اماکن تعریف شده گردشگری است بر می خورید.


هتل افضل، هتل طبیب و کاروانسرای افضل 3 اثر فاخر و مورد بازدید همیشگی گردشگران داخلی و خارجی است که در این منطقه جای گرفته اند. اتفاق نه چندان جالبی که به شدت در محوطه کوچه سنگفرش به چشم می خورد و حسی چون آشفتگی و برهم ریختگی به بازدیدکننده می دهد، وجود ایستگاه تاکسی گوریه است که فضایی شلوغ و پر همهمه به وجود آورده است.

هفته گذشته با گردشگری که در حال قدم زدن و عکس گرفتن از فضاهای مختلف بود و از این محوطه عبور می کرد برخوردیم. این گردشگر خارجی که از آلمان آمده بود، با اعتراض و گلایه فراوان، «مردم ایران» را در ذهن خود به مردمی بی فرهنگ تصویر سازی کرده بود! که دلیلش دیدن این فضای شلوغ و درهم ریخته بود. در این میان اهالی با کمال تاسف خواستار حل این موضوع از سوی متولیان شدند.

از طرفی مسافران گوریه خود به سختی در میان آن همه شلوغی و احیاناً با خریدهایی که انجام داده اند، باید در آن فضای پر سر و صدا منتظر پر شدن تاکسی و حرکت آن از لابلای ماشین های دیگر و از کوچه تنگ ورودی به خیابان امام شوند و از سوی دیگر گردشگران و رهگذران بازار باید از میان تاکسی های پارک شده در کوچه کم عرض و باریک سنگفرش عبور کنند تا به مقصد مورد نظر برسند.

در گفت و گویی که با کسبه محل داشتیم، به شدت از این موضوع رنج می بردند و گلایه داشتند، چرا که این بهم ریختگی اصلاً با حال و هوای آن منطقه و کوچه های قدیمی اش همخوانی ندارد و موجب عذاب اهالی، مسافران و علی الخصوص گردشگران می گردد.  

جدا از موضوع ایستگاه گوریه، نبش این کوچه تا بالاتر از مسجد حضرت رسول (ص) نیز ایستگاهی برای مسافران شهر شرافت تعبیه شده که باز هم باعث برهم زدگی نظم و سخت شدن کار راهنمایی و رانندگی شده است. ما هرچه بررسی کردیم، با هیچ منطقی به اینکه این ایستگاه ها باید در این محل ها باشند، نرسیدیم! این شهر گوشه گوشه اش پر است از ظرفیت های گردشگری و عمارت های تاریخی و پتانسیل بزرگی به نام بازار. یعنی داشته های شوشتر در حال حاضر این هاست. پس عقل سلیم می گوید اولویت در تصمیم گیری ها بایستی توجه به این نکات باشد. انتظار می رود در اندک زمان متولیان نسبت به جابجایی این ایستگاه ها اقدام جدی کرده و موجب رضایت مردم گردند.


البته در اینکه این ایستگاه ها باید جابجا گردند احتمالاً نظر منفی وجود ندارد. اما اینکه چرا تا کنون این خواسته اجرا نگردیده جای سوال است!؟ چه بسا که با فاصله زمانی تقریبی 5 دقیقه ای از این محل ها می شود به ترمینال شهری رسید و ایستگاه ها را به آن جا منتقل کرد تا این مشکلات برطرف گردد.  

شهرداری و شورای اسلامی شهر شوشتر و راهنمایی و رانندگی شهرستان و در مقام بالاتر فرمانداری بایستی به این قضیه ورود کنند و این مورد که به نظر نمی رسد زحمت زیادی داشته باشد را حل و فصل کنند. احتیاجی هم به بودجه و اعتبار و سایر مسائل دست و پا گیر نیست و حُسن دیگر و بسیار مهم در انتقال این ایستگاه ها نیز کاستن از ترافیک چهارراه امام و خیابان امام غربی است. 

اگر به جای این ماشین ها و شلوغی ها، مدل هایی از نیمکت ها، آبخوری ها و سایر نمادهای شهری وجود داشته باشد، تصویر زیباتری در ذهن گردشگران و البته بومی های شهر به جای می گذارد. راوی شوشتر به عنوان نماینده افکار عمومی از مسئولین متولی می خواهد نسبت به این موضوع بررسی های لازم را انجام داده و به اجرا برسانند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار