اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۴۸۹۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۵
نامه دکتر برات قبادیان به هیئت رئیسه مجلس:
نمايندگان محترم مجلس شورای اسلامی بجای انجام وظايف و تكاليف قانوني خود (قانونگذاري و نظارت بر اجراي قانون)، به صورت مستقيم در عزل و نصب ها دخالت مي كنند و اين دخالت، سيستم مديريتي كشور را فلج كرده است.

بسم الله الرحمن الرحيم

نواب محترم رييس مجلس شوراي اسلامي آقايان دكتر مسعود پزشكيان و دكتر علي مطهري

باسلام

شوشان : اميد است كه شما و ساير نمايندگاني كه ملي مي انديشيد و منافع ملي  و وظيف قانوني خود را به درستي پيگيري مي كنيد، در دنيا موفق و در آخرت روسفيد باشيد.

يكي از اصولي را كه قانونگذار در تشكيل ساختار جمهوري اسلامي و ساير كشورهاي جهان مدنظر قرار داده است، "اصل تفكيك قوا" است. بر اساس اين اصل، قوا تعامل دارند اما  حق دخالت در امور يكديگر را ندارند. به جرات و صراحت عرض مي كنم كه امروزه در جمهوري اسلامي ايران، اين اصل به صورت كامل خدشه دار شده است.

بسيار روشن و واضح عرض مي كنم كه ضعف مديريت و وجود مديران ضعيف در دستگاه هاي اجرايي  بخاطر دخالت نابجاي نمايندگان محترم در عزل و نصب ها، بسياري از مشكلات كشور را موجب شده است.

نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي بجاي انجام وظايف و تكاليف قانوني خود (قانونگذاري و نظارت بر اجراي قانون)، به صورت مستقيم در عزل و نصب ها دخالت مي كنند و اين دخالت، سيستم مديريتي كشور را فلج كرده است.

شايد در مجالس اول، دوم و سوم بخاطر شرايط خاص پس از انقلاب و دلسوزي،  اين دخالتها صورت مي گرفت ليكن امروز اين دخالتها بخاطر منافع فردي( پاسخگويي به مطالبات طرفداران در انتخابات)، به رويه اي تبديل شده است و سيستم مديريت كشور را به (Spoil System) و يا به   "سيستم غنايمي" تبديل كرده است.

عدم ثبات مديريت و عدم رعايت شايسته سالاري در عزل و نصبها و تبديل شدن مديران به توپ فوتبال، برنامه هاي راهبردي توسعه و برنامه هاي عملياتي و اجرايي ملي و محلي  براي دستيابي به  اهدف مصرح در اسناد بالادستي مانند سند چشم انداز را  دچار مشكل جدي كرده است. متاسفانه و صد متاسفانه فشارها و تهديدهاي نمايندگان، بسياري از مديران قوي استاني را زمينگير و بسياري از مديران  ضعيف استاني را به آلت دست تبديل كرده است.

در بسياري از موارد، مديران مستقل شايسته كنار گذاشته شده و مديران بدون تخصص، تجربه، ضعيف، وابسته  و "بلي قربان گو" بجاي آنها بكار گمارده مي شوند. نتيجه طبيعي چنين  عملكري توسعه نيافتگي كشور و بدبيني مردم نسبت به كارآيي نظام  اسلامي را بدنبال داشته است  كه ظلمي آشكار به مردم، نظام اسلامي  و كشور است.

بنظرم يكي از راههاي برون رفت از اين معضل بزرگ، تصويب قانون "نظام مديريت كشور" است كه از سطح كابينه به پايين(معاونان وزرا و استانداران و پايين تر)  دو نكته در آن رعايت شده باشد، اول "شايسته سالاري" و دوم "ثبات مديريت".

در چنين نظام مديريتي، مديران بر اساس  "لياقت و شايستگي" انتخاب شده و ترفيع مي يابند و تغيير دولتها و نمايندگان هيچ تاثيري بر روند كار آنها و كار كشور و مردم نخواهد داشت.

به اميد ارايه و به نتيجه رسيدن چنين طرحي  در مجلس توسط شما بزرگواران.

برات قباديان

استاد دانشگاه تربيت مدرس

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
comment
0
0
comment کشور نیازمند چنین طرحی است که ریشه مفاسد اداری کنده شود و دست افراد سود جو از بدنه مدیریت کوتاه شود . سازمان مدیریت اداری باید از قوه مجریه و مقننه جدا شود و به صورت مستقل زیر نظر فرماندهی کل قوا قرار بگیرد و تامین کننده نیازهای مدیریت کشوری شود و همه قوا مدیران ارشد خود را از این سازمان تامین کنند تا ثبات مدیریتی و میزان بهره وری بالا برود .
comment
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
comment
0
0
comment احسنت یه پیشنهاد این استاد . من دست ایشان را می بوسم . واقعا اگر در خوزستان شایسته سالاری صورت گیرد و نمایندگان مجلس دستشان را از این عزل و نصب ها بردارند شاید روند کار های استان بهتر پیش می رود. ایکاش این فرهنگ نهادینه گردد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار