اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۵۱۱۳
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۲
گزارشی از آب رسانی به تالاب منصوره و کانون های فوق بحرانی ریزگردها
تالاب منصوره واقع در ۴۰ کیلومتری اهواز که بخشی از حوضه تالاب بزرگ شادگان به شمار می رود پس از 5 سال خشکی از طریق کانال آبرسانی به کانون‌های فوق بحرانی ریزگرد آبگیری و احیا شد.
- ایجاد کانال انتقال آب مهندسی شریفی به طور 47 کیلومتر از اسفندماه سال گذشته با هدف مرطوب‌سازی 42 هزار هکتار کانون‌های فوق بحرانی گرد و غبار جنوب شرق اهواز و آبیاری نهال‌های کاشته شده در این کانون‌ها کلید خورد. حجم عملیات خاکی انجام شده برای حفر این کانال، 6 میلیون مترمکعب و ظرفیت انتقال آب آن 20 مترمکعب در ثانیه است.

- در اطراف این کانال کانون‌های ریزگرد وجود دارد و این کانال آب امکان آبیاری و تامین آب را برای نهال کاری آن مناطق ایجاد می کند. همچنین طبق برنامه قرار است کانالهای فرعی از این کانال احداث شده تا تمام زمینهایی که کانون‌های ریزگرد هستند نهال کاری شوند.

- تالاب منصوره واقع در ۴۰ کیلومتری اهواز که بخشی از حوضه تالاب بزرگ شادگان به شمار می رود پس از 5 سال خشکی از طریق کانال آبرسانی به کانون‌های فوق بحرانی ریزگرد آبگیری و احیا شد.

- این تالاب با مساحت ۱۴ هزار هکتار در جنوب شرق اهواز واقع است و در طول سالهای اخیر جزو کانونهای فوق بحرانی ریزگرد بوده است.

- کانال آبرسانی به این تالاب به طول ۴۷ کیلومتر به صورت ضربتی در طول ۱۰ ماه با محوریت و حمایت استانداری خوزستان توسط موسسه جهاد نصر و با همکاری بین بخشی دستگاه های اجرایی که در طول مسیر کانال دارای تاسیسات و معارض بودند اجرا شد.

- با آبگیری تالاب منصوره ۱۴ هزار هکتار از ۴۲ هزار هکتار کانون های فوق بحرانی ریزگرد مهار می شود. 

- تداوم حیات این تالاب در طول سال‌های آینده منوط به تامین حقابه آن از طریق این کانال آبرسانی یا بارشهای با میانگین طبیعی خواهد بود.

- با اجرای این کانال آبرسانی علاوه بر آبگیری تالاب منصوره آب مورد نیاز طرحهای نهال‌کاری در کانونهای فوق بحرانی ریزگرد در جنوب شرق اهواز تامین شد.

- چندین سال است که این تالاب خشک‌شده بود که این آب‌رسانی سبب شد بار دیگر به چرخه طبیعت بازگردد.

استاندار خوزستان: تالاب منصوره یکی از کانون های فوق بحرانی ریزگرد در منطقه بود

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در حاشیه بازدید از روند آبگیری تالاب منصوره بیان داشت: تالاب منصوره یکی از محورهای کانون ریزگرد در منطقه بود که دادن حقآبه تالاب به‌تدریج از میزان ریزگردها کم می‌کند و سبب می‌شود تالاب به‌عنوان یک اکوسیستم در طبیعت فعال شود که هم اکنون بیش از 3 هزار هکتار از مساحت تالاب منصوره آب‌گیری شده است.

شریعتی افزود: طی چند روز گذشته آب به تالاب منصوره رسیده و این تالاب که سالها خشک و یکی از کانونهای ریزگرد بود، مرطوب شده است.

استاندار خوزستان توضیح داد: با تداوم کارها در منطقه انتظار داریم این نهالها به صورت جنگلی درآیند. در این زمینه قصد داریم کار را به مردم منطقه بسپاریم زیرا این موضوع هم برای دامپروری آنها لازم است و هم می توانند کار حفاظت از این نهال ها و درختها را انجام دهند.

شریعتی بیان کرد: ما جز اینکه می خواهیم کانونهای ریزگرد در منطقه تبدیل به جنگل شود هیچ برنامه دیگری نداریم و زمینها را در اختیار مردم محلی منطقه قرار خواهیم داد تا آنها از این اراضی استفاده کنند.

وی با اشاره به طول ۴۷ کیلومتری کانال آبرسانی به مناطق فوق بحرانی و تالاب منصوره، تصریح کرد: با احتساب کانالهای فرعی حدود ۱۰۰ کیلومتر کانال در منطقه ایجاد شده است و باید احداث این کانالها تا نقاط مختلف از کانون‌های ریزگرد ادامه یابد.

استاندار خوزستان ادامه داد: با احداث این کانال در برنامه داریم بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی را زیر کشت نهال ببریم و ظرف یک سال آینده آب را به تالاب شریفیه برسانیم تا این تالاب را نیز مانند تالاب منصوره که در سالهای اخیر خشک و جزو کانون های ریزگرد بوده است، را مرطوب کنیم و بتوانیم در آن مناطق نیز نهال کاری کنیم.

شریعتی اضافه کرد: یک کانال فرعی به طول 100 کیلومتر از کانال اصلی 47 کیلومتری حفر می‌شود که این کانال پس از گذشتن از زیر آزادراه وارد تالاب شریفیه می‌شود.




















نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار