اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۵۱۹۶
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۸
در موضوعی مانند حضور دائمی ریزگردها و تبعات آزارنده و خطرناک این پدیده ی شوم که مثل بختک بر سینه ی خوزستان و چند استان دیگر کشور افتاده و گاه چنان گسترده می شود که تا پایتخت کشور و حتا تا استان های شمالی نیز دامنه می یابد، این مشکل و معضل و پدیده را نمی شود با نگاه و توصیه و امکانات محلی، بررسی و با آن مبارزه کرد.

شوشان به نقل از هفته نامه  پیوند ایرانیان : در موضوعی مانند حضور دائمی ریزگردها و تبعات آزارنده و خطرناک این پدیده ی شوم که مثل بختک بر سینه ی خوزستان و چند استان دیگر کشور افتاده و گاه چنان گسترده می شود که تا پایتخت کشور و حتا تا استان های شمالی نیز دامنه می یابد، این مشکل و معضل و پدیده را نمی شود با نگاه و توصیه و امکانات محلی، بررسی و با آن مبارزه کرد. همان طور که نفت و گاز و صنایع خوزستان، و درآمد سرشار استان خوزستان، بودجه آفرینی و وابستگی حیاتی دولت و کشور به خوزستان، یک امر محتوم ملی است، مبارزه با ریزگردها نیز باید از طرف  حاکمیت و سیستم اجرایی و تمامی دستگاه های نظارتی اجرایی،  بعنوان یک مشکل ملی فرض شود.

در چنین شرایطی است، که فریاد مردم و مسوولان استان خوزستان، رسانه های استان خوزستان، اعضای  فعال احزاب متمایل به چپ و راست  در استان خوزستان، صدا و سیمای استان خوزستان ووو همه با هم و در کنار هم تبدیل به یک سمفونی واحد شده و دارند اعلام می کنند که ما به ستوه آمده ایم و یک کسی یک کاری بکند!

در حالی مردم و مسوولان از سر ناچاری، خواهان ورود مقام معظم رهبری به حل مناقشات موجود و مشکلات فزاینده می شوند، که اصولا" چنین خواستی با اصل موجودیت ریاست جمهوری منافات دارد  و  رییس جمهور مکلف و موظف است خود به این امور  جاری بپردازد و مردم و رهبری را به زحمت نیاندازد!

امام جمعه ی اهواز ، آیت الله موسوی جزایری، امامان موقت جمعه ، حیدری و نجاتی، اعضای خوزستانی  محترم مجلس خبرگان  و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استاندار جوان خوزستان که پای ثابت برنامه های انتقادی اعتراضی صدا وسیما شده،  همه و همه، دارند از صبح تا شب اعتراض می کنند و حیرت آور است که واکنش دولت، ناپذیرفتنی، شگفت انگیز و غیرقابل تصور است!  اعزام کسی که معتقد است کارون آب مازاد دارد!  در اوج اعتراضات مدنی و افزایش بی سابقه ی ریزگردها به استان خوزستان،  موجب خشم مردم و مسوولین شده است.

 

اشاره :

در موضوعی مانند حضور دائمی ریزگردها و تبعات آزارنده و خطرناک این پدیده ی شوم که مثل بختک بر سینه ی خوزستان و چند استان دیگر کشور افتاده و گاه چنان گسترده می شود که تا پایتخت کشور و حتا تا استان های شمالی نیز دامنه می یابد، این مشکل و معضل و پدیده را نمی شود با نگاه و توصیه و امکانات محلی، بررسی و با آن مبارزه کرد. همان طور که نفت و گاز و صنایع خوزستان، و درآمد سرشار استان خوزستان، بودجه آفرینی و وابستگی حیاتی دولت و کشور به خوزستان، یک امر محتوم ملی است، مبارزه با ریزگردها نیز باید از طرف  حاکمیت و سیستم اجرایی و تمامی دستگاه های نظارتی اجرایی،  بعنوان یک مشکل ملی فرض شود.

در چنین شرایطی است، که فریاد مردم و مسوولان استان خوزستان، رسانه های استان خوزستان، اعضای  فعال احزاب متمایل به چپ و راست  در استان خوزستان، صدا و سیمای استان خوزستان ووو همه با هم و در کنار هم تبدیل به یک سمفونی واحد شده و دارند اعلام می کنند که ما به ستوه آمده ایم و یک کسی یک کاری بکند!

امام جمعه ی اهواز ، آیت الله موسوی جزایری، امامان موقت جمعه ، حیدری و نجاتی، اعضای خوزستانی  محترم مجلس خبرگان  و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، و ارائه ی برنامه های  ثابت  انتقادی اعتراضی صدا وسیما شده،  همه و همه، دارند از صبح تا شب اعتراض می کنند و حیرت آور است که از سوی مقابل، واکنش دولت، شگفت انگیز و غیرقابل تصور است!  اعزام کسی که معتقد است کارون آب مازاد دارد!  در اوج اعتراضات مدنی و افزایش بی سابقه ی ریزگردها به استان خوزستان، موجب خشم مردم و مسوولین شده است.

 در ادامه برخی از واکنش ها و به ویژه نظرات آیت الله عباس کعبی را دنبال کنید:

 

آیت‌الله کعبی خطاب به رئیس‌جمهور:   کلانتری را عزل کنید

    آیت‌الله عباس کعبی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در صفحه توئیتر خود نوشت: «آقای رییس‌جمهور اگر می‌خواهد مشکل ریزگرد‌های خوزستان را حل کند در اقدام اول بهتر است آقای کلانتری را عزل کند.

فردی که ایشان برای حل مشکل ریزگرد‌ها به استان خوزستان فرستاده‌اند، خود یکی از عوامل مشکل است؛ ایشان به نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی گفته بود "شما آب زیاد دارید".

جالب است که همین آقای کلانتری به استان خوزستان آمده و در اولین موضع‌گیری، عامل خارجی را عمده عامل بحران ریزگرد‌ها دانسته و سیاست‌های غلط انتقال آب رودخانه‌های استان خوزستان و اقدامات غلط و بی‌تدبیری‌ها را نادیده گرفته است.

این در حالی است که خود ایشان پیش از این گفته بود ریزگرد‌های پاییزه و زمستانه‌ای که در کشور داریم عمدتاً منشاءاش داخلی است؛ فردی که تا این حد دچار تناقض‌گویی است، صلاحیت مدیریت سازمان مهم محیط زیست را ندارد.

تعطیلی پی‌در‌پی مدارس، بیماری‌های تنفسی ناشی از گردوخاک، تأثیر مضاعف در رکود اقتصادی، شتاب در پدیده مهاجرت به استان‌های دیگر و حتی خارج از کشور و افزایش نارضایتی عمومی مردم شهید‌پرور استان خوزستان مشکلاتی نیستند که بتوان نادیده گرفت و به‌راحتی از آن‌ها عبور کرد. علی‌رغم  دستور اکید رهبری ، متأسفانه امسال حتی در اعتبار بودجه هم نسبت به مسئله ریزگرد‌ها سهل‌انگاری شده است و بحران ریزگرد‌ها جدی گرفته نمی‌شود؛ از آقای رییس‌جمهور علی‌رغم همه قول‌ها مبنی بر حل مشکل فقط اظهار تأسف می‌شنویم و تداوم سیاست‌های غلط در زمینه بحران ریزگردها.

نخلستان‌ها مُردند و از بین رفتند؛ بی‌آبی کشاورزی را نابود کرده است ولی در این سیزده سال دولت‌مردان فقط وعده می‌دهند و احیانا سرکشی می‌کنند؛ پدیده ریزگرد‌ها نه با سرکشی و نه با وعده دادن حل نمی‌شود. حقیقتاً مردم خوزستان به‌ستوه آمده‌اند.

آیت‌الله عباس کعبی که در کنار آیت الله موسوی جزایری، حتا بیشتر از مقامات دولتی استان در صف نخست اعتراض نسبت به اهمال و کوتاهی برای کنترل ریزگردها با استفاده از امکانات موجود و اقدامات موثر ایستاده است، در گفت‌وگویی دیگر  درباره وضعیت این روزهای استان خوزستان،  و عملکرد مسئولان ذی‌ربط، و حضور رئیس سازمان محیط زیست در استان خوزستان اظهار کرد : منشأ ریزگردها ناشی از قهر طبیعت و غضب الهی نیست بلکه تغییرات اقلیمی که بر اثر سیاست های غلط، بی‌تدبیری، ندادن حقابه‌های تالاب‌ها، بی‌توجهی به مسئله خشکسالی و انتقال بی‌رویه، غیرشرعی و غیرقانونی آب خوزستان به بخشهای استانهای مرکزی به‌وقوع پیوسته ایجاد شده است.

 

عدم‌حل پدیده ریزگردها با وعده و سرکشی

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به وقوع پدیده ریزگردها از 13 سال گذشته خاطرنشان کرد: متأسفانه طی این 13 سال مسئولان ذی‌ربط فقط وعده می‌دهند و احیاناً به سرکشی می‌پردازند که باید گفت پدیده ریزگردها با وعده و سرکشی حل نمی‌شود.

آیت‌الله کعبی تصریح کرد: متأسفانه با وجود دستورات اکیدی که رهبر معظم انقلاب در این باره داده‌اند اما توجهی صورت نگرفته است.

وی به موضوع اعتبار بودجه گردوغبار اشاره کرد و گفت: در زمینه اعتبار بودجه‌ای نیز نسبت به ریزگردها سهل‌انگاری شده است؛ مردم خوزستان از این وضعیت ریزگردها به‌ستوه آمده‌اند و زندگی در این استان فلج شده است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: با این ترتیبی که پیش می‌رود مردم خوزستان احساس می‌کنند که مسئولان امر نسبت به مسئله ریزگردها بی‌توجه هستند.

آیت‌الله کعبی خاطرنشان کرد: مردم خوزستان حتی در زمان انتخابات نیز به پدیده ریزگردها بی‌توجه بودند و به آقای رئیس جمهور رأی دادند و او هم برای رفع این مسائل قول‌های مساعد داد اما با وجود قول‌های مساعد  باز هم ابراز تأسف می‌شنویم و همچنان تداوم سیاستهای غلط در بحران ریزگردها و پدیده انتقال آب و تغییرات اقلیمی وجود دارد.

وی با بیان اینکه فاجعه زیست‌محیطی در حال رخ دادن است، گفت: متأسفانه فردی مانند رئیس سازمان محیط زیست نه‌تنها بی‌تدبیر است بلکه حرف های نامربوطی هم اخیراً در جلسه شورای اداری به نمایندگان استان زده و دولت و شخص رئیس‌جمهور هم واکنشی نداشته‌اند.

 

پرهیز نمایندگان خوزستان از همراهی کلانتری و حجتی

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری به واکنش‌های نمایندگان استان خوزستان نسبت به رویکرد کلانتری اشاره کرد و افزود: کلانتری و حجتی روز گذشته از طرف رئیس جمهور مأمور شده‌اند در استان خوزستان حضور یابند اما نمایندگان استان به‌خاطر عملکرد کلانتری و صحبتهای اخیر وی و سهل‌انگاری‌های انجام‌شده در بودجه ریزگردها از همراهی این دو مسئول پرهیز کرده‌اند.

 

ریزگردها به‌مثابه یک بحران ملی

آیت‌الله کعبی ادامه داد: از عملکرد مسئولان ذی‌ربط در مسائل ریزگردها در خوزستان گله‌مند هستیم و باید با پدیده ریزگردها به‌مثابه یک بحران ملی توجه شود.

وی با ابراز اینکه مردم از بی‌اعتنایی و همدردی ظاهری بسیار ناراحت هستند، اظهار کرد: در حال حاضر زندگی در خوزستان تعطیل شده است و گاهی بعد از عادی شدن اوضاع ریزگردها همه چیز به خاموشی سپرده می‌شود.

 

احیای رودخانه‌های بی‌‌آب راه علاج ریزگردها

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: 13 سال است که با پدیده ریزگردها که بر اثر سیاستهای غلط و بی‌تدبیری ایجاد شده و نشات‌گرفته از سیاستهای اشتباه انتقال آب است مواجه هستیم؛ راه اصلی علاج پدیده ریزگردها هم احیای رودخانه‌های بی‌آب و توجه به برنامه‌های زیست‌محیطی است.

 

بی‌فایده‌بودن کشت نهال در استان خوزستان

آیت‌الله کعبی با بیان اینکه بی‌‌آبی در کشاورزی خوزستان مشکل ایجاد کرده است، گفت: راه‌حلهای موقت یعنی این‌که کشت نهال صورت گیرد فایده‌ای ندارد و باید تأکید کرد که کشت نهال با بی‌‌آبی چه فایده‌ای دارد.

وی افزود: این سیاست ها و رویکردهای متولیان امر راه به جایی نمی‌برد و ما بسیار از این وضعیت متأسف هستیم که در این رابطه گلایه مردم خوب خوزستان را با صدای بلند به مسئولان ذی‌ربط اعلام می‌کنیم.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: باید راه‌حلها برای حل این مسئله مورد توجه قرار گیرد و حتی نیاز است که شورای عالی امنیت ملی در این زمینه تدبیری بیندیشد.

آیت‌الله کعبی درباره صحبتهای اخیر رئیس سازمان محیط زیست کشور مبنی بر وجود آب مازاد در خوزستان اظهار کرد: در این مورد ابراز نظر و انتقادات را انجام داده‌ایم و پیگیری‌ها هم شده است.

وی افزود: در این  رابطه مسئولان مربوطه اذعان داشته‌اند که عیسی کلانتری اشتباه کرده اما متأسفانه گفت‌‌وگوهای خصوصی خود را علنی نمی‌کنند و رئیس سازمان محیط زیست هم تاکنون هیچ واکنشی بعد از همه مکاتباتی که صورت گرفته و دبیرخانه شورای امنیت ملی نیز ورود کرده نداشته است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: ورود دبیرخانه شورای امنیت ملی و امثالهم، علنی نشده است.

آیت‌الله کعبی اظهار کرد: وارد کردن شوک و التهاب‌های بی‌جا، با وجود مصیبت و فاجعه محیط زیستی خوزستان، کار نابخردانه‌ای‌ است که در حال اتفاق است؛ باید مسئولان ذی‌ربط برای حل مشکلات ریزگردها توجه ویژه‌ای داشته باشند.

 

مجموعه ی این تحرکات استانی و اعتراضات مردمی و گفتگوها و انتقال هدف اعتراضات توسط مسوولان استانی به ریاست جمهوری بعنوان عالی ترین مقام کشور پس از مقام معظم رهبری، این خواسته ی طبیعی و معقول را می توانست عملی جلوه کند که رییس جمهور محترم ، با برکناری عیسی کلانتری و یا دیگر مسوولان ضعیف و فاقد خلاقیت و تفکر مدیریتی متخصصانه ،  و با گردش علمی و واقعی نخبه گان در سطوح مدیریت استانی و کشوری، مرهمی بر زخم های مردم و در واقع بر زیست بوم  ویران شده بگذارد.

تغییر وزیر نیرو که  سالها پیش از نصمیم گیرندگان اصلی انتقال آب کارون به  یزد و اصفهان بوده و مدافع سدسازی های بی رویه بوده و با وجود اعتراض بسیار مردم در کمپین های مختلف و اعتراض و مخالفت نمایندگان مجلس ، باز هم نظر رییس جمهور مبنی بر معرفی و بر مسند نشاندن وی بود،  مورد قابل ذکر دیگر است.

 تصور می رود گویا یک ترس عجیب و غریب در مسوولان اجرایی بالادستی وجود دارد که نمی توانند و قدرت این را ندارند با برکناری افراد دهها بار امتحان منفی پس داده، نسبت به رضایت عمومی و توجه به بقایای زیست بوم کشور که به شدت در حال ویرانی است، اقدامی در خور توجه نشان دهند. شاید هم لابی  این افراد آن قدر قوی است که کسی مثل رییس جمهور، فقط ناظر رفت و آمد و جایگزنی و انتقال آنها از این پست به ان پست است و نمی تواند و قادر نیست آنها را برکنار کند.

در حالی مردم و مسوولان از سر ناچاری، خواهان ورود مقام معظم رهبری به حل مناقشات موجود و مشکلات فزاینده می شوند، که اصولا" چنین خواستی با اصل موجودیت ریاست جمهوری منافات دارد  و  رییس جمهور مکلف و موظف است خود به این امور  جاری بپردازد و مردم و رهبری را به زحمت نیاندازد!

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار