اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۵۲۱۳
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۲
(بررسی اجمالی تأثیر مخرب ریزگردها بر اقتصاد کشاورزی )
مینا بهنام/ دانش آموخته مهندسی اقتصاد کشاورزی،
دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان اهواز 

 آنچه در عصر کنونی مرزها را درمی‌نوردد و در سطح جهانی به طور فراگیر تمامی ملت‌ها را تهدید می‌کند، بحران‌های زیست محیطی و در راس آن ، آلودگی هوا و به تبع، تغییرات غیر منتظره آب و هوایی است.

 پدیده گرد و غبار که به شهرهای جنوبی و غربی ایران هجوم آورده از بلایای جوی_اقلیمی است که وقوع آن باعث وارد شدن خسارت‌هایی در زمینه های زیست محیطی و بروز و تشدید بیماری های تنفسی،قلبی و گوارشی ، تهدید گردشگری ،کشاورزی و... شده است.

 در واقع بروز چنین پدیده ای زندگی در این مناطق را فلج کرده و بر اقتصاد و معیشت ساکنان آن نواحی تاثیرات منفی فراوانی گذاشته است.

در این یادداشت کوتاه، به طور ویژه تاثیر زیان بار آن بر کشاورزی منطقه بررسی شده است:

۱_ بروز و افزایش بیماری های تنفسی و قلبی منجر به کاهش توان نیروی انسانی شده،که در دراز مدت با کاهش تولیدات اقتصادی بخش های مختلف خدماتی،صنعتی و کشاورزی رو به رو می‌شویم.

۲_ با نشستن گرد و غبار بر روی برگ گیاهان(محصولات باغی و زراعی) میزان جذب نور و فتوسنتز کاهش یافته که در نتیجه، رشد و تولید محصول دچار افت شدید می‌شود.

۳_گرده افشانی کاهش یافته و در نتیحه از تولید میوه می کاهد.

۴_این پدیده نه تنها از نظر کمی بلکه از نظر کیفی هم محصولات را دچار مشکل می‌کند.

۵_ در بحث مربوط به خاک کشاورزی، با برداشتن لایه ی سطحی خاک که از حاصلخیزی بالایی برخوردار است، اراضی را با کمبود املاح و هوموس(گیاه خاک) مواجه می‌کند.

۶_ تلف شدن دام در اثر خوردن علوفه آلوده به ریزگرد معضل دیگری است که در بخش دامپروری موجب از بین رفتن دام ها و طیور می‌شود.

۷_ در مناطق جنگلی نیز با وقوع گرد و خاک و پوشیده شدن سطح برگ و همچنین بسته شدن روزنه‌های برگ ،خشک شدن درختان و در نهایت با نابودی جنگل مواجه می‌شویم. 

۸_ کاهش دید افقی در روزهای خاکی، باعث اختلال در سیستم حمل و نقل و بازار رسانی به موقع محصولات کشاورزی می‌شود.

۹_مهاجرت مردم از روستاها و شهرهای آلوده به ریزگردها  به سایر نقاط کشور یا خارج از کشور.

با وجود پیامدهای اشاره شده و نیز  پیامدهای نامطلوب و ناپیدای دیگر در بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی،  می‌طلبد راهکارهای ضروری و فوری برای برون رفت از این شرایط به کار گرفته شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار