اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۵۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶
مدیر ملی ستاد مقابله با گرد و غبار عنوان کرد:
علی محمد طهماسبی: خوزستان سال گذشته به لحاظ میزان بارش باران در رتبه آخر استان های کشور و در بحث خشکسالی ...
علی محمد طهماسبی مدیر ملی ستاد مقابله با گرد و غبار: خوزستان سال گذشته به لحاظ میزان بارش باران در رتبه آخر استان های کشور و در بحث خشکسالی در جایگاه نخست قرار داشته، در برخی نقاط این استان از اردیبهشت سال گذشته تاکنون کمتر از پنج میلی متر باران گزارش شده است.

علی محمد طهماسبی شامگاه سه شنبه در گفت و گوی ویژه خبری شبکه 2 سیما با موضوع گرد و غبار با اشاره به اینکه بخشی از بحران ایجاد شده در خوزستان ناشی از وضعیت جوی این استان است افزود:تغییر اقلیم یکی ازدلایل ایجاد طوفانهای خاک است.

وی اضافه کرد: بیش از 10 سال از شیوع پدیده گرد و غبار در کشور می گذرد اما اقدامات پیشگیرانه از گسترش بیابان ها و احیای مراتع به طور جدی از 2 سال پیش آغاز شده است.

وی با تاکید بر اینکه تا پایان امسال 19هزار هکتار نهالکاری در سطح اراضی بیابانی استان خوزستان انجام می شود افزود: اعمال برنامه مدیریت چرای دام در 12هزار و 500 هکتار نیز با مشارکت بهره برداران جنوب استان و به ویژه جنوب شرق اهواز در دستور کار قرار دارد.

طهماسبی با بیان اینکه تاکنون بیش از 10هزار هکتار نهالکاری صورت گرفته گفت: تا پایان سال تمام 19هزار هکتار نهال کاری به اتمام می رسد، همچنین 500 هکتار مرطوب سازی اراضی از طریق رهاسازی آب نیز انجام شده است.

وی خاطر نشان کرد: در جنوب غرب استان نیز با طوفان های ماسه ای مواجه هستیم که بیشتر در فصل پاییز و بهار بر می خیزند از همین رو 12هزار و 500 هکتار مالچ پاشی نیز برای مهار کانون های این منطقه در نظر گرفته شده است.

وی یادآور شد: نباید فراموش کرد که یکی از علل ایجاد کانون های گرد و غبار خوزستان شرایط اقلیمی این منطقه است. میزان بارش باران خوزستان در سال گذشته 60 درصد کمتر از میانگین بوده است.

طهماسبی در بخشی دیگر به دستکاری های انسانی در طبیعت خوزستان اشاره و خاطر نشان کرد: در سال های گذشته اراضی جنوب شرق اهواز تحت تاثیر سیلاب های فصلی مرطوب سازی می شدند و پوشش گیاهی در آنها شکل می گرفت اما امروزه به دلیل جاری نشدن آب به کانون های فوق بحرانی ریزگرد تبدیل شده اند.

وی به اعتبارات اختصاص یافته برای مهار گرد و غبار هم گریزی زد و اظهار کرد: سال گذشته 100 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای بحث کنترل ریزگردها اختصاص یافت. امسال نیز با عنایت مقام معظم رهبری مبلغ 150 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برداشت خواهد شد.

مدیر ملی ستاد مقابله با گرد و غبار با تاکید بر اینکه اقدامات انجام شده در مقایسه با ابعاد وسیع کانون های ریزگرد قابل قیاس نیست افزود: از سال گذشته در کانون های جنوب شرق اهواز در کنار کاشت نهال، اقداماتی در راستای تغییر معیشت ساکنین این منطقه از پرورش دام سبک به سایر صنایع آغاز شده است.

وی به لزوم تخصیص حقابه تالاب های فصلی هم اشاره کرد و گفت: به دنبال تخصیص حقابه این تالاب ها از سوی وزرات نیرو هستیم. در قانون هوای پاک نیز این امر به صراحت پیش بینی شده است.

طهماسبی در پاسخ به این پرسش که چرا بخشی از نهال های کاشته شده در منطقه جنوب شرق اهواز خشک شده اند یادآور شد: در اقدامات بیولوژیک همواره مقداری تلفات به دلیل مسائل میکرواقلیمی وجود دارد. با فعال شدن کانون گرد و خاک، مقداری خاک و نمک بر روی نسوج گیاه می نشیند که همین امر سبب آسیب جزئی به آن می شود.

وی با اشاره به اینکه این آسیب موقتی است گفت: با آبیاری این نهال ها مجددا شاداب می شوند از همین رو نگرانی درخصوص خشک شدن نهال ها در این منطقه وجود ندارد. البته باید به این نکته توجه کرد که به طور کلی گیاهان بیابانی به سرسبزی گیاهان پرورش یافته در شرایط آب و هوایی مناسب نیستند.

مدیر ملی ستاد مقابله با گرد و غبار یادآور شد: مساله ای که باید بدان توجه داشت اینست که اقدامات بیولوژیک در بازه زمانی چند ساله اثرات خود را نشان می دهند، طبق مطالعاتی که در سال 1379 صورت گرفت مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی در خوزستان حدود 750هزار هکتار بود اما درحال حاضر حجم این اراضی به حدود یک میلیون و 600هزار هکتار رسیده است.

وی گفت: تحقق طرح مقابله گرد و غبار نیازمند همت تمام دستگاه ها است زیرا فرسایش بادی یک پدیده خزنده است و در دراز مدت اثرات آن پدیدار می شود.

میزان گرد و غبار در ساعت 16 امروز در آسمان اهواز نیز تا 60 برابر حد مجاز رسیده بود.

میزان مجاز ذرات معلق در هوا 150 میکروگرم بر متر مکعب است. 

خوزستان از صبح سه شنبه به دلیل وزش باد آسمان 14شهرستان خوزستان شامل اهواز، حمیدیه، کارون، باوی، شادگان، آبادان، خرمشهر، هندیجان، امیدیه، ماهشهر، رامهرمز، رامشیر، هویزه و دشت آزادگان صحنه گرد و غبار غلیظ بود.



/ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار