اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۵۵۸۴
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۶
معاون اول رییس جمهور در جلسه شورای عالی آب:
جلسه شورای عالی آب عصر امروز به ریاست معاون اول رییس جمهور و با موضوع ریزگردهای استان خوزستان برگزار شد.
جلسه شورای عالی آب عصر امروز به ریاست معاون اول رییس جمهور و با موضوع ریزگردهای استان خوزستان برگزار شد.

دکتر اسحاق جهانگیری در اين جلسه استان خوزستان را استانی بسیار مهم و استراتژیک براي كشور دانست و از نگاه ویژه دولت به حل مشكلات مردم اين استان خبر داد.

معاون اول رییس جمهور یکی از مشکلات مردم استان خوزستان را وجود ریزگردها در فصول مختلف سال عنوان کرد و افزود: خشکسالی و کمبود منابع آب نیز در كنار مسئله ريزگردها، مردم استان خوزستان را رنج می دهد كه البته خشكسالي مشكلي است كه تقريبا مردم همه استان هاي كشور با آن مواجه هستند.

وی با تاکید بر اینکه تلاش دولت برای حل مسئله ریزگردها در استان خوزستان جدی است و ترديدي در اراده جدي دولت براي حل اين مسئله وجود ندارد، تصریح کرد: در موضوع ریزگردها آنچه اهمیت دارد این است که کانون های اصلی ایجاد ریزگرد شناسایی و تمركزي جدي بر اين كانون ها معطوف شود.

دکتر جهانگیری افزود: از آنجا كه گزارش هاي سازمان هواشناسي نشان مي دهد كه كاهش بارش ها و روند خشكسالي نسبت به سال گذشته افزايش يافته، بنابراين برای حل مسئله ریزگردهاي استان خوزستان نباید فقط راهکارهاي متکی به منابع آب مد نظر قرار گيرد و لازم است انواع و اقسام راهکارها نظير مالچ پاشي، نهال كاري، مرطوب سازي و ساير روش ها نيز در دستور كار باشد و نبايد فقط به راهكارهاي متکی به منابع آب اکتفا شود. 

معاون اول رییس جمهور همچنین از تلاش دولت برای مذاکره با کشورهای همسایه در جهت حل مسئله بخشی از ریزگردها که منشاء خارجی دارند خبر داد و گفت: دولت حل مسئله ریزگردها با منشاء خارجی را نیز به طور ویژه دنبال می کند.

دكتر جهانگيري با اشاره به وجود برخي اختلاف نظر هاي آماري از سوي دستگاههاي مرتبط با مسئله ريزگردها و منابع آب، بر ضرورت يكپارچه سازي اطلاعات و هماهنگي كامل ميان وزارتخانه هاي جهاد كشاورزي، نيرو، سازمان برنامه و بودجه و سازمان حفاظت محيط زيست تاكيد كرد و گفت: لازم است با فوريت جلسه اي با حضور اين چهار دستگاه اجرايي و استانداري خوزستان برگزار و هماهنگي هاي لازم براي تدقيق آمارها انجام شود و نتايج آن در كوتاه ترين زمان ممكن اعلام شود تا همه دستگاههاي متولي بتوانند آمارها و اطلاعات يكسان و دقيق را مبناي برنامه ريزي ها و اقدامات خود قرار دهند.

معاون اول رييس جمهور همچنين با اشاره به سخنان غير كارشناسي برخي مسئولين غيردولتي استان خوزستان در خصوص منابع آب اين استان، بر لزوم اطلاع رساني دقيق از سوي دستگاههاي دولتي تاكيد كرد و افزود: متاسفانه گاهي برخي مسئولين غيردولتي سخناني غيركارشناسي مطرح مي كنند كه بر خلاف مصالح ملي كشور است. ما همه در يك كشور هستيم و نبايد با بيان برخي مطالب غيركارشناسي، مردم يك استان را در مقابل مردم استاني ديگر قرار دهيم.

دكتر جهانگيري همچنين با اشاره به گزارش رييس سازمان هواشناسي كشور مبني بر كاهش بارش ها نسبت به سال گذشته و روند رو به رشد خشكسالي در كشور، مردم را به صرفه جويي در مصرف آب فراخواند و اظهار داشت: نبايد مردم تصور كنند كه با بارش هاي اخير از خشكسالي عبور كرده ايم بلكه خشكسالي همچنان در كشور ادامه دارد و بايد در مصرف بهينه آب در همه بخش هاي شرب، كشاورزي و صنعت برنامه ريزي دقيقي داشته باشيم و مردم نيز بايد در اين مسير همراهي كنند.

وي از وزارت نيرو و سازمان برنامه بودجه خواست برنامه ريزي هاي لازم را براي اطلاع رساني مناسب به مردم جهت صرفه جويي و مصرف بهينه آب انجام دهند و شرايط را به گونه اي مديريت كنند تا در فصل تابستان با مشكل كمبود آب شرب مواجه نشويم.

در اين جلسه كه وزراي نيرو، جهاد كشاورزي، صنعت، معدن و تجارت، رييس سازمان حفاظت محيط زيست و استاندار خوزستان نيز حضور داشتند، رييس سازمان هواشناسي كشور گزارشي آخرين وضعيت خشكسالي و كم بارشي در كشور ارائه كرد و به تشريح پيش بيني بارش و دماي هواي كشور در ماههاي آينده پرداخت.

نمايندگان وزارت نيرو و سازمان حفاظت محيط زيست نيز در اين جلسه گزارش هايي در خصوص ريزگردهاي استان خوزستان و حقابه محيط زيست براي مهار كانون هاي داخلي ارائه كردند و راهكارهاي مختلف مهار ريزگردهاي اين استان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و تصميماتي نيز در جهت كمك به حل معضل ريزگردها اتخاذ شد.

در اين نشست همچنين مقرر شد وزارتخانه هاي نيرو، جهاد كشاورزي، سازمان حفاظت محيط زيست، سازمان برنامه و بودجه و استانداري خوزستان ظرف يك هفته جلسه اي برگزار و ضمن هماهنگي در تدقيق اطلاعات و آمار مرتبط با منابع آب، حقابه زيست محيطي و مسائل مرتبط با ريزگردهاي استان خوزستان، از اين پس اطلاعات دقيق و يكپارچه را مبناي برنامه ريزي و تصميمات آينده قرار دهند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار