اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۵۷۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۹
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان در کنفرانس بهینه سازی مصرف انرژی:
محمود دشت بزرگ لازمه احداث نیروگاه های خورشیدی در این کانون های ریزگرد این است که در یک بازه 3 ساله وزارت نیرو تنها مجوز احداث نیروگاه خورشیدی را برای خوزستان صادر کند.
محمود دشت بزرگ با ارائه گزارشی از وضعیت برق خوزستان در دانشگاه شهید چمران اهواز، اظهار داشت: خوزستان ۱۵ درصد مصرف شبکه سراسری را دارد و از این لحاظ رتبه دوم را در کشور دارد، همچنین  از لحاظ تولید برق رتبه اول و ظرفیت پست ها در کشور دوم است.

وی ادامه داد: امسال روزهای با بالای ۴۷ درجه سانتیگراد با ۲۵ درصد رشد نسبت به تابستان ۹۵ به ۱۰۰ روز رسید و روزهای بالای ۴۹ درجه با ۶۹ روز رشدی ۵۰ درصدی را نسبت به سال قبل نشان داد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان با بیان اینکه پشتیبان آرامش و آسایش مردم در این دمای بالا صنعت برق است، گفت: با هر افزایش درجه دما و تغییر پیک بار مصرف به دلیل استفاده از سیستم های سرمایشی فشار بیشتری به ساختار شبکه برق وارد می شود که باید متناسب با این مصرف ها تولید و ظرفیت سازی در شبکه یا یهینه سازی و صرفه جویی در مصرف شود.

دشت بزرگ بیان کرد: در بحث بین ظرفیت نیروگاهی و مصرف اختلاف داریم و برای جبران کاهش از شبکه مجاور کمبودهای تولید را جبران کردیم.

وی تصریح کرد:در یک دهه از مصرف ۵۲۰۰  به ۸۲۰۰ مگاوات رسیدیم و سالانه ۳۵۰ مگاوات رشد مصرف داشتیم و با رشد ۶ یا ۸ درصدی در تابستان ۹۷ این ارقام افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان با تاکید بر بهینه سازی مصرف برق، گفت: ۶۰ درصد مصرف برق در بخش خانگی بوده و در کل ۷۰ درصد مصرف برق با مشارکت پذیری مصرف کنندگان و اصلاح الگوی مصرف قابیلیت بهینه سازی را دارد، انتظار می رود که یکی از خروجی های این سمینار رسیدن به یک الگوی مصرف در این راستا باشد.

دشت بزرگ ادامه داد: باید وابستگی ۶۰ درصدی به نیروگاه های برق آبی را کاهش دهیم و یک جایگزین تجدید پذیر با حمایت های سیاسی مسئولین به جای این تجدیدناپذیر پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه برای ظرفیت سازی در پست، خط و نیروگا های مصوب برای افق ۱۴۰۵ به ۳۴۴۵۷ میلیارد تومان سرمایه گذرای لازم است، تصریح کرد: سوال این است که آیا وزارت نیرو چنین پولی دارد که در اختیار ما قرار دهد، سوالی که چنین کنفرانس هایی باید جواب و راهکار جایگزینی برای آن داشته باشد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان با بیان اینکه مجوز ۶۰۰ مگاوات انرژی تجدید پذیر را صادر کردیم هر چند هنوز توفیقی هنوز حاصل نشده است، اظهار کرد: در برنامه ششم ۵ هزار مگاوات انرژی تجدید پذیر پیش بینی شده، انتظار این است همان طور که خوزستان ۱۵ درصد مصرف شبکه را بر عهده دارد ۱۵ درصد این انرژی های تجدید پذیر برنامه ششم در خوزستان تاسیس شود.

دشت بزرگ اظهار کرد: ضرروت بهینه سازی مصرف انرژی در دستگاه های اجرایی و صنایع را در سال گذشته دنبال کردیم که 239 مگاوات کاهش در بخش صنعتی و کاهش 30 درصدی مصرف در برخی از فیدرها به خاطر تعطیلی ادارات را داشتیم.

وی ادامه داد: بار پیک در سال نود و شش 8220 مگاوات بوده و بار پایه  2600 مگاوات است، این اختلاف 5620 مگاواتی به خاطر بار سرمایشی استفاده از وسایل خنک کننده است که باید 10 درصد آن را کاهش دهیم، یک راه این است که برای پایداری شبکه  3300 میلیارد تومان برای احداث تولید نیروگاهی و توسعه شبکه به کار ببریم و راه دیگر این است که با 650 میلیارد تومان از طریق جایگیزینی کولرهای گازی با برچسب انرژی A به این کاهش 10 درصدی در مصرف بار سرمایشی برسیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان اضافه کرد: کانون های بحرانی گرد و خاک در خوزستان معادل 280 هزار هکتار است، اگر تنها 10 درصد از این اراضی را به احداث نیروگاه های خورشیدی  ( معادل 28 هزار هکتار) اختصاص دهیم به ظرفیتی 14هزار مگاواتی که معادل کل ظرفیت نیروگاهی نصب شده خوزستان است در شبکه خواهیم داشت.

دشت بزرگ تصریح کرد: لازمه احداث نیروگاه های خورشیدی در این کانون های ریزگرد این است که در یک بازه 3 ساله وزارت نیرو تنها مجوز احداث نیروگاه خورشیدی را برای خوزستان صادر کند، درست است که درخواست مشکلی است اما شرایط خوزستان بحرانی است و نیازمند نگاهی ویژه برای رهایی از بحران گرد و خاک و افزایش ظرفیت برق به شیوه های نوین است.

وی گفت: برای کاهش مصرف انرژی ضرورت تصویب و اجرای مصوبات خاص توسط دولت در جهت الزام نهادهای دولتی برای کاهش مصرف انرژی با همکاری مسئولان ارشد استانی احساس می شود، لازم است برای فرهنگ سازی و ترویج مدیرت بهینه سازی مصرف بین اقتصاد تولید برق و اقتصاد مشترکین پلی زده شود.

گفتنی است، چهارمین کنفرانس سراسری بهینه سازی مصرف انرژی الکتریکی توسط دانشگاه شهید چمران اهواز و انجمن مهندسی برق الکترونیک ایران- شاخه خوزستان در روزهای 8 و 9 اسفند ماه در این دانشگاه با حمایت صنعت آب و برق خوزستان و دیگر شرکت ها با حضور دانشجویان، اساتید و متخصصان صنعت برق در حال برگزاری است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار