اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۶۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۱

شوشان – سید طاهر موسوی زاده :

بر اساس سنّتی مرسوم و پسندیده، از هفته های آینده و به ویژه هفته آخر اسفند، موج مسافران نوروزی جاده های کشور را فراخواهد گرفت و میلیونها ایرانی، برای گذراندن تعطیلات نوروزی سال 97 به مسافرتهای تفریحی، گردشگری و یا صلۀ رحمی خواهند رفت و البته ستاد مسافرتهای نوروزی متشکّل از پلیس راهور، راهداران و سایر اعضای امدادی و غیرامدادی این ستاد در جاده ها آماده می شود تا با مدیریت حمل و نقل جاده ای، در آستانۀ سال جدید ایمنی هموطنان را تأمین کرده و خطرات این سفرها را به حداقل برساند تا بفضل الهی امسال نیز همچون سالهای اخیر تلفات و خسارات جاده ای همچنان سیر نزولی داشته باشد.

آمار تصادفات و تلفات جاده ای در سالهای اخیر نشان می دهد که با تلاش نیروی انتظامی و سایر متولیان امور حمل و نقل، و با بالا رفتن فرهنگ رانندگی در کشور، از این تصادفات و تلفات به میزان چشمگیری کاسته شده، امّا نرخ تصادفات و حوادث ترافيكي ناشي از رانندگي در جاده هاي ايران در مقایسه با میانگین جهانی کماکان بالا است و از مهمترين عوامل مرگ و مير در كشور به حساب آمده و خسارتهای بیشمار و غیرقابل جبران مادی و معنوی به کشور وارد می کند و لذا همچنان از آن به عنوان فاجعه ملّي ياد مي شود.

در بروز تصادفات جاده ای دوعامل انسانی و فنّی نقش دارند. رانندگان با عدم رعایت مقررات و قوانین راهنمائی و بی توجّهی به نکات ایمنی، و رانندگی با وجود خستگی و خواب آلودگی، برای خود و سرنشینان همراه و دیگر خودرو های در حال تردّد خطرآفرین بوده و معمولاً عامل بیشترین تصادفات در جاده ها هستند. از عوامل فنّی مؤثّر در تصادفات جاده ای نیز از وجود جاده های غیراستاندارد و پائین بودن کیفیت خودروها می توان نام برد. دو طرفه و کم عرض بودن جاده ها، فقدان نور کافی و علائم راهنمائی در جاده ها، ناکافی بودن امکانات رفاهی و استراحتگاه ها در کنار جاده ها و مانند آن از نشانه های استاندارد نبودن جاده ها است و پائین بودن کیفیت خودروها و عدم ایمنی کامل آنها نیز قولی است که جملگی بر آنند و عامل اصلی بسیاری از حوادث رانندگی است.    
از آنجا که با توجّه به شیوۀ مدیریت حاکم بر وزارت راه و بر صنعت انحصاری خودروسازی ایران، شاید نتوان به اصلاح جاده ها و یا بهبود کیفیت خودروها به عنوان عوامل فنّیِ مؤثّر در کاهش تصادفات چندان دل بست، لذا برای کاستن از خطرات جاده ای و گذراندن تعطیلاتی بی دردسر تنها دو راه باقی می ماند:

1-رعایت کامل قوانین و مقرّرات رانندگی و جدی گرفتن توصیه های پلیس راهور و سایر اعضاءستاد مسافرتهای نوروزی توسط مسافران، که در سال های اخیر عامل مهم کاهش تصادفات بوده است.

2- پاک کردن صورت مسأله، یعنی نشستن در خانه و چشم پوشی از مسافرت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار