اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۶۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۱
جمعی از فعالان میراث فرهنگی کشور:
جمعی از فعالان میراث فرهنگی کشور در نامه‌ای به علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، از او خواستند تا نسبت به وضعیت آثار تاریخی استان خوزستان توجه بیشتری شود.
گروه فرهنگ و هنر: «کتیبه‌های تمدن باشکوه عیلام، زیگورات چغازنبیل، سازه‌های آبی شوشتر، آثار شهر باستانی شوش، مقبره یعقوب لیث صفاری در دزفول و پل کهن این شهر نمادهای تمدن ایرانی هستند و در صورت مدیریت درست می‌توانند منبع ارزشمندی برای ارزآوری و کارآفرینی گسترده و پایدار در کشور باشند.»

جمعی از فعالان میراث فرهنگی کشور در نامه‌ای به علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، از او خواستند تا نسبت به وضعیت آثار تاریخی استان خوزستان توجه بیشتری شود. در این نامه که نام بیش از ۲۰۰ نفر از  فعالان میراث فرهنگی، مدنی و رسانه‌ای را به‌عنوان امضاءکننده در پای خود دارد، درخواست شده تا دست‌کم پنج اقدام مشخص برای رسیدگی بیشتر به آثار تاریخی استان خوزستان انجام شود.

در این نامه سرگشاده آمده است؛ «استحضار دارید که هر روز اتفاق‌های ناخوشایندی در مورد نابودی و رهاشدگی آثار تاریخی کشور و به ویژه استان خوزستان به وقوع می‌پیوندد و دلهای دلسوزان این آب و خاک را لبریز اندوه و افسوس می‌کند. خوزستان گاهواره تمدن کشور عزیزمان است و حقیقتا همچون ایرانی کوچک، نمونه‌ای از هر آنچه در ایران بزرگ فرهنگی و تاریخی وجود دارد را در بستر کهن خود جای داده است، اما به گفته مسئولان محلی؛ این آثار نه تنها مرمت نمی‌شوند بلکه نیرو و بودجه لازم برای محافظت از آنها نیز وجود ندارد! کتیبه‌های تمدن باشکوه عیلام، زیگورات چغازنبیل، سازه‌های آبی شوشتر، آثار شهر باستانی شوش، مقبره یعقوب لیث صفاری در دزفول و پل کهن این شهر و بسیاری از آثار با ارزش دیگر که نمادهای تمدن ایرانی هستند و در صورت مدیریت درست می‌تواند منبع ارزشمندی برای ارزآوری و کارآفرینی گسترده و پایدار در کشور باشد.

برادر گرامی! هر اثر تاریخی به سان صفحه‌ای از کتاب تاریخ تمدن این سرزمین است که هم‌اکنون حفاظت از آن بر عهده جنابعالی و سایر همکاران شما در سازمان میراث فرهنگی است و اگر همین امروز در جهت حفظ و ساماندهی این آثار اقدام نشود لطمه‌های جبران ناپذیری متوجه فرهنگ و هویت ما خواهد شد. در ادامه ، به برخی از اقدامات فوری که انجام آن‌ها در این مقطع زمانی ضروری می‌نماید، اشاره می‌شود؛ "مشخص کردن حریم بناها با دیوار یا نرده‌کشی و تعامل با دیگر دستگاه‌ها جهت برخورد جدی با متخلفانی که حریم بناهای تاریخی را رعایت نکرده‌اند؛  مرمت اضطراری بناهای در حال تخریب، مرمت کتیبه‌ها و اجرای شیشه محافظ بر روی آنها؛ ارایه آموزش‌های عمومی درباره لزوم حفظ و نگهداری آثار تاریخی؛ تقویت بدنه یگان حفاظت میراث فرهنگی و جلب مشارکت بخش خصوصی در مرمت و بهره برداری از آثار به صورتی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نظارت مستقیم بر عملکرد آنها داشته باشد."»

رونوشت این نامه قرار است در اختیار پروانه سلحشوری، عضو محترم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و عضو ناظر مجلس در شورای عالی میراث فرهنگی نیز قرار گیرد. به گزارش ایسنا، حدود ۱۰ روز قبل، علی‌رضا ایزدی، مدیر کل سابق میراث فرهنگی استان همدان، جای خسرو نشان، مدیر کل میراث فرهنگی استان خوزستان را گرفت و از ابتدای کار خود در این استان جلساتی را با رسانه‌ها و مدیران حوزه‌های مختلف این اداره کل به خصوص تشکل‌های مردم‌نهاد و گردشگری برگزار کرد. اما هنوز اظهار نظر مشخصی از سوی ایزدی در مورد وضعیت میراث فرهنگی استان خوزستان منتشر نشده است.


/بهارنیوز
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار