اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۶۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۶
مدیرکل کتابخانه‌های خوزستان:
منصور رستمی: طرح کتابخانه گردی در ۲۷ کتابخانه و ۲۷ شهرستان این استان برگزار می‌شود.
منصور رستمی در نشست خبری خود اظهار کرد: ۱۷ اسفند طرح کتابخانه گردی را داریم که ۲۷ کتابخانه را در ۲۷ شهرستان خوزستان به‌عنوان میزبان مردم، مسئولان و علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی در نظر گرفته و معرفی کردیم.

وی افزود: این کتابخانه‌ها با شرایط خاص، میزبانی اعضا، مسئولان، مردم و علاقه‌مندان به کتاب را انجام می‌دهد؛ کتابخانه مرکزی خوزستان در جاده ساحلی اهواز نیز برای این شهرستان در نظر گرفته شده تا مردم با خدمات ارائه در کتابخانه‌های عمومی آشنا شوند.


کوهی رستمی با اعلام خبر بخشودگی جرائم و عضویت رایگان برای مردم در روز ۱۷ اسفند بیان کرد: همچنین یک نمایشگاه برای ارائه عملکرد اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان برگزار می‌کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های خوزستان اظهار کرد: با فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و توسعه آن در کشور می‌توان آسیب‌های اجتماعی را کاهش داد؛ تناسب داشتن افزایش فرهنگ کتاب‌خوانی و سرانه مطالعه با کاهش آسیب‌های اجتماعی و ایجاد امنیت، آسایش و نشاط اجتماعی در کشورهای مختلف به اثبات رسیده است.

کوهی رستمی تصریح کرد: برای اوقافت فراغت در کشور برنامه‌ریزی‌های مدونی صورت نمی‌گیرد؛ بنابراین در این ایام پرسه زنی در خیابان‌ها، تماشای تلویزیون و فعالیت‌های دیگری از سوی مردم انتخاب می‌شود ولی باید این اوقات فراغت را به سمت فعالیت مثبت یعنی ورزش، مطالعه و گردشگری سوق دهیم.

وی با اشاره به گستردگی وسعت نهاد کتابخانه‌های عمومی در میان دستگاه‌های فرهنگی گفت: هفت هزار و ۵۰۰ نفر در کتابخانه‌های عمومی کشور شاغل است که در خوزستان این تعداد ۴۹۰ نفر در ۲۷ شهرستان شاغل هستند.

کوهی رستمی خبر داد: هم‌اکنون در خوزستان ۹ هزار و ۳۷۵ مترمربع فضای کتابخانه‌ای داریم که به ازای هر ۱۰۰ نفر ۱.۹۰ متر کتابخانه عمومی می‌شود. برای رسیدن به افق ایران ۱۴۰۴ یک سری شاخص‌ها تعریف شده که از آن جمله می‌توان رسیدن به زیربنای ۴ متر اشاره کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های خوزستان با اعلام این خبر که در حال حاضر دو میلیون و ۴۷۵ هزار و ۲۵۷ جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی خوزستان وجود دارد، ادامه داد: هم‌اکنون به ازای هر ۱۰۰ خوزستانی ۵۲ جلد کتاب داریم.

کوهی رستمی گفت: در حال حاضر ۱۴۲ هزار و ۵۶۳ نفر عضو کتابخانه‌های عمومی خوزستان هستند که تنها سه درصد جمعیت استان را شامل می‌شوند؛ بر اساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ باید ۳۵ درصد مردم خوزستان عضو کتابخانه‌های عمومی باشند که خیلی از این برنامه عقب هستیم.

وی با اعلام این خبر که هم‌اکنون به ازای هر ۲۵ هزار نفر ۱.۱۵ کتابخانه در استان وجود دارد، گفت: در حال حاضر ۲۱۷ باب کتابخانه در خوزستان داریم که ۱۶۷ مورد نهادی (زیرمجموعه ما) و ۵۰ کتابخانه مشارکتی (با همکاری مدیریت سایر نهادها و مؤسسات) هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های خوزستان با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد کارکنان کتابخانه‌های عمومی خوزستان لیسانس و مابقی نیز ارشد و یا دانشجوی دکترا هستند، یادآور شد: کتابخانه عمومی دیجیتالی را برای اولین بار در کشور در خوزستان شروع کردیم که نتایج خوبی هم به دنبال داشته است.

کوهی رستمی با اشاره به در حال ساخت بودن ۱۲ کتابخانه در خوزستان که با آن چهار هزار و ۸۰۰ مترمربع به زیربنای کتابخانه‌های استان افزوده می‌شود، گفت: تمام این کتابخانه‌ها در مناطق محروم شهرهای مختلف از جمله رامشیر، حمیدیه، کارون، ایذه، ملاشیه و منبع آب اهواز، باوی و رامهرمز قرار دارد که تا پایان سال ۹۷ به بهره‌برداری می‌رسند.

وی بیان کرد: در حال تلاش هستیم که کتابخانه‌های مرکزی را در شهرستان‌های مختلف داشته باشیم، درحالی‌که هم‌اکنون فقط در ماهشهر و اهواز داریم. برای سال جاری به‌عنوان اولین پروژه کتابخانه مرکزی دزفول را تأمین اعتبار و طرح آن را ارائه دادیم.

کوهی رستمی با اشاره به تلاش برای تبدیل کتابخانه‌ها به مراکز عمومی گفت: باید خدمات متعدد فرهنگی و عمومی را باید در دل کتابخانه‌ها نهادینه و به عموم مردم ارائه داد. برای رسیدن به این هدف نیز تفاهم‌نامه‌های متعددی را منعقد کردیم تا فضایی فرهنگی در کتابخانه‌ها ایجاد کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های خوزستان با اشاره به آمار بالای بی‌سوادی یا کم‌سوادی در خوزستان گفت: بسیاری از برنامه‌های بی‌سوادی در استان اجرا می‌شود ولی چون استمرار ندارد بازگشت به بی‌سوادی برای افراد صورت می‌گیرد.

کوهی رستمی با اشاره به برگزاری ۳۶ برنامه نقد و رونمایی کتاب بیان کرد: بعد از استان خراسان در میزان مشارکت افراد برای مسابقه کتاب‌خوانی رضوی مقام دوم کشور را داشتیم؛ ۵۶ هزار نفر برای این مسابقه در خوزستان شرکت کردند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار