اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۶۱۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۲
بسمه تعالی

نشست هم‌اندیشی اساتید دانشگاه های کشور با محوریت چالش‌ های برنامه‌ ریزی منابع آب حوضه‌ های کارون و زاینده‌رود

پیرو برگزاری نشست تخصصی انتقال آب بین حوضه‌ای در دانشگاه شهید چمران اهواز در تاریخ نوزدهم اسفند 1395، دومین نشست تخصصی با موضوع ارزیابی پتانسیل منابع آب حوضه در دانشگاه شهرکرد در تاریخ 16 اسفند 1396 با حضور جمعی از اساتید دانشگاه‌های شهید چمران اهواز، دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان و دانشگاه شهرکرد و همچنین جمعی از کارشناسان دستگاه‌های اجرائی استان برگزار و پس از ارائه دیدگاه‌ها و مباحث مطروحه، موارد زیر جهت انعکاس به مسئولین ذیربط مورد توافق قرار گرفت. 

1. با توجه به اینکه بارگذاری در حوضه‌های کارون و زاینده‌رود در بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی بیش از توان هیدرولوژیک و اکولوژیک حوضه بوده لذا ضرورت دارد بر مبنای مطالعات آمایش سرزمین، لحاظ حقابه های زیست محیطی و رعایت اصول توسعه پایدار، مطالعات به‌هنگام  برنامه‌ریزی و مدیریت جامع منابع آب حوضه‌های کارون و زاینده‌رود، با همکاری متخصصین و جامعه دانشگاهی با قید فوریت در دستور کار وزارت نیرو قرار گیرد.

2. پیشنهاد گردید وزارت نیرو در برنامه ریزی به‌هنگام منابع آب حوضه های کارون و زاینده رود، حداقل 40 درصد میانگین آورد بلند مدت را به عنوان نیاز زیست محیطی لحاظ نماید.

3. بدون حفاظت خاک و پوشش گیاهی در مراتع و جنگل‌ها در حوضه‌های کارون و زاینده‌رود نمی‌توان بهره‌برداری پایدار از منابع آب این حوضه‌ها انجام داد لذا توجه بیش از بیش به مقوله آبخیزداری با تاکید بر اقدامات مدیریتی و بیولوژیکی مورد تاکید خاص قرار گرفت.

4. با توجه به تجربه‌های طرح¬های قبلی انتقال آب بین حوضه¬ای و پیامدهای اجتماعی، امنیتی و اقتصادی آنها و همچنین تأثیر این طرح¬ها بر افزایش بارگذاری بیش از ظرفیت انتقال در حوضه مقصد، لازم است طرح¬های جدید انتقال آب بین حوضه¬ای (بهشت آباد، سولگان و گلاب و ...) متوقف گردد.  

5. با توجه به اینکه برداشت¬های غیرمجاز و تخلفات در حوزه آب، منشاء وقوع بخش مهمی از بحران آب است لذا برخورد قانونی با تخلفات در سراسر حوضه¬های کارون و زاینده‌رود می¬باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

6. با توجه به افت چشمگیر منابع آب زیرزمینی و نقش قابل توجه این منابع در تأمین مصارف، لازم است طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی بیش از اقدامات سازه‌ای مورد توجه و حمایت قرار گیرد.

7. نظر به محدودیت منابع آب و همچنین اثرات زیانبار اجرای  طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای، لازم است به جای مدیریت عرضه منابع آب، مدیریت تقاضا و بهینه‌سازی مصرف در بخش‌های کشاورزی، صنعت و شرب در اولویت قرار گیرد.

8. مقرر گردید برنامه‌ریزی شود نشست بعدی در اردیبهشت‌ماه سال 1397 با موضوع "رژیم حقوقی منابع آب حوضه‌های کارون و زاینده‌رود" در محل دانشگاه آزاد خوراسگان برگزار شود.
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار