اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۶۳۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۶
استاندار خوزستان:
شریعتی: خوزستان دارای پیشینه و سابقه طولانی در شیوه‌های مدرن آبیاری و مدیریت زهکش‌ها است و این امر باعث شده خوزستان همیشه به این مساله نگاهی علمی و کارشناسانه‌ای داشته باشد زیرا پایه این کار در کشور در خوزستان است.
غلامرضا شریعتی در پنجمین همایش ملی مدیریت شبکه‌های آبیاری و زهکشی و سومین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران که امروز (دوشنبه 21 اسفند) در اهواز برگزار شد٬ اظهار کرد: امیدواریم همه در جهت توسعه و بالابردن بهروری از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در حوزه آب و کشاورزی در کشور تلاش کنند تا به نقطه‌ای برسیم که به ازای هر یک هکتار برای 24 نفر غذا تامین شود.

وی افزود: اراضی استان خوزستان حدود 6.4 میلیون هکتار و وسعت دشت‌های آن نیز حدود 4.2 میلیون هکتار است. جمعیت خوزستان حدود 4میلیون و 800 هزار نفر است که 30 درصد از این جمعیت را روستاییان تشکیل می‌دهند.

استاندار خوزستان تصریح کرد: تعداد محصولات باغی و زراعی قابل کشت در استان 63 محصول است و تعداد بهره‌برداران ثبت شده در بخش کشاورزی استان، 192 هزار نفر است. مجموع مساحت اراضی زراعی و باغی خوزستان چیزی حدود 2.2 میلیون هکتار است که به صورت دیم و آبی کشت می‌شوند.

شریعتی ادامه داد: همچنین شبکه‌های آبیاری و زهکشی مدرن در خوزستان بیش از 500 هزار هکتار است که این عدد به همراه شبکه‌های سنتی به حدود 1.1 میلیون هکتار می‌رسد.

وی با بیان این‌که احداث اولین شبکه‌های آبیاری و زهکشی در دهه 1310 در جنوب کشور صورت گرفت، گفت: اولین طرح بزرگ زهکشی به وسعت 11هزار هکتار در هفت‌تپه به اجرا درآمد و پس از آن نیز زمین‌های کشت و صنعت کارون آماده این کار شدند.

استاندار خوزستان بیان کرد: استان خوزستان دارای پیشینه و سابقه طولانی در شیوه‌های مدرن آبیاری و مدیریت زهکش‌ها است و این امر باعث شده تا خوزستان همیشه به این مساله نگاهی علمی و کارشناسانه‌ای داشته باشد زیرا پایه این کار در کشور در خوزستان است.

شریعتی بیان کرد: حجم وسیع کشاورزی در خوزستان باعث شده تا مقوله آب با نگاه دقیق و جامع‌تری مورد بررسی قرار بگیرد و به این علت است که بعضا در مقابل نظرات کارشناسی مرکز، کارشناسان خوزستان در حوزه‌های مختلف سر تعظیم خم نمی‌کنند بلکه نظر علمی و کارشناسانه در مقابل آن نظرات دارند و اظهار نظر می‌کنند و در بسیاری از اوقات نظرات آن‌ها مورد قبول قرار می‌گیرد.

وی گفت: خشکسالی و بارش‌های کم این سال‌ها باعث شده است در زمینه آب برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشیم و ما را بر این می‌دارد تا برای آب و کشاورزی خوزستان طرحی نو را در نظر بگیریم. ما باید خود را با شرایط موجود وفق دهیم در عین حالی که نه از سطح زیر کشت استان کم کنیم و نه تلاش شود حوزه کشاورزی استان کوچکتر شود.

استاندار خوزستان اظهار کرد: باید استفاده بهتر از آب و بررسی مساله زه‌آب‌ها و استفاده مجدد از زه‌آب‌ها را در دستور کار خود قرار دهیم. کاری که در دنیا صورت می‌گیرد اما در کشور ما و استان خوزستان مغفول مانده است.  


/ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار