مهتاب زنی 27 ساله از رامهرمز است. تا به حال 3 بار توسط ماموران شهرداری اهواز به جرم تکدی گری از سطح شهر جمع آوری شده است. مهتاب که شوهری معتاد دارد دارای یک پسر 7 ساله و یک دختر چهار ساله است. کودکانی که بالاجبار همراه مادر به اهواز می آیند و تکدی گری می کنند.

"> کسی به فکر کودکان کار نیست / سرنوشت شوم دو کودک رامهرمزی / آینده علی و مهسا در دستان پدری معتاد و مادری خیابانی / رتبه اول اندیمشک و بهبهان در کودکان کار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۶۴۱
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۴

مهتاب زنی 27 ساله از رامهرمز است. تا به حال 3 بار توسط ماموران شهرداری اهواز به جرم تکدی گری از سطح شهر جمع آوری شده است. مهتاب که شوهری معتاد دارد دارای یک پسر 7 ساله و یک دختر چهار ساله است. کودکانی که بالاجبار همراه مادر به اهواز می آیند و تکدی گری می کنند.

 

شوشان / رویا محمودی : مهتاب زنی 27 ساله از رامهرمز است. تا به حال 3 بار توسط ماموران شهرداری اهواز به جرم تکدی گری از سطح شهر جمع آوری شده است. مهتاب که شوهری معتاد دارد دارای یک پسر 7 ساله و یک دختر چهار ساله است. کودکانی که بالاجبار همراه مادر به اهواز می آیند و تکدی گری می کنند. بار اول که مهتاب را دستگیر می کنند خواهر و مادرش برای آزادی او راهی اهواز می شوند. بار دوم ، پدر که ظاهرا بیشتر نگران بچه هایش ست هر دو فرزند را به حکم دادگاه به بهزیستی می سپارد ولی مادر راهی بهزیستی می شود و بچه هایش را پس می گیرد .

به گزارش شوشان ، سرنوشت علی و مهسا در دستان مادری متکدی و پدری معتاد است و هربار که ماموران شهرداری آنها را از خیابان های حصیر آباد جمع می کنند باز به نوعی به خیابان های اهواز کشیده می شوند !

 

 

 

 

 


طبق ماده 20 پیمان نامه حقوق کودک،  که ایران هم آن را به امضا رسانده اگر والدینی توان سرپرستی و نگهدای فرزندان را نداشته باشند حق سرپرستی فرزندان به کسانی داده می شود که بدون هیچ گونه تبعیض قومی ، نژادی و مذهبی و فرهنگی می توانند  فرزندان  را از حقوق اولیه خود بهره مند کنند . ولی قضیه برای این دو کودک فرق می کند ضمن آن که بخشی از درآمد های شهرداری برای جمع آوری متکدیان و بالاخص کودکانی که در این چرخه باطل گیر افتاده اند خرج می شود.

در این خصوص نبود قانونی با ضمانت اجرایی لازم مشهود است وگرنه مادری مثل مهتاب نمی توانست بعد از اخطار و تعهد دوباره این دو کودک را برای تکدی گری به سطح شهر بیاورد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان در پاسخ به این قضیه به خبرنگار شوشان گفت :مراکز بهزیستی مثل مراکز اصلاح و تربیت و زندان ها نیستند که بتوان بالااجبار کسی را در آن جا نگه داری کرد  در مراکز بهزیستی ما به حکم دادگاه شخصی را نگه داری می کنیم و به باز به حکم دادگاه اجازه خروج او را از مرکز می دهیم. در رابطه با علی و مهسا نیز همینطور است . پدر مهسا بچه ها را به بهزیستی تحویل داد و معلولیت کوچک یکی از فرزندان اش را بهانه کرد ولی ما به حکم دادگاه آن ها را پذیرفتیم . بعد از چند روز مادر با حکمی در دست بچه هایش را پس گرفت . به درستی هم جای فرزند کنار مادر است و ما نمی توانیم فرزند را از مادر جدا کنیم .

عباسی در ادامه گفت : اگر خانواده یا کودکی تمایل به ماندن در مراکز بهزیستی نداشته باشد ما حتی با حکم دادگاه هم نمی توانیم آنها را مجبور کنیم. خدمات بهزیستی کاملا اختیاری است و کسی مجبور به استفاده از آنها نیست .

 

 

 

بدون شک سرنوشت این دو کودک بین بی مسولیتی والدین و مسوولین رو به تباهی می گذارد . کودکانی که از نعمت تحصیل محروم اند .

کودکان کار در فصل تابستان بیشتر به چشم می خورند . میوه فروشی ، دست فروشی ،تکدی گری ، شستن قبور ، کار در نانوایی ، کار در مغازه ، حمل بار با گاری  و... بخشی از بار سنگین زندگی بر دوش کوچک کودکان است . بسیاری از این کودکان از حق طبیعی کودکی محروم می مانند و هیچ گاه جز سرشماری کودکان کار محسوب نمی شوند چرا که طبق قانون ، کارگاه هایی که زیر 10 نفر جمعیت داشته باشند جز قانون کار محسوب نمی شوند و طبیعتا  کودکان مشغول در مشاغل خانگی و این کارگاه ها هیچ گاه در سرشماری اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی  محسوب نمی شوند.

رییس بازرسی اداره کار خوزستان گفت : در سال 91 در استان 1877 مورد تذکر به کارگاه هایی که کودکان زیر 15 سال را به کار می گرفتند داده شد . بیشترین آمار تذکرات را شهرستان اندیمشک با 699 بازرسی داراست و بعد از آن به ترتیب  بهبهان با 511 مورد و اهواز با  348 مورد قرار گرفته است. از شهرهای آبادان ، بندر ماهشهر ،ایذه ،امیدیه ،دزفول ،شوشتر هیچ گونه گزارشی مبنی بر به کارگیری کودکان زیر 15 سال در کارگاه ها گزارش نشده است .

عبدالمراد حاجی پور به شوشان گفت :بر اساس ماده 79 قانون کار به کار گماری کودکان زیر 15 سال تمام ممنوع است و کارفرمای متخلف به دادگاه معرفی خواهد شد.  ماده 176 قانون کار ، کارفرمایان متخلف  را با توجه به شرایط به 200 تا 500 برابر حداقل مزد کارگر جریمه می کند و در صورت تکرار تخلف کارفرما به حبس از 91 تا 180 روز محکوم می شود .

 

وی در ادامه گفت :ایران در سال 1385 به کنوانسیون  جهانی ملحق شد که در آن به کارگیری کودکان زیر 18 سال  در مشاغل سخت و زیان آورممنوع است . طبق مقررات این کنوانسیون  مجازات متخلفان بسته به نوع تخلف از توقف تا تعطیلی واحد های صنفی شان خواهد بود .

در خاتمه باید گفت که کودکان، آینده‌سازان این کشور هستند و اگر در این میان، به دلایلی چون فقر اقتصادی و فرهنگی، از تحصیل بازمانده و در فضاهای کاری مورد بهره‌برداری فرا‌تر از توانشان قرار گیرند، پیامدهای جدی متوجه نسل‌های آینده کشور خواهد شد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار