اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۶۴۲۴
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
معاون سازمان حفاظت محیط زیست :
تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره کانون‌های گرد و خاک در استان‌ها خوزستان و تهران و برنامه احیای تالاب این استان‌ها خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی برای شناسایی کانون‌های گرد و خاک داریم همچنین از صندوق توسعه نیز منابع خوبی تخصیص داده شده و همه دستگاه‌های اجرایی نیز ورود کردند در حال حاضر نیز تلاش می‌کنیم در مناطقی که می‌توانیم غبار را کاهش دهیم مانند خوزستان و جنوب تهران کارهای عملیاتی خود را شروع کنیم مشاور در حال ارزیابی و تطبیق برنامه است و منابع ریالی هم از صندوق وجود دارد امیدواریم بتوانیم ظرف سه سال آینده کانون‌های گرد و غبار را مدیریت کنیم.

او ادامه داد: برای مدیریت این کانون‌ها برنامه‌های مختلفی داریم از جمله مرطوب‌سازی، غرق و کاشت گیاه، همه این برنامه‌ها نیز زمان‌بر هستند به طور مثال کاشت درخت حداقل به سه سال زمان نیاز دارد اقداماتی که در زمینه کاهش گرد و خاک صورت گرفته عملیاتی‌تر از کاهش آلودگی است در بحث کاهش آلودگی با منع تردد و تعویض ناوگان می‌توانیم در کوتاه مدت به نتیجه مطلوب برسیم اما در بحث کاهش گرد و خاک نیاز به زمان داریم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ورود گرد و خاک از کانون‌های خارجی نیز از فصل تابستان آغاز می‌شود و برای کاهش آن نیاز به تعاملات بین‌المللی داریم گفت: با کمک تمام نهادهای حاکمیتی۳۰ الی ۴۰هزار هکتار کانون گرد و خاک در استان خوزستان شناسایی شده و اقدامات لازم برای کاهش گرد و خاک از این کانون‌ها آغاز شده است همچنین در حال شناسایی دیگر کانون‌ها هستیم. معتقدم برای مقابله با کانون‌های گرد و خاک در خوزستان باید یک دهه اقدمات انجام شود تا مشکلات به طور کامل برطرف شود.

تجریشی در پایان درباره وضعیت تالاب هامون نیز گفت: متاسفانه در هامون نیز به صورت گسترده آب در بالا دست استفاده می‌شود البته سدی وجودندارد اما در کشور افغانستان با موتورپمپ‌هایی که توسط انرژی خورشیدی کار می‌کند آب را برداشت می‌کنند. در این زمینه نیز مذاکرات با افغان‌ها شروع شده و به توافقات اولیه‌ای رسیدیم.

او خاطرنشان کرد: در هامون نیز مانند خوزستان‌ برنامه شناسایی کانون‌ها آغاز شده، منابع خوبی از صندوق ذخیره ارزی نیز برای این کار در نظر گرفته شده است. زابل برای ما مانند اهواز است و به طور جدی درباره آن فعالیت می‌کنیم.

/ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار