اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۶۵۴۱
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳
نشست خبری مدیر کل تعاون روستایی خوزستان:
صیاحی: توزیع میوه تا 15 فروردین ادامه دارد و درصورتی‌که سهمیه موجود تمام شد سعی در تأمین میوه موردنیاز از جاهای دیگر هستیم.
مدیرکل تعاون روستایی استان خوزستان در نشست خبری با خبرنگاران بیان داشت: براساس ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی از 5 ماه گذشته برنامه‌ریزی لازم در این زمینه آغاز و قرار شد میوه شب عید توسط تعاون روستایی استان تامین شود.

صیاحی افزود: استان‌های شمالی جهت تأمین پرتقال و استان‌های آذربایجان شرقی و غربی به ‌منظور تأمین سیب سرخ و زرد تعیین شدند که به میزان 2 هزارو 500 تن میوه در 4 سردخانه خوزستان ذخیره سازی شد که از این میزان 500 تن پرتقال والنسیا از استان های فارس و جنوب کرمان، 500 تن سیب که شامل 150 تن سیب قرمز و 350 تن سیب زرد است.

وی ادامه داد: در نوروز سال 97 تعداد 100 غرفه در سال گدشته  را به 120 افزایش دادیم و در سطح شهر اهواز 40 غرفه پیش بینی شد تا میوه سالم در محل سردخانه تحویل این غرفه‌داران شود و آن‌ها در سطح شهر این میوه را توزیع کنند.

صیاحی تصریح کرد: بر اساس کمیته راهبری استان خوزستان  به ریاست استاندار و ستاد تنظیم بازار مقرر شد در حاشیه شهر به دلیل اینکه سود بیشتری برای فروشندگان دارد خدمات‌رسانی بیشتری توسط صنف و اتحادیه میوه تره‌بار انجام شود.

مدیرکل تعاون روستایی خوزستان اضافه کرد: قیمتی که تاکنون بر اساس کشف قیمت انجام گرفته توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در نظر گرفته شده، برای هر کیلوگرم سیب زرد و قرمز 1600 تومان، هر کیلوگرم پرتقال تامسون 1500 تومان و هر کیلوگرم پرتقال والنسیا 2600 تومان است.

صیاحی با بیان اینکه توزیع میوه از 25 اسفندماه امسال آغازشده است یادآور شد: توزیع میوه تا 15 فروردین ادامه دارد و درصورتی‌که سهمیه موجود تمام شد سعی در تأمین میوه موردنیاز از جاهای دیگر هستیم.

وی با اشاره به وضعیت جوی استان خوزستان گفت: ظرف 45 روز تا 2 ماه فرصت داریم گندم را از کشاورزان خریداری کنیم در غیر این صورت با مشکل افزایش درجه دما و تلف شدن گندم در مرکز روباز نگهداری گندم مواجه می‌شویم.

صیاحی ادامه داد: توصیه می‌کنیم مردم میوه موردنیاز عید خود را از محل‌های مشخص شده که گستردگی بسیار خوبی نیز دارند، تهیه کنند. امیدواریم در این زمینه مشکل خاصی به وجود نیاید زیرا همکاران به صورت 24ساعته در حال نظارت هستند و سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز آماده و در حال نظارت است.

امسال هیچ مشکلی در بحث تامین میوه نوروزی مردم وجود ندارد و می‌توانیم این قول را بدهیم که اگر سهمیه استان تمام شود، می‌توانیم میوه را از مراکز دیگر تامین کنیم.

مدیرکل تعاون روستایی خوزستان گفت: ظرفیت انبارهای مسقف تعاون روستایی استان برای بحث خرید گندم و سایر محصولات بالای 220هزار تن و ظرفیت مراکز روباز استان بالای 880 هزار تن است و این مساله در حالی  است که برای سال زراعی 94-95 و 95-96 نزدیک به یک میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شد.

سیاحی بیان کرد: در دولت هیچ منابع مالی برای ما پیش بینی نشده است و با توجه به این‌که درآمدهای ما سال به سال کمتر می‌شود، برای توسعه و استانداردسازی انبارها نیازمند بودجه هستیم. در این زمینه مکاتبات لازم را با استانداری خوزستان انجام داده‌ایم تا این بودجه در اختیار ما قرار بگیرد.

مدیرکل تعاون روستایی خوزستان در خصوص طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در فاز اول این طرح که شامل حدود 320 هزار هکتار می‌شود و 296 هکتار آن مربوط به استان خوزستان است، حدود 180 هزار هکتار آن از موسسه جهاد نصر تحویل گرفته شده است.
سیاحی گفت: نواقص این اراضی تحویل گرفته‌شده از جهاد نصر، مشخص شده است تا جهاد نصر نسبت به رفع و حل این نواقص اقدام کند.

وی با اشاره به وظیفه تعاون روستایی در طرح 550 هزار هکتاری گفت: دولت سرمایه‌گذاری هنگفتی خاص استان خوزستان انجام داده و با توجه به این‌که ارزش افزوده زمین افزایش پیدا کرده است، باید به روش خاصی این زمین‌ها را به کشاورزان تحویل داد.

مدیرکل تعاون روستایی خوزستان ادامه داد: در این زمینه قرار شد از طریق الگوسازی، شرکت‌هایی در قالب تعاونی تولید تشکیل شود و در این زمینه 31 شرکت که از گذشته دراین طرح حضور داشتند سازماندهی شدند و همچنین 17 شرکت دیگر نیز تاسیس شد.

سیاحی افزود: پیش بینی ما این است که برای ادامه این طرح باید 25 شرکت تعاونی تولید تشکیل و از طریق این تشکل‌ها، الگوی کشت در اراضی طرح 550 هزار هکتاری تعریف شود و کشاورزان بتوانند تصمیمات کلی بگیرند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار