اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۶۵۷۹
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰
استاد یار دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز:
افقه: مسئولان باید در راستای حمایت از کالای ایرانی، تلاش کنند تا موانع کسب و کار را در بخش تولید کاهش دهند.
دکتر سید مرتضی افقه با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان حمایت از کالای ایرانی توسط رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: مسئولان نظام و مسئولان مربوطه باید تولید را حمایت کنند و هزینه های خواسته یا ناخواسته وارد شده به این بخش را کاهش دهند.

وی افزود: تولید کننده باید انگیزه حرکت به سمت کیفیت بهتر و با قابلیت های بیشتر را داشته باشد. 

افقه بیان کرد: در این صورت باید از مصرف کننده درخواست کنیم به سمت خرید تولیدات داخلی برود؛ البته مردم به دلیل علاقه به کشور خود، تولیدات داخل را ترجیح می دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: اینکه بر مصرف کننده تمرکز کنیم و از آنها بخواهیم فقط کالاهای داخلی را بخرند، برخوردی عوامانه با موضوع حمایت از کالای ایرانی است.

وی افزود:این موضوع اوایل پیروزی انقلاب وجود داشت و با استقبال مردم روبه رو شد اما بنا به دلایلی تولید کنندگان داخلی نتوانستند خود را با پیشرفت ها و شرایط متحول شده وفق دهند و کیفیت لازم را برای کالا ایجاد کنند.

افقه اظهار کرد: حمایت از تولید داخل اگر یک طرفه باشد و فقط از مصرف کننده بخواهیم کالای داخلی بخرد بدون اینکه تولید کننده حمایت شود، پس از مدتی تولید کننده به تولید کالای با کیفیت بد و غیر قابل رقابت با کالاهای وارداتی عادت می کند.

استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: حمایت توسط مصرف کننده های داخلی بدون تحول در کالاهای داخلی به لوث شدن تولیدات داخلی منتهی می شود و در نتیجه رقابت تولید کننده داخلی در مقایسه با کالاهای وارداتی کاهش می یابد.

وی گفت: بنابراین برای پیشرفت تولید ملی، باید تولید کننده های داخلی حمایت شوند به صورتی که دولت به عنوان حمایت کننده به تولید کنندگان تسهیلات اختصاص دهد تا با کاهش هزینه کیفیت را افزایش دهند.

افقه با اشاره به اینکه ساختار کشور به گونه ای هستند که به تولید داخلی هزینه سنگین تحمیل می کنند بیان کرد: ساختار موجود تولید کننده را مجبور می کند که کالاهای داخلی را با هزینه بالاتر تولید کند و در نتیجه برای فروش کالا و کاهش هزینه، به ناچار از کیفیت کم می کند. 

وی ادامه داد: بنابراین فقط تولید کننده داخلی مقصرنیست که کالا را با کیفیت پایین یا بدون کیفیت تولید می کند بلکه ساختار موجود و حمایت نکردن واقعی مسئولان نظام از تولید داخلی باعث افزایش هزینه تولید شده و به کاهش کیفیت تولیدات می انجامد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: ابتدا باید تولید کننده را ترغیب کنیم یا از مسئولان بخواهیم که در کاهش هزینه تولید به تولید کننده کمک کنند و سپس از مصرف کننده انتظار داشته باشیم که کالای داخلی را تهیه کند.

وی تاکید کرد: اگر تولید کننده و مسئولان نظام کمک کنند تولید با کیفیت خوب و قابل رقابت تولید شود مصرف کننده نیز به دلیل غیرت ملی و علاقه به کشور، کالای داخلی را به خارجی ترجیح می دهد حتی اگر در مراحل اول کیفیت مناسبی نداشته باشد. 

افقه اضافه کرد: بنابراین نیازی نیست برای خرید کالای داخلی برای مصرف کننده تبلیغ صورت گیرد چون مردم به طور ذاتی، وطن، تولیدات و پیشرفت کشور خود را دوست دارند.

استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: نیاز به تبلیغ به این دلیل است که مصرف کننده داخلی چند بار با حمایت تولید ملی، کالای داخلی را حتی با کیفیت کمتر خریداری کرده اما چون تولید، پیشرفت چندانی نکرده پس از مدتی مصرف کننده به سمت استفاده از کالاهای خارجی با کیفیت بهتر حرکت کرده است.

سال 1397 توسط رهبر معظم انقلاب با عنوان حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است.

/ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار