اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۷۲۶۲
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴
ابهام در اجرای طرح جایگزین در تقاطع ورودی شهر جهانی شوش و توقف عملیات اجرای طرح موجب گله‌مندی شهروندان شوشی شده است.
این روزها یکی از موضوعات مهم مردم شهرستان شوش مربوط پروژه پل ورودی شهر شوش است و واکنش‌های متنوعی در میان شهروندان در این ارتباط وجود دارد.

مردم شوش از مخالفت‌های میراث فرهنگی ناراضی هستند که موجب شده کمپین‌های مخالفت با میراث فرهنگی و موافقت با احداث زیر‌گذر در ورودی شهر شوش تشکیل شود که با واکنش‌های متفاوتی نیز همراه بوده است. شهروندان با تشکیل کمپین‌ها به دنبال خواسته‌های خود هستند.

 پل خاکی روگذر ورودی شهر شوش چشم انداز و منظر ورودی شهر باستانی شوش را زشت کرده بود و موجب تشدید سوانح رانندگی در محدوده تقاطع ورودی شهر شوش در مسیر جاده ترانزیتی شده بود.

پروژه پل ورودی شهر جهانی شوش به کدام سمت می‌رود

ابهام در اجرای طرح جایگزین در تقاطع ورودی شوش و توقف عملیات اجرای طرح موجب گله مندی شهروندان شوی شده است.

شهر شوش به‌ عنوان کهن‌ترین شهر جهان شناخته‌شده است و درسال 94 در نشست سازمان یونسکو در شهر بن آلمان به‌عنوان قدیمی‌ترین شهر مسکونی دنیا ثبت جهانی شد.

این اتفاق موجی از خوشحالی را در بین شهروندان شوشی به راه انداخت. مردمی که این روزها با مشکلات اقتصادی فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و بسیاری از جوانان آن از بیکاری رنج می‌برند، امیدوار بودند پس از جهانی‌ شدن شهرشان بسیاری از مشکلات برطرف شده و شهر شوش رنگ و بوی خاصی خواهد گرفت اما تاکنون چنین نشده است.

مدیرکل جدید میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری خوزستان در حضور استاندار خوزستان و مسئولان استانی و شهرستانی مخالفت خود را با احداث زیرگذر در چهارراه ورودی شوش به بهانه امکان وجود آثار باستانی در آن اعلام نمود.

مسئولان اداره راه و شهرسازی خوزستان بارها اعلام کرده که برای احداث زیرگذر در شوش باید مجوزهای قانونی گرفته شود و بدون مجوز کاری نمی‌کنیم. 

نارضایتی شهروندان شوشی از وضعیت پروژه پل ورودی شهر شوش 

 شهروند شوشی در خصوص وضعیت پروژه چهار راه شوش اظهار داشت: متاسفانه با بی برنامگی و عدم موافقت میراث فرهنگی پل رو‌گذر شهر شوش توسط شهرداری برداشته شد و مردم شوش را با این وضعیت رها کرده‌اند.

وی گفت: مردم شوش از این وضعیت خیلی اذیت هستد. برای اینکه به شهرهای دزفول، اندیمشک و همچنین مناطقی دیگر از شهر شوش از جمله شهرک سلمان ، عمله یا شهرک دانیال تردد کنند باید کلی مسیر را طی کنند که باعث شده ترافیک سنگینی در ورودی شهر شوش رخ دهد.

رضا یکی دیگر از شهروندان شوش گفت: چرا قبل از اینکه از دستگاه‌های مربوطه مجوزهای لازم گرفته شود شهرداری شوش کار تخریب پل ورودی شهر شوش را آغاز می‌کند.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد سود برداشتن این پل از تخریب فقط به حساب شهرداری رفته است که آنها قبل از گرفتن مجوز کار تخریب را آغاز نمودند و بیشتر به فکر منافع شهرداری بودند تا منافع مردم، انتظار داریم هرچه سریعتر وضعیت پروژه پل ورودی شهر شوش مشخص شود.

راه و شهرسازی برای اجرای پروژه پل ورودی شهر شوش وارد عمل شود

سید حکیم موسوی رئیس شورای اسلامی شهرستان شوش در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شوش اظهار داشت: محور اندیمشک_ اهواز مسیر ترانزیت خوزستان قربانی سیاست های وزارت راه و شهرسازی می شود.

وی گفت: بر حسب وعده‌ها و قول‌های مسئولان ارشد استانی و کشوری  پل رو‌گذر ورودی شهر شوش به عنوان یکی از معضلات پیش روی شهر شوش برچیده شد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان شوش افزود: پروژه برچیدن پل ورودی شهر شوش در کمتر از موعد محدد و با تلاش شهرداری شوش بر داشته و نمای ورودی شهر شوش تغییر محسوس و مثبتی پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: برچیدن پل 20 درصد از کل این پروژه است که شهرداری شوش اجرا خواهد کرد اجرای مراحل بعدی پروژه با همکاری اداره راه و شهرسازی اجرا و تکمیل خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان شوش با بیان اینکه وعده آغاز پروژه احداث زیر گذر همزمان با پایان عملیات برچیدن پل ورودی شهر شوش از سوی مسئولان داده شده بود افزود: استاندار خوزستان و مدیران ارشد راه و شهرسازی بر ساخت زیر گذر  همزمان با پایان یافتن عملیات برچیدن پل ورودی شهر شوش بارها تاکیده کرده و مردم شوش در انتظار عملی شدن وعده ها هستند.

مردم شوش منتظر نظر کارشناسی و خارج از تصمیمات احساساتی میراث فرهنگی هستند

وی ادامه داد: اداره راه و شهرسازی با در نظر گرفتن مصلحت احیا و حفظ مسیر ترانزیت اندیمشک‌_اهواز به اجرای پروژه جایگزین پل رو گذر ورودی شهر شوش باشند. 

موسوی گفت: همه مردم و مسؤولان شوش منتظر نظر کارشناسی و خارج از تصمیمات احساساتی میراث فرهنگی در جهت اجرای پروژه زیر گذر ورودی شوش در محور ترانزیتی اندیمشک اهواز هستند.

رئیس شورای اسلامی شهرستان شوش بیان کرد: ترسیم خط‌مشی پروژه‌های عمرانی شهرستان شوش در حوزه اختیارات مدیرکل میراث فرهنگی نیست و میراث فرهنگی تنها بر اساس نیاز و استعلام مدیران، نظرات کارشناسی خود را اعلام کند.

وی ضمن انتقاد از نگاه بازدارنده سازمان میراث فرهنگی به پروژه های عمرانی و طرح توسعه شهر شوش گفت: میراث فرهنگی نهادی است که باید در پویایی و توسعه زیر ساخت‌های عمرانی و گردشگری شهر شوش بیشترین تاثیر را داشته باشد و نقش بازدارنده را بازی نکند.

موسوی تصریح کرد: مدیران میراث فرهنگی تحت تاثیر برخی تنگ نظری‌ها، اختلافات سیاسی برخی جناح‌ها و یا تحریک شکست خوردگان انتخاباتی قرار نگیرند و چرخ حرکت پروژه‌های عمرانی شوش را کند نکنند.

پروژه پل ورودی شهر شوش مطالبه چندین ساله مردم شوش 
 
وی افزود: پروژه پل ورودی شهر شوش مطالبه چندین ساله مردم شوش است که توسط مسئولین و اهالی شهر شوش پیگیری شده و در حال حاضر در مرحله اجرا قرار گرفته است.

پروژه پل ورودی شهر جهانی شوش به کدام سمت می‌رود

رئیس شورای اسلامی شهرستان شوش به افزایش غیر واقعی عرصه ثبت‌جهانی شوش اشاره کرد و گفت: دخالت سلیقه‌ای برخی از مسئولان میراث فرهنگی و افزایش متراژ عرصه از 350 هکتار به 750 هکتار اجحاف در حق مردم و عدم توسعه و عمران شهری عنوان کرد، که باید مورد تجدید نظر قرار گیرد.

ثبت جهانی شوش برای مردم هیچ دست آورد قابل تاملی در پی نداشته است

وی ادامه داد: مسیر جاده ترانزیت و حفر کانال‌های لوله نفت و گاز در این محدوده نیز با اعتراض اداره میراث‌فرهنگی روبه رو شده است.

موسوی یادآورشد: محل احداث زیر گذر قبلا و به دلیل سازه‌های احداث رو گذر فعلی، حفاری شده و اگر آثاری در آن محدوده وجود داشت از سالهای قبل مشخص شده بود.

رئیس شورای اسلامی شهرستان شوش خواستار توجه مسئولان شورای تامین به برخی کارشکنی‌ها در اجرای پروژه های عمرانی شوش شد و افزود: برخی سنگ اندازی‌ها بسیار آشکار و با قصد و غرض تخریب و مصالح شخصی صورت می‌گیرد که زیبنده شهر شوش نیست .

وی گفتگوی اخیر مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان با برخی رسانه ها را پاشیدن بذر نا امیدی در دل مردم فهیم شوش عنوان کرد و افزود: تا کنون با گذشت چند سال ثبت جهانی شوش برای مردم هیچ دست آورد قابل تاملی در پی نداشته است.

قوانین میراث فرهنگی باید رعایت شود

سعید دیناروند رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شوش اظهار داشت: میراث فرهنگی قوانین مخصوص خود را دارد که باید رعایت شوند.

وی گفت: زمین‌های دیگری نیز در مجاورت شهر شوش وجود دارد که متعلق به میراث فرهنگی نیستند، چرا در آن‌ها کاری صورت نمی‌گیرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی شوش تصریح کرد: محوطه باستانی شوش که ثبت جهانی شده 400 هکتار است و 300 هکتار دیگر نیز به آن‌ها اضافه شده که ثبت ملی است.

وی افزود: بخشی از زمین‌ها مورد استفاده مردم هست و به بازار جمعه تبدیل‌شده و بخشی از زمین‌ها نیز توسط اداره میراث فرهنگی خریداری‌شده است.

270 هزارتن خاکبرداری با تخریب پل ورودی شهر شوش انجام شد

یوسف زمانی اصل شهردار شوش در ارتباط با اجرای پروژه پل ورودی شهر شوش اظهار داشت: با تخریب سازه تقاطع ورودی شهر شوش 120 هزار مترمکعب معادل 270 هزار تن عملیات خاکبرداری انجام شده است.

پروژه پل ورودی شهر جهانی شوش به کدام سمت می‌رود

وی گفت: طبق تفاهم نامه منعقد شده بین استانداری، اداره کل راه و شهرسازی خوزستان و شهرداری شوش،‌ وظیفه شهرداری شوش تخریب سازه و خاکبرداری بوده که انجام شد و مابقی کار و احداث طرح جایگزین برعهده اداره کل راه و شهرسازی خوزستان است.

شهردار شوش تخریب پل ورودی شهر شوش یکی از مطالبات جدی شهروندان برشمرد و افزود: علاوه بر حجم عملیات خاکبرداری برای تخریب این سازه، ‌30 هزار متر مکعب نیز تخریب آسفالت و هفت هزار متر مکعب تخریب سازه بتنی از سوی شهرداری شوش انجام شده است.

برای تخریب پل ورودی شهر شوش 34 میلیارد ریال هزینه شد

وی هزینه صرف شده برای تخریب این سازه را 34 میلیارد ریال از سوی این شهرداری عنوان کرد و افزود: شهرداری شوش به جای مدت سه ماهه پیش بینی شده در مدت زمان 50 روز این سازه را تخریب و آماده اجرای طرح جایگزین کرده است.

شهردار شوش بیان کرد: باید عملیات ساخت طرح جایگزین در محل چهار راه شوش از سوی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان با سرعت آغاز شود.

زمانی بیان کرد: طرح جدید تقاطع غیر همسطح ورودی شوش پارسال به تصویب رسید.

پروژه پل ورودی شهر جهانی شوش به کدام سمت می‌رود

وی گفت: سازه فعلی در تقاطع ورودی شهر شوش حدود 25 سال پیش با هدف کاهش سوانح رانندگی و سهولت تردد در مسیر جاده سراسری اهواز - اندیمشک ساخته شد.

شهردار شوش افزود: ساخت این پل چشم انداز و منظر ورودی شهر باستانی شوش را زشت کرده و موجب تشدید سوانح رانندگی در محدوده تقاطع ورودی شهر شوش در مسیر جاده ترانزیتی شد.

سازمان میراث فرهنگی برنامه‌ای برای توسعهٔ گردشگری در شهرستان شوش ندارد

سید راضی نوری نماینده مردم شوش اظهار داشت: متاسفانه سازمان میراث فرهنگی برنامه‌ای برای توسعهٔ گردشگری در شهرستان شوش ندارد

 وی گفت: این سازمان در برابر کار دیگر بخش‌ها و جذب سرمایه بخش خصوصی مانع‌تراشی می‌کند.


پروژه پل ورودی شهر جهانی شوش به کدام سمت می‌رود



نمایتده مردم شوش در مجلس افزود: شوش دانیال با دارا بودن دو اثر ثبت جهانی، زیرساخت‌های لازم برای میزبانی گردشگران را ندارد.

برای احداث زیرگذر در شهر جهانی شوش مجوزی صادر نشده است

محمدحسن طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی کشور در ارتباط با احداث زیرگذر در ورودی شهر شوش اظهار داشت: حدود دو دهه پیش یک پل روگذر در چهارراه شوش احداث شد. این در حالی است که حدود چهار سال است که یک طرح زیرگذر نیز وجود دارد که ما مجوز احداث آن را تاکنون نداده‎ایم و مخالفت کرده‎ایم. 

وی گفت: در این زمینه دو راه‎ حل وجود دارد؛ راه ‎حل نخست ایجاد میدان و راه‎ کار دوم احداث جاده کمربندی شهرستان است که حدود چهار سال است در حال رایزنی برای آن هستیم.

پروژه پل ورودی شهر جهانی شوش به کدام سمت می‌رود

معاون سازمان میراث فرهنگی کشور احداث جاده کمربندی را راه ‎حل مؤثرتری دانست و افزود: از آن‎ جا که شوش مقصد گردشگری دنیا است با احداث کمربندی از ورود ماشین‎های سنگین و آلوده جلوگیری می‎شود که این علاوه بر این ‎که  به نفع مردم  است به نفع ایمنی بازدیدکنندگان و گردشگران نیز است. 

وی ادامه داد: سؤال پیش آمده برای آن‎ها این است که می‎گویند در محلی که پل روگذر احداث شده آثار تاریخی وجود ندارد در حالی که ما بیان کردیم آثار وجود دارند.

حذف پل ورودی شهر شوش کار خوبی بود

 طالبیان تصریح کرد: عملیات در حال انجام برای برداشتن پل است که با توجه به این‌ که منظر ورودی شهرجهانی خراب شده کار خوبی است.

معاون سازمان میراث فرهنگی کشور با بیان این‎ که از وزیر راه و شهرسازی خواسته‎ایم که احداث کمربندی را در اولویت قرار دهد، افزود: همچنان مجوزی برای احداث زیرگذر از سوی سازمان میراث فرهنگی صادر نشده و کارفرمایان پروژه نیز اذعان داشته‎اند که بدون مجوز میراث فرهنگی اقدام به شروع عملیات نخواهند کرد.

پیشنهاد رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور برای ایجاد طرح کمربندی شهر باستانی شوش

علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی با نوشتن نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی خواستار بررسی پیشنهاد طرح کمربندی شهرجهانی شوش از سوی آن وزارتخانه شد و اظهار داشت: جاده سراسری اندیمشک ـ اهواز از عرصه ملی شهر باستانی شوش که امروز به مقصد جهانی گردشگری تبدیل شده، عبور کرده است.

وی گفت: احداث پل روگذر در ورودی این شهر در دو دهه پیش منظر شهر باستانی شوش را مخدوش کرده و برداشتن این پل به مطالبه عمومی شهروندان تبدیل شده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور افزود: از آنجایی که هر گزینه‌ای مشکل اساسی شهروندان این شهر و گردشگران را به لحاظ ایمنی حل نمی‌کند، ایجاد مسیر کمربندی به منظور هدایت مسیر ماشین آلات سنگین به بیرون شهر به وزیر راه و شهرسازی برای اقدام در این زمینه پیشنهاد شد.

وی یادآورشد: نشستی با حضور فرماندار، شهردار، اعضای شورای شهر، نماینده مردم شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی و مدیر کل میراث‌ فرهنگی استان خوزستان و مسؤولان با محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به منظور هم‌اندیشی برای در حل این مشکل تشکیل شده است.

ساخت زیرگذر در جاده اندیمشک – اهواز که بارها به تعویق افتاده تنها پروژه‌ای نیست که با مخالفت میراث فرهنگی روبه‌رو شده است. پل روگذر بیمارستان نظام مافی؛ هتل بزرگ شهرشوش و پایانه مسافربری شوش تنها بخشی از این پروژه‌هاست که با صرف هزینه‌های بسیار برای آن‌ها، پس از مدتی با مخالفت اداره
ساخت زیرگذر در جاده اندیمشک – اهواز که بارها به تعویق افتاده تنها پروژه‌ای نیست که با مخالفت میراث فرهنگی روبه‌رو شده است. پل روگذر بیمارستان نظام مافی؛ هتل بزرگ شهرشوش و پایانه مسافربری شوش تنها بخشی از این پروژه‌هاست که با صرف هزینه‌های بسیار برای آن‌ها، پس از مدتی با مخالفت اداره میراث فرهنگی، به‌صورت نیمه‌کاره رهاشدند.

تسنیم/
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار