اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۷۳۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
سناریو جدید انتقال آب از خوزستان به اصفهان
مدیران و نمایندگان خوزستان در بزنگاه ها نشان دادند که منفعلانه عمل می کنند و در احقاق حقوق مردم خوزستان ناتوان هستند این را از وضعیت فعلی خوزستان می تواند دید.
مصطفی حلالی

طی اخبار منتشر شده نمایندگان اصفهان خواستار برگزاری جلسه اضطراری با رئیس‌جمهور درباره مشکل بی‌آبی شدند.

در نامه نمایندگان استان اصفهان خطاب به حسن روحانی آمده است: با توجه به اتمام آب شرب  ۵ میلیون نفر جمعیت استان اصفهان در مردادماه سال جاری و همچنین استمرار خشکی زاینده رود و عدم وجود آب برای کشاورزان استان، خواهشمند است دستور فرمایید فورا زمانی جهت تشکیل جلسه اضطراری با حضور نمایندگان استان تعیین و اعلام شود.


همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر ضمن تایید این خبر وضعیت بحرانی آب شرب اصفهان را دلیل دیدار با رئیس جمهور عنوان کرده است و از پیگیری جدی مجمع نمایندگان استان اصفهان برای حل این معضل تاکید کرد.

وی ادامه داد: 5 میلیون نفر از مردادماه به بعد آب خوردن در اصفهان ندارند، یعنی 420 میلیون متر مکعب آب شرب که نیاز است؛ در حال حاضر تنها 100 میلیون مترمکعب آب پشت سدها وجود دارد و اگر 200 میلیون مترمکعب هم نزولات آسمانی باشد، 120 میلیون متر مکعب کم خواهد آمد و از این بابت جای نگرانی وجود دارد، لذا تنها راه برون رفت از این مشکل آن است که حدود 250 میلیون متر مکعب آبی که برای غیر شرب در طول زاینده رود برداشت می شود، متوقف شود.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار داریم رییس جمهور جلسه ویژه مدیریت بحران آب را هر چه سریع‌تر تشکیل دهد و در آن جلسه تصمیم آنی برای حل مشکل آب بگیرد.

حسینعلی حاجی دلیگانی در خصوص بحران آب در اصفهان، اظهار کرد: تنها راهکار فوری برای حل مشکل آب این است که از برداشت آب غیر شرب در طول مسیر رودخانه زاینده‌رود در هر استانی که باشد جلوگیری شود در غیر این صورت یک فاجعه ملی رخ می‌دهد. 

شاید با خواندن این مصاحبه ها هرانسانی حق بدهد که تامین آب شرب استان های دیگر جزء موارد ضروری است و انتقال آب برای مصارف شرب اشکالی ندارد.

اما موضوع انتقال آب با قطعی آب انتقالی از اصفهان به یزد وارد فاز جدیدی شد و مجمع نمایندگان استان یزد تهدید کردند با وجود تامین نیمی از سنگ آهن کشور توسط معادن یزد و تکرار قطع آب، اجازه برخورد مشابه به مردم یزد می‌دهد!


مجمع نمایندگان استان یزد در نامه به رئیس جمهور‌:

در این نامه آمده است: همانگونه که استحضار دارید طی یک ماه گذشته سه بار شبکه انتقال آب آشامیدنی به استان یزد در شرق استان اصفهان قطع گردیده است که در حال حاضر آب شهری مستقیماً از آب چاه‌های کشاورزی که برای شرب مناسب نمی‌باشد تامین می‌گردد و در صورت قطعی آب انتقالی این وضعیت برای یک و نهایتا برای دو ماه دیگر می‌تواند برقرار باشد.

نمایندگان استان یزد تصریح کرده‌اند: آب آشامیدنی مردم شریف و فهیم یزد از محل آب‌های جاری در تونل ۱ و ۲ و ۳ کوهرنگ و تونل چشمه لنگان که به سد زاینده و ریخته می‌شود تامین می‌گردد و "فقط از استان اصفهان عبور می‌کند"، اما به دلیل خشکسالی‌های اخیر و عدم امکان بهره‌برداری کشاورزان شرق استان اصفهان از آب زاینده رود نسبت تخریب شبکه انتقال برق و همچنین ایستگاه‌های پمپاژ اقدام می‌شود تا از این محل آب برای کشاورزان تهیه شود.

در ادامه تاکید شده است: مردم یزد از مسئولین جمهوری اسلامی اعم از دولت و مجلس و قوه قضاییه سوال می‌نمایند با توجه به اینکه معادن موجود در استان نزدیک به نیمی از سنگ آهن مورد نیاز کشور را تامین می‌کند اگر معامله شبیه آنچه با خط انتقال آب انجام میشود صورت گیرد چه وجهی دارد؟ اگر دولت نتواند امنیت عبور آب و تامین آب آشامیدنی مردم استان یزد را تامین نماید و روی مقوله آب اعمال حاکمیت ننماید تلویحا به مردم استان یزد اجازه می‌دهد تا خود از ذخایر معدنی که متعلق به مردم شریف ایران است صیانت نماید و این امر حاکمیت ملی را مخدوش می‌سازد.

 سناریوی انتقال آب زمانی مشخص می شود که افتتاح فازهای جدید در شرکت های فولادی اصفهان کلید خورده است و برای هر مخاطبی دارای ابهام است که چگونه است فازهای جدید شرکت های فولادی در اصفهان با وجود عملیاتی شدن و مصارف بالای آب به جای صرفه جویی در مصرف در حال توسعه بیشتر هستند.

این سناریو با مصاحبه لارگانی رئیس مجمع نمایندگان اصفهان تکمیل شد و نبود آب شرب تا مردادماه، قطع آب انتقالی از اصفهان به یزد توسط کشاورزان و  اخطار به وزارت نیرو و دولت صدای آژیر خطر را در اصفهان و کشور برای توجیه انتقال آب به صدا در آورد و لارگانی بصورت صریح در مصاحبه با صدا و سیما از رفع موانع حقوقی ادامه ساخت تونل سوم کوهرنگ خبرداد.

صحبت های رئیس مجمع نمایندگان اصفهان اذعان صریحی بر استارت دوباره انتقال آب از خوزستان است، خوزستانی که با وجود کمبود بارش ها طی سال های گذشته و انتقال های آب رمقی دیگر برای انتقال آب ندارد زیرا آبی وجود ندارد که انتقال دهند.

مدیران و نمایندگان خوزستان در بزنگاه ها نشان دادند که منفعلانه عمل می کنند و در احقاق حقوق مردم خوزستان ناتوان هستند این را از وضعیت فعلی خوزستان می تواند دید.

نمایندگان خوزستان طی سال های گذشته به جای پیگیری حقوق مردم استان خود درگیر انتصابات در داخل استان بودند و مسائل قومیتی و طایفه ایی اولویت کاری تعریف کرده بودند تا جایی که برای جابه جایی مدیری در استان بصورت گروهی در تهران و اتاق کار وزیر مربوطه ماه ها در رفت آمد بودند.

اینبار وضعیت خوزستان از قرمز رد شده این را مدیران استان باید از تجمعات کارگری و کشاورزی در استان طی ماه های گذشته متوجع شده باشند و از خواب غفلت بیدار شوند و بدانند دیگر جای تعلل ندارند.

هم اکنون خوزستان نیازمند همدلی همه جناح های سیاسی اعم از نخبگان، دانشگاهیان، مدیران و نمایندگان استان است تا در بزنگاه های حساس بتوانند مشکلات و معضلات پیش روی استان را حل کنند.

نبود این همدلی در استان زمینه ساز انتقال دوباره آب از خوزستان و نابودی کشارزی و صنعت خواهد شد و در آینده شاهد به تاراج بردن ثروت های دیگر استان مانند فولاد، پالایشگاه ها و... خواهیم بود.
مطالب مرتبط
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
داود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
comment
0
0
comment چه باید کرد؟/

تجمع می کنیم کسی نمیاد...

نمایندگانمان خاموشند

امامان جمعه اعتراضی نمیکنند

خب حق گرفتنی است دادنی نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار