اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۷۴۷۲
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۴
«جان سالیوان» سرپرست وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه بار دیگر ایران را به ثبات‌زدایی از منطقه متهم کرد و در عین انتقاد از مفاد توافق هسته‌ای، گفت ایران باید به این توافق پایبند بماند.
«جان سالیوان» با وجود انتقاد از توافق هسته‌ای و بیان اینکه آمریکا خواهان توافقی قدرتمندتر است، گفت ایران باید به مفاد هسته‌ای این توافق پایبند بماند.

به گزارش فارس، «جان سالیوان» سرپرست وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه بار دیگر ایران را به ثبات‌زدایی از منطقه متهم کرد و در عین انتقاد از مفاد توافق هسته‌ای، گفت ایران باید به این توافق پایبند بماند.

سالیوان که پس از نشست وزیران خارجه گروه هفت (جی-۷) در شهر «تورنتو» کانادا در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «کشورهای جی-۷ بر پیام خود به ایران برای پایبندی به عرف بین‌الملل و رعایت کامل تعهدات هسته‌ای این کشور ذیل برجام، تأکید کردند. ایالات متحده از تمام شرکایمان می‌خواهد به همکاری با ما که مشغول مقابله با فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران در آن منطقه هستیم ادامه داده و حکومت ایران را برای اقداماتش مورد بازخواست قرار دهند: حمایت از سازمان‌های تروریستی، انجام حملات سایبری، تهدید منافع ترابری بین‌المللی و نقض خلاف وجدان حقوق بشر.»

وی در ادامه در پاسخی درباره اینکه آیا آمریکا که از ایران می‌خواهد به برجام پایبند باشد، خود به این توافق پایبند خواهد ماند، گفت واشنگتن از برنامه موشکی، فعالیت‌های منطقه‌ای و برخی مفاد برجام نگران است.

او گفت: «همانطور که می‌دانید، این یکی از موضوعات مورد بحث ما با شرکای ای-۳ (آلمان، فرانسه و انگلستان) بوده است. ایالات متحده نگرانی‌های قابل توجهی درباره ایران و برنامه موشک‌های بالستیک این کشور، نفوذ ثبات‌زدا و مخرب آن‌ها در آن منطقه از حمله در یمن، در سوریه و دیگر مناطق و همچنین نگرانی‌هایی درباره خود برجام از جمله بندهای "غروب آفتاب"، دارد.»

مواردی که سالیوان در این نشست برشمرد، در حقیقت شروطی است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای باقی ماندن در برجام طرح کرده است. وی تا موعد بعدی تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران یعنی تا ۲۲ اردیبهشت به اروپا فرصت داده تا این شروط را محقق کند. یکی از این شروط، لغو سقف زمانی محدودیت غنی‌سازی ایران، یا همان بندهای موسوم به «غروب آفتاب» است.

سالیوان در ادامه افزود: «رئیس‌جمهور ترامپ نسبت به رفتار ایران، رفتار مخرب ایران، نگران است، بسیار نگران. نگرانی نهایی او درباره برجام، نگرانی منع اشاعه‌ای است. ما و همین‌طور هیچ‌کس دیگری، نمی‌خواهیم یک ایران مسلح به [سلاح] هسته‌ای را شاهد باشیم. هدف رئیس‌جمهور ترامپ در کل این فرآیند تقویت برجام، البته در صورتی که قابل تقویت باشد و حفاظت از آمریکا و منافع آمریکا است که بیش از ۴۰ سال است از سوی رژیمی که در تهران است، در معرض تهدید قرار گرفته است.»

این دیپلمات ارشد آمریکایی که برادرزاده «ویلیام سالیوان» آخرین سفیر آمریکا در تهران است، از اینکه عموی او در تابستان سال ۱۳۵۷ پیش از ماجرای سفارت آمریکا تهران را ترک کرد، ابراز خرسندی کرد.

وی افزود: «بنابراین، همه ما از مسائل و نفوذ ثبات‌زدا و مخرب ایران آگاه هستیم و رئیس‌جمهور متعهد است که این مسائل را برطرف کند. ما اینجا در نشست وزراتی جی-۷ مفصل در این مورد صحبت کردیم.»

روز دوشنبه وزرای خارجه انگلیس و آلمان که با سالیوان دیدار داشته‌اند، دوباره تأکید کردند که از نظر کشورهای آن‌ها جایگزینی برای برجام وجود ندارد و این توافق باید حفظ شود. «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه که به واشنگتن سفر کرده و «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان هم که ظرف روزهای آینده به آمریکا می‌رود، قصد دارند به ترامپ برای ماندن در برجام فشار بیاورند.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در واکنش به این تحولات، در توییتر نوشت: «این گفته رئیس‌جمهور ماکرون که هیچ "طرح جایگزینی" برای برجام وجود ندارد، حرف درستی است. یا همه‌چیز یا هیچ. رهبران اروپایی باید رئیس‌جمهور ترامپ را تشویق کنند که نه فقط در توافق هسته‌ای بماند، بلکه از آن مهمتر، با حسن نیت اجرای تعهداتش را آغاز کند.»
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار