اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۷۵۰
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۱
ماجرایی تکاندهنده از دهه 40
پیش از انقلاب و در سال های پایانی دهه ی 40 یکی از تيم خوشنام در خوزستان با سرنوشتي بسيار تلخ و غمبار به فعاليت اش خاتمه داده شد و پرونده اش تا ابد در دل تاريخ بايگاني گرديد.

شوشان / سید علی رضا شریفی : پیش از انقلاب و در سال های پایانی دهه ی 40 یکی از تيم خوشنام در خوزستان با سرنوشتي بسيار تلخ و غمبار به فعاليت اش خاتمه داده شد و پرونده اش تا ابد در دل تاريخ بايگاني گرديد.ماجرا از اين قراربود كه بازيكن فوتبال تيم كلوپ شنا پس از تجاوز به يك پسربچه ي نوجوان اقدام به قتل او كرده بود و پس از مدتي به دار مجازات آويخته شد. اميرنعمت پور با وجود عشق و علاقه ي فراوان به كلوپ شنا به دلیل تاث و ناراحتی او و کل جامعه ایران از این عمل ننگین چراغ پرنور اين تيم سازنده و خوشنام را با دستان خود خاموش نمود.برای آشنایی با این تیم و طلوع و فروغ و افول اش مطلب ذیل را بخوانید:

طلوع : برگ هاي تقويم به سال هاي آغازين دهه ي 30 خورشيدي رسيده بود. مردم ايران درحال فراموش كردن سال هاي نكبت بار جنگ دوم جهاني بودند. پيش از جنگ ، جوانان شهرهاي كشور با فوتبال - پديده اي كه برخی ها آن را سوغات استعمارگران غربي مي دانستند- آشنا شده بودند و حالا رفته رفته در اثر حضور نحس متفقين ! به فنون و رموز بيشتري از اين رشته آگاه گشته بودند.

فوتبال در شهر اهواز هم كه در سال هاي آغازين حكومت رضاخاني درحد بسيار ابتدايي در برخي مدارس مانند مدرسه ي خيام شروع رشد و نموكرده بود ؛ آن روزها با فعاليت تيم هاي ريسندگي ، شركت نفت ، كاوه ، راه آهن، دبيرستان شاهپور ،كلوپ جنوب ، سرباز و... به حيات خود ادامه مي داد.

البته قديمي ها مي گويند در ميان آن تيم ها ، تيم سرباز قدرتمندتر از ديگران در مسابقات باشگاه ها و دسته جات اهواز حضور مي يافت ولي هيچ كدام اثر قابل اعتنايي در رشد و اعتلاي فوتبال اهواز نداشتند.

فوتبال اهواز با حضور همين چند تيم و دسته جات آزاد به زيستن خود ادامه مي داد تا اينكه در سال هاي ابتدايي دهه ي 30 خورشيدي ، دو جوان خوزستاني كه خود از قهرمانان تيم ملي واترپلو ايران بودند برآن شدندكه اقدام به راه اندازي يك تيم فوتبال كنند. اين دو جوان اميرنعمت پور (دروازه بان تيم ملي واترپلو) و ايرج حيات داودي (كاپيتان تيم ملي واترپلو) بودندكه باشگاه "كلوپ شنا" از تفكرشان پي ريزي شد.آن ها توانستندد ر كوتاه ترين زمان تيمي را بسازندكه علاوه برسرباز ، ديگر تيم هاي مدعي را ازسر راه برداشته و خود يكه تاز فوتبال اهواز بشود.

تيم كلوپ شنا با استفاده از بازيكنان زبده اي چون اميرحسين افتخار، منوچهربختياري ، هوشنگ صالحه ، عادله ، سرايي، گلچين ، فولادي و... در اهواز يكه تازي مي كرد كه ناگهان با اشاره و اراده ي عوامل مركزنشين ، دكترحكيم شوشتري نماينده ي اهواز در مجلس شوراي ملي اقدام به راه اندازي تيم تاج اهواز شد و در پي كش و قوس هاي فراوان سرانجام به رغم مخالفت اميرنعمت پور ، بيشتر بازيكنان تراز اول كلوپ شنا به عضويت تيم تاج اهواز درآمدند. ناگفته نماند كه افرادي چون هيبت ا..قدوسي و بهمن مهرزاد و اميرحسين افتخار به تيم كلوپ شنا وفادار ماندند و پيراهن تاج را بر تن نكردند. به هرحال ؛ "نعمت پور" از پاي ننشست و همراه با "اميرحسين افتخار" شروعي دوباره را براي تيم كلوپ شنا رغم زدند و با شناسايي استعدادهاي ناب فوتبال خوزستان دركوتاه ترين زمان توانستند براي ستاره هاي كوچ كرده جانشينان شايسته و لايقي بيابند و دوباره بر اريكه ي قدرت فوتبال اهواز تكيه زنند. بنا به گفته ي اكثريت قريب به اتفاق پيشكسوتان فوتبال اهواز ، نعمت پور نخستين كسي بود كه شيوه ي تمرين را در اهواز تغيير داد و از شيوه هاي نويني - در زمان خودش - براي تمرين دادن به فوتباليست هاي تحت رهبري اش بهره گرفت.

او به واسطه ي اينكه علاوه بر فوتبال در ورزش هاي ديگري چون واليبال ، شنا و ... تبحر داشت با تلفيقي از اين رشته ها نحوه ي تمرينات ابتكاري و جديد و كارآمدي را درتيم اش رواج داد كه ماحصل آن اين بود كه در اندك مدتي تيم "كلوپ شنا" به قدرت بي بديل فوتبال اهواز تبديل شد. او علاوه براين با تشكيل تيم "اسپرت" كه متشكل از باريكنان جوان تر وكم تجربه تر به نسبت تيم كلوپ شنا بود از امر پشتوانه سازي هم غفلت نورزيد.

تيم"كلوپ شنا"براي نخستين بار پاي يك تيم خارجي را با دعوت از تيم واشاش مجارستان به اهواز بازكرد.

فروغ : نعمت پور باعشق و علاقه ي وصف ناشدني دركنار اميرحسين افتخار ( يكي از مربيان و بازیکنان قديمي اهواز) به كشف استعدادهاي ناب فوتبال همت گمارد و آن ها را تحت تعليم خود آورد و نتيجه اين شد كه در اندك مدتي ستاره هايي چون مهراب شاهرخي (مدافع مستحكم تيم ملي ايران دردهه ي 40) ، اكبرافتخاري (ستاره ي تكنيكي تيم ملي ايران و نخستين ايراني كه به تيم منتخب آسيا دعوت شد) و ناظم گنجاپور ( ملي پوش و گلزن قهار تيم هاي شاهين و پرسپوليس در دهه ي 40 ) به فوتبال ملي معرفي شدند . به غير از افراد ياد شده مرداني چون حسين كمايي ، حسن علم و شاهمراد شكرخدايي (كه به 3 تفنگدار خوزستان معروف شدند) ، جوادذهبی ،عبدالرزاق گله دار، لطیف هادی زاده ، حسن سالمي (مدرس AFC ومربي باسابقه ي خوزستان) ، سامي رازيان ، وارطان آواكيان ، محمود رزاقي ، سياوش رزاقي ( يكي از بهترين گلزنان ليگ تخت جمشيد در سال52) ،کرامت ضرغامپور ، حسین ضرغامپور، شادروان مهدی اسراری و...ده ها فوتباليست ديگر هم كم و بيش از خوان پر بركت اين تيم بهره بردند و در فوتبال خوزستان و كشور صاحب اسم ورسم واعتبار گشتند.

كلوپ شناي اهواز رفته رفته درقواره ي يك باشگاه حرفه اي (در زمان خودش ) درآمد و با راه اندازي رشته هايي چون واليبال ، بسكتبال ، شنا شيرجه و واترپلو ، دووميداني، بكس و پينگ پنگ فعاليتش از تيمداري به سمت باشگاه داري گرايش پيداكرد.

افول : در سال های پایانی دهه ی 40 تيم خوشنام كلوپ شنا با سرنوشتي بسيار تلخ و غمبار به فعاليت اش خاتمه داده شد و پرونده اش تا ابد در دل تاريخ بايگاني گرديد.اميرنعمت پور با وجود عشق و علاقه ي فراوان به كلوپ شنا چراغ پرنوراين تيم سازنده و خوشنام - كه بيش از يك دهه فعاليت پربار وسازنده درفوتبال اهواز داشت - را با دستان خود خاموش نمود. دليل اين كار تأثر و ناراحتي او و كل جامعه ي ورزش اهواز از عمل ننگینی بود که یکی ازبازیکنان تيم مرتکب شد . ماجرا از اين قراربود كه (ع پ) بازيكن تيم كلوپ شنا پس از تجاوز به يك پسربچه ي نوجوان اقدام به قتل او كرده بود و پس از مدتي به دار مجازات آويخته شد.

با کمال تأسف امیرنعمت پور پس از انحلال تیم کلوپ شنا در هیچ تیم باشگاهی فعالیت نکرد فقط در مقاطعی مربیگری تیم منتخب جوانان اهواز و خوزستان را برعهده گرفت که در آنجا هم ستاره های کم نظیری همچون :حسن نگارش ، مرحوم نوری خدایاری ،سعیدباغوردانی ، محمددستجردی ، پرویزمظلومی و...ازچشمه ی دانش این مربی دانا و دلسوز سیراب شدند.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۶
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
comment
0
0
comment ع ب يا ع پ -
comment
اهوازی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
comment
0
0
comment بسیار زیبا - باسپاس لطف کنید ازاین دست مطالب بیشتر منتشر کنید
comment
اسماعیل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
comment
0
0
comment جالب بود وکمی غم انگیز ولی باید ازغیرت وتعصب آقای نعمت پورهم قدردانی شود که باتمام عشقی که به این تیم داشتند حاضر به ادامه حیات آن ندادند اگرایشان درقید حیات هستند خداوند سلامت بدارشان واگرازدنیا رفته اند خداوند بیامرزدشان
comment
سیدعلیرضاشریفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
comment
0
0
comment آقااسماعیل
درودبرشما
متآسفانه ایشان سالهاست که وفات نموده اند.
comment
مجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
comment
0
0
comment لطفاً اگر امکان دارد کلیه قسمت های چاپ شده در مورد اعدام فوتبالیست باشگاه کلوپ شنای اهواز را برایم ارسال فرمایید
comment
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
comment
0
0
comment نحوه ی کشف جنایت رو هم بنویسید
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار