اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۸۰۱۰
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۲
نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی:
ناصری نژاد با اشاره به پدیده خشکسالی در خوزستان گفت: اکنون کف رودخانه کارون که پرآب‌ترین رودخانه کشور و منطقه بود، مشخص شده است و رودخانه‌های مارون و جراحی نیز خشک شده‌اند.

حجت‌الاسلام مجید ناصری‌نژاد با بیان اینکه خشکسالی پدیده‌ای است که در دوره‌های مختلف در کشور و منطقه وجود داشته است، اظهار کرد: کم‌بارشی و استفاده نامطلوب از منابع آبی دو عامل ایجاد خشکسالی هستند.

وی افزود: برخی که در مناطق پرآب هستند بیش از اندازه آب مصرف می‌کنند و موجب بروز مشکلات و کم‌آبی می‌شوند. در حال حاضر خوزستان پرآب با بحران خشکسالی مواجه شده است.

نماینده شادگان ادامه داد: همچنین انتقال آب، سدسازی‌های بیش از اندازه، توسعه زمین‌های کشت بالادست و آبیاری سنتی، عدم مدیریت آب و عدم استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری موجب می‌شوند منابع آب را از دست بدهیم.

ناصری‌نژاد تصریح کرد: مشکلاتی که خشکسالی در خوزستان ایجاد کرده است اولین ضربه را به کشاورزان و کسانی که به طور مستقیم از آب استفاده می‌کنند و چرخ اقتصاد مملکت را می‌چرخانند، وارد می‌کند. در حال حاضر نخلستان‌ها خشک شده‌اند و اگر نخلستان خشک شود برگرداندن آن سخت است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر بیشتر کشت‌ها در خوزستان از بین رفته است و مسئولین مرتبا به دلیل کم بودن منابع آبی دستور منع کشت می‌دهند. قطعا اگر مدیریت صحیحی در منابع آبی داشتیم چنین مشکلاتی ایجاد نمی‌شد.

نماینده شادگان با اشاره به بحث معوض کشت به کشاورزان عنوان کرد: علی‌رغم پیگیری‌ها و قول دولت مبنی بر اینکه معوض کشت را به کشاورزان پرداخت می‌کنند اما تاکنون اقدام عملی در این زمینه انجام نشده است.

ناصری‌نژاد تصریح کرد: تالاب شادگان و تالاب هورالعظیم تقریبا به خشک‌زار تبدیل شده‌اند، طبق آماری که ارائه شده می‌گویند تالاب هورالعظیم آبگیری شده است، اما این موضوع بعید است. گاهی وقت‌ها در مقطعی آب به تالاب وارد می‌کنند اما پایدار نیست و بعد از مدتی مجددا تالاب خشک می‌شود و دیگر  کسی سراغ تالاب را نمی‌گیرد. 

وی با اشاره به وضعیت رودخانه کارون، گفت: اکنون کف رودخانه کارون که پرآب‌ترین رودخانه کشور و منطقه بود، مشخص است و رودخانه‌های مارون و جراحی نیز خشک شده‌اند.

نماینده شادگان افزود: در حال حاضر از 430 هزار هکتار مساحت تالاب شادگان تنها 50 هزار هکتار آن آب دارد. آبی که در این 50 هزار هکتار وجود دارد نیز پساب نیشکر، پساب‌های زراعی منطقه و فاضلاب‌های شرق اهواز است. بعضی مناطق این تالاب نیز به نمک‌زار تبدیل شده و احتمال وقوع طوفان نمک وجود دارد.

ناصری‌نژاد گفت: اگر منابع آبی را از دست بدهیم محیط زیست متضرر می‌شود، در این شرایط  اولین پدیده‌ای که با آن روبه‌رو می‌شویم ریزگردها است که دو دهه است با آن مواجه هستیم. سطح کانون‌های ریزگرد خوزستان بالا است. برای تثبیت خاک یک کانال آبرسانی در کانون‌های ریزگرد شرق اهواز احداث شد اما مشخص نیست که این کانال در طولانی مدت جوابگو خواهد بود یا نه. در حال حاضر بارش‌های اخیر خاک را تثبیت کرده است و اگر این بارش‌ها نبود بعید به نظر می‌رسد که کانون‌ها تثبیت شود.

وی با بیان اینکه محتوای رودخانه کارون به فاضلاب تبدیل شده است، بیان کرد: وضعیت خوزستان نامطلوب است و با همین وضعیت فاضلاب نیز در رودخانه کارون روان شده است. در گذشته رودخانه کارون پرآب بود و رهاسازی فاضلاب در آن مشخص نبود اما اکنون که رودخانه‌ها کم‌آب هستند این ضرر دوچندان می‌شود. ضرر ورود فاضلاب به رودخانه‌ها اگر بیش از پدیده ریزگردها خطرناک نباشد کمتر نیز نیست. این مسأله مشکلات زیادی برای مردم ایجاد می‌کند.

ناصری‌نژاد بیان کرد: احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب یک راه‌حل مؤثر است اما این پروژه اعتبارات کافی ندارد. اگر از تصفیه‌خانه فاضلاب استفاده می‌شد، می‌توانستیم مجددا از فاضلاب‌ها حداقل برای بخش صنعت استفاده کنیم.

نماینده شادگان تصریح کرد: تاکنون هیچ گونه برنامه مدون، مستمر و تأثیرگذاری برای خارج شدن از پدیده خشکسالی ارائه نشده است و اقداماتی که در این زمینه انجام می‌شود غیراساسی و به صورت مقطعی است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار