اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۸۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۹
مديرعامل شرکت توسعه نيشكر و صنايع جانبی:
شمیلی: زراعت نيشكر تابستانه است وفقط با زراعتی مثل برنج همزمانی دارد و تداخلی با سایر کشت‌ها ندارد از اين رو لازم است تا ميزان آب مصوب شده در ستاد خشكسالی، برای آبياری به كشت نيشكر اختصاص داده شود.
محمود شميلی ١٦ ارديبهشت ماه در نشست مشترك با رییس نظام صنفی کشاورزی  خوزستان كه با محوريت بررسی راهكارهای موجود برای گذر از بحران آبی برگزار شد، با بيان اين‌كه كشت نيشکر مورد حمايت نظام صنفی كشاورزی در خوزستان است، اظهار كرد: كشت نيشكر در استان از مرداد ماه شروع می‌شود و مقارن با كشت گياه ديگری در خوزستان نيست. 

وی افزود: زراعت نيشكر تابستانه است وفقط  با زراعتی مثل برنج همزمانی دارد و تداخلی با سایر کشت‌ها ندارد از اين رو لازم است تا ميزان آب مصوب شده در ستاد خشكسالی، برای آبياری به كشت نيشكر اختصاص داده شود. 

شميلی با بیان این‌که که ضرر و زیان گیاه دایمی نیشکر به مراتب بیشتر و فراتر از یک گیاه فصلی است و خسارت به آن را باید درسه بعد مختلف کشاورزی و صنعتی و اشتغال دید، تصریح کرد: در حوزه کشاورزی مقايسه گياه نيشكر با ساير گياهان زراعی از نظر دوره داشت، مقايسه درستی نيست به دليل اينكه زراعت‌هايی كه در استان خوزستان انجام می‌شود، عمدتا در فصل پاييز و اوايل بهار است و بعد از آن زراعت خاصی غير از اجرای بسيار محدود برخی باغات نداريم.
 
مديرعامل توسعه نيشكر و صنايع جانبی با تاكيد بر اين‌كه تنها زراعت تابستانی در خوزستان نيشكر است، خاطرنشان كرد: اين گياه در طول سال فقط يك بار برداشت می‌شود و اين در حالی است كه يك كشاورز در ساير اراضی غير نيشكری می‌تواند در طول سال دو تا سه بار محصول را بكارد و برداشت کند از اين رو هيچ گياهی را نباید با نيشكر مقايسه كرد.

اين مقام مسئول بيان كرد: زمان آب‌بری زراعت نيشكر از رودخانه‌ها نيز با هيچ زراعت ديگری همزمانی ندارد درعين حال در زمان كاشت ديگر محصولات كشاورزی نيز كشت نيشكر در مرحله‌ای از كشت قرار دارد كه نيازی به آبياری ندارد و اين مسئله بايد برای افكار عمومی و كشاورزان به صورت شفاف بيان شود تا از مشكلاتی كه به دليل بحران آبی، آبياری مزارع نيشكر را تهديد می‌كند، كاسته شود.

وی با اظهار اين‌كه نيشكر نيز مانند ساير گياهان كشاورزی در خوزستان تحت پوشش صنف كشاورزی است، گفت: شركت توسعه نيشكر نيزهمانند ديگر صنوف كشاورزی، حق عضويت خود را به نظام صنفی كشاورزی پرداخت می‌كند و از اين منظر تفاوتی با ساير زراعت‌های موجود در استان خوزستان ندارد.

شمیلی، با تاكيد بر حفظ يكپارچگی در صنعت كشاورزی خوزستان گفت: ریاست نظام صنفی كشاورزان خوزستان نيز با اعتقاد بر لزوم حمايت از كشت نيشكر در خوزستان در این نشست مشترک اظهار كرد كه  کشت نيشكر در استان، همانند ساير گياهان زراعی تحت حمايت‌های نظام صنفی كشاورزی قرار دارد.

وی اظهار کرد: نيشكر در سطح وسيعی از استان خوزستان كشت می‌شود واز شمال تا جنوب را در بر می‌گيرد، از اين رو حمايت‌های نظام صنفی كشاورزی خوزستان می‌تواند بسياری از تنگناهای پيش روی اين زراعت در استان را مرتفع سازد.

شمیلی، پرداخت "معوض كشت" را از مباحث ديگر عنوان شده در اين نشست عنوان کرد و در تبيين آن گفت: در برخی استان‌ها مثل اصفهان مقرر شده است كه صنايع آب بر مثل فولاد، پتروشيمی٬ ذوب آهن و ... بخشی از درآمدهای خود را به كشاورزانی كه به علت خشكسالی قادر به كشت و كار نيستند اختصاص دهند. 

مديرعامل توسعه نيشكر و صنايع جانبی، با بیان این‌که اشتغال بیش از 19 هزار نفر و معیشت 100 هزار خوزستانی، وابسته به توسعه نیشکر و همچنین تولید محصول استراتژیک شکر است، خاطرنشان كرد: در استان خوزستان نيز اگر قرار است "معوض كشت " پرداخت شود، شركت توسعه نيشكر نيز يكی از متضررين خشكسالی است كه بايد از اين منظر مورد توجه قرار بگيرد و اين معوض کشت به دليل خشكسالی به نیشکر نيز تعلق بگيرد.

وی، با بیان این‌که در استان خوزستان بیش از ٥٠ درصد تولیدات کشاورزی توسط توسعه نیشکر تولید می‌شود ٬ تصریح کرد:  گياه نيشكر دارای ارزش افزوده بالايی است وعلاوه بر رونق کشاورزی و همچنین تولید شکر٬ صنعت و اقتصاد استان نيز با كشت نیشکر در خوزستان رونق پيدا می‌كند و اگر به هر دليلی اين زراعت متحمل خسارت شود،  بخش صنعت هم خسارت جبران ناپذیری متحمل خواهد شد . 

شمیلی بیان کرد: کاهش ضریب امنیت تولید برای شرکت توسعه نیشکر به عنوان بزرگترین قطب متمرکز کشاورزی – صنعتی کشور، تبعات ناگواری در سطح منطقه‌ای و ملی در پی خواهد داشت واشتغال و رونق اقتصادی در دو بخش کشاورزی و صنعت آسیب جدی خواهد دید. 

وی گفت: بر اساس مصوبه ستاد خشكسالی مقرر شده به كشت‌های دائمی آب تعلق بگيرد و نيشكر در راس گياهانی است كه به صورت دائمی در استان كشت می‌شود. ارزش افزوده‌ای هم كه از طريق كشت نيشكر نسبت به آب مصرفی ايجاد می‌شود، ارزش افزوده بالايی در استان خوزستان است.

شمیلی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که شرکت توسعه نیشکر برای افزایش بهره‌وری وحفظ  منابع آبی گام‌های موثری برداشته است٬ گفت: اخیرا در پروژه شورورزی٬ شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بهره‌گیری از زهاب نیشکر برای کشاورزی٬ فرصت جدیدی برای استان ایجاد کرده است. با استفاده مجدد از زهاب، علاوه بر برنامه‌ریزی برای مهار ۳۵ هزار هکتار از اراضی کانون شماره 2 مولد ریزگرد در منطقه٬ می‌توان یش از یک میلیون تن به میزان تولیدات کشاورزی استان اضافه کنیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار