اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۸۱۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۲
نوشتاری از امید حلالی
آسیب شناسی رفتار جریان های سیاسی در ایران در مورد برجام نیز در جای خود حائز اهمیت است که با عدم تمییز دادن موضع ملی از موضع خطی و جناحی، با سندی بالادستی و راهبردی همچون برجام به..
امید حلالی

در مورد سخنرانی و اعلام موضع  آقای ترامپ رییس جمهور ایالات متحده در مورد معاهده مشهور به برجام و جوانب آن چند نکته قابل ذکر است :

 ۱) تیم دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران توانسته است اروپا را بر خلاف امریکا به عنوان حامیان بر جام پای معاهده نگه دارد که این یک توفیق است و شاهد دوگانگی مواضع اتحادیه اروپا با امریکا هستیم و این مخالفت را سران کشورهای اروپایی به آقای ترامپ اعلام کرده اند.

۲) حربه تجارت و معاهدات تجاری قابل اعتنایی که ایران از قبل گشایش های مالی و اقتصادی پس از برجام در اختیار اروپاییان بالاخص فرانسه و بعد هم ایتالیا گذاشته است در شکل دهی به این تصمیم و موضع فعلی اروپاییان بی تاثیر نبوده است.

۳) اروپاییان در مورد برجام و فشارهای آقای ترامپ در یک وضعیت برد - برد قرار دارند زیرا پس از معاهده هم به منافع اقتصادی با ایران دست یافته اند و از طرفی اکنون نیز با فشارهای رییس جمهور ایالات متحده بی میل نیستند که به موضوع موشکی ایران نیز ورود کنند و به نوعی استراتژی با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن را دارند و بدشان نمی آید که نتیجه این کش و قوس ها منجر به محدودیت برد موشک های ایرانی تا حد نرسیدن به خاک اروپا گردد.

 ۴) آسیب شناسی رفتار جریان های سیاسی در ایران در مورد برجام نیز در جای خود حائز اهمیت است که با عدم تمییز دادن موضع ملی از موضع خطی و جناحی، با سندی بالادستی و راهبردی همچون برجام به مثابه موضوعی هر روزه برای بحث و جدل نگریستند و از دو جریان سیاسی عمده یک گروه با شیدایی تام در مقابل برجام برخورد کرده و ظرف ۲۰ دقیقه آن را در پارلمان به تصویب رسانیدند و حتا از نظارت دقیق قوه مقننه بر پیمان نیز به نوعی سر باز زدند و گروه دیگر نیز تا توانستند از همان ابتدا برجام را خلاف منافع ملی دانستند و برای پایمال کردن آن و در نتیجه سرشکستگی دولت مضایقه ننمودند. این گروه که همچنان در فضای کری خوانی مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری به سر می برند خوشایندشان این است که پس از خروج احتمالی ایالات متحده از برجام، جواد ظریف را از وزارت خارجه برکنار کرده و حلقه فشار را بر آقای روحانی تنگ تر نمایند و حتا او را پیش از اتمام موعد ۴ ساله از قدرت کنار بزنند.

۵) آنچه که در این ۳ ماهه گذشته در فضای داخلی نیز به شدت قابل لمس و حس کردن و درک بود آسیب پذیری اقتصاد ایران در مواجهه با تبلیغات و گمانه زنی های سیاسی بود به نحوی که بازارهای پایه ای مانند ارز و طلا گرفته تا بازارهای غیر پایه و روزمره را به شدت تحت شعاع خود قرار داده و بی ثباتی و در هم گسیختگی افسار گسیخته بازار و اقتصاد ایران را پیش از شلیک حتا یک گلوله یا تصویب یک قطعنامه نشان داد که البته مد نظر دشمنان نیز همین مورد می باشد و باز هم در این موضع برخی جناح های تریبون دار بجای کمک به دولت برای فرو نشاندن التهابات آب به آسیاب دشمنان ریخته و به جای تلاش قلمی یا تریبونی برای آرام کردن اوضاع با جدیت به دنبال مچ گیری از دولت و حرکت در مسیر رسوایی آن بوده و هستند.

۶) بخش زیادی از آنچه در آینده ایران پس از برجام ترک خورده خواهد رفت باز هم به همین کنترل دوگانگی سیاسی داخلی در راستای وحدت و موضع ملی یا فاصله گرفتن بیشتر دو جریان از هم بازمی گردد.

طبیعی ست که در صورت یکپارچگی ملی، ایران در برجام همراه با سایر قدرت ها بالاخص اروپا و روسیه باقی خواهد ماند و در صورت فشار بیشتر جریان های رقیب بر دولت که تمایل دارند تا قدرت را از دست دولت بگیرند، گزینه خروج از  npt یا کلیت برجام پر رنگ تر می شود.

 ۷) رقبای منطقه ای ایران یعنی ائتلاف جناح سلفی - صهیونی که پس از برجام به شدت دلخور و منفعل شده بودند در این مدت دیپلماسی فعال داشته و توانستند ورق بر خلاف خواست خود را برگردانند و به توافق ایران با قدرت های بزرگ از طریق نفوذ بر ترامپ ضربه بزنند. 

نتیجه این کش و قوس نشان داد که اگر چه ایران در موازنه با هر یک از اعضای این ائتلاف نامیمون و کودک کش دست بالا را دارد اما در صورت شکل گرفتن ائتلاف میان رقبا تا حدودی آسیب پذیر خواهد بود کما اینکه در این میان مخارج هنگفت سعودی ها در قالب باج و پیمان تسلیحاتی و کمک به سازمان ملل و گرفتن وجهه ی اصلاحی در داخل کشور خود و ... از طرفی شانتاژهای رسانه ای و اطلاعاتی صهیونیست ها و کمک گرفتن از لابی های پرنفوذ در داخل ایالات متحده در مهدوش شدت برجام تاثیر خود را داشته اند.

۸) در هنگامه های حیاتی اتخاذ مواضع واحد مبتنی بر منافع ملی ارجح است بر پر رنگ دیدن منافع جناحی. لذا انعکاس مواضعی مبتنی بر وحدت کلمه از ایران از امشب به بعد و پس از ابراز مواضع ترامپ بسیار حائز اهمیت است و قطعا ملت ایران مواضع کسانی را که برخلاف منافع ملی حرکت می کنند را بخاطر خواهند سپرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار