اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۸۲۰۰
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۹
رئیس مرکز بهداشت خوزستان:
سلمان زاده: متأسفانه شهرداری اهواز در موضوع کنترل دخانیات همانند موضوعاتی از جمله جمع‌آوری نخاله‌ها، جمع‌آوری دستفروشان، جلوگیری از فروش دام زنده و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد به وظایفش عمل نمی‌کند.
دکتر شکرالله سلمان‌زاده در جلسه شورای سلامت خوزستان که امروز (22 اردیبهشت‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشا‌ره به هفته ملی بدون دخانیات و فشارخون اظهار کرد: دخانیات و فشارخون با یکدیگر مرتبطند و یکی از معضلات بهداشت جهانی و همچنین کشور ما محسوب می‌شوند. از سال 2014 تا 2018 سازمان جهانی بهداشت شعار "از فشارخون خود مطلع شوید" را تعیین کرده است به همین دلیل در اقدامی نمادین در شروع جلسه فشارخون همکاران را سنجیدیم.

50 درصد افراد دارای فشارخون بالا از بیماری خود اطلاع ندارند

وی با بیان اینکه از فشارخون به عنوان مرگ خاموش نام برده می‌شود، افزود: 50 درصد افرادی که فشارخون بالا دارند از بیماری خود اطلاع ندارند. همچنین 50 درصد کسانی که مبتلا به فشارخون هستند دارو مصرف نمی‌کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص بیماری‌های غیرواگیر تصریح کرد: بیش از 60 تا 70 درصد بار بیماری‌ها و حدود 80 درصد علل مرگ و میر در جهان مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است. 

سلمان‌زاده عنوان کرد: سالانه 7.5 میلیون نفر در دنیا به علت فشارخون می‌میرند و اگر بخواهیم این تعداد مرگ و میر را با بیماری‌های غیرواگیر مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که مرگ و میر به دلیل فشارخون 1.5 برابر مجموع سه بیماری مالاریا، سل و ایدز است. سالانه در اثر بیماری ایذر 2 میلیون نفر، در اثر بیماری سل 1.5 میلیون نفر و در اثر بیماری بیماری مالاریا یک میلیون نفر در دنیا می‌میرند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: بی‌تحرکی، چاقی و مصرف دخانیات از علل اصلی بیماری‌های غیرواگیر هستند. متأسفانه آمار مصرف دخانیات نیز خوب نیست و  افرادی که در کنار یک فرد سیگاری حضور دارند نیز در معرض خطر هستند.

مواد دخانی در ویترین‌ مغازه‌ها عرضه می‌شوند

سلمان‌زاده با اشاره به قانون جامع کنترل دخانیات گفت: متأسفانه علی‌رغم اینکه برنامه استان عاری از دخانیات در خوزستان ارائه شده بود اما تاکنون در این خصوص کاری از پیش برده نشده است. در قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات صراحتا ذکر شده است که مصرف دخانیات در اماکن عمومی ممنوع است. پارک، رستوران، سینما و هر جایی که مردم حضور دارند اماکن عمومی محسوب می‌شوند. متولی اجرای قانون در هر مکانی صاحب آنجا است به طور مثال صاحب پارک‌ها شهرداری است اما علی‌رغم تشکیل جلسات متعدد از سال 95 تاکنون وضعیت مصرف دخانیات در اماکن عمومی بدتر از قبل شده است.

وی ادامه داد: در سال 95 منطقه محدودی از پارک ساحلی غربی اهواز عرضه قلیان انجام می‌شد اما در حال حاضر هرجای اهواز که برویم بساط عرضه قلیان دیده می‌شود. اکنون نگرانی ما این است که با تعطیلی مدارس در فصل تابستان نوجوانان به پارک‌ها می‌روند و به سوی مصرف قلیان هدایت می‌شوند. 

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به عدم اجرای سند جامع کنترل دخانیات در اماکن عمومی در خوزستان گفت: مهم‌ترین بخش عدم اجرای سند جامع کنترل دخانیات در خوزستان در حوزه شهرداری است. متأسفانه شهرداری با موضوع کنترل دخانیات همانند موضوعاتی از جمله جمع‌آوری نخاله‌ها، جمع‌آوری دستفروش‌ها، جلوگیری فروش دام زنده، جمع‌آوری سگ‌های ولگرد به وظایفش عمل نمی‌کند. شهرداری اهواز حتی یک تابلو برای ممنوع بودن دخانیات در فضای پارک‌ها نصب نمی‌کند.

در هیچ شهری مثل اهواز بی‌محابا قلیان عرضه نمی‌شود 

سلمان‌زاده عنوان کرد: متأسفانه مواد دخانی در ویترین‌ مغازه‌ها عرضه می‌شوند. همچنین برخی تحت عنوان سفره‌خانه‌های سنتی مجوز فعالیت دریافت می کنند اما این سفره‌خانه‌ها به مکانی برای عرضه قلیان تبدیل می‌شوند. انتظار داریم شهرداری یک برنامه عملیاتی در این خصوص ارائه دهد تا نهایتا پس از ماه مبارک رمضان شاهد چنین مواردی نباشیم.

وی تصریح کرد: انتظار داریم شهرداری اهواز با مرکز بهداشت در خصوص اطلاع‌رسانی هفته ملی بدون دخانیات همکاری داشته باشد و بیلبوردهایی در اختیار ما قرار دهد تا بتوانیم مضرات استفاده از قلیان را اطلاع‌رسانی کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: اهواز بدترین شهر در کشور از نظر عرضه قلیان است و در هیچ شهری مثل اهواز بی‌محابا قلیان عرضه نمی‌شود.

سلمان‌زاده در خصوص پلمب مراکز عرضه قلیان گفت: یکی از معضلاتی که در این زمینه وجود دارد ترک پلمب است. در گذشته پلمب ارزش داشت ولی اکنون به محض اینکه نیروی انتظامی محل را ترک می‌کند صاحب محل پلمب را بر می‌دارد و هیچ برخوردی با وی انجام نمی‌شود. 

افزایش موارد ابتلا به هپاتیت A در سال 97

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص موارد ابتلا به هپاتیت A گفت: در سال 97 نسبت به سال گذشته با موارد زیادی از این بیماری مواجه شدیم بنابراین باید مباحث مربوط به آب و فاضلاب با جدیت بیشتری پیگیری شود.

وی در خصوص وضعیت سامانه‌های آبرسانی روستاها در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: از حدود 1800 روستا که لوله‌کشی آب دارند، 43 روستا فاقد متولی هستند. همچنین از 392 روستای فاقد لوله‌کشی 263 روستا فاقد متولی تأمین‌کننده آب هستند. متاسفانه در روستاها تعداد عمده‌ای از هم‌استانی‌ها ما فاقد آب شرب سالم هستند. 

روند سیر بروز بیماری‌های اسهالی در اهواز در سال 97 بدتر از سال‌های گذشته است

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره بروزهای بیماری التور و برخی بیماری‌های منتقله از آب و غذا اظهار کرد: متأسفانه شواهد نشان می‌دهد در معرض روبه‌رو شدن با اپیدمی برخی بیماری‌ها هستیم. روند سیر بروز بیماری‌های اسهالی در اهواز در سال 97 بدتر از سال گذشته و حتی بدتر از سال 94 است که اپیدمی بیماری التور بود. 

سلمان‌زاده در خصوص بیماری ناگ انسانی(بیماری میکروبی شبه‌وبا) تصریح کرد: میکروب این بیماری بسیار شبیه میکروب وبا است. هر زمان این بیماری فعال شود وبا نیز می‌تواند فعال شود. این موارد نشان می‌دهد شدیدا در معرض اپیدمی بیماری وبا هستیم. در حال حاضر در رامشیر، اهواز، هفتکل، و دشت‌آزادگان موارد بیماری ناگ انسانی گزارش شده است.

41 روستا در خوزستان بدون کلرزنی آب دریافت می‌کنند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص تأسیسات آبرسانی تصریح کرد: از 1800 روستای دارای لوله‌کشی تعداد 28 روستا آب را از تأسیسات غیرفعال دریافت می‌کنند. با توجه به اینکه در آستانه پیک بیماری‌ها هستیم باید سریعا اقدامی انجام شود و دیگر فرصتی برای برنامه‌ریزی نیست. بنابراین باید تأسیساتی که غیرفعال هستند و کلرزنی نمی‌کنند در این راستا گام بردارند. در حال حاضر 41 روستا در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بدون کلرزنی آب را دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد: لایروبی جوی‌های روباز برای پیشگیری از بیماری‌های روده‌ای می‌تواند بسیار مؤثر باشد اما علی‌رغم تأکیدات استاندار خوزستان، فرمانداران برخی شهرها در این زمینه اقدام خوبی نکرده‌اند. 

سلمان‌زاده با اشاره وضعیت لایروبی جوی‌های روباز ادامه داد: وضعیت لایروبی از ابتدای سال 97 تاکنون در ایذه، روستایی باغملک، شهری  رامهرمز و مسجدسلیمان صفر، در باوی 12 درصد، در شهری حمیدیه 5 درصد و در اهواز نیز 40 درصد است و باید فرمانداران در این خصوص توضیح دهند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار