اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۸۲۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۷
سايه بحران دارو بر سر بيماران خاص مجددا سنگيني مي‌كند و كمبود دارو در استان خوزستان و كشور نشان از افزايش تدريجي دامنه اين بحران به ويژه در ميان بيماران خاص دارد.
قاسم منصور آل‌كثير
 
سايه بحران دارو بر سر بيماران خاص مجددا سنگيني مي‌كند و تراژدي مرگ بيماران بر اثر كمبود دارو را در خاطر زنده كرده است. تازه‌ترين گزارش‌ها از وضعيت كمبود دارو در استان خوزستان و كشور نشان از افزايش تدريجي دامنه اين بحران به ويژه در ميان بيماران خاص دارد. 

گراني داروها در بازار آزاد، كمبود دارو در داروخانه‌هاي فروش داروهاي خاص و شرايط نامناسب اقتصادي باعث شده بيماران و خانواده‌هاي آنها روزگار سختي را بگذرانند. محمد يكي از مصرف‌كنندگان داروي «سيروليموس» پيوند كليه است.

او به «اعتماد» گفت: بيش از دو ماه است كه نبود دارو براي مصرف‌كنندگان بيماري‌هاي خاص ما را در سرگرداني انداخته است. كساني كه پيوند كليه كرده‌اند بايد روزانه دو قرص مصرف كنند كه اين قرص‌ها در بازار آزاد هر كدام ٦ هزار تومن است و به عبارتي هر مصرف‌كننده بايد در ماه حدود ٧٠٠ هزار تومان هزينه اين قرص‌ها بكند.

فروش اين قرص‌ها در داروخانه سازمان هلال احمر بسيار مناسب است و ماهي ٦٥ هزار تومان مي‌شود اما بيش از دو ماه است كه داروخانه هلال احمر اين قرص را تمام كرده است. محمد همچنين گفت براي خريد اين داروها بسياري مجبورند به تهران بروند و مشخص نيست دارويي كه پيدا مي‌كنند اصل است يا قلابي.

چرخه منظمي وجود ندارد

محمد صادق آل محمد، مدير داروخانه هلال احمر در اهواز در اين باره به خبرنگار اعتماد گفت: كمبود داروي بيماران خاص خصوصا داروي مورد اشاره براي مصرف‌كنندگان پيوند كليه سراسري است و مختص استان خوزستان نيست. همچنين در بخش دارو، داروخانه در حلقه آخر توزيع دارو قرار دارد.

آل‌محمد توضيح داد: داروها نمايندگان علمي دارند. نماينده علمي به ما اطلاع مي‌دهد كه چه دارويي در كدام پخش‌ها موجود است تا ما تهيه كنيم. داروخانه‌ها عملا در بحث كمبود يا نبود دارو نقشي در اين زنجيره ندارند.

وي همچنين يادآور شد: مشكل نبود دارو همواره يكسان نيست. گاهي برخي داروها كه به وفور يافت مي‌شوند در زماني خاص كمياب مي‌شوند مثل داروي فوروزمايد با اينكه توليد داخل است اما الان وجود ندارد.

مدير داروخانه هلال احمر در اهواز گفت: داروي آوونكس كه بيماران ‌ام‌اس آن را مصرف مي‌كنند و توليد داخل است نيز ناياب شده است. برخي بيماران مي‌گويند اين نوع دارو با آنها سازگار نيست.

حرف ناراحت‌كننده‌اي است اما واقعيت دارد كه اين نوع دارو با اينكه توليد داخل است اما مورد استقبال بيماران واقع نشده و از نمونه خارجي آن راضي‌تر هستند.

آل‌محمد با بيان اينكه متاسفانه زنجيره درستي وجود ندارد كه هميشه همه داروها وجود داشته باشند، گفت: مثلا آنتي هپاتيد يكي از داروهايي است كه حدود سه ماه است ناياب شده اما اين معضل موقتي است.

نبود داروها براي بيماران مشكل‌ساز مي‌شود. وي همچنين توضيح داد: پس از پيگيري شما، با نماينده علمي داروي «سيروليموس» تماس گرفتيم و تاكيد كرد كه دارو وارد شده و در آينده نزديك به اهواز مي‌رسد. احتمالا تا اوايل هفته آينده مصرف‌كنندگان بتوانند اين دارو را تهيه كنند.

به گزارش «اعتماد»، اين روزها اخباري از كمبودهاي دارويي به خصوص داروي بيماران خاص به گوش مي‌رسد كه تداعي‌كننده خاطرات تلخ كمبودهاي دارويي سال‌هاي ۹۱ و ۹۲ در دولت دهم است.

در آن سال‌ها نرخ ارز دولتي از ۱۰۵۰ تومان به يكهزار و ۲۲۶ تومان رسيد و ارز در بازار آزاد از يك هزار و ۹۰۰ تومان به ۳هزار و ۲۰۰ تومان رسيد و نوسانات نرخ ارز و عدم تخصيص ارز دارو به وزارت بهداشت منجر به بحران دارو و مرگ بيماران بر اثر كمبود دارو شد و بسياري از بيماران نيز به دليل كمبود دارو و دير رسيدن دارو دچار عوارض جبران‌ناپذيري شدند.

حالا گذشت سال‌هاي نه‌چندان طولاني، سايه شوم بحران دارو بر سر بيماران خاص مجددا سنگيني مي‌كند و تراژدي غم‌انگيز مرگ بيماران بر اثر كمبود دارو در حال تكرار شدن است.

مصرف‌كنندگان اين داروها در شرايط روحي سختي قرار دارند و سرگرداني، خانواده آنها را بي‌قرار كرده است. آخرين خبر در اين خصوص از مرگ ۹۳ بيمار تالاسمي بر اثر نبود و بي‌كيفيتي دارو خبر مي‌دهد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار