اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۸۸۳۸
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰
مستند میراثی «قهر نخل» در خانه تاریخی ماپار اهواز به کارگردانی رضا عبیات ساخته شد.
رضا عبیات مستند ساز خوزستانی و کارگردان مستند کوتاه «قهر نخل» در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: گذر زمان و استفاده مردم از وسائل خنک کننده باعث شد ارتباط مردم با محیط طبیعی و نخل قطع شود.

عبیات با بیان اینکه جدا شدن مردم از طبیعت و نخل موجب شد برخی فرهنگ ها، آداب و رسوم و حقایق فراموش شوند، افزود:  همین امر باعث منزوی شدن طبیعت و در نهایت باعث نا امیدی طبیعت شد.

وی یکی از این موارد را رسم یا میراث معنوی «قهر نخل» معرفی کرد و توضیح داد: مردم نمی گذاشتند نخل قهر کند و ناراحت شود. نخل همیشه برای مردم مثل یکی از اعضای خانواده بود از این رو معتقد بودند نباید موجب قهر آن شوند.

عبیات گفت: وقتی از وجود چنین رسمی مطلع شدم، تصمیم گرفتم هر چه زودتر، این اتفاق را ثبت کنم؛ اگر چه هنوز نخلدارهای با اصالت این کار را انجام می دهند و نمی گذارند نخل از دست آنها ناراحت شود.

وی ضمن تشکر از قاسم آل کثیر برای همکاری در انجام تحقیقات در این زمینه و ساخت مستند دو دقیقه ای « قهر نخل» گفت: ساخت این مستند باید در مدت زمان بیشتری ساخته می شد اما این مستند برای شبکه های مجازی ساخته شد.

این کارگردان با بیان اینکه مخاطب مستند «قهر نخل» مردم هستند، اظهار کرد: به طور معمول مستندهای ساخته شده برای ارائه در جشنواره هستند از این رو خیلی دیده نمی شوند.

 به گزارش خبرنگار مهر، قهر نخل از میراث های معنوی نخلداران اهواز و دیگر شهرستان ها است. در باور مردم چنین بود که اگر به نخلی بی احترامی یا کم توجهی شود، نخل قهر می کند و ثمر نمی دهد. به همین منظور برای آشتی دادن نخل، به گفت وگو با او می نشستند و یک نفر میان نخل و نخلدار به میانجیگری می آمد تا نخل را آشتی دهند. نخل آشتی می کرد و سال بعد ثمرِ بیشتری می داد. به دلیل خمیدگی چشم نوازی نخل خانه ی ماپار این مستند در خانه ی تاریخی ماپار اهواز ساخته شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار