اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۹۰۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۴
استاندار خوزستان در برنامه تلوزیونی افق روشن از سیمای استانی جزئیات وضعیت شبکه برق استان در زمان بروز خاموشی های گسترده در زمستان 95 و اقدامات انجام شده پس از آن برای پایداری شبکه برق استان را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری خوزستان غلامرضا شریعتی شامگاه یکشنبه 6 خرداد ماه در برنامه تلوزیونی افق روشن از سیمای استانی اقدامات انجام شده جهت پایداری و ارتقای شبکه برق استان را تشریح کرد.

 وضعیت شبکه برق استان هنگام بروز خاموشی های گسترده در سال 95

استاندار خوزستان ابتدا جزئیات مربوط به وضعیت ناپایدار و نامناسب شبکه برق استان در سال 95 و هنگام بروز خاموشی های گسترده را تشریح کرد گفت: استان خوزستان بعد از تهران بیشترین پیک مصرف برق را در کشور دارد؛ ما شرایط مناسبی نداشتیم؛ در حوزه فوق توزیع و انتقال عمده پست های برق پست های AIS بود، پست هایی که در معرض جذب گرد و خاک، آسیب پذیری در برابر طوفان و امثالهم هستند در صورتی که پست‌های جی آی اس محدوده کمتری را اشغال می کنند و پست های سرپوشیده ای هستند که در مقابل رویدادهای طبیعی ایمن هستند؛ پست های جی آی اس در آن زمان بسیار کم و در حد صفر بود و اکثر قریب به اتفاق پست ها AIS بود.

شریعتی ادامه داد: در صورتی که به عنوان مثال در استان خراسان رضوی که مصرف برق بسیار پایین تر از خوزستان است پست های gis زیادی آنجا ایجاد شده است این در حالی ست که در خوزستان این کار نشده است؛ همچنین قسمتهای مانیتورینگ و دیسپاچینگ در حوزه فوق توزیع تماماً قدیمی بود و در حوزه توزیع اصلا دیسپاچینگ نداشتیم؛ عمده مقره ها از نوع چینی بود که در مقابل گرد و غبار و بارندگی کم عایق نبودند و رسانا میشدند و موجب بروز مشکل و خاموشی بودند.

استاندار خوزستان ادامه داد: در حوزه توزیع اهواز و در استان مقره ها به همین منوال بود دیسپاچینگ نداشتیم کاملا سنتی کار انجام می شد کلیدهای گازی که وقتی برق از یک خط قطع شود آن را به خط دیگر منتقل میکند در اهواز فقط ۷۵ عدد داشتیم که عمده آنها قدیمی و فرسوده بود و کارایی لازم را نداشت این در حالی ست که در برق مشهد این تعداد کلیدهای گازی هزار عدد است. در توزیع برق استان مقره ها به همین منوال دیسپاچینگ نداشتیم کلیدهای گازی بسیار کم و کابل های خود نگهدارنده در حد بسیار ناچیز بود. اینها مواردی ست که پایداری شبکه و امنیت سیستم را بالا می‌برد.

شریعتی اظهار کرد: در سیستم فوق توزیع ترانسفورماتورهای داشتیم با عمر بیش از ۳۰ سال و تعداد ۸۰ ترانسفورماتور فوق توزیع ۵۰ مگاواتی با بیش از ۳۰ سال عمر داشتیم؛ در حوزه توزیع هم باز به همین منوال ترانسفورماتورها و ترانس هایی داشتیم با عمر زیاد و اینها ناپایداری شبکه برق را بیش از پیش می کرد.

استاندار خوزستان توضیح داد: تعداد پستهای برق ما مشکلات جدی داشت تعداد ایستگاه ها و پست های برق خوزستان با 8400 مگاوات مصرف حدوداً دویست و ده تا بود این در حالی است که در استان فارس با 4600 مگاوات برق مصرفی تعداد ایستگاه‌های پست برق ۲۳۵ عدد است و وقتی بار بر روی این پست های برق تقسیم کنیم این اعداد و ارقام قابل توجه است. از این ۲۱۰ پست برق ۷۰ عدد پست های موقت و سیار بود که این تعداد پست سیار موجب ناپایداری شبکه می‌شود.

شریعتی اضافه کرد: وقتی ۸۴۰۰ مگاوات را به ۲۱۰ پست برق تقسیم می کنید به طور متوسط هر پست برق حدود۴۰ مگاوات می‌شود و وقتی یک پست برق مشکل پیدا می کند ۴۰ مگاوات برق قطع می شود و پهنه وسیعی را بدون برق می کند اما برای استان فارس وقتی ۴ هزار و ۶۰۰ مگاوات را به ۲۳۵ پست برق تقسیم کنید هر کدام حدود ۲۰ مگاوات می شود در نتیجه اگر مشکلی پیش بیاید پهنای کمتری را دچار بی برقی می کند پست‌های مجاور نزدیکتر هستند و می توانند پوشش دهند اما اگر برق بیشتری بر روی یک پست در جریان باشد و پست ها با فاصله بیشتری  باشند امکان پوشش کمتر است وقتی برق در خوزستان قطع می شود در سیستم فوق توزیع و انتقال مشکل جدی پیش می‌آید و زمان وصل برق طولانی می شود. همچنین تیم های خط گرم که با تجهیزات بدون قطعی برق کار تعمیرات را انجام میدهند در سال ۹۵ نداشتیم و این وضعیت ما به طور کلی در سال ۹۵ بود.

استاندار خوزستان در مورد وضعیت تولید برق در استان تصریح کرد: ما به میزان قابل توجهی به بخش برقابی وابسته باشیم و امسال که خشک سالی هست در تولید برق با مشکل مواجه هستیم؛ در حوزه تولید ما ۸ هزار و ۴۰۰ مگاوات برق مصرفی داریم که حدود 4 تا 5 هزار مگاوات از این رقم از طریق برقابی تامین می شود و با توجه به این وضعیت ساخت نیروگاههای سیکل ترکیبی مورد توجه ما قرار نگرفته بود و این نیروگاه ها به صورت محدود در آبادان؛ خرمشهر و ورامین داشتیم البته نیروگاه سیکل ترکیبی در بهبهان و ماهشهر در حال ساخت داریم که سال گذشته بخش گازی آنها افتتاح شد و بخش بخار آن هنوز در دست ساخت است البته در بهبهان یک واحد از بخار آن وارد مدار شده است.

اقدامات انجام شده جهت بهبود پایداری شبکه برق استان پس از خاموشی های زمستان 95

استاندار خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود به بیان مهمترین اقدامات دولت برای بهبود و ارتقای پایداری شبکه برق استان پرداخت و گفت: در اولین گام یک مصوبه از دولت گرفتیم؛ این مصوبه در تاریخ ۱۵ فروردین سال گذشته در دولت برای پنج بخش زیربنایی استان شامل آب و فاضلاب، مقابله با ریزگردها، فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی، احیای کارون و حقابه تالاب ها و پایداری شبکه برق گذرانده شد.

شریعتی افزود: بعد از این مصوبه برای بخش برق به طور ویژه پیگیری کردیم. در حوزه فوق توزیع و انتقال برای تعداد ۹۵ پست پوشش عایقی ایجاد کردیم؛ برنامه خرید ۹۵ هزار مقره سیلیکونی فقط در حوزه فوق توزیع و انتقال در دستور کار داریم و در حال تعویض آنها هستیم و تا اکنون در حوزه فوق توزیع بیش از ۱۶ هزار مقره تعویض شده است و همچنان این کار تداوم دارد.

استاندار خوزستان بیان کرد: همچنین از دولت مصوبه گرفتیم که از این به بعد برای اهواز و شهرهای که در معرض ریز گرد هستند تمام پست های برقی که ساخته می شود از نوع جی آی اس باشد که کاملاً پوشیده است و تجهیزات به کار رفته در آن پیشرفته تر است. بنا بر این شد همه پست ها به صورت جی آی اس باشد و امسال هم آمادگی داریم برای ۱۴ پست جی آی اس در شبکه انتقال و فوق توزیع به مبلغ ۸۰۰ میلیارد تومان قرارداد ببندیم که بزرگترین قرارداد پست gis کشور است همچنین یک وام از بانک توسعه اسلامی به مبلغ ۱۸۹ میلیون یورو بنا داریم اخذ نماییم ۷۰ پست موقتی که موجب ناپایداری می‌شود به تدریج جمع‌آوری شود و به پستهای دائم تبدیل شود.

شریعتی ادامه داد: ترانسفورماتور هایی که بالای ۳۰ سال دارند به تدریج از رده خارج میشوند. تا الان قرارداد برای ۲۰ ترانسفورماتور بستیم و بقیه هم در حال انعقاد قرارداد هستیم؛ تعدادی هم عوض شدند همچنین ۴۵ دستگاه مقره شور برای فوق توزیع و انتقال خریداری کردیم قبل از آن فقط یک دستگاه در کل استان داشتیم.

استاندار خوزستان اضافه کرد: دیسپاچینگی که بسیار قدیمی بود با سیستم جدید آلمانی تعویض کردیم هم اکنون بزرگترین مانیتورینگ دیسپاچینگ کشور در اهواز نصب شده است و ۶۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است؛ گروه های خط گرم در حوزه فوق توزیع تشکیل شد. هم اکنون حدود ۹ گروه خط گرم آموزش دیده با امکانات و تجهیزات کامل در حال فعالیت هستند.

شریعتی تصریح کرد: در فوق توزیع و انتقال در یک سال گذشته بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان فقط برای مقابله با خطر ریزگردها هزینه کردیم در حوزه توزیع در اهواز ما کلید های گازی 75 عدد داشتیم تا الان حدود ۳۰۰ عدد نصب کردیم و برنامه داریم تعداد ۱۴۰۰ تا ۱۸۰۰ کلید های گازی برای اهواز نصب کنیم که در حال خریداری و نصب هستیم همچنین کابل های خود نگهدارنده تماماً در حال اصلاح و تعویض است علاوه بر این ۵۳ هزار مقره در شبکه توزیع اهواز تعویض کردیم و این کار همچنان ادامه دارد. اسپیسرهایی که در زمان طوفان جلوی قطعی برق را می گیرد به تعداد زیادی نصثب نمودیم. دیسپاچینگ توزیع برق اهواز را راه‌اندازی کردیم و هم اکنون در حال کار است البته افتتاح رسمی نشده است. جرثقیل ها و تجهیزات جدید خریداری شده است؛ بیست مقره شور برای اهواز خریداری شده است و بناست این رقم به ۳۵ عدد برسد.

وی افزود: در سیستم توزیع برق استان قریب به ۵۰۰ کلید گازی در حال نصب است و بناست در توزیع استان این رقم به ۲۲۰۰ عدد برسد؛ همچنین دیسپاچینگ توزیع در شمال استان افتتاح شده و ۱۴ گروه خط گرم برای استان فعال شده است و ۳۷ هزار مقرره در برق استان تعویض شده است و اقدامات موثر انجام شده و یا در حال انجام است

استاندار خوزستان توضیح داد: البته این اقدامات شاید ۲۵ درصد کارهای مورد نیاز برای رساندن پایداری برق خوزستان به استانهای اول کشور باشد با این وجود خوشبختانه به پیشنهاد دولت، مصوبه مجلس و موافقت رهبری پنجاه میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای پایداری شبکه برق استان در سال جاری برداشت خواهد شد و از طریق اسناد خزانه، اعتبارات سازمان برنامه و تعهدات وزارت نیرو اقدامات بیشستری تامین مالی خواهد شد.

وضعیت تامین برق استان در تابستان امسال با توجه به خشکسالی

استاندار در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به خشکسالی کم سابقه امسال و دعوت از شهروندان خوزستانی برای صرفه جویی در برق اظهار کرد: به نیروگاه های سیکل ترکیبی موجود در استان اعلام کردیم که تعمیرات لازم انجام شود و آماده باشند تا به صورت کامل کار بکنند همچنین از وزیر محترم نیرو و معاونت برق ایشان خواستم ماهانه از بهمن ماه تا پایان تابستان جلساتی با حضور مدیران استانی و مدیران حوزه برق کشور داشته باشیم و شرایط را بسنجیم و مدیریت کنیم و در تماس باشیم و به نحوی عمل شود که کمترین مشکل پیش بیاید و آنها هم پذیرفتند و شب گذشته جلسه چهارم را برگزار کردیم و هماهنگی لازم را برای مدیریت مصرف برق انجام می‌دهیم.

شریعتی تصریح کرد: ساخت نیروگاه های برق برای پنج هزار مگاوات از طریق فاینانس در دست اقدام است که وزارت نیرو را قانع کردیم 2 هزار و 500 مگاوات از آن در خوزستان ساخته شود و قراردادهای آن امضا شده است.

استاندار خوزستان افود: همچنین هزار مگاوات جداگانه  در دزفول توسط شرکت غدیر در حال ساخت است و 500 مگاوات هم توسط بخش خصوصی در اندیمشک در دست ساخت داریم و در رامهرمز و خرمشهر هم ساخت نیروگاه های جدید برق در دست پیگیری است و امیدواریم تا پنج سال آینده بین 5 تا 6 هزار مگاوات برق سیکل ترکیبی در خوزستان ایجاد کنیم و تنوع تولید برق در استان را بالا ببریم.

شریعتی در پایان عنوان کرد: امیدواریم این کارها با جدیت تداوم داشته باشد و موجب ارتقای رفاه و رضایتمندی مردم استان و کاهش دغدغه های آنها شود. 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار