اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۹۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۶
این پروژه در مسیر با معارضین مختلفی دست به گریبان است؛ معارضینی همچون تاسیسات نفت و گاز، پادگان ارتش، املاک مسکونی شخصی و...که با هر کدام از آنها در حال تفاهم و مذاکره هستیم. هرچند که مشکلات مالی اصلی ترین چالش شهرداری اهواز است.
شهردار اهواز  در مراسم تجلیل از فعالان عرصه محیط زیست و فضای سبز از احیا 40 پارک محلی و منطقه ای در سطح شهر خبر داد.

در این مراسم که در سالن کنفراس شورای اسلامی شهر اهواز با حضور کتانباف شهردار اهواز، فلسفی، باباپور، کعب عمیر، لطفعلی زاده و ایزدی رییس، نایب رییس و اعضای شورای اسلامی و تنی چند از مدیران استانی و شهری برگزار شد، شهردار اهواز، انبوه کاری در فضای سبز موجود را از اولویت های این حوزه اعلام کرد و گفت: در حال حاضر حدود یک میلیون و چهارصد هزار مترمربع عرصه موجود فضای سبز در کلانشهر اهواز موجود است و برخی از آنها ناقص هستند که محل نخاله ریزی، سگهای ولگرد و...شده که قصد داریم با توجه به زیرساخت های موجود از قبیل شبکه آبیاری آب خام، مسیرهای دسترسی و.... آنها را با انواع مختلف و متنوع گیاهان و درختان، احیا و انبوه کاری کنیم.


وی تشریح کرد: طبق برنامه ی اعلام شده از سوی سازمان پارکها تا پایان سال با این روش 40 پارک محله ای و منطقه ای را در سطح شهر آماده و با تکمیل روشنایی پارک، استقرار مبلمان شهری، وسایل بازی کودکان و..این پارک ها به شهروندان اهوازی تقدیم می شود.

منصور کتانباف به دیگر فعالیت های انجام شده اشاره کرد و ادامه داد: براساس این رویکرد و با حمایت شورای اسلامی شهر از آبان ماه تا اردیبهشت ماه حدود 160 هزار نهال از گونه های متنوع و سازگار با اقلیم به جز کنوکارپوس کاشت شده است(هرچند هیچ دلیل علمی برای مخرب بودن گیاه کنوکارپوس ارائه نشده است) و باز هم این روند ادامه خواهد داشت. البته تعدادی از خیرین و ارگان ها هم تعدادی نهال هدیه کردند و در این امر به شهرداری کمک کردند.

شهردار اهواز با اشاره به طرح کمربند سبز اهواز، اذعان کرد: از 7هزار و 200هکتار طرح مصوب تنها شهرداری اهواز به تعهد خود مبنی بر احداث هزار هکتار عمل کرد و 800 هکتار آن به همت نیروهای خدوم شهرداری باقی مانده است. امسال در حال امضای تفاهم نامه ای هستیم که بر طبق آن امیدواریم در صورت تخصیص اعتبارات ملی یکهزار و600 هکتار کمربند سبز انجام دهیم. هر چند نگهداشت این مجموعه بزرگ هم توان بالایی را می طلبد.

این مقام مسئول از تکمیل ساحل سازی کارون به عنوان یکی از پروژه های بزرگ این دوره مدیریت شهری نام برد و بیان کرد: این پروژه شامل 14 کیلومتر طول ساحل سازی از شیبان تا زرگان، پارک شهروند و پل نهم است. از جنبه های مفید عمرانی، ترافیکی و...که بگذریم یکی از مهمترین دستاوردهای این پروژه ایجاد پارک های ساحلی جدید است.

این پروژه در مسیر با معارضین مختلفی دست به گریبان است؛ معارضینی همچون تاسیسات نفت و گاز، پادگان ارتش، املاک مسکونی شخصی و...که با هر کدام از آنها در حال تفاهم و مذاکره هستیم. هرچند که مشکلات مالی اصلی ترین چالش شهرداری اهواز است.

سال گذشته قیری را تنی 700 هزار تومان می خریدیم اکنون به تنی 2میلیون تومان رسیده است و سایر هزینه ها و دستمزدها که هر کدام به دلیل شرایط موجود اقتصادی چندین برابر شده اند.


شهردار اهواز به مشکل تامین آب جهت فضای سبز اشاره کرد و گفت: در بسیاری از شهرها و کلان شهرها از فاضلاب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز و درختان استفاده می شود. با توجه به بحران خشکسالی در کشور و لزوم قطع آب شرب برای آبیاری فضای سبز، با بهره برداری از تصفیه خانه شرق اهواز، از این ظرفیت بهره ببریم و می توانیم نیاز هفت هزار هکتار فضای سبز را برآورده کنیم.

کتانباف از آموزش نیروهای فضای سبز به عنوان یکی از ضرورت های پیشرفت در این  حوزه نام برد و افزود: در رویکردهای نوین حفظ محیط زیست، کلیه نیروهای مرتبط با فضای سبز و محیط زیست اعم از مدیران، پیمانکاران، ناظران و کارگران باید در حد خود، از علم فضای سبز بهره کافی داشته باشند.

باید به جایی برسیم که داشتن علم محیط زیست و فضای سبز یکی از الزامات پیمانکار فضای سبز شود. براین اساس مدتی است که مجریان و کارگران حوزه های مختلف خدمات شهری بویژه پاکبان ها و نیروهای فضای سبز تحت آموزش های کاربردی و علمی قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: در نظر سنجی که نیمه دوم سال گذشته از سوی دانشگاه  از شهروندان اهوازی در خصوص مهم ترین انتظاراتشان از شهرداری مطرح شد، سه موضوع را اولویت خود اعلام کردند که عبارت است از اول نظافت عمومی، جمع آوری صحیح پسماند و...دوم حمل و نقل عمومی و سوم مقوله فضای سبز شهری.

این مقام مسئول ادامه داد: با این وجود و علیرغم اهمیت بالای موضوع حفظ محیط زیست و فضای سبز در کشورهای توسعه یافته و در کلانشهرهای بزرگ، متاسفانه در برخی از نقاط کشور بویژه در اهواز، حساسیت نسبت به حفظ فضای سبز و درخت وجود ندارد.

در تهران و کلانشهرهای دیگر با بریده شدن تنها یک درخت، موجی از جنجال و اعتراضات نسبت به این موضوع به راه می افتد، در حالیکه در شهر ما این حساسیت بین مردم و مسئولین کمتر به چشم می خورد.

کتانباف نقش سمن ها و سازمان های مردم نهاد را در این زمینه برجسته دانست و گفت: یکی از کارهایی که سمن ها و سازمان های مردم نهاد می توانند در این زمینه انجام دهند، تولید و بالا بردن حساسیت نسبت به موضوع حفظ درخت و فضای سبز در بین آحاد جامعه است. 

ظرفیت های مختلفی هم موجود است، ظرفیت هایی از قبیل هنر، فضای مجازی، رسانه های مختلف و...که هر کدام می توانند به نوبه خود در این زمینه موفق باشند. آموزش های عمومی و نظارت بر حفظ محیط زیست دو محور عمده این هدف هستند. خوشبختانه قوانین خوبی برای پیشگیری و برخورد با متخلفان موجود است.


وی تاکید کرد: حفاظت از محیط زیست و موضوع فضای سبز باید به گفتمان اصلی جامعه تبدیل شود که خوشبختانه از این جنبه نسبت به گذشته، وضعیت بهتر شده است.

شهردار اهواز با اشاره به اقدامات گذشته این سازمان در ادوار مختلف اظهار داشت: در دهه های 80 و90 شهرداری اهواز در زمینه توسعه ی فضای سبز اقدامات خوبی انجام داده و سرانه فضای سبز را بالا برده است، اما باید پذیرفت که تا وضعیت ایده آل فاصله داریم.

کتانباف تصریح کرد: این عقب ماندگی جز با کمک و مشارکت تک تک شهروندان به وضعیت مناسب فضای سبز جبران نمی شود. شهرها را ارگان ها و دولت ها نمی سازنند، بلکه مردم با حس مشارکت خود آنها را می سازند. فضای سبز و درختکاری نیز از این قاعده مستثنا نیست.

در پایان شهردار اهواز گفت: از همه اعضای محترم شورای شهر، اعضای سمن ها، سازمان های مردم نهاد، تلاشگران محیط زیست، دوستداران درخت و طبیعت، سازمان محیط زیست، اداره جهاد کشاورزی و..همه کسانی که تلاش می کنند تا شهری زیست پذیر و انسان محور داشته باشیم تشکر و قدردانی می کنم.

در ادامه رییس شورای اسلامی شهر اهواز در سخنانی با تشکر از برپایی این مراسم و ابراز خرسندی از حضور در این جلسه گفت: خوشحالم که فرصت دیگری به وجود آمده تا در خدمت برخی از نمایندگان مردم در سمن ها باشیم.

محمد جعفر فلسفی با اشاره به مشکلات متعدد خوزستان و اهواز بویژه مشکل آب آبادان و خرمشهر اذعان کرد: ما مسئولین، نمایندگان مردم و حتی نخبگان در موقعیتی تاریخی و ویژه قرار داریم. وارث برخی از سیاست ها و عملکردهای اشتباه مسئولین قبلی هستیم.

اگر متوجه دشواری مسئولیت خود در این برهه از زمان در استان و اهواز شویم، لحظه ای نمی توانیم آسوده باشیم. این شرایط سخت برای ما پیام دارد.


وی افزود: الان فرصت مچ گیری و گشتن به دنبال مقصر نیست. باید دور هم جمع شود، تدبیرکنیم و هر کس با یک همگرایی و براساس مسئولیت های قانونی خود عمل کند. نمی شود گوشه ای نشست و صرفاً از مسئولان گذشته و فعلی انتقاد کرد. مطالبه و پیگیری باید سرلوحه کار ما نمایندگان مردم و سمن ها و سازمان های مردم نهاد باشد.

رییس شورای شهر در پایان گفت: برای حل همه ی مشکلات صرفاً مسئولین بلندپایه گره گشا نیستند، بلکه زیرمجموعه ها و پرسنل باید بدانند که با سرعت و صحت کار خود تا چه حد می توانند در مردم رضایت مندی ایجاد کنند.

رحیم کعب عمیر از اعضای شورای اسلامی شهر نیز در این مراسم عنوان کرد: به شخصه دوستدار و علاقه مند محیط زیست هستم  و ارتباط تنگاتنگی با NGO ها و حامیان محیط زیست دارم  و هفته گذشته نیز نشستی با محیط زیست  داشتیم  .

کعب عمیر ادامه داد: در کشور ما، شوراها جوان و جدید هستند بنابراین ما مسئولین نیازمند آموزش در این زمینه هستیم و به خوبی از این امر استقبال می کنیم؛ در کشورهای پیشرفته نیز به این شکل عمل می کنند و شوراها در تمامی پروژه ها نقش اصلی و تعیین کننده دارند چون ذینفع کسی نیستند بلکه منافع عمومی را در نظر می گیرند.

وی اظهار داشت: بنده علاوه بر عضویت در شورای اسلامی شهر اهواز، مسول استملاک انتقال آب به کانون ریزگردهای استان نیز هستم ؛ ما در سطح استان 350 هزار هکتار ریزگرد و هفت کانون نیز در اطراف استان داریم که در جفیر طلاییه دو کانون، در ماهشهر و هندیجان دو کانون ، شمال شرق  اهواز یا ویس یک کانون و دو کانون فوق بحرانی در جنوب شهر اهواز (شهرستان کارون) وجود دارد که استان خوزستان را گرفتار کردند.

عضو شورای اسلامی شهر اهواز افزود: در استان حدود 350 هزار هکتار هم ماسه زار داریم که در همین راستا منابع طبیعی در بحث و تثبیت این ماسه زارها مشارکت های مردمی را بکار گرفته است.


وی افزود: با تمامی این اقدامات استان خوزستان بویژه اهواز با تغییر اقلیم روبرو است و به سمت بیابانی شدن پیش می رود که این امر با سیاستگذاری، بحث تغییر الگوی کشت،آموزش ترویج آن، ایجاد امکانات و بستری مناسب برای کشاورزی فراهم می شود.

وی در خصوص تالاب ها اذعان کرد: این مطالب را با مسولین تراز اول استان مطرح کرده ام  و مشکل اصلی ما این است که نیاز سنجی و جانمایی نمی شود و  سرزمین را آمایش نمی کنیم که چرا آب خوزستان را به فلات مرکزی منتقل کرده اند و این امر مورد بررسی قرار نگرفت. وقتی نگاه منطقه ای و استانی به این موضوع نشود باید  از منابع استان بهره برداری و استفاده کافی کنیم.

از نظر سازمان فائو، چهار نقطه طلایی کشاورزی در دنیا وجود دارد که یکی از آنها استان خوزستان است که از هر بعد کشاورزی که نگاه کنید در بحث کشاورزی و دامی اول هستیم؛ ما بهترین مواد نفتی را داریم که در دنیا حرف اول را می زنند بدین معنا که ظرفیت های استان بشکل مادی و معنوی به فراوانی موجود است و به همین دلیل در طول تاریخ استان خوزستان مورد طمع بوده است و ما باید از منابع استان در جهت منافع کل کشور استفاده کنیم .

کعب عمیر افزود: مورد مطرح شده دیگر این است که ما اضافه بر اینکه در خط بیابانی قرار داریم در خط و مسیر آفتاب نیز قرار داریم یعنی ما می توانیم در آینده بخش عمده ای از انرژی اروپا را بدلیل اینکه ساعات آفتابی ما زیاد است، تامین کنیم. آینده مربوط به کشورهایی است که بتوانند با انرژی پاک و هزینه کم آب دریا را تصفیه و آن را منتقل و از این ثروت و نعمت خدادادی استفاده کنند، بنابراین خوزستان همیشه دارای بهترین منابع، علم و ثروت بوده و هست و  باید در سیاستگذاری های جدید نگاه ویژه ای به استان صورت گیرد .

عضو شورای شهر با اشاره به موضوع کمربند فضای سبز گفت: مساحت کمربند سبز 7هزار و 200 هکتار است که فقط 800 هکتار آن را شهرداری انجام داده است. همچنین درخواست ما از NGO ها این است که مطالبه کنند ، بحث کنند و به چالش بکشانند و این امر مسلم است که اهواز تنها با وجود یک ارگان مانند شهرداری پیشرفت نخواهد کرد و شهرداری نیز به تنهایی کفایت نمیکند و  باید در بحث بیابان زدایی استان، همه ارگان ها همت کنند .

وی در باره عوارض آلایندگی گفت: این عوارض حدود 40 میلیارد تومان است و هزینه ای که  ما صرف تجهیرات، فضای سبز، آب  و.... می کنیم به مراتب بیشتر است.

نکته نهایی قابل طرح این است که ما در شورای شهر از نظرات دیگران نیز استقبال خواهیم کرد و تلاش می کنیم نظرات سازنده را در جهت توسعه شهر بکار گیریم.

در پایان این مراسم از برگزیدگان و فعالان حوزه محیط زیست و درختکاری با اهدای هدایایی تجلیل شد.

گفتنی است این مراسم به همت سازمان پارکها و فضای سبز و اداره کل ارتباطات وامور بین الملل شهرداری اهواز برگزار شد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار