اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۰۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز:
شهرام شاهین زاده گفت: اگر در بهترین شرایط منابع مالی این پروژه تامین شود به یک دوره 18 ماهه برای بهره برداری زمان نیاز داریم.
شهرام شاهین زاده با بیان اینکه تکمیل گام نخست از خط اول متروی اهواز به 6هزار میلیارد ریال نیاز دارد افزود: امسال برخلاف سال های گذشته در بند 13 مجوز بانک مرکزی ، بانک های عامل از تضمین اصل و سود اوراق مشارکت منع شده که این امر به شدت رغبت سرمایه گذاران را کاهش داده به طوری که با وجود 2 دوره صدور اوراق مشارکت هیچ سرمایه گذاری حاضر به خرید این اوراق نشد. 

وی با بیان اینکه از سویی این اوراق باید در بازار فرابورس به فروش برسند گفت:برای عرضه این اوراق در فرابوس سه رکن ناشر(شهرداری) خریدار(سرمایه گذار) و ضامن لازم است، در صورتی که پیش از این بانک های عامل ضامن می شدند اما با تغییرات اعمال شده توسط بانک مرکزی در عمل رکن ضامن حذف شده است.

شاهین زاده افزود: امیدواریم تا پیش از پایان تیر امسال برای بار سوم مجوز انتشار اوراق مشارکت را بدهند زیرا با یک سرمایه گذار وارد مذاکره شده ایم که وی اوراق را بخرد و شرکتی را ضامن این اوراق کند. اگر بانک مرکزی این مجوز را به ما ندهد اوراق مشارکت سال 96 باطل می شود.

وی درخصوص سایر منابع تامین کننده پروژه قطار شهری اهواز گفت: زمانی که در بحث تامین منابع مالی از طریق فاینانس با مشکل روبه رو شدیم به سمت فروش اوراق مشارکت گرایش پیدا کردیم. خط یک پروژه قطار شهری اهواز فاینانسور دارد اما تاخیر در اجرای پروژه بیشتر به مشکلات داخلی نظیر گشایش نیافتن ال سی باز می گردد که در حال رفع آنها هستیم.

شاهین زاده با بیان اینکه به دلیل اختلافات مالی با پیمانکار (شرکت کیسون) پروژه راکد شده افزود:امور مربوط به کارشناسی و داوری انجام شده و شورای سازمان قطار شهری باید در خصوص ادامه و یا قطع همکاری با شرکت کیسون تعیین تکلیف کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تجهیزات و ایستگاه های نصب شده با گذر زمان مستهلک نشده اند گفت: پروژه همچنان در اختیار پیمانکار است و فعلا تحویل نشده است؛بخش هایی که نیاز به بازسازی دارند پیمانکار باید انجام دهد. 

شاهین زاده افزود: در مجموع بخش های مختلف پروژه در شرایط مناسبی هستند زیرا طراحی پروژه برای دوره 100 ساله در نظر گرفته شده است؛آنچه که مورد استهلاک قرار می گیرد ماشین آلات است که باتوجه به تحویل ندادن این ماشین آلات به قطار شهری اهواز از این بابت نگرانی وجود ندارد.

وی ادامه داد: زمانی که پروژه قطار شهری اهواز به مناقصه گذاشته شد امیدوار بودیم با فعال شدن فاینانس تامین اعتبار به موقع و مستقل از دولت برای ما فراهم شود اما 2 کلانشهر اهواز و کرج در تامین اعتبار دچار مشکل شدند و به همین سبب تمام بار تامین اعتبار به دوش شهرداری و دولت افتاد.

بنابراین گزارش، 13 سال از آغاز عملیات اجرایی ساخت پروژه قطار شهری اهواز می گذرد پروژه ای که علاوه بر کلانشهر اهواز همزمان در شهرهای اصفهان، تبریز و شیراز نیز آغاز شد. 

طبق قوانین حاکم بر پروژه‌های شهری در کشور، شهرداری و دولت هرکدام موظف هستند که 50 درصد از مبلغ قرارداد این پروژه کلان را تامین کنند اما به گفته دولتمردان تاکنون تنها 800 میلیارد ریال از سوی شهرداری به این پروژه کلان اختصاص داده که این تخصیص اعتبار هم به صورت نقدی نبوده و زمین در اختیار پروژه قرار داده شده است.

در حالی که خطوط مترو در دیگر کلانشهرها به بهره‌برداری رسیده قطار شهری اهواز همچنان در مراحل اولیه باقی‌ مانده و روند کندی را دنبال می‌کند.

پروژه متروی اهواز از نیروگاه زرگان در شمال شرقی اهواز شروع می‌شود و پس از عبور از میدان ‌های اصلی شهر، در منطقه بقایی در جنوب غربی اهواز به انتهای مسیر خود می‌رسد. طول این مسیر بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک کشور 23 کیلومتر و شامل 24 ایستگاه است. 

ایرنا/
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار