اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۰۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۱
پرسش اساسی در این مطلب از آنجا مطرح می شود که نظم نوین سرمایه گذاری در کشورهای مختلف چگونه است؟ و حقیقت مدیریت شهری و اصلاح روند سرمایه گذاری به چه شیوه ای باید به عینیت تبدیل شود؟ چند روز پیش شهرداری اهواز سمیناری تحت عنوان " سرمایه گذاری خارجی در مدیریت شهری" را برگزار کرد که این سمینار بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی حاکم بر کشور شکل گرفت و سیاست های کلی نظام و استفاده از کالای خارجی را به سرمایه گذار و تولید داخلی ترجیح می دهد و نیز جای یک نکته در این بین مطرح و برای هر شهروندی می تواند نکته مبهم و سوال برانگیز باشد؛ سرمایه گذار داخلی چه می شود!؟

برای آنکه نگاه پر معنایی بین شهرداری و رشد اقتصادی خلق کنیم و مخاطب را بهتر به منظور فکری سوق دهیم می توان گفت؛ سرمایه‌گذار به معنی گذاشتن پول در چیزی با انتظار سود از آن است و یا به‌طور دقیق تر سرمایه‌گذاری تعهد پول یا سرمایه برای خرید مالی وسایل یا دارائی‌های دیگر، به منظور منفعت برگشتهای سودمند و مفید در قالب بهره، سودسهام یا قدردانی از ارزش وسایل است.

حال با این تعریف، چرایی در ذهن مطرح می شود؛ که اگر سرمایه گذار داخلی به بخش توسعه و رشد کیفی شهرداری ها ورود کند و این پول در اقتصاد داخلی صرف شود و مانند سرمایه گذار خارجی پول و ارز را از کشور خارج نکند آیا بهتر نیست از بخش داخلی استفاده شود؟! آیا اولویت داشتن بخش خصوصی داخلی نسبت به خارجی کی و کجا مورد نظر و لحاظ قرار می گیرد؟! 

توسعه ی سرمایه گذاری خارجی در کشورهای در حال توسعه امری قابل قبول و مورد استقبال دولت هاست اما در شرایط کنونی، وقتی سرمایه گذار داخلی موقعیت و فرصت مناسبی برای ارائه ی توانمندی ها و ارزش های کیفی خود را ندارد ناچاراً ترک وطن کرده و سرمایه اش را از کشور خارج می کند و نیز سرمایه گذار خارجی هم پول و ارز بالایی را تا چند سال از کشور خارج می کند که می توان گفت؛ در هر دو زمینه ما استراتژی مناسب در زمینه توسعه ی شهری دست پیدا نکرده ایم.

از توافقات صورت گرفته در همایش سرمایه گذاری خارجی در مدیریت شهری انعقاد تفاهم نامه با شرکت های زنجیره ای "ماف مارکت" بود که همین تفاهم نامه در سال گذشته در تاریخ ۹۶/۵/۱۶ بین معاونت امور اقتصادی استانداری به ریاست دکتر بحرینی و نمایندگان شرکت ماف مارکت امضا گردید که خبرگزاری فارس استان خوزستان که نزدیکی فکری به شورای پنجم شهر اهواز دارد در تاریخ ۹۶/۵/۲۱ با نگاه انتقادی تند این تفاهم نامه را مورد نقد قرار داد و بیان کرد؛ "به دنبال امضای تفاهم نامه استانداری خوزستان و شرکت فرانسوی هایپر مارکت ماف پارس خطر دامپینگ (ارزان فروختن، قیمت شکستن) در حوزه اقتصاد خوزستان، موجب نگرانی صاحبان اشتغال خرد در این استان شده است.

درحالی که اقتصاد کشور به شدت آسیب‌پذیر و شکننده نشان می‌دهد، مقام معظم رهبری با درایت حکیمانه خود در چند سال اخیر راهکار برون رفت از این بحران اقتصادی را اقتصاد مقاومتی دانستند، به طوری که در چند سال اخیر و امسال، خط مشی مسؤولان کشور را با شعار اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال ترسیم کردند.حمایت از تولید داخلی یکی از مهمترین برنامه‌هایی است که با هدف اقتصاد مقاومتی برای ایجاد اشتغال و خود کفایی در دستور کار همه دستگاههای اجرایی قرار گرفته است.

شورای شهر اهواز که برگرفته از تفکرات و مانیفست فکری خود، لزوم ارتباط با جهان بیرون را با حساسیت و نگاه ذره بینی در نظر می گیرند، و در بسیاری از موارد بر خودکفایی و استفاده از ابزارهای موجود در داخل کشور برای توسعه، اصرار و ابرام زیادی دارند، اما این همایش با استفاده از داشته های درونی کشور، امری متضاد است و سرمایه گذار بخش داخلی را دچار نگرانی می کند؟

شورای شهر اهواز استراتژی استفاده از بخش خصوصی داخلی را بخوبی درک نکرده است و با شعار سال که از طرف مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از کالا و تولیدات ایرانی است را بخوبی درک نکرده و نتوانسته است بر این مقوله ی استفاده از ظرفیت داخلی برای سرمایه گذاری استفاده بهینه ای انجام دهد. راهبرد شورای شهر اهواز دارای مسیری اشتباه که سودآوری آن برای کشورهای خارجی رقم خواهد خورد و سهم تولید کننده و سرمایه گذار داخلی در این بین به نابودی می رود.

انتظار می رود شهرداری  و شورای شهر اهواز، این نقیصه و استراتژی اشتباه را برطرف کنند و برای رفع آن تلاش ویژه ای صورت دهند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار