اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۰۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸
حسین حبیبی با بیان اینکه وظایف دولت در اصل 29 قانون اساسی به صراحت بیان شده، می‌گوید: دولت در زمینه تامین اجتماعی اهمال کرده است.
دولت موظف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایت‌های مالی  تامین اجتماعی را برای یک یک افراد کشور تأمین کند." این متن صریح اصل 29 قانون اساسی‌ست؛ اما تا چه حد دولت در چهار دهه گذشته به این الزام قانونی عمل کرده و تا چه میزان چتر حمایت‌های اجتماعی بر سر مردم گسترده شده  است؟

حسین حبیبی (دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران) در این رابطه می‌گوید: طبق اصل ۲۹قانون اساسی، فراهم آوردن امکاناتِ کاملِ تامین اجتماعی  از محل درآمدهای عمومی دولت، وظیفه دولتهاست؛ درآمدهای عمومی دولت نیز به معنای پولِ مالیات، نفت و هرآنچه که منجر به تحقق درآمدی برای دولت‌ها می‌شود، است؛ کارگران جزو مالیات‌دهندگان هستند، پس درواقع در تحقق در آمد عمومی دولت نقش تاثیرگذار دارند لذا دولت‌ها وظیفه دارند از محل  این درآمدها،  تامین اجتماعی را برای کارگران و مردم ایجاد کنند اما در عمل این اتفاق نیفتاده‌است.

حبیبی ادامه می‌دهد: دولت‌های متوالی این کار را نکردند و این یک اهمال تاریخی و آشکار در حق کارگران ایران است؛ این سازمان تامین اجتماعی که امروز داریم، وفق اصل ۲۹ قانون اساسی نیست، چون کارگران با دادن بخشی از در آمد خودشان این سازمان را بنا نهاده‌اند یعنی مصداق بارز حق‌الناس است.

وی ادامه می‌دهد: با این حساب کارگران بابت برخورداری از اصل ۲۹ قانون اساسی از دولت طلبکار هستند، یعنی ما کارگران هم مالیات می‌دهیم هم  بخشی از دستمزدمان را به عنوان حق بیمه می‌پردازیم، ولی در عوض رورگار سخت وحشتناکی را سپری می‌کنیم و از حداقل حمایت‌های اجتماعی نیز محرومیم.

به اعتقاد حبیبی نه تنها دولت وظیفه‌اش را انجام نمی‌دهد، بلکه دست تعرض به سوی همین تامین اجتماعیِ حق‌الناس نیز دراز می‌کند: تاسف بارترین قسمت قضیه این است که دولت‌ها حق کارگران را ظالمانه مصادره می‌کنند؛ مانند واریز منابع درمان براساس بند "و "تبصره ۷ قانون بودجه ۹۷ دولت، که باید گفت ناعادلانه‌ترین تصمیم مشترک دولت، مجلس اصلاح‌طلب و شورای نگهبان است.

حبیبی در ادامه گفت:  کارگران نباید ساکت بنشینند؛ مطالبه‌گری رمز موفقیت است؛ لااقل این هفته به بهانه ۲۵ تیر سالروز تامین اجتماعی و هفته تامین اجتماعی از سازمان حمایت کنیم و نگذاریم تعرضات دولت دنباله‌دارتر شود. در هفته تامین اجتماعی با صدای بلند بخواهیم که دست دولت و مجلس از تامین اجتماعی کوتاه و امنیت این سازمان مردمی حفظ شود.

ایلنا/
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار